• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej LPG trafi do Polski. Przez terminale w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie

erka
7 marca 2024, godz. 14:40 
Opinie (25)
Prowadzone są rozmowy o dostawach LPG z Zachodniej Europy do Polski. Prowadzone są rozmowy o dostawach LPG z Zachodniej Europy do Polski.

Prowadzone są rozmowy dotyczące dostaw LPG z Zachodniej Europy do Polski. Z portów ARA (Amsterdam, Rotterdam oraz Antwerpia) gaz może trafić do Polski drogą kolejową oraz morską do terminali w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Według danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego w 2023 r. import rosyjskiego LPG stanowił ok. 48 proc. całego wolumenu surowca sprowadzonego do Polski. Ostatnie umowy na dostawy LPG ze Wschodu kończą się w 2025 r.



W 2023 r., po wprowadzeniu kolejnego pakietu sankcji na Rosję dotyczących także gazu płynnego LPG, udział dostaw gazu płynnego z Rosji w całkowitej strukturze polskiego importu spadł do poziomu ok. 48 proc. Drugim co do wielkości dostawcą na rynek polski pozostaje Szwecja (21,2 proc.), a trzecim - Norwegia (5,2 proc.). Kolejne miejsca zajmują Niderlandy (4,3 proc.) oraz Wielka Brytania (4,2 proc.).



Koniec dostaw LPG z Rosji do Polski



Unia Europejska nałożyła na Rosję 12. pakiet sankcyjny, który obejmuje także przewóz LPG, ale z zachowaniem ważności istniejących umów na 12 miesięcy, czyli do 2025 r.

- Zachodzi potrzeba zastąpienia dużych wolumenów paliwa LPG w związku z 12. pakietem sankcji nałożonym na Rosję, dostawami z alternatywnych kierunków - to jest ok. 1,3 mln ton LPG do połowy grudnia 2024 r. - mówił w Sejmie wiceminister klimatu Miłosz Motyka. - Prowadzimy rozmowy o dostawach LPG z zachodniej Europy, z portów ARA, i o zabezpieczaniu szlaków jego transportu. Rozpoczęliśmy rozmowy na poziomie unijnym z naszymi partnerami i prowadzimy robocze rozmowy wspólnie z innymi resortami oraz z branżą, aby zabezpieczyć te dostawy z innych kierunków.


Płynny gaz z Zachodu trafi do terminali w Gdańsku i Gdyni



Jak na razie resort nie widzi zagrożenia w okresie zimowym w przypadku wystąpienia braków w dostawach LPG z Rosji na potrzeby grzewcze. Zaznaczył, że resort analizuje też sytuację dotyczącą rynku LPG, jeśli chodzi o wykorzystanie go jako paliwa samochodowego, pod kątem zabezpieczenia w paliwo i ewentualne zastąpienie LPG benzyną silnikową.

- Biorąc pod uwagę, że sankcje obejmą ok. 90 proc. całości rosyjskiego importu, tj. propan, butan, ich mieszanki oraz skroplone alkeny, mówimy o konieczności zastąpienia w 2025 r. ok. 1 mln ton gazu płynnego, który do tej pory docierał do Polski z kierunku wschodniego - wskazał PAP dyrektor Organizacji Bartosz Kwiatkowski. - Istnieje możliwość zwiększenia wykorzystania trzech terminali morskich (w Gdańsku oraz w Gdyni i Szczecinie) o 200-300 tys. ton rocznie. Kluczowe będzie umożliwienie wywozu transportów gazu LPG z portów.
erka

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (25)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane