stat

Więcej paliw, mniej drewna. Port Gdańsk czwarty na Bałtyku

Najnowszy artukuł na ten temat

Port Gdańsk. Więcej zboża, mniej ro-ro i paliw

Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą ilość dostaw paliw drogą morską.
Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą ilość dostaw paliw drogą morską. fot. materiały prasowe

Więcej paliw, drobnicy i kontenerów, mniej węgla i drewna. Pod koniec stycznia Port Gdańsk pochwalił się rekordowymi przeładunkami w 2019 r, przekraczającymi 52 mln ton. Tym samym zajął czwarte miejsce na Bałtyku. W ub. roku Port Gdańsk zarobił 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł.



Zgodnie z oficjalnymi danymi Port Gdańsk przez 2019 rok przeładował 52 154 098 ton towarów. Jest to o 4 proc. lepszy wynik od prognozowanego na poziomie 50 mln ton.

W stosunku do roku 2018 gdański port zwiększył swoje przeładunki o ponad 3 mln ton (z 49 mln ton), czyli o 6,4 proc. Jednak w stosunku do 2017 roku skok jest bardzo znaczący. Dwa lata temu w Gdańsku przeładowano zaledwie 40,6 mln ton towarów.


Zwyżkę odnotował w prawie wszystkich grupach ładunkowych. Najlepszą dynamikę (12,8 proc.), analogicznie do 2018 roku, uzyskały paliwa z rekordowym wynikiem 17 498 419 ton. Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą liczbę dostaw paliw drogą morską. Warto również wspomnieć o 38 proc. wzroście przeładunku gazu.

Kolejnym osiągnięciem jest wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Jest to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu Nova Star, przez PŻB, co finalnie zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.

Gospodarka morska w Trójmieście



Węgiel odnotował spadek w wysokości -5,8 proc. w skali roku, co jest spowodowane sporym nasyceniem rynku, jak i bardzo wysokim wzrostem przeładunków w 2018 roku. Nastąpiło zmniejszenie przeładunków drewna o -40,4 proc. w stosunku do roku 2018. Do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018-2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w roku 2017. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln m sześc. Należy również dodać, że drewno w chwili obecnej przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.


Do Portu zawija coraz to większa liczba statków handlowych, w zeszłym roku było to ich aż 3036. Oznacza to przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018.
W przeładunku zdecydowanie dominowała drobnica z 44 proc. udziałem w całkowitym wolumenie, drugą dominującą grupą były paliwa płynne z 34-proc. udziałem w całkowitych przeładunkach. Węgiel dalej utrzymuje trzecią pozycję w całkowitym wolumenie.

Rosyjskie podium, Gdańsk tuż za nim



Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w 2019 roku wyniósł 48,2 proc. Jest to najlepszy wynik spośród wszystkich polskich portów.

Wysoki wolumen oraz dynamika przeładunków uplasowały Port Gdańsk na mocnym czwartym miejscu wśród największych portów nad Bałtykiem (po trzech portach w Rosji - Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg).

W ub. roku wydawało się, że miejsce na podium jest w zasięgu, jednak dobra koniunktura na rynku pomogła także konkurencji.

Port Gdańsk jednak umocnił również swoją drugą pozycję w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku, a do lidera, portu St. Petersburg, brakuje mu 148 509 TEU, czyli tyle co trzytygodniowy wolumen przeładowanych w Porcie Gdańsk kontenerów.

Kolej inwestuje w Porcie Gdańsk miliardy złotych.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....