• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosną ruszy budowa prototypu niszczyciela min Kormoran II

erka
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości ok. 60 m, szerokości ok. 10 m, zanurzeniu ok. 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości ok. 60 m, szerokości ok. 10 m, zanurzeniu ok. 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych niszczyciela min Kormoran II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku.



W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończył się pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku. W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończył się pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku.
Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Grupa Kapitałowa Remontowa Holding SA. Tworzą je również Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej. Umowę na budowę Kormorana II zawarto w 23 września 2013 w Gdyni, w obecności premiera Donalda Tuska i szefa MON Tomasza Siemoniaka.

Nowoczesne niszczyciele min Kormoran II mają zapewnić Marynarce Wojennej RP możliwości wszechstronnej walki ze współczesnymi zagrożeniami minowymi na morzu. Zamontowane na okrętach wyposażenie będzie pozwalało na poszukiwanie i niszczenie min morskich wszystkich typów.

Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości około 60 m, szerokości około 10 m, zanurzeniu - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie. Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w małych prędkościach zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego. Załoga etatowa to 45 osób oraz siedem miejsc dodatkowych.

Uzbrojenie okrętu to: zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi, zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem, armata morska 23 mm, dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe, dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe, sonar podkilowy i samobieżny, zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min.

Przekazanie pierwszego okrętu (prototypowego) Marynarce Wojennej RP nastąpi w listopadzie 2016 r. Kolejne okręty będą przekazywane w 2019 i 2022 r.
erka

Miejsca

Opinie (88)

  • a propos.

    Łódź podwodna ,którą mamy kupić od Niemca jest warta półtora wartości Stadionu Narodowego.Czy my nie mamy zamiaru kogoś podbijać.Jakąś Białoruś czy cóś tam?

    • 2 1

  • 1 minę ten statek może zniszczyć (1)

    ale czy więcej, wątpię. No chyba że trafi jeszcze po drodze na minę przeznaczoną dla łodzi podwodnych

    • 5 2

    • To będzie broń

      do niszczenia głupich min naszej elity politycznej

      • 1 0

  • Kto bogatemu zabroni?

    Kto bogatemu zabroni? Tylko, gdzie tu bogaty?! 8)

    • 0 2

  • Piraci show

    Kiedyś na studiach, około 2004-5 roku, w ramach zajęć z urbany zorganizowano nam wycieczkę do portu marynarki wojennej. Zwiedzaliśmy, torpedowce, jakąś fregatę amerykańską co to aktualnie przypłynęła w gości oraz okręt podwodny. Generalnie mało mnie to interesowało bo nie trawię militariów, ale pogadaliśmy z młodymi marynarzami żeby cokolwiek ciekawszego wynieść z wycieczki niż oglądanie jakiś nitowanych blach. No więc, jeden z marynarzy z rozbrajającą szczerością powiedział nam jaki jest aktualny plan obrony portu: jeden okręt podwodny wypływa, a drugi okręt podwodny (ponieważ nie mógł się zanurzać i ogólnie miał coś z silnikami), jest holowany na redę (?) i tam ma bronić wejścia do portu. No i generalnie goście bali się pływać tym co się zanurza.
    Nie wiem jak wiele (mało) się zmieniło od tego czasu, ale wizualizacja mówi wszystko...

    • 2 0

  • co to za okręt marynarki wojennej który może pływać z prędkością aż 16 węzłów i w wodzie z pokruszonym lodem.... masakra. Niektóre jachty na silniku i żaglu tak szybko pływają... może kajaki kupią marynarce , przynajmniej zapewniają one większą mobilność

    • 0 0

  • kmdr ppor (1)

    widze same komentarze ludzi z kategorią D...czyli calkiem do d*py:)W poniedziałek idę na emeryturke:),a wy płaccie,jak dożyjecie swojej hahahaha
    Armia jest piękna

    • 0 5

    • Ciekawe po czym poznajesz nasze kategorie? Ty lepszy jesteś od Jackowskiego

      • 0 0

  • Jakie władze taki okręt

    .

    • 2 1

  • Najbardzie podoba mi się uzbrojenie (1)

    Cytuję:"Uzbrojenie okrętu to: zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi", Konsole funkcyjne to straszna broń ciekawi mnie jaki ma kaliber?

    • 2 2

    • Co za indolencja i brak wiedzy

      Uzbrojenie to nie tylko lufy. To również wszystkie systemy wykrywania i nie tylko

      • 0 0

  • Kormoran II (2)

    Nareszcie Marynarka Wojenna będzie miała nowy okręt. Prześmiewcom , kpiacym z jego predkowści trzeba współczuć bo widać , że nic nie wiedzą jakie zadania ma ten okret wykonywać - prędkość w przypadku tego typu okretów nie jest najważniejsza nie ma takiej potrzeby by poruszał się bardzo szybko. Okrety te miały byc budowane w innej polskiej stoczni ale dobrze się stało , że to holding stoczni remontowej z gdanska wspólnie ze stocznia marynarki wojennej zbuduje te jednostki.Jestem pewien , że zbudowane będą w terminie kontraktowym.
    Okrety chciała budować stocznia NAUTA ale wskutek dziwnych działań prowadzonych przez ARP i MARS stało się to niemożliwe.W chwili obecnej Nauta nie jest w stanie zbudować żadnej jednostki pływajacej - ze względu na brak kadry technicznej, konstruktorów, technologów oraz wykonawców. Kadłub dawniej mogłaby zbudować najlepsza spółka kadłubowa Konrem Nauta - lecz dziś po upływie roku od zmian ludzi zarządzających spółka ta utraciła zdolność do wykonywania prac. Zmiany wprowadzone z inicjatywy MARS doprowadziły spółkę Konrem Nauta na skraj bankructwa , spółka zalega z płatnościami wobec swoich kontrahentów - czego nigdy nie było w 9 letniej historii istnienia spółki. Planuje się nie zapłacenie pracownikom za prace w godzinach nadliczbowych za listopad 2013.Widmo upadku spółki jest całkiem realne - na 2014 rok nie ma ona żadnych kontraktów , w przeszłości nie było takiej sytuacji , że nie wiadomo co spółka robić będzie w następnym roku.

    • 14 3

    • Niestety nie zgodzę się z opinią. Prędkość jest równie ważna ponieważ aby wykonać zadanie najpierw trzeba dotrzeć do rejonu operacji a to w ciężkich warunkach meteorologicznych może stanowić problem. Takie doświadczenia mają ludzie z SNMCMG1 więc ich proszę zapytać.

      • 0 1

    • Przecież SMW jest w UPADŁOSCI

      Witam,

      Jakim cudem upadła Stocznia Marynarki Wojennej (upadłość likwidacyjna) bierze udział w konsorcjum, które dostało rządowy grant???
      Czyżby prawo dotyczące NIEUDZIELANIA zamówień przy niespłaconych zobowiązaniach publiczno-prawnych przestało obowiązywać?
      Czy może obowiązuje tylko niektórych?
      To wreszcie RP jest państwem prawa czy nie?

      • 0 0

  • Co to jest, i za ile ?

    jak motorówka może być niszczycielem min. To chyba kamikadze !

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane