• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w Porcie Gdańsk zbliża się do końca

Rafał Borowski
21 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zobacz film dokumentujący obecnie prowadzone prace przy Porcie Gdańsk

Kompleksowa przebudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk zbliża się ku końcowi. Poziom zaawansowania prac budowlanych osiągnął 85 proc. Zgodnie z harmonogramem warta przeszło 176 mln zł inwestycja powinna być gotowa jesienią tego roku.



Czy śledzisz rozwój infrastruktury w swoim mieście?

Jak informowaliśmy w artykule opublikowanym w połowie lutego, Port Gdańsk uplasował się na czwartym miejscu wśród największych portów w basenie Morza Bałtyckiego. Co ciekawe, na podium nie znalazł się żaden reprezentant krajów Unii Europejskiej.

Czytaj więcej: Więcej paliw, mniej drewna. Port Gdańsk czwarty na Bałtyku

Trzy pierwsze miejsca zostały zajęte wyłącznie przez porty rosyjskie: Ust Ługa i Primorsk w obwodzie leningradzkim (nie mylić z miastem o tej samej nazwie w obwodzie kaliningradzkim) oraz Sankt Petersburg.

Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu. Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu.

Poprawa przepustowości



Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że jeśli Port Gdańsk chce walczyć o wyższą lokatę we wspomnianym rankingu, jednym z kluczowych czynników jest zwiększenie przepustowości drogowej i kolejowej. Do niedawna jej stan pozostawiał wiele do życzenia. Większość ulic i torów pochodziła jeszcze z lat 70. i tym samym nie była w stanie sprawnie obsłużyć stale zwiększającego się ruchu.

Czytaj więcej: Wielka rozbudowa dróg i torów wokół portu w Gdańsku

Z potrzeby pilnej modernizacji infrastruktury doskonale zdawały sobie sprawę władze gdańskiego portu. Jej realizacja rozpoczęła się w listopadzie 2018 r., kiedy to wmurowano - a właściwie zalano betonem - kamień węgielny w okolicy przejazdu kolejowego wzdłuż ul. Kontenerowej.

  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Rozmach prac robi wrażenie



Warty ponad 176 mln zł kontrakt na wykonanie inwestycji został podpisany z sopocką spółką NDI. Rozmach prac budowlanych robi wrażenie. Na liście zadań zleconych wykonawcy znalazły się:


  • przebudowa 5,6 km nowych dróg, tj. Portowej, Poinca, Kontenerowej i Budowniczych Portu Północnego
  • rozbiórka dwóch starych wiaduktów drogowych - jednego nad torami kolejowymi, drugiego nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport - i budowa czterech nowych
  • budowa 16 rozjazdów kolejowych
  • budowa parkingu buforowego dla aut ciężarowych,
  • budowa dodatkowego toru do terminala DCT oraz nowych torów do terminali węglowych
  • instalacja nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym

  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.

Inwestycja prawie na finiszu



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił właśnie, że poziom zaawansowania inwestycji osiągnął 85 proc. Jeśli uda się dotrzymać harmonogramu, nowa infrastruktura drogowo-kolejowa powinna być gotowa jeszcze jesienią tego roku. Jednym z ostatnich elementów, które pozostały do wykonania, jest parking dla ciężarówek.

- Zakończono budowę ostatniego wiaduktu wraz z najazdami. Wykonanych jest 95 proc. robót sieciowych na głównych kolektorach wód deszczowych i rozpoczęła się do przebudowa ostatnich odcinków ulic wewnątrz portu, czyli prawego pasa ul. Budowniczych Portu Północnego, ul. mjr. Sucharskiego i ul. kpt. Poinca. Efektowne i ciekawe prace toczą się przy ul. Portowej, gdzie powstaje parking o betonowej nawierzchni dla samochodów ciężarowych - wylicza Anna Drozd, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.

Niezwykła maszyna do budowy parkingu



Powierzchnia parkingu wyniesie aż 15 tys. m kw., a objętość użytego do utwardzenia jego nawierzchni betonu to 4,7 tys. m sześc. betonu. Betonowa nawierzchnia będzie miała grubość aż 27 centymetrów oraz pożądaną gęstość w dosłownie całym przekroju.

To szczególnie ważne, gdyż w przeciwnym razie parking mógłby już po kilku latach wyglądać jak ser szwajcarski. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, wykonana z kiepskiej jakości betonu nawierzchnia popękałaby pod wpływem ciągłego nacisku wielotonowych pojazdów. Wyśrubowane wymagania uda się osiągnąć dzięki metodzie betonowania, która znajduje zastosowanie np. przy budowie lotnisk oraz autostrad.

- Z uwagi na wysokie wymagania wytrzymałościowe i jakościowe stawiane przez inwestora musieliśmy dostosować metodę wbudowywania mieszanki metodą ślizgową. Metoda ta polega na wykorzystaniu maszyny, która w jednym przejeździe potrafi rozłożyć beton, zagęścić go, wibrować dyble oraz kotwy oraz zatrzeć beton. Maszyna robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby około 30-40 robotników i nie mielibyśmy pewności, czy nawierzchnia będzie miała zakładaną jakość - wyjaśnia Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko Elbląg

    Nie warto jest z inwestować w Gdańsk. Teraz jak przekopują mierzeję to tylko Elbląg będzie się liczył w basenie Morza Bałtyckiego. Zgarnie wszystkie ładunki rosyjskie polskie Litwa Łotwa wszyscy będą chcieli przez przekop do Elbląga.

    • 0 3

  • Inwestycja zaplanowana i zaprojektowana jeszcze za czasów PO (12)

    obecnie zmiany prezesów co pół roku, co jeden się trochę wdroży to pojawia się kolejny
    Kompletny marazm w inwestycjach portowych. Liczą się tylko stołki.

    • 119 38

    • Marynarz

      Inwestycja zaplanowana za czasów PO do sprzedaży obiektów portowych i nabrzeży - po co nam porty i flota . Port w Hamburgu jest tak blisko i jaki duży!

      • 0 0

    • tak tak

      Chciałbym przypomnieć że za PO planowany był też przekop Mierzei Wiślanej, ba to ich ludzie zaproponowali to kiedyś w 1999 roku (plany były od 1950 jeśli ktoś się trochę tematem interesuje), choć wcześniej były plany całkowitego osuszenia Zalewu

      Podobnie z terenami gdzie jest DCT - w 1998 roku były juz plany rozbudowy portu - i budowy nowego nabrzeża, zgadnij kto zablokował temat...tak tak ci sami ludzie odpowiadają za formę poboru opłat na autostradach w Polsce

      • 0 0

    • brednie

      • 0 0

    • Jej realizacja rozpoczęła się w listopadzie 2018 r., kiedy to wmurowano - a właściwie zalano betonem - kamień węgielny w

      2018 rok to PiS, mysiu pysiu

      • 3 2

    • a jak wyglądał budżet za czasów PO wszyscy wiemy. (5)

      • 14 27

      • Przypomnij mi, jakie inwestycje powstały za czasów PiS? (4)

        Bo jak na razie, to nawet drogi zaczęte za PO, jak S7 stoją...

        • 16 11

        • S7? (1)

          Właśnie rozstrzygnięto przetargi na mazowieckie odcinki.
          Tylko po co, jak jest pendolino.

          • 0 5

          • No dobra. Ile torowisk PiS dostosował do wysokiej prędkości?

            (pominę 5 letnią dziurę w budowie, pewnie im się należała)

            • 2 0

        • działaczom pis prawie wszystkie inwestycje teraz powstają (1)

          na ich prywatnych działkach

          • 21 7

          • inwestycje w pokoje na godziny

            i inwestycje ministerialne w firmę żony i szwagra sp.zoo

            • 15 6

    • Ambergold tez zaprojektowala PO (1)

      projektować sobie można , trzeba mieć kasę na realizację.

      • 4 9

      • zgłoś się do ziobra zero

        jak coś masz

        • 3 3

  • wreszcie pozytywne informacje

    dodam jeszcze od siebie ze jeden pociag to 300 tirow mniej na obwodnicy

    • 3 0

  • 500 m toru więcej (3)

    I byłaby kolejka na plażę w Stogach.

    • 3 1

    • Plaży w Stogach nie będzie i wiedział o tym doskonale budyń

      Teren aż do pętli jest w planie dalszej rozbudowy DCT i placu skąłdowania.

      • 0 1

    • Jeszcze ze 2 lata i na plażę na Stogach dotrzesz (1)

      z całego świata - kontenerem

      • 1 0

      • plany są raczej inne

        szczególnie po odejściu Australijczyków.

        • 0 1

  • Wow, jak to wpłynie na wygodę mieszkańców???? (11)

    Zróbcie może w końcu nową Świętokrzyską, lub chociaż kolejkę gondolową nad starym miastem z Góry Gradowej w okolice Dolnego Miasta. Wiem, w Gdańsku nie ma starego miasta, nie ma starówki ale jest rydwan!

    • 24 120

    • Wow jak sprawdzisz jakie wpływy z podatków ma miasto

      ze strony portu to zmienisz zdanie o 180 stopni. Poza tym to nie miasto wykłada na to kasę i jest to dopiero pierwszy etap prac przed budową portu zewnętrznego.

      • 2 0

    • (3)

      to nie jest styropianowa inwestycja, na mieszkańców wpłynie tak, że łatwo będzie się do portu dostać i tiry będą miały gdzie parkować a nie krążyć po przedmieściach Gdańska, poza tym lepszy dojazd do pracy w porcie

      • 40 2

      • A teraz krążą? (2)

        A jak budowali port to nie przewidzieli tego czy celowo zostawili na potem?

        • 4 24

        • Ja prdl, takich głupot to naprawdę nie da się czytać

          Jak budowali kamienice w w XVII wieku to nie mogli przewidzieć windy?

          • 2 0

        • nie widzisz jak ciężarówki obstawiają wszystkie ulice wokół? Przeróbka, Rudniki, Nowy Port również dawno Cię tam nie było

          • 20 1

    • Myślenie nie boli

      Ale jak ktoś myśli w kategoriach 500+ to wygląda ono... Bardzo krótkowzrocznie. Otóż poza oczywistymi, zauważalnymi dla każdego zaletami, które już wcześniej zostały wymienione (parking dla TIR-ów) są jeszcze inne. Rozbudowa przepustowości kolei zwiększy możliwości transportu tą drogą (TIR-y na tory, takie bardzo popularne hasło było głoszone, a jak zostaje wprowadzone w życie, to gdzie kolejka na Górę Gradową...). Poza tym zwiększenie przepustowości Portu wpływa na jego obroty, dochody i wysokość odprowadzanych podatków. A to właśnie z nich ma powstać nowa Świętokrzyska, itd. To właśnie nazywa się Inwestycja, w pełnym tego słowa znaczeniu.

      • 14 1

    • (1)

      Port ma ci Swietokrzyska rozbudowac?

      • 9 0

      • To jest PiSowiec, u niego logiki i samodzielnego myślenia nie masz co szukać

        • 9 5

    • lekarze już są odmrożeni (2)

      fobię mozna wyleczyć.
      Ewentualnie, skoro tak ci ten rydwan zrył beret ogłoś społeczną zbiórkę, sam ci z 20 groszy do niego dołoze.

      • 13 5

      • A na tacę ile dajesz??? (1)

        • 5 3

        • rozliczam się z wikarym bezgotówkowo

          • 3 2

  • Jak miło a wszystko dzięki pis

    Słuszną linię ma nasza partia ,tvpis mi wszysto tłumaczy ,teraz czas na oczekiwane muzeum Westerplatte i zapowiadaną salę pamięci im prez.LK przy wejściu do portu,jako że zasłużonych obrońcow trzeba czcić a on przechodził obok pomnika4y razy i to wystarczy.Ps Duda kancelista naczelnika zaprasza na otwarcie drogi tej tam tamtej mostu i wodorostu suferen to i tak (g)( k )upi

    • 2 3

  • (5)

    A na Stogach rok po terminie i zblizaja sie do polowy

    • 64 17

    • Jaki inwestor taka realizacja. W Port inwestuje Państwa, w Gdańsk deweloper.

      • 1 1

    • napisz o tym piosenkę (3)

      bo wklejanie Stogów pod kazdym tematem jest nudne
      zieeew

      • 8 13

      • (2)

        dla mieszkańców Stogów i Górek Zachodnich to nie jest nudne, to tacy sami Gdańszczanie jak inni!

        • 16 6

        • i myślisz, że wklejanie Stogów pod kazdym tematem coś zmieni? (1)

          Władze mają we wszystkich gdańszczan wylane, nie tylko tych na Stogach.

          • 2 12

          • Jeszcze dajcie tu tego ziomka, co zawsze pyta, co z Kielnieńską i będzie komplet.

            • 8 2

  • Zobaczymy komu się znudzi... (2)

    Kasujcie, kasujcie a prawda jest taka, że gdańsk jest najbardziej zepsutym miastem w Polsce... Zrobią z wami porządek bądźcie pewni.

    • 6 8

    • Wyczuwam frustrata

      • 2 0

    • Się tak nie napinaj

      Bo żyłka pęknie i pochowają bez honorów i stypy.

      • 3 0

  • (2)

    Ale bez tej pani rezydent która ma politykę w głowę nie mieszkańców,wstyd

    • 13 4

    • Ale prezydentem jest pan Andrzej (1)

      Wprawdzie mało męski, ale zaraz mowić o nim per pani?

      • 1 1

      • Raczej pisze o Dulcyneji w swym rydwanie...

        • 0 0

  • Gdynia odwróciła się plecami od biznesu na Polifarbie

    z obietnic budowy kanalizacji, dróg i oświetlenia nie zostało nic

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane