• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Sharjah do Gdańska. Nowy holownik już w porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
6 października 2023, godz. 08:35 
Opinie (66)

Do Gdańska dotarł kolejny holownik kupiony przez WUŻ Port and Maritime Services. Jednostka ta powstała w stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.



Holownik Pax projektu ASD 2811, mający 28 metrów długości i 11 metrów szerokości, o uciągu 60 T został zbudowany w stoczni Albwardy Damen w Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

To już trzecia nowa jednostka zakupiona przez WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. W sierpniu odebrano dwa holowniki. Holownik Ares o długości całkowitej ok. 28 m, szerokości 13 m i uciągu 82 ton został zbudowany według projektu Damen ASD 2813. Z kolei Mars to holownik również projektu ASD 2811. Obie jednostki zostały zbudowane w stoczni Damen Song Cam w Wietnamie.


Wszystkie jednostki wyposażone są w systemy przeciwpożarowe klasy FiFi1 i dziobowe wciągarki holownicze. Dzięki temu mogą zabezpieczyć port pod względem asyst pożarowych w trakcie wprowadzania i wyprowadzania statków, jak również asystowania podczas przeładunku gazu, ropy i produktów ropopochodnych.

Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym

WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków i lodołamanie.


Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. W lipcu 2020 r. flotę zasilił holownik Ajax, który również zbudowano w Wietnamie. Jednostka typu ASD 2312 stworzona przez Grupę Damen ma 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 t uciągu na palu. We wrześniu 2018 r. podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie.

Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 t). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 r. do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 t).

Miejsca

Opinie (66) 7 zablokowanych

  • (1)

    Pisowska Polska wstaje z kolan i kupuje w Azji. Ha ha ha :-)

    • 4 15

    • A biznes robi na wizach shengen

      • 0 0

  • fanie (2)

    hinska lelektronika zacznie sie sypac za 2 lata

    • 4 6

    • A myślisz że w polskich statkach jaka jest elektronika?

      • 2 1

    • A blachy, za trzy przerdzewieją

      • 0 0

  • Jedna (1)

    z niewielu firm, która nie dała okraść się a pracownikom pogratulować wytrwałości. Żaden komuch, żaden pisowiec, żaden liberał nie dał rady położyć łapy na firmie. Powodzenia

    • 19 2

    • f

      to czemu tu robisz idz tam!

      • 1 1

  • Gratulacje dla WUZ

    A niemiecki Fairplay w Gdyni maluje Odysa , inwestuje takze....w zlom...jak norweg sprzedawal to plakal ( ze smiechu ).

    • 15 2

  • niech przyholuje tego zwyrola Majtczaka

    • 3 0

  • a.projekt żegluga

    fakt dzierżawi tylko sprzęt od niemca z resztą nienajnowocześniejszy -
    użycza tylko siłę roboczą w postaci marynarzy ogólnopojętych wszystkich pracowników obsługujących jednostki pływające.za to krawaciarze z biur łupią ich na pensjach i właściwie słabo to wygląda przy gdańskiej firmie

    • 17 3

  • Opinia wyróżniona

    szkoda, że nie w Polsce (1)

    Żal tylko, że nasze stocznie nie są w stanie budować konkurencyjnych jednostek na tyle, żeby opłacało się kupować je w Polsce.

    • 10 0

    • Gawron

      kula się że śmiechu..

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Holownik "PAX" z Sharjah do Gdańska

    Do wszystkich narzekaczy! (1)

    Szkoda że nie polski? Ok!
    Pochwal się polskim telewizorem!
    Pochwal się polskim samochodem!
    najlepiej izerą!

    • 17 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Holownik "PAX" z Sharjah do Gdańska

      W Polsce są stocznie które specjalizują się w budowie statków , nie telewizorów , nie samochodów , nie izer .

      Wiec nalezaloby się spodziewać ze będą zajmowały się budowa statków , nie podpór do wiatraków.

      • 4 0

  • Polskie porty rosną w siłę a my ciągle narzekamy.

    • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    ciekawe jak wyglądała trasa tego holownika, od stoczni do Gdańska - ile płynęli, którędy? (1)

    • 5 0

    • Zapewne najkrótszą drogą.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane