• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej towarów w trójmiejskich portach dzięki inwestycji PLK

erka
10 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Stacja Port Gdynia
  • Stacja Port Gdynia
  • Stacja Port Gdynia
  • Stacja Port Gdynia
  • Stacja Port Gdynia

PKP Polskie Linie Kolejowe poprawiają kolejowy dostęp do trójmiejskich portów. Postępuje elektryfikacja linii do portów w Gdyni i Gdańsku. W sierpniu na gotowych konstrukcjach rozwieszana będzie sieć trakcyjna. Do trójmiejskich terminali dojadą też dłuższe składy z większą liczbą towarów. Projekt wart ponad 2,6 mld zł współfinansowany jest z unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".



Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych u bram trójmiejskich portów to szybszy przewóz większej liczby towarów. Będą mogły dojechać dłuższe, nawet 740-metrowe i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś, pociągi. Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz ładunków będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy.

- Dzięki elektryfikacji i przebudowie linii do portów pociągi będą jeździć szybciej i przewozić więcej towarów. O około 50 proc. zwiększy się przepustowość torów dojazdowych do portów. Inwestycje w Gdańsku i Gdyni są bardzo ważne dla rozwoju portów, ale wpisują się także w modernizację całej sieci kolejowej i rozwój transportu przyjaznego dla środowiska - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Nowe tory i sieć trakcyjna na stacji Zaspa Towarowa



Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa stoją już słupy i bramki, czyli elementy konstrukcji, na których w sierpniu będzie rozwieszana sieć trakcyjna. Na stacji oraz na szlakach Gdańsk Główny - Gdańska Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa - Gdańsk Wiślany, w miejscu 30 km starych torów oraz 76 starych rozjazdów przygotowano teren pod nowy układ torowy. Do wzmocnienia gruntu wykorzystano ponad 6,5 tys. żelbetowych pali, a do odwodnienia blisko 150 studni. Układane są nowe tory. Zamontowano blisko 8 km nowej linii oraz 32 rozjazdy. Kończą się prace w nowej nastawni.

Przebudowa linii obejmuje również most na rzece Strzyża oraz przejście podziemne w obrębie byłego przystanku Gdańsk Kolonia. Mieszkańcy zyskają lepsze warunki komunikacji. Dzięki windom przejście stanie się dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

  • Stacja Zaspa_Towarowa
  • Stacja Zaspa_Towarowa
  • Stacja Zaspa_Towarowa
  • Stacja Zaspa_Towarowa
  • Stacja Port Północny
  • Stacja Port Północny
  • Stacja Port Północny
  • Stacja Port Północny

Przebudowa stacji Port Północny



Na stacji Gdańsk Port Północny po usunięciu 15 km starych torów i 20 rozjazdów wzmocniono grunt oraz odwodniono teren. Gotowy jest nasyp, na którym ułożono około 7 km toru i 20 nowych rozjazdów. Postępuje elektryfikacja linii. Sieć trakcyjną na nowych konstrukcjach wieszają pracownicy specjalistycznych pociągów. Układana jest instalacja teletechniczna, elektroenergetyczna. Instalowany jest nowy system sterowania ruchem kolejowym. Na terenie prac kładzione są kilometry kabli. Budowane jest oświetlenie torów. Na półmetku znajdują się prace przy modernizacji toru na WesterplatteMapka oraz toru na stacji Gdańsk Kanał KaszubskiMapka.

W październiku zaplanowano budowę ponad 100-metrowego wiaduktu w ciągu ul. Ku UjściuMapka, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Bezkolizyjne skrzyżowanie wraz z nowymi lub wyremontowanymi drogami dojazdowymi usprawni komunikację w dzielnicy. Na torze na Westerplatte trwa remont przejazdów kolejowo-drogowych  - wymiana jezdni i płyt usprawni przejazd przez tory.

W ramach projektu "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" przebudowanych zostanie ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymienionych zostanie 221 rozjazdów. Przebudowane będą trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów.

Więcej pociągów do portu w Gdyni




Na stacji Gdynia Port wykonawca zgromadził 167 tys. podkładów oraz około 170 km szyn. Zdemontował już ponad 65 km starych torów oraz blisko 170 rozjazdów. Przygotowywane jest odwodnienie torów, sieć wodociągowa i kanalizacja. Gotowe są cztery podziemne zbiorniki retencyjne. Budowane są dwie nastawnie oraz lokalne centrum sterowania, które będą wyposażone w nowe systemy i urządzenia. Zapewniona będzie sprawna i bezpieczna obsługa większej liczby pociągów towarowych.

Projekt "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" to m.in. przebudowa i elektryfikacja 115 km torów oraz wymiana 356 rozjazdów. Będą dwa nowe wiadukty kolejowe. Przebudowanych zostanie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ul. Puckiej.
erka

Miejsca

Opinie (73)

  • Ceny mieszkan na letnicy pojda w gore XD

    • 17 0

  • kiedy peron na SKM Zaspa Towarowa? (1)

    przystanek prezydencki

    • 25 5

    • jak sobie zbudujesz

      • 2 0

  • Do przodu ! (1)

    Wreszcie ruszyły inwestycje z rozmachem :)

    • 23 7

    • Ta

      Mają rozmach sk

      • 3 0

  • Inwestycja konieczna. Termin jej wykonania: przedwczoraj.

    • 23 1

  • Na pewno jest to pożądane dla portu Gdynia działanie ale raczej jest to odtworzenie potencjału a nie rozwój (1)

    Nadal brak rozwiązania konfliktów z siecią drogową. Nie ma wiaduktu na Hutniczej, nie ma na Puckiej. Obwodnicy brakuje ostatniego kilometra. Na Chrzanowskiego i Węglowej również słabo a przecież tam buduje się terminal promowy dla ciężarówek j są one kanałem komunikacyjnym dla portu zewnętrznego. Portowa i Jana z Kolna zamknięte dla tych pojazdów.
    To co będzie intensyfikowane?
    Międzytorze, jedyna szansa rozwoju zewnętrznej części portu Gdynia miejscem podchodów i faktów dokonanych tworzonych przez deweloperów. Nabrzeże Rybackie całkowicie już odcięte i zabudowywane mieszkaniówką. Pomorskie zawsze było "zmarnowane" ale teraz to tylko marina i basen dla Błyskawicy i Daru Pomorza...

    Czy przy okazji tej modernizacji, wzdłuż Wiśniewskiego nie mógł pojawić się tor szlakowy dla pociągów pasażerskich? Przecież to najsprawniejsza droga utworzenia PKM na północ Gdyni? i połączenia z węzłem przesiadkowym Gdynia Główna...
    Czy miasto nie może tworzyć synergii z portem?!

    • 36 2

    • jak tak patrzę na to codziennie...

      To wygląda na typową robotę "jak zrobić aby się nie narobić a zarobić... i w końcu nie zrobić". Tempo i intensywność prac raczej nie przypomina tego, co dzieje się na Trasie Kaszubskiej i pod Elblągiem.
      Co słychać z 201, warunkiem koniecznym wykorzystania tych "inwestycji"?! A raczej remontu kapitalnego.
      Bo Bydgoszcz już ogłosiła się "suchym portem"...

      • 21 3

  • Pracuję na kolei

    akurat w Gdyni. W takim tempie to potrwa jeszcze długie lata. Rozkopali połowę torów a teraz nie robią praktycznie nic. To co podano tutaj jako elektryfikację to tylko rozwieszenie sieci koło BCT. Ino ta sieć nijak nie jest jeszcze połączona z krajową.

    • 35 8

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane