• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w Porcie Gdańsk zbliża się do końca

Rafał Borowski
21 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zobacz film dokumentujący obecnie prowadzone prace przy Porcie Gdańsk

Kompleksowa przebudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk zbliża się ku końcowi. Poziom zaawansowania prac budowlanych osiągnął 85 proc. Zgodnie z harmonogramem warta przeszło 176 mln zł inwestycja powinna być gotowa jesienią tego roku.



Czy śledzisz rozwój infrastruktury w swoim mieście?

Jak informowaliśmy w artykule opublikowanym w połowie lutego, Port Gdańsk uplasował się na czwartym miejscu wśród największych portów w basenie Morza Bałtyckiego. Co ciekawe, na podium nie znalazł się żaden reprezentant krajów Unii Europejskiej.

Czytaj więcej: Więcej paliw, mniej drewna. Port Gdańsk czwarty na Bałtyku

Trzy pierwsze miejsca zostały zajęte wyłącznie przez porty rosyjskie: Ust Ługa i Primorsk w obwodzie leningradzkim (nie mylić z miastem o tej samej nazwie w obwodzie kaliningradzkim) oraz Sankt Petersburg.

Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu. Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu.

Poprawa przepustowości



Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że jeśli Port Gdańsk chce walczyć o wyższą lokatę we wspomnianym rankingu, jednym z kluczowych czynników jest zwiększenie przepustowości drogowej i kolejowej. Do niedawna jej stan pozostawiał wiele do życzenia. Większość ulic i torów pochodziła jeszcze z lat 70. i tym samym nie była w stanie sprawnie obsłużyć stale zwiększającego się ruchu.

Czytaj więcej: Wielka rozbudowa dróg i torów wokół portu w Gdańsku

Z potrzeby pilnej modernizacji infrastruktury doskonale zdawały sobie sprawę władze gdańskiego portu. Jej realizacja rozpoczęła się w listopadzie 2018 r., kiedy to wmurowano - a właściwie zalano betonem - kamień węgielny w okolicy przejazdu kolejowego wzdłuż ul. Kontenerowej.

  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Rozmach prac robi wrażenie



Warty ponad 176 mln zł kontrakt na wykonanie inwestycji został podpisany z sopocką spółką NDI. Rozmach prac budowlanych robi wrażenie. Na liście zadań zleconych wykonawcy znalazły się:


  • przebudowa 5,6 km nowych dróg, tj. Portowej, Poinca, Kontenerowej i Budowniczych Portu Północnego
  • rozbiórka dwóch starych wiaduktów drogowych - jednego nad torami kolejowymi, drugiego nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport - i budowa czterech nowych
  • budowa 16 rozjazdów kolejowych
  • budowa parkingu buforowego dla aut ciężarowych,
  • budowa dodatkowego toru do terminala DCT oraz nowych torów do terminali węglowych
  • instalacja nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym

  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.

Inwestycja prawie na finiszu



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił właśnie, że poziom zaawansowania inwestycji osiągnął 85 proc. Jeśli uda się dotrzymać harmonogramu, nowa infrastruktura drogowo-kolejowa powinna być gotowa jeszcze jesienią tego roku. Jednym z ostatnich elementów, które pozostały do wykonania, jest parking dla ciężarówek.

- Zakończono budowę ostatniego wiaduktu wraz z najazdami. Wykonanych jest 95 proc. robót sieciowych na głównych kolektorach wód deszczowych i rozpoczęła się do przebudowa ostatnich odcinków ulic wewnątrz portu, czyli prawego pasa ul. Budowniczych Portu Północnego, ul. mjr. Sucharskiego i ul. kpt. Poinca. Efektowne i ciekawe prace toczą się przy ul. Portowej, gdzie powstaje parking o betonowej nawierzchni dla samochodów ciężarowych - wylicza Anna Drozd, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.

Niezwykła maszyna do budowy parkingu



Powierzchnia parkingu wyniesie aż 15 tys. m kw., a objętość użytego do utwardzenia jego nawierzchni betonu to 4,7 tys. m sześc. betonu. Betonowa nawierzchnia będzie miała grubość aż 27 centymetrów oraz pożądaną gęstość w dosłownie całym przekroju.

To szczególnie ważne, gdyż w przeciwnym razie parking mógłby już po kilku latach wyglądać jak ser szwajcarski. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, wykonana z kiepskiej jakości betonu nawierzchnia popękałaby pod wpływem ciągłego nacisku wielotonowych pojazdów. Wyśrubowane wymagania uda się osiągnąć dzięki metodzie betonowania, która znajduje zastosowanie np. przy budowie lotnisk oraz autostrad.

- Z uwagi na wysokie wymagania wytrzymałościowe i jakościowe stawiane przez inwestora musieliśmy dostosować metodę wbudowywania mieszanki metodą ślizgową. Metoda ta polega na wykorzystaniu maszyny, która w jednym przejeździe potrafi rozłożyć beton, zagęścić go, wibrować dyble oraz kotwy oraz zatrzeć beton. Maszyna robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby około 30-40 robotników i nie mielibyśmy pewności, czy nawierzchnia będzie miała zakładaną jakość - wyjaśnia Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Ten parking do portu jest za mały.... 2x lub nawet 3x większy powinien być. Popatrzcie na Hamburg, Rotterdam... (3)

    • 7 7

    • będzie milion razy większy

      jest plan wyburzenia Długiego Targu i Długiej i zrobienia tam parkingu, zabki i szaletu

      • 7 5

    • Nie przesadzaj (1)

      porównaj przeładunki Hamburga i Rotterdamu do Gdańska.

      • 7 0

      • no to widzisz

        ile jest do zrobienia.
        I nie jest to jedyny port w tych państwach.

        • 0 0

  • Oby do końca nie zniszczyli plaży na Stogach (4)

    To bardziej wygląda na DCT niż Port Gdański, ale mogę się nie orientować co do kogo należy. Oby do końca nie zniszczyli lasu i plaży na Stogach. Obietnic było wiele, ale nasze władze jak poczują pieniądze, przestają myśleć o ludziach.

    • 16 9

    • juz zniszczyli (2)

      na plazy zamiast szumu fal jest hałas od suwnic portowych
      Ludzie uciekną i za 5 lat będzie po plazy

      • 2 7

      • (1)

        gdzie Ty słyszysz hałas suwnic portowych? niezły masz słuch :)

        • 10 0

        • Jak dobrze zawieje to słychać :)

          • 4 3

    • teren jest portu

      DCT dzierżawi, po 30 latach i wygaśnieciu dzierżawy całość przechodzi na własność portu. Zresztą 30% DCT jest własnością Państwa.

      • 1 0

  • trochę nie ogarniam tej pajęczyny dróg (2)

    Dziwny ten układ. Nie wystarczyłby dojazd Sucharskiego?

    • 3 13

    • nie bo tam jest za wąsko i wiadukt jest dość stromy, poza tym skrzyżowanie wiadukt-Sucharskiego jest wąskie i kolizyjne (dodatkowo dużo osobowych jeździ na Westerplatte), lepiej puścić ruch pod pierwszym wiaduktem od ronda Ku Ujściu do Kontenerowej, tam ruch jest prawie wyłącznie towarowy

      • 7 0

    • By wystarczył

      ale by był za tani

      • 0 1

  • Przez 8 ostatnich lat

    Polki i Polaki...

    • 10 2

  • (1)

    Jak tam stogi prezydentko

    • 9 8

    • a spoko

      a jak tam hemoroidy, widzę dalej dokuczają?
      polecam maść na ból dudy.
      powinna pomóc

      • 5 4

  • Może połączą Gdynie z Gdańskiem (3)

    Będzie mniej urzędników do przejadania naszych pieniędzy i wtedy może i u nas w końcu zacznie się coś dziać a nie farba i plany

    • 10 7

    • nawet jeżeli mieliby połączyć (1)

      to wszystkie urzędy zostaną.
      Oraz dojdzie nowy.
      Urząd do spraw połączenia Gdańska z Gdynią. Minimum 1000 etatów, nie licząc sprzątaczek i portierów.

      • 8 1

      • "nie licząc sprzątaczek i portierów."

        bo ci będą z ałtsorsu i pójdą w koszta,,,

        • 3 0

    • Czytajac sprawozdanie finansowe

      Miasta Gdynia ponad połowa pieniędzy idzie na pensję i nagrody więc ciężko aby się coś miało dziać tutaj :(

      • 6 0

  • noe,nba,nos,nel,nil

    • 3 1

  • Wielka inwestycja, parking, drogi i 16 rozjazdów

    to nawet nie jest 10% tego co się dzieje w porcie i co powinno się dziać. Tylko szkoda, że to się wali nie jest remontowane.

    • 2 8

  • Ja nie mogę ale kosmos użyli maszyny.

    • 5 0

  • (2)

    Ale bez tej pani rezydent która ma politykę w głowę nie mieszkańców,wstyd

    • 13 4

    • Ale prezydentem jest pan Andrzej (1)

      Wprawdzie mało męski, ale zaraz mowić o nim per pani?

      • 1 1

      • Raczej pisze o Dulcyneji w swym rydwanie...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane