• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Sharjah do Gdańska. Nowy holownik już w porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
6 października 2023, godz. 08:35 
Opinie (66)

Do Gdańska dotarł kolejny holownik kupiony przez WUŻ Port and Maritime Services. Jednostka ta powstała w stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.



Holownik Pax projektu ASD 2811, mający 28 metrów długości i 11 metrów szerokości, o uciągu 60 T został zbudowany w stoczni Albwardy Damen w Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

To już trzecia nowa jednostka zakupiona przez WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. W sierpniu odebrano dwa holowniki. Holownik Ares o długości całkowitej ok. 28 m, szerokości 13 m i uciągu 82 ton został zbudowany według projektu Damen ASD 2813. Z kolei Mars to holownik również projektu ASD 2811. Obie jednostki zostały zbudowane w stoczni Damen Song Cam w Wietnamie.


Wszystkie jednostki wyposażone są w systemy przeciwpożarowe klasy FiFi1 i dziobowe wciągarki holownicze. Dzięki temu mogą zabezpieczyć port pod względem asyst pożarowych w trakcie wprowadzania i wyprowadzania statków, jak również asystowania podczas przeładunku gazu, ropy i produktów ropopochodnych.

Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym

WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków i lodołamanie.


Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. W lipcu 2020 r. flotę zasilił holownik Ajax, który również zbudowano w Wietnamie. Jednostka typu ASD 2312 stworzona przez Grupę Damen ma 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 t uciągu na palu. We wrześniu 2018 r. podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie.

Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 t). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 r. do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 t).

Miejsca

Opinie (66) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    Szkoda że nasze stocznie z taką tradycją już nie produkują statków.

    • 18 4

    • Szkoda że kłamiesz malkontencie

      • 4 4

    • statki i stateczki produkuja,ale kierunek emiratow krajowy przemysl obral.

      • 1 3

    • Produkują. Ale dla naszych są za drogie

      • 3 1

    • Donald gdy lizkwidowa Trójmiejskie stocznie tłumaczyl sie ze zaplacił kilkadziesiat milionów pośrednikowi pracy by znalazł ja (3)

      by znalazł ją dla stoczniowców .Jak sie okazało jak zawsze to była farsa bo ten posrednik umów smieciowych nikomu pracy ze stoczniowców nie znalazł tylko miliony przytulił a stoczniowcy wyemigrowali na zachód. A firma jak potem sprawdzili była własnoscią POlityka przepisana na jego zonę !!

      • 5 6

      • Kaczysnki byly PZPR zlikwidowal stocznie. Jaworski kandyduje na posla.

        • 2 1

      • (1)

        cytuje,,nie bedziemy reanimowac trupa",podaj autora.

        • 1 0

        • donald

          • 1 1

    • przeciez stocznie Remontowa ,Crist przetrwaly,produkuja tylko Panstwo Prawa i Sprawiedliwosci zamawia u obcego podmiotu a wy brniecie w te klamstwa!!.

      • 2 1

    • Sven

      Związek Radziecki padł, pamiętasz?

      • 0 0

  • Trzeba budować holowniki na bliskm wschodzie (6)

    Pamiętam jak były premier bez mrugnięcia okiem zamknął stocznię w Gdyni i Szczecinie

    • 29 16

    • (3)

      rece juz na trotuarze leza,stcznia wojenna na zamowienie czeka,remontowa wolne pochylnie ma,wisla na zamowienia sekcji czeka,no i Crist po swiecie jezdzi oferty otwiera,na koniec od osmiu lat PZPPiS rzadzi.

      • 4 8

      • Gdyby rządził rusko-niemiecki namiestnik to nasze porty byłby już dawno zaorane i sprzedane pod budowę apartamentów na wynajem (2)

        • 10 7

        • a ,,cus"na temat pracujacych stoczni!!.

          • 0 5

        • Nadejdzie dzień ze zaczniesz się dławić takim tekstem

          • 0 0

    • ja pamiętam jak obecny premier stępke pod prom w Szczecinie stawiał - i na stępce zakończyła się budowa promu PIS

      • 3 0

    • Były zatem premiera szydło?

      • 0 0

  • wspieramy rodzinny przemysl stoczniowy,czyz nie wtym kierumu poszla rafineria Lotos.

    • 10 1

  • Dlaczego nie zamówili w tym samym kanale portowy? (10)

    Dlaczego na drugim koncu świata a nie w naszych Stoczniach?

    Dzięki takim decyzjom Polska pozostanie kolonia, peryferiami zachodu!

    • 55 33

    • bo tam było taniej i szybciej. Tam nie mają też związkow zawodowych tylko budują

      • 28 2

    • To proste

      Szybciej, taniej i sprawdzone konstrukcje budowane seriami, na których pływa cały świat a nie kolejny prototyp powstający średnio 2 - 3 lata od projektu do oddania

      • 33 0

    • Dlaczego nie dali zarobić niemieckiej stoczni?

      • 7 13

    • Adacho (1)

      Jeśli masz ochotę wspierać polskie stocznie, to chwała Ci za to, ale rób to z własnych pieniędzy, a nie doradzaj innym, co powinni zrobić ze swoimi. Tak jak już ktoś tu napisał: cena, jakość, terminy!!!

      • 17 2

      • 100% racja

        • 11 0

    • To prywatna spółka. Ma prawo kupować gdzie chce. Liczy.

      • 19 2

    • Pytaniem na pytanie

      Proponuję ankietę. Kto zna takie polskie firmy jak np. myPhone, Manta, Kruger&Matz itp. (Są to polskie firmy, które nie mają w Polsce fabryk, korzystają z usług dalekiego wschodu ale jednak są polskie). Oki do rzeczy, są to firmy produkujące między innymi: sprzęt audio, TV, smartfony itd... Kto z państwa kupuję ich produkty (bo jest patriotą) "łapka w górę" a kto stawia na na sprawdzone zagraniczne marki "łapka w dół"

      • 0 7

    • bo u nas raz zamówili i jest źle zbudowany,

      także zamawia się tam gdzie się znają/ budują na najwyższym poziomie a nie , ze potem pływać nie da rady

      • 8 2

    • bo raz zamówili w tutejszej stoczni i jest to najgorszy holownik

      własne pieniądze wydaje się tam gdzie najlepiej budują. ale to trzeba być rozumnym człowiekiem żeby to pojąć

      • 9 1

    • Bo taniej. Z tego samego powodu każdy polski Janusz kupi prędzej rzeczy robione w Chinach niż produkowane w Europie.

      • 0 1

  • Moja rada- nie kupuj od Araba. O bakszysze wzrasta cena, ktore bierze kazda hiena. (1)

    • 16 2

    • ~~~ ale od nich można też otrzymać dużo pod stołem !!

      • 3 0

  • Stocznia Wisła Tczew

    2000 rok budowałem w Tczewie holownik dla Damena

    • 7 0

  • Stateczki

    A Grupa Remontowa zbuduje wszystko,ale zamówienia...

    • 4 0

  • Jeszcze niedawno Polskie Stocznie budowały jedne z najlepszych holowników w Europie ( nazwy na A*** ) Pracują jeszcze w portach EU ! a co obecnie ? budujemy śluzę , która Lączy dwa akweny o tym samym poziomie lustra wody !!! Bravo ja !

    • 10 6

  • (5)

    WUŻ rekrutuje czy mają pełną obsadę, ktoś się orientuje?

    • 2 4

    • Odp.

      Tak

      • 2 0

    • szukaja

      marynarzy jeszce

      • 2 0

    • (2)

      rekrutuje st marynarzy

      • 2 0

      • (1)

        jakie stawki i system pracy?

        • 0 1

        • Wuż

          Pełna obsada odstawione swoimi

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Super, że Polska zaczęła liczyć się na arenie międzynarodowej i robi biznes z firmami z całego świata.

    • 24 19

    • Brawo Damen!

      Szkoda że Polska nie kupi od nich jednostek wojskowych. Już by byly a tak trzeba czekać kilka lat na jedną...

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka cywilna, a od roku 1999 jako spółka z o.o. Obecnie Rubo jest głównym filarem Grupy RUBO skupiającej 5 podmiotów gospodarczych. Zarówno Rubo Sp. z o.o. jak cała grupa wspiera się wyłącznie o kapitał polski. Rubo Sp. z o.o. jest producentem własnych systemów rusztowań oraz hal namiotowych.

Najczęściej czytane