• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosną ruszy budowa prototypu niszczyciela min Kormoran II

erka
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości ok. 60 m, szerokości ok. 10 m, zanurzeniu ok. 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości ok. 60 m, szerokości ok. 10 m, zanurzeniu ok. 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych niszczyciela min Kormoran II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku.



W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończył się pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku. W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończył się pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku.
Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Grupa Kapitałowa Remontowa Holding SA. Tworzą je również Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej. Umowę na budowę Kormorana II zawarto w 23 września 2013 w Gdyni, w obecności premiera Donalda Tuska i szefa MON Tomasza Siemoniaka.

Nowoczesne niszczyciele min Kormoran II mają zapewnić Marynarce Wojennej RP możliwości wszechstronnej walki ze współczesnymi zagrożeniami minowymi na morzu. Zamontowane na okrętach wyposażenie będzie pozwalało na poszukiwanie i niszczenie min morskich wszystkich typów.

Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości około 60 m, szerokości około 10 m, zanurzeniu - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie. Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w małych prędkościach zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego. Załoga etatowa to 45 osób oraz siedem miejsc dodatkowych.

Uzbrojenie okrętu to: zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi, zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem, armata morska 23 mm, dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe, dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe, sonar podkilowy i samobieżny, zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min.

Przekazanie pierwszego okrętu (prototypowego) Marynarce Wojennej RP nastąpi w listopadzie 2016 r. Kolejne okręty będą przekazywane w 2019 i 2022 r.
erka

Miejsca

Opinie (88)

  • 1 minę ten statek może zniszczyć (1)

    ale czy więcej, wątpię. No chyba że trafi jeszcze po drodze na minę przeznaczoną dla łodzi podwodnych

    • 5 2

    • To będzie broń

      do niszczenia głupich min naszej elity politycznej

      • 1 0

  • kmdr ppor (1)

    widze same komentarze ludzi z kategorią D...czyli calkiem do d*py:)W poniedziałek idę na emeryturke:),a wy płaccie,jak dożyjecie swojej hahahaha
    Armia jest piękna

    • 0 5

    • Ciekawe po czym poznajesz nasze kategorie? Ty lepszy jesteś od Jackowskiego

      • 0 0

  • Polska Armia ;P (1)

    "Przekazanie pierwszego okrętu (prototypowego) Marynarce Wojennej RP nastąpi w listopadzie 2016 r." - z tego wynika, ze Polska Armia bedzie sie opierac na samych prototypach ;D;D;D

    • 32 5

    • Ato nie wiesz

      że u nas prowizorka zawsze najdłużej trzyma

      • 2 0

  • Co to jest, i za ile ?

    jak motorówka może być niszczycielem min. To chyba kamikadze !

    • 1 1

  • Jakie władze taki okręt

    .

    • 2 1

  • co to za okręt marynarki wojennej który może pływać z prędkością aż 16 węzłów i w wodzie z pokruszonym lodem.... masakra. Niektóre jachty na silniku i żaglu tak szybko pływają... może kajaki kupią marynarce , przynajmniej zapewniają one większą mobilność

    • 0 0

  • Piraci show

    Kiedyś na studiach, około 2004-5 roku, w ramach zajęć z urbany zorganizowano nam wycieczkę do portu marynarki wojennej. Zwiedzaliśmy, torpedowce, jakąś fregatę amerykańską co to aktualnie przypłynęła w gości oraz okręt podwodny. Generalnie mało mnie to interesowało bo nie trawię militariów, ale pogadaliśmy z młodymi marynarzami żeby cokolwiek ciekawszego wynieść z wycieczki niż oglądanie jakiś nitowanych blach. No więc, jeden z marynarzy z rozbrajającą szczerością powiedział nam jaki jest aktualny plan obrony portu: jeden okręt podwodny wypływa, a drugi okręt podwodny (ponieważ nie mógł się zanurzać i ogólnie miał coś z silnikami), jest holowany na redę (?) i tam ma bronić wejścia do portu. No i generalnie goście bali się pływać tym co się zanurza.
    Nie wiem jak wiele (mało) się zmieniło od tego czasu, ale wizualizacja mówi wszystko...

    • 2 0

  • (1)

    a co słychać u gawrona I?
    lata, pływa?
    heh

    • 82 9

    • A kto za te wszystkie fantazje polityków zapłaci??

      • 8 2

  • Kto bogatemu zabroni?

    Kto bogatemu zabroni? Tylko, gdzie tu bogaty?! 8)

    • 0 2

  • Nareszcie coś drgnęło (4)

    Polski projekt, polska myśl techniczna realizowana przez polskie firmy. Tak trzymać.

    • 9 4

    • ... (2)

      Po pierwsze, co to znaczy polska myśl technologiczna?
      Wiesz kto będzie dostarczał wyposażenie, uzbrojenie, napęd?
      Ile faktycznie tam będzie polskich podzespołów?

      Już raz próbowaliśmy budować okręt - Gawron - i przez 12 lat nic z tego nie wyszło.
      Stocznia przejadła pieniądze.
      Dziękuję, wolę coś sprawdzonego, nawet jeśli ma być z zagranicy.

      • 1 2

      • (1)

        gawron to tez niemiecki projekt...

        • 0 0

        • ...

          No i jeszcze lepiej. Nawet był problem z realizacją zagranicznego projektu.
          Po co nam takie cyrki?

          • 1 0

    • a czemu kłamiesz?
      o ile sie nie myle to stal to technologia niemiecka (koszty olbrzymie)
      silniki pewnie tez...
      ciekawe co jeszcze

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane