• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosną ruszy budowa prototypu niszczyciela min Kormoran II

erka
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości ok. 60 m, szerokości ok. 10 m, zanurzeniu ok. 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości ok. 60 m, szerokości ok. 10 m, zanurzeniu ok. 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych niszczyciela min Kormoran II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku.



W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończył się pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku. W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończył się pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku.
Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Grupa Kapitałowa Remontowa Holding SA. Tworzą je również Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej. Umowę na budowę Kormorana II zawarto w 23 września 2013 w Gdyni, w obecności premiera Donalda Tuska i szefa MON Tomasza Siemoniaka.

Nowoczesne niszczyciele min Kormoran II mają zapewnić Marynarce Wojennej RP możliwości wszechstronnej walki ze współczesnymi zagrożeniami minowymi na morzu. Zamontowane na okrętach wyposażenie będzie pozwalało na poszukiwanie i niszczenie min morskich wszystkich typów.

Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości około 60 m, szerokości około 10 m, zanurzeniu - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie. Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w małych prędkościach zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego. Załoga etatowa to 45 osób oraz siedem miejsc dodatkowych.

Uzbrojenie okrętu to: zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi, zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem, armata morska 23 mm, dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe, dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe, sonar podkilowy i samobieżny, zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min.

Przekazanie pierwszego okrętu (prototypowego) Marynarce Wojennej RP nastąpi w listopadzie 2016 r. Kolejne okręty będą przekazywane w 2019 i 2022 r.
erka

Miejsca

Opinie (88)

  • Ło matko!

    Następny rdzewiejący kadłub za miliard!

    • 1 5

  • Lepiej przeznaczyć kasę (3)

    na systemy obrony rakietowej na wybrzeżu, niż pakować się w kilka sztuk jednostek, które w wypadku konfliktu zbrojnego zostaną zatopione w 12h i nie wpłyną na losy batalii. Bałtyk jest tak mały, że wystarczą nowoczesne rakiety. 10x tańsze i skuteczniejsze.

    • 5 7

    • (2)

      jasne, w przypadku konfliktu te wyrzutnie rakiet byłyby dla wroga jednym z priorytetowych celów do zniszczenia i zapewne zostałyby dość szybko zniszczone, bo ich osłona przeciwlotnicza w postaci przenośnych zestawów Grom nie może być uznana za gwarancję przetrwania

      • 0 3

      • W przypadku konfliktu okręty też byłyby dla wroga jednym z priorytetowych celów.

        • 2 0

      • a kto mówi o stacjonarnych bateriach?

        hę?

        • 1 0

  • Okret?

    To jest predkosc dla holownika.O uzbrojeniu nie wspomne .Żałosne!

    • 3 3

  • A co z Gawronem?

    Takie jest podejście władzy do wydawania publicznych pieniędzy?!
    To nie są ich pieniądze tylko nasze!!!!

    • 2 1

  • do wiosny daleko... a mi sie wydaje...

    po bardzo CIEKAWYM... przetargu
    w którym kluczowym warunkiem byla budowa jednostki z tzw stali niemagnetycznej (technologia oczywiście z niemiec...)
    rozpocznie sie budowa kolejnego cuda
    (sławny gawron to niemiecki projekt który kilkanaście lat temu zaczynal jako korweta a skończył jako najdłużej budowany i pewnie najdroższy patrolowiec świata)
    warto dodać ze trałowce ze stali amagnetycznej budowane i używane są tylko w niemczech
    nikt inny na swiecie nie widzi zapotrzebowania na takie cos

    w Polsce budowano dluga serie doskonałych tralowcow typu 207 z tworzyw sztucznych
    ktorych rozwojowa wersja doskonale by sie sprawdzila w naszych warunkach

    ciekawostka jest tez nad wyraz liczna zaloga tych projektowanych jednostek nawet majace juz swoje lata niszczyciele min typu Sandown maja mniejsza zaloge
    a przecież tralowiec czy niszczyciel min nie jest okretem sensu stricte bojowym
    tylko pomocniczym
    w warunkach konfliktu o ile nie bedzie chroniony przez naziemna OPL i OBW czy inne okrety jest okretem CELEM
    co rodzi pytanie kiedy ta tzw MW stanie sie posiadaczem jakiegokolwiek okretu realnie bojowego

    • 8 0

  • (1)

    "Okręt o wyporności 650-750 ton, długości około 60 m.
    Załoga etatowa to 45 osób oraz siedem miejsc dodatkowych"

    Ciekawe co tam tyle osób robi? :)

    PS. Na ostatnim statku na którym pracowałem - małym kapciu (92 metry), który pływał od Saimy (jezioro w Finlandii) przez Biskaje, Gibraltar, aż do Odessy na Morzu Czarnym, razem było 7 osób.
    Oficerowie: Master, Chief Officer, Chief Engineer.
    Szeregówka: A/B, 2x O/S i Cook/OS (kucharz, który wychodził tylko na manewry)

    • 10 2

    • rany.... ale porównanie. A mój sąsiad był kierowcą Zuka. Jeździł sam. Nie potrzebował nawet kucharza na manewry.

      • 1 1

  • Nareszcie coś drgnęło (4)

    Polski projekt, polska myśl techniczna realizowana przez polskie firmy. Tak trzymać.

    • 9 4

    • a czemu kłamiesz?
      o ile sie nie myle to stal to technologia niemiecka (koszty olbrzymie)
      silniki pewnie tez...
      ciekawe co jeszcze

      • 1 1

    • ... (2)

      Po pierwsze, co to znaczy polska myśl technologiczna?
      Wiesz kto będzie dostarczał wyposażenie, uzbrojenie, napęd?
      Ile faktycznie tam będzie polskich podzespołów?

      Już raz próbowaliśmy budować okręt - Gawron - i przez 12 lat nic z tego nie wyszło.
      Stocznia przejadła pieniądze.
      Dziękuję, wolę coś sprawdzonego, nawet jeśli ma być z zagranicy.

      • 1 2

      • (1)

        gawron to tez niemiecki projekt...

        • 0 0

        • ...

          No i jeszcze lepiej. Nawet był problem z realizacją zagranicznego projektu.
          Po co nam takie cyrki?

          • 1 0

  • projekt- Kormoran II i projektu 621

    Korwety typu Gawron (projektu 621) seria korwet wielozadaniowych dla Marynarki Wojennej RP zaprojektowanych według koncepcji MEKO A-100 z niemieckiej stoczni Blohm und Voss w Hamburgu. Zaplanowano produkcję 7 jednostek tego typu, wykonawcą wszystkich okrętów miała być Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni.

    Pierwsza jednostka miała się nazywać ORP "Ślązak". Budowę rozpoczęto w 2001 i jej wodowanie było planowane na 2009 rok. Według informacji podawanych w 2009 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej, okręt miał być oddany do użytku w 2014, lub 2015 roku. Szacowany koszt jednostki, wraz z niezbędnym wyposażeniem, w tym SKO i uzbrojeniem, ale bez amunicji, miał wynieść docelowo 1,46 mld zł (pierwotnie koszt jednego okrętu szacowano na około 500 mln zł).

    W lutym 2011 roku sąd ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej. Ze względu na brak głównego wykonawcy przyszłość budowy kolejnych jednostek stała się niejasna.

    Projekt w lutym 2012 został zaniechany. Nie powstanie żadna z planowanych korwet. Później postanowiono przerobić jedyny egzemplarz na patrolowiec. Jednostka ma zostać zwodowana w 2016 r.. ---- -Później postanowiono przerobić jedyny egzemplarz na patrolowiec!!!!!!!!!!!! -co jest samo sobie śmieszne ten typ jednostki nie jest odpowiedni do tego celu z względu na swoje parametry konstrukcyjne itp. (np : niszczyciel ORP Błyskawica zestawić do poziomu ORP Mazur lub ORP Rybitwa ) ogulnie sumując mobilność i przydatność jednostki typu Gawron (projektu 621) są przestarzałe !!- jest to topienie pieniędzy publicznych !!

    • 5 0

  • kto robił tę wizualizację? (1)

    brawo za flagę na dziobie zamiast bandery na rufie... a może to kod flagowy?

    • 11 1

    • wcale bym sie nie zdziwil jakby to byli ci zyjacy z naszej kasy komandorzy

      • 6 0

  • Doceńmy prace grafików z Remontowej.
    Stylizowanie jednostki na posiadająca właściwości stealth nadbudówką w połączeniu z mostkiem z holownika... Przednie działo w nieobrotowej wieży... KM umieszczone na śródokręciu z kątem ostrzału 60%.

    Obstawiam cenę prototypu na 2 mld, bo Gawronemjeszcze za mało osób wypchało sobie kieszenie.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane