• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrasta ranga gdańskiego portu (choć mogłaby bardziej)

Kuba Łoginow
19 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień. Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień.

Szeroko relacjonowane przez media zawinięcie statku Maersk Taikung do Gdańska to początek zupełnie nowej ery dla terminalu kontenerowego DCT (Deepwater Container Terminal - Głębokowodny Terminal Kontenerowy). Od stycznia 2010 r. statki klasy post-Panamax zawijają tu w każdy poniedziałek przywożąc ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.



Kontenery przeznaczone do Rosji i Finlandii są przeładowywane w Gdańsku na mniejsze statki dowozowe. - DCT Gdańsk jest doskonale zlokalizowany, wraz z kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i 16,5 m głębokości wzdłuż nabrzeża. Nawet w trudnych warunkach zimowych klasa lodowa statków [wzmocnienia przeciwlodowe - przyp. red.] nie jest wymagana przy zawinięciach do naszego terminalu. Kontenery wysłane do Rosji czy Finlandii mogą być przeładowane na DCT, a następnie rozwiezione w głąb Bałtyku przez mniejsze jednostki - mówi Boris Wenzel, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Bezpośrednie zawinięcie statku Maersk Line zainicjowało również nowe połączenia dowozowe z Gdańska do St. Petersburga i fińskich portów Kotka oraz Helsinki.

- Mamy lepszą lokalizację niż porty niemieckie i krajów Beneluksu do obsługi krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wraz z uruchomionym już połączeniem AE10, działania marketingowe DCT Gdańsk jeszcze mocniej skoncentrują się na pozyskaniu do obsługi innych linii oceanicznych, a także rozszerzeniu oferty połączeń dowozowych - zapowiada Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT Gdańsk.

O ile pod względem nawigacyjnym DCT jest w stanie konkurować z zachodnioeuropejską i litewską konkurencją, to pod względem połączeń z zapleczem lądowym Trójmiasto niestety przegrywa ze wszystkimi konkurentami. - DCT Gdańsk będzie rozwijać się jako brama dla całej Europy Środkowej i Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel. Tego optymizmu nie podzielają jednak spedytorzy z innych niż Polska krajów Europy Środkowej. Do Gdańska po prostu nie ma jak dowieźć towarów, gdyż infrastruktura kolejowa jest w fatalnym stanie, a przewóz kontenerów ciężarówkami wiąże się np. z długotrwałymi postojami na polskiej granicy wschodniej.

Co więcej, w najbliższych latach nie zapowiada się na poprawę sytuacji. - Koncepcja połączenia kolejowego o parametrach magistralnych pomiędzy Trójmiastem, Olsztynem, Białymstokiem a Mińskiem, obsługująca ruch międzynarodowy, jak i regionalny, nie jest brana pod uwagę w żadnym z dokumentów planistycznych resortu infrastruktury - przyznaje wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

Ministerstwo Infrastruktury porzuciło również lansowane wcześniej projekty korytarza "Via Intermare" (Gdańsk - Warszawa - Lublin - Odessa) oraz Gdańsk - Kraków - Podłęże - Tymbark - Koszyce - Budapeszt, mające zasadnicze znaczenie dla realizacji planów DCT. Bez tych inwestycji słowa o "bałtyckiej bramie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej" przez dłuższy czas pozostaną na papierze, gdyż nasi wschodni sąsiedzi będą korzystali z usług Kłajpedy, a południowi - z portów niemieckich i rumuńskich. 

Wszystkie te czynniki mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości Gdańsk utraci z takim trudem zdobyty status "hubu" na rzecz któregoś z portów wschodniego Bałtyku. Najpoważniejszym rywalem DCT Gdańsk jest port w Kłajpedzie, który lansuje się jako "bałtycka brama" dla krajów poradzieckich. Po zbudowaniu tras Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia Kłajpeda będzie dobrze skomunikowana również ze wschodnią Polską i Słowacją oraz z krajami bałkańskimi i wtedy będzie mogła powalczyć z Gdańskiem o przejęcie bezpośrednich linii transoceanicznych.

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • Ktoś to nie tak dawno temu policzył. Na idiotycznych procedurach celnych tracimy ok 2 miliardów euro rocznie na korzyść Hamburga i innych portów. Więc tak naprawdę nie ma się z czego cieszyć tylko kolejny raz zacząć od początku. Może kiedyś, kto wie :)

    • 0 0

  • TIRy (3)

    Wczoraj widziałem na Trakcie Wojciecha 2 tiry gnające z kontenerami MAERSK pewnie do DCT, zaczyna się.

    Z drugiej strony, MAERSK może już jutro przenieść się do innego portu.

    • 9 14

    • tak MAERSK w każdej chwili może przenieść się do nowego portu. tak właśnie działają zasady konkurencji. Wolny rynek, itp. Może kiedyś o tym słyszałeś?

      • 0 0

    • (1)

      a czy Ty o tym wiesz ze kontenery mozna wynająć i to wcale nie oznacza ze musial jechac do DCT?

      • 2 0

      • A gdzie mógł jechać pusty?

        Obwodnicą by jechał do Gdyni, Traktem do DCT lub GTK, GTK nie obsługuje kontenerów MAERSKa. Zadanie jest banalne.

        • 0 1

  • A jednak, jakaś firma (3)

    może wyżyć z działalności związanej z morzem ...

    Trzeba ten przykład pokazać naszym "politykom" albo może i nie bo jeszcze "dotkną" i się rozpadnie ...

    Proponuję powołać komisję śledczą do spraw "sukcesu"....

    • 16 2

    • tak ale to firma angielska... i sami obnizaja koszty bo po co placic niemca jak mozna do nas i jeszcze na tym zarabija... (2)

      a tak po za tym dct ma pare terminali nad baltykiem... i sami decyduja gdzie zrzucac kontenery... po prostu matematyka.

      • 3 0

      • ok (1)

        ale można ?

        a no MOŻNA

        a nasi politycy próbują nam wmówić, że niemożna ...

        to, że firma ma tyle oddziałów to tylko utwierdza w przekonaniu, że MOŻNA

        • 2 0

        • przepraszam - to może są TWOI politycy. ja nie mam żadnych polityków, wiec nie pisz 'nasi'.

          • 0 0

  • Nie ma się czym tak podniecać... (12)

    to tylko jeden statek, nieco większych gabarytów.
    Apeluję o rozsądek i brak niezdrowego podniecania się - port jak port, nic nadzwyczajnego. Skupmy się lepiej na pracy.

    pozdrawiam myślących

    • 27 97

    • Brawa dla Gdyni, że nie chcą przyjmować tych kontenerowców (1)

      prowincjonizuje się ta nasza, pod każdym względem, najwspanialsza Gdynia

      • 9 7

      • Port w Gdyni jest za płytki, dlatego kontenerowce oceaniczne nie mogą wpływać.

        Żeby sie wypowiadać na forum, należałoby mieć jakiekolwiek pojęcie o tym o czym sie pisze;)

        • 1 1

    • Więc to tutaj ciągle sedzisz !

      • 1 0

    • pamiętam jak mieszkałem w Gdyni (1)

      przez 4 lata patrzyłem przez okno na port i stocznię -jedyne statki jakie wpływały to promy steny. Obraz nędzy i rozpaczy, puste nabrzeża a jeśli już coś cumowało to kompletne wraki czekające na rozbiórkę.. Także jest się czym podniecać bo powolutku zaczyna się coś dziać w naszym Trójmieście

      • 20 3

      • Przez 4 lata patrzyłeś przez okno na port i stocznię?

        No to ja Ci chłopie nie zazdroszczę dzieciństwa...
        Myśmy na Chyloni grali w piłkę :)

        • 5 5

    • nie jeden

      Nie jeden ale już trzeci co poniedziałek jeden każdy ponad 300 metrów

      • 3 0

    • nie jeden statek

      a jedna linia, i to linia oceaniczna z zawinięciem raz w tygodniu, gdzie obrót kontenerami na jednym statku, to jak na 5-10 feederach, generująca dodatkowo ruch tych feederów

      • 8 0

    • Skoro nie wiesz jak jest, to nie krytykuj

      Nie jeden tylko już trzeci statek - i to nie nieco większy, tylko 8 razy większy niż te co do tej pory wpływały do Gdanska. Zaczeły się regularne zawinięcia oceaników. A to że się trzeba skupić na pracy, to potwierdzam.

      • 19 0

    • to sie skup...

      ... na pracy a nie siedzisz w robocie i tłuczesz swoje durne posty na forum. Wio, budowac dobrobyt Rzeczypospolitej!

      • 8 1

    • piszesz tak, bo to w Gdańsku, gdyby to w gdyni było...

      mielibyśmy peany, orgazmy i litanie zachwytów oraz podziękowań prezydentowi-wiadomo-jakiemu. Żałośni jesteście, ty i tobie podobni (też na B)

      • 24 3

    • Napinaliście się z portem w Gdyni, i co? guzik wyszedł. (1)

      Nie dorastacie do pięt.
      Gdańsk górą.

      • 24 13

      • Oczywiscie

        Jak najbardziej Gdańsk górą !!!

        • 15 9

  • Polskie porty nigdy nie będa znaczące nawet w Europie Srodkowej

    Polskie porty nigdy nie będa znaczące nawet w Europie Srodkowej.Traca też kunkurencyjność dla zaopatrzenia rynku polskiego.
    W Hamburgu przeladowano w 2009 wiecej kontenerów dla Polski niż w Gdańsku.
    1. PKP- zdewastowany,niedoinwestowany, rządza głupcy czyli mix tchurzliwego zarządu i związkowców.
    2. Prcedury portowe- nonsens goni nonsen. Bez łapówek nic nie załatwisz na czas.
    3. Słaba infrastruktura portowa.
    4. Cisliny duńskie - duże statki nie rusza na Bałtyk.
    5. Władze Gdańska i rozumienie polityki morskiej- dwie sprzeczności.

    • 1 2

  • DCT (3)

    Chwalenie się czymś typu wpływające statki klasy post-Panamax, które przeładowują skromne ilości kontenerów w Gdańsku jest jakaś porażką. Zysku dla DCT nie przyniosą tego typu statki tylko liczba przeładowanych kontenerów, które jak na tak wielki statek sa poprostu śmieszne. (ostatnie zwiniecie statku ok 350/500 pudeł).

    Dla porównania w BCT MSC przeładowywuje ok 2tys pudeł w dwie strony chodź statki są dużo mniejsze.
    Pozdrawiam

    • 6 8

    • (2)

      Nastepne 2 kontenerowce miały już większą ilość która stale ma się zwiększać, poza tym MSC zawija do Gdynii raz w tygodniu natomiast oprócz oceanicznego, z maerska zawija jeszcze feeder który przywozi wiecej kontenerów nic oceanik.

      • 3 0

      • (1)

        Przy pelnym zaladunku te statki nie przejda przez Cies. Dunskie.
        Musza przeladowywac sie 2 takie jednostki miedzy soba. Baltyk nie dla najwiekszych...

        • 0 1

        • dyletantów nie sieją sami się rodzą

          o boli bardzo boli

          • 0 0

  • i tu wychodzi jaką DYWERSJĘ robiły kolejne rzady

    przez cały czas opóźniając budowę połączeń z Trójmiastem i stawiając na południe Polski i trasy wschód-zachód

    to powinno spowodować trybunał stanu

    • 0 1

  • Ministerstwo Infrastruktury czy... (6)

    Ministerstwo Idiotów??

    • 70 20

    • ministerstwo głupich kroków

      • 2 1

    • Ministerstwo Cwaniaków (1)

      Oni wiedzą bardzo dobrze, dla kogo pracuja i nie jest to na pewno Polska. Popatrz choćby na plany budowy via baltica - dla kogo my ją budujemy? Dla Gdańska, Szczecina? nawet Bialystok odsunęli od tej trasy, żeby co bardziej myślące poleszuki nie zaczęły węszyć co i dokąd się wozi. Popatrz na trasy polskich autostrad - tylko jedna P-P, a za to dwie W-Z a na S-6 w pelnym profilu nie ma co liczyć przed 2015, czyli daj Boże obym sie mylił - ostateczna data upadku polskiej gospodarki morskiej. Budujemy dla braci słowian zza Odry i braci gazowych zza Bugu. Zobacz, ile płacą TIR-y za tranzyt przez Polskę, a ile musi zapłacić zwykły obywatel za przejazd tą sama autostradą, czy jak ją zwał. Zobacz, jaki numer wyciął Dutkiewicz we Wrocku - budową stadionu zarządza spółka, w ktorej szarą eminencja jest kubuś z firmy, ktora przerżnęła przetarg, ale szybciutko wyrzuciła Mostostal. Popatrz - negocjacje Wrocka z Niemcami i budimexem l(nie pamiętam dokaldnie nazwy, ale mozna sprawdzić w necie0 trwały aż 24 godz. jak myślisz, kto wygrał? A co z modernizacja Polskich kolei?
      Moge tak długo wyliczać, ale PO co? Przecież my się boimy tych cholernych kaczorów, ktorzy przyjdą i nas rozliczą. Czyżby az tak dużo było wśród nas złodziei i oszustów, że się ich tak boimy, jak to mówią sondaże? A może więcej odwagi i samodzielnego myslenia. Przecież oprócz PO i PiS są jeszcze inni ludzie.

      • 2 4

      • Jej już dawno takich idiotyzmów nie czytałem! Dawaj więcej, bo lubię się pośmiać.
        Skomentuję tylko tekst o viaBaltica (bo na resztę szkoda czasu) - przebieg trasy przez Białystok byłby nieekonomiczny. Tak cię boli, że tiry ominą największą wioskę w Polsce?

        • 1 0

    • (2)

      Wesprzyj Ministerstwo swoimi siłami.

      • 3 13

      • taa a pracy i tak sie tam nie znajdzie

        • 3 1

      • GDAŃSKI PORT-STRATEGICZNE MIEJSCE PŁUKANIA I SPUSZCZANIA SYFÓW Z ZĘZ - GRATULACJE!!!

        • 3 16

  • BEZNADZIEJNE MINISTERSTWO!! (1)

    Czy my chociaż w czymś możemy być dobrzy?Ani sportu, ani muzy, ani samochodów, statkow coraz mniej, kolej aż sie płakać chce i jak jest szansa, to sie jej nie widzi.Kretyni rządzą, sami ich wybraliśmy...

    • 1 0

    • kretyni rządzą polską od zawsze

      ot taki śmieszny kraj...

      • 0 2

  • A w Gdyni (2)

    Następuje systematyczny upadek przemysłu morskiego. Jak nie bankructwo stoczni to wyprowadzka najlepszych klientów do Gdańska.

    To boli drużynę Szczura!!!

    • 13 4

    • (1)

      Maersk w planach ma co innego i to ze teraz tutaj wpływaja takie statki jest rozwiązaniem tymczasowym. HUB ma powstać zupełnie gdzieś indziej.
      Dla zorientowanych zobaczcie max zanużenie w kanale Kilońskim :)
      Pozdrawiam

      • 2 3

      • a co nas obchodzi kanał Kiloński? Tu jest Polska, nas obchodzi nasz rozwój a nie Niemców.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane