• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej paliw, mniej drewna. Port Gdańsk czwarty na Bałtyku

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą ilość dostaw paliw drogą morską. Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą ilość dostaw paliw drogą morską.

Więcej paliw, drobnicy i kontenerów, mniej węgla i drewna. Pod koniec stycznia Port Gdańsk pochwalił się rekordowymi przeładunkami w 2019 r, przekraczającymi 52 mln ton. Tym samym zajął czwarte miejsce na Bałtyku. W ub. roku Port Gdańsk zarobił 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł.



Zgodnie z oficjalnymi danymi Port Gdańsk przez 2019 rok przeładował 52 154 098 ton towarów. Jest to o 4 proc. lepszy wynik od prognozowanego na poziomie 50 mln ton.

W stosunku do roku 2018 gdański port zwiększył swoje przeładunki o ponad 3 mln ton (z 49 mln ton), czyli o 6,4 proc. Jednak w stosunku do 2017 roku skok jest bardzo znaczący. Dwa lata temu w Gdańsku przeładowano zaledwie 40,6 mln ton towarów.


Zwyżkę odnotował w prawie wszystkich grupach ładunkowych. Najlepszą dynamikę (12,8 proc.), analogicznie do 2018 roku, uzyskały paliwa z rekordowym wynikiem 17 498 419 ton. Czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" niewątpliwie przełożyło się na większą liczbę dostaw paliw drogą morską. Warto również wspomnieć o 38 proc. wzroście przeładunku gazu.

Kolejnym osiągnięciem jest wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Jest to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu Nova Star, przez PŻB, co finalnie zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.

Gospodarka morska w Trójmieście



Węgiel odnotował spadek w wysokości -5,8 proc. w skali roku, co jest spowodowane sporym nasyceniem rynku, jak i bardzo wysokim wzrostem przeładunków w 2018 roku. Nastąpiło zmniejszenie przeładunków drewna o -40,4 proc. w stosunku do roku 2018. Do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018-2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w roku 2017. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln m sześc. Należy również dodać, że drewno w chwili obecnej przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.


Do Portu zawija coraz to większa liczba statków handlowych, w zeszłym roku było to ich aż 3036. Oznacza to przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018.
W przeładunku zdecydowanie dominowała drobnica z 44 proc. udziałem w całkowitym wolumenie, drugą dominującą grupą były paliwa płynne z 34-proc. udziałem w całkowitych przeładunkach. Węgiel dalej utrzymuje trzecią pozycję w całkowitym wolumenie.

Rosyjskie podium, Gdańsk tuż za nim



Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w 2019 roku wyniósł 48,2 proc. Jest to najlepszy wynik spośród wszystkich polskich portów.

Wysoki wolumen oraz dynamika przeładunków uplasowały Port Gdańsk na mocnym czwartym miejscu wśród największych portów nad Bałtykiem (po trzech portach w Rosji - Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg).

W ub. roku wydawało się, że miejsce na podium jest w zasięgu, jednak dobra koniunktura na rynku pomogła także konkurencji.

Port Gdańsk jednak umocnił również swoją drugą pozycję w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku, a do lidera, portu St. Petersburg, brakuje mu 148 509 TEU, czyli tyle co trzytygodniowy wolumen przeładowanych w Porcie Gdańsk kontenerów.

Kolej inwestuje w Porcie Gdańsk miliardy złotych.

Miejsca

Opinie (134) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • mamy 2021 dlaczego dane podajecie z 2019 , podajcie dane z 2020 , co bylo to bylo teraz jest 2021 porownajcie te lata i ile spad

    tzlko propagande sieja

    • 0 0

  • Brawo Gdańsk (5)

    z samego terminala DCT Skarb Państwa zarabia 10 mld pln rocznie z tytułu podatków, ceł itp opłat...
    Przynajmniej 10% z tej kwoty, czyli około 1 mld pln rocznie powienien zasilać budżet Miasta Gdańska.

    • 68 11

    • konie kują... (1)

      a żaba nogę podstawia...
      Może miasto parkingi dla ciężarówek zorganizuje i ucywilizuje drogi dojazdowe. Jedna Sucharskiego wiosny nie czyni, jeszcze dużo jest do zrobienia.
      Miasta miały udziały w portach... I co z tym zrobiły?
      Sprzedały tereny.

      • 7 3

      • a w jakim celu kłamiesz ?

        w zeszłym roku zbudowali na Śnieżnej, w tym ma być na Budowniczych Portu Północnego, następny na Sucharskiego na 300 miejsc, kolejny na Ku Ujściu

        • 0 0

    • zarabia? (2)

      To są kwoty, które zapłacimy w towarach.
      Zarabia sie na usługach i rynku zewnętrznym a nie na własnych obywatelach. A te pieniądze kasuje kto inny.
      Kasyno nigdy nie gra u siebie.

      • 10 6

      • (1)

        A za usługi zapłacą kosmici albo dobrzy wujkowie a nie końcowi konsumenci? Choryś.

        • 7 4

        • "usługach i rynku zewnętrznym"

          ...

          • 3 0

  • 70 procent propagadowych politycznych wpisów nie związanych z tematem portów

    nie mam zamiaru tego czytać

    • 2 1

  • Jestem zaniepokojony donosicielstwo opozycji na własny kraj (4)

    • 24 17

    • a merytorycznie w temacie portów masz coś do powidzenia

      czy tylko jątrzyć potrafisz ?

      • 0 0

    • (1)

      Opozycja jest w stanie wywołać wojnę domową byle z powrotem dorwać się do koryt i mimo, że nie jestem zwolennikiem żadnego ugrupowania politycznego, to to co robi opozycja trąci o zdradę narodu dla własnych interesów. Nigdy więcej tego szamba w Polsce, za bardzo wybiło i co najlepsze wybija dalej coraz bardziej.

      • 5 1

      • zdelegalizowac opozycje!

        • 0 0

    • Gdyby to był ich kraj to nie szkalowaliby jego. Ich kraj sąsiaduje z Egiptem.

      • 6 1

  • PiSowski rząd inwestuje w lokalny port na Zalewie Wiślanym.

    Zmarnowane pieniądze podatników. Pomysłodawca przekopu powinien stanąć przed sądem.
    Ale na razie nie stanie, bo prokuratura i niestety sądy teżsą w rękach partii rządzącej.

    • 3 2

  • po przekopie elbląg zmiecie rosjan z podium. taki plan...

    • 1 2

  • Mowa jest o "rekordach" w 2019r, więc poczekajmy. (6)

    Niektórzy specjaliści (i to mniej lub bardziej utożsamiający się z różnymi stronami sceny politycznej), przewidują, że rok 2019 był ostatnim rokiem wzrostów w przedmiotowej dziedzinie gospodarki. Tak więc pożyjemy i zobaczymy, czy jest - a zwłaszcza czy będzie - tak kolorowo.

    • 16 16

    • Nawet jeśli przyjdzie spadek (4)

      To i tak zawsze ucierpimy najmniej. To po pierwsze. Po drugie, zauważ że coraz więcej towarów przewozi się statkami. U nas próbujemy robić to koleją z Chin. Więc jeśli byłby spadek to bym się tak nie martwił, bo co nie dopłynie, to dojedzie.

      • 6 6

      • Nie upatrywałbym jednak wielkich nadziei w "alternatywie kolejowych dostaw". (3)

        Był niedawno na 3citi artykuł o kolejowej dostawie kontenerów z Chin do Gdańska. Słabiutko to wyglądało ale rozumiem - zaraz odezwą się głosy, że przecież dopiero inwestujemy w infrastrukturę kolejową. Szkoda tylko, że na przestrzeni ostatnich 30 lat, już wszystkie opcje dawały popis spełniania (a raczej niespełniania) swoich obietnic i ambitnych planów ale wciąż niezmiennie słyszymy, że u nas dopiero będzie to, czy tamto pod warunkiem, że to "nas/ wybierzecie".

        • 4 2

        • Najlepszy przyklad to Gdynia co pogonila Australijczykow... (1)

          Bo "sienieda", bo "sienieoplaci" i po co nam to...
          To poszli do Gdanska... A potem zabrali za soba Maersk... ;)
          Choc to przedsiewziecie niewiele ryzyka zawieralo...
          Bo w nim byly obietnice gospodarcze a nie wyborcze...

          • 1 1

          • Zapytaj

            Ciekawy pogląd. Proszę pytać u źródeł jak było w rzeczywistości. Nikt nigdzie nie poszedł i nikt nikogo nie zabierał .

            • 0 0

        • No masz racje

          Ale wiesz że kto nie ryzykuje nie pije szampana. Najgorzej to nic nie robić. Z drugiej strony to to, co u innych się sprawdza nie znaczy że u nas nie wyda i na odwrót. Pożyjemy zobaczymy

          • 3 0

    • Jaki będzie 2020 zobaczymy, ale teraz jest podsumowywany 2019 i tutaj źle nie jest.

      • 3 0

  • Gdańsk vs Gdynia (3)

    Mniejsza Gdynia miała obrót 24 mln ton, a zysk netto ponad 50 mln zł. Proszę porównać to z rekordowym, ogromnym portem Gdańsk. Równo rok temu pan Greinke zapowiadał śmiały atak na 3 miejsce na Bałtyku. Zapowiadał (na tym portalu też to było ) "przeskoczenie" jednego z portów rosyjskich. I co? Może czasem lepiej nic nie mówić niż mówić jak klasyczny megaloman.

    • 9 4

    • A co miał powiedzieć? (1)

      A co miał powiedzieć będąc 4 portem że celuje w 8 miejsce ???

      • 3 1

      • Gdańsk vs Gdynia

        Można nic nie mówić o "celowaniu"w podium.
        W tegorocznej wypowiedzi np. wyluzował i nie mówi nic o podium. I lepiej na tym wyjdzie.

        • 0 0

    • nie sztuka się narobić

      sztuka jest zarobić...

      • 4 0

  • A było tak pięknie. (5)

    Ogromną część majątku narodowego sprzedano za rządów Platformy Obywatelskiej. W latach 2008-2014 wyprzedano majątek za łączną kwotę 58,615 mld złotych.

    A oto kilka przykładów tego, co sprzedano w obce ręce, radzimy usiąść wygodnie, bowiem te dane powalają:

    1 PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.: sprzedaż 17 proc. akcji za 6 mld 543 mln zł
    2 Jastrzębska Spółka Węglowa: sprzedaż 33,1 proc. akcji za 4 mld 830 mln zł
    3 Bank pko bp s.a.: sprzedaż 9,62 proc. akcji za 3 mld 943 mln zł
    4 Energa S.A.: sprzedaż 34,18 proc. akcji za 2 mld 800 mln zł
    5 kghm s.a.: sprzedaż 10 proc. akcji za 2 mld zł
    6 PKP Cargo S.A.: sprzedaż 48,29 proc. akcji za 1 mld 420 mln zł
    7 Bank Gospodarki Żywnościowej S.A.: sprzedaż 37,49 proc. akcji za 1 mld 97 mln zł
    8 Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.: sprzedaż 50 proc. akcji za 681,5 mln zł
    9 Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A.: sprzedaż 12,13 proc. akcji za 625,5 mln zł
    10 Ciech S.A.: sprzedaż 37,90 proc. akcji za 619,1 mln zł

    • 22 21

    • Mógłbym podać dziesiątki absurdalnych decyzji reprywatyzacyjnych pis przynoszących straty.. (2)

      Ale poco?dla was ekonomia to oksymoron.Najzabawniejsza była sprzedażStocz.Gda.Ukraińcom,a potem odkupienie jej ze stratą,żeby było weselej oni już statków nie budują i nie będą.A zniszczenie kiluse tletnich stadnich koni przez waszych nieudaczników to istna masakra

      • 5 7

      • Na przykład "Dama z Łasiczką" wraz z resztą kolekcji Czartoryskich która nigdy nie mogła opuścić Polski kupiona za 500 mln

        • 1 1

      • Podaj, czekamy z niecierpliwością. no chyba , że wiesz ale nie powiesz :)

        • 2 1

    • PIS propaganda

      80% z ww firm sprzedanych w "obce ręce" to dalej firmy kontrolowane przez Skarb Państwa ( Sasina ). Trzeba czytać więcej - to nie boli.

      • 2 5

    • W fakty ludzie nie wierzą. Uwielbiają bajki i bajkopisarzy z PO.

      • 11 4

  • Opinia wyróżniona

    "na mocnym czwartym miejscu wśród największych portów" (7)

    Przerabiając ca. połowę tego, co przerabia jeden z rosyjskich portów - Ust-Uługa. Specyficzny, fakt. 20-30% tego co Hamburg. W Polsce są 3 porty, w Szwecji ponad dwadzieścia. Zsumujcie obroty... Ile jest portów w Niemczech?

    Cieszy fakt, że sie kręci ale martwi trybalizacja, tendencje do kanibalizmu, wewnętrzna konkurencja, brak współpracy i, po prostu, kultury.

    • 53 12

    • Traktowanie pracownika, jak w latach 90 XX wieku (1)

      Coś tu szwankuje. Kostnica.

      • 5 0

      • brak kompetencji

        pokrywani arogancją...

        • 3 1

    • ta, głowny port gospodarki 7 razy wiekszej od naszej (1)

      to jest bardzo dobre porownanie

      • 2 1

      • No i co?

        Kompleksy?
        Jest sie od kogo uczyc i z kim sie scigac. A nie prezyc watle wdzieki na tle kanibalizowanej Gdyni.
        Ktora i tak ma lepsze wyniki finansowe w stosunku do obrotow.

        • 6 0

    • Porownywanie HAM z GDN nie ma sensu (1)

      • 10 0

      • Dlaczego?

        Wlasnie nalezy porownywac, wyciagac wnioski i usprawniac... ;) Trzeba miec wyzwania i marzenia. Chyba, ze marzy sie o emeryturze - to moze przeszkadzac...

        • 9 6

    • Przecież mamy jeszcze swój port w Hamburgu

      • 9 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane