• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Sharjah do Gdańska. Nowy holownik już w porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
6 października 2023, godz. 08:35 
Opinie (66)

Do Gdańska dotarł kolejny holownik kupiony przez WUŻ Port and Maritime Services. Jednostka ta powstała w stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.



Holownik Pax projektu ASD 2811, mający 28 metrów długości i 11 metrów szerokości, o uciągu 60 T został zbudowany w stoczni Albwardy Damen w Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

To już trzecia nowa jednostka zakupiona przez WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. W sierpniu odebrano dwa holowniki. Holownik Ares o długości całkowitej ok. 28 m, szerokości 13 m i uciągu 82 ton został zbudowany według projektu Damen ASD 2813. Z kolei Mars to holownik również projektu ASD 2811. Obie jednostki zostały zbudowane w stoczni Damen Song Cam w Wietnamie.


Wszystkie jednostki wyposażone są w systemy przeciwpożarowe klasy FiFi1 i dziobowe wciągarki holownicze. Dzięki temu mogą zabezpieczyć port pod względem asyst pożarowych w trakcie wprowadzania i wyprowadzania statków, jak również asystowania podczas przeładunku gazu, ropy i produktów ropopochodnych.

Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym

WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków i lodołamanie.


Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. W lipcu 2020 r. flotę zasilił holownik Ajax, który również zbudowano w Wietnamie. Jednostka typu ASD 2312 stworzona przez Grupę Damen ma 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 t uciągu na palu. We wrześniu 2018 r. podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie.

Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 t). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 r. do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 t).

Miejsca

Opinie (66) 7 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Holownik "PAX" z Sharjah do Gdańska

    Stocznie w polsce do likwidacji. Całe państwo do likwidacji

    • 2 0

  • Budowanie statków

    Dlaczego w Polsce niestety
    nie buduje się statków?
    Dawno temu złodzieje kierowani przez pewną centralną firmę rozkradli
    spółkę Konrem Nauta sp z oo a przy okazji doprowadzono do milionowych strat i kłopotów z funkcjonowaniem stoczni
    Nauta z Gdyni.
    Dziś praktycznie nie ma
    przemysłu okrętowego
    w Polsce.
    Mam nadzieję że dojdzie
    do odbudowy przemysłu
    okrętowego ....

    • 4 1

  • WUŻ (2)

    WUŻ potęgą jest i basta :) Gratulacje !

    • 2 2

    • weź to powiedz (1)

      czarnej ze szczecina

      • 0 0

      • Jeszcze kilka dni

        I po tej czarownicy będzie

        • 1 0

  • Przecież stocznie wstały z kolan . To czym się zajmują za pisu . Jeśli nawet holowniki są budowane poza Polska.

    • 1 0

  • Gdańsk pobił na łeb Gdynię w zachowaniu własnego wydziału usług i chwała im za to !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane