• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielony wodór w gdańskiej rafinerii. Współpraca Sescom i Lotosu

Robert Kiewlicz
14 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Lotos chce wybudować instalacje do produkcji zielonego wodoru. Mają one działać w oparciu o elektrolizery zasilane prądem z odnawialnych źródeł. Przy projekcie Green H2 współpracować ma gdański Sescom. Lotos chce wybudować instalacje do produkcji zielonego wodoru. Mają one działać w oparciu o elektrolizery zasilane prądem z odnawialnych źródeł. Przy projekcie Green H2 współpracować ma gdański Sescom.

Gdańska spółka technologiczna - Sescom - specjalizująca się w zarządzaniu utrzymaniem technicznym sieci handlowych i usługowych, rozwija działalność wodorową. Spółka podpisała list intencyjny z Lotos Asfalt dotyczący współpracy przy realizacji programu Green H2. W ramach Green H2 powstać ma wielkoskalowa instalacja złożona z elektrolizerów, magazynów wodoru i ogniw paliwowych lub ewentualnie turbin wodorowych, zarządzanych przez innowacyjne oprogramowanie. Całość ma produkować zeroemisyjny wodór na potrzeby rafinerii i jednocześnie wpierać polski system elektroenergetyczny na zasadzie elektrowni szczytowo-pompowej.



Technologie wodorowe to:

Sescom ma współpracować z Lotosem przy projekcie budowy instalacji do produkcji zielonego wodoru w procesie elektrolizy wody o mocy ok. 100 MW i jej integracji na rynku energii oraz przy projekcie budowy pilotażowej instalacji do produkcji zielonego wodoru o mocy ok. 1MW. Spółka odpowiadać ma też za projekt oprogramowania do zarządzania instalacją do produkcji wodoru, umożliwiającego również współpracę z systemem informatycznym stosowanym w sieciach energetycznych w kraju.

Zielony wodór z Lotosu



Zgodnie z założeniami wodór powstanie w procesie elektrolizy, czyli rozkładu wody przy użyciu energii elektrycznej. Jeżeli do jego produkcji zostanie wykorzystana energia pochodząca ze źródeł odnawialnych, to taki wodór będzie według klasyfikacji Unii Europejskiej wodorem zielonym. Wykorzystanie go do procesów rafineryjnych spowoduje, że tradycyjne paliwa wytwarzane z ropy naftowej staną się paliwami bardziej ekologicznymi. Jednocześnie w procesie elektrolizy nie tworzą się gazy cieplarniane.

Fabryka generatorów wodoru na Pomorzu



Pierwszym krokiem w ramach programu jest projekt pilotażowy, który pozwoli stworzyć instalację elektrolizy w mniejszej skali, rozbudowaną o dodatkowe funkcjonalności, takie jak magazyn wodoru oraz ogniwa paliwowe. Tak zaprojektowana instalacja będzie docelową konfiguracją dla projektu w dużej skali, obliczonego nie tylko na produkcję wodoru na rzecz rafinerii, ale również na udział w rynku mocy, świadczenie usług na rynku bilansującym, a w przyszłości również świadczenie usług na rzecz operatorów farm wiatrowych na Bałtyku.

Rozwój technologii wodorowych



Sescom od wielu lat skupia również swoje zainteresowanie na technologii wodorowej. Jednym z osiągnięć w tej dziedzinie jest zaprojektowanie elektrolizera do produkcji wodoru. W swojej autorskiej koncepcji HGaaS zamierza za pomocą elektrolizera produkować wodór z nadwyżek energetycznych pochodzących z odnawialnych źródeł energii.  
 

Punkt tankowania wodoru w Gdańsku coraz bliżej



- HGaaS powstało z myślą o połączeniu ze sobą producentów energii odnawialnej z użytkownikami samochodów wodorowych, budowie stacji wodorowych oraz bilansowaniu popytu i podaży producentów energii i odbiorców wodoru. Z programu HGaaS będą korzystać przede wszystkim producenci energii odnawialnej. Będą oni mogli ulokować swoje nadwyżki energii właśnie w programie HGaaS, a te zostaną wykorzystane do produkcji wodoru, który potem wykorzystają kierowcy, tankując swoje samochody - tłumaczy Sławomir Halbryt, prezes Sescom SA.  

Sescom rozszerza działalność o usługi IT



Projekty transformacji energetycznej w Polsce i w Europie zmierzają w kierunku energetyki bezemisyjnej z wykorzystaniem technologii wodorowej. Grupa Sescom realizuje prace badawczo-rozwojowe w tym obszarze w ramach spółki celowej, posiadając już na swoim koncie patenty związane z elektrolizerami oraz kotłami wodorowymi. Trzy z nich są już zarejestrowane, czwarty jest w trakcie. Kolejny etapem działania będzie ich wdrażanie i komercjalizacja. 

Wodorowe aktywa w nowej spółce



Niedawno spółka zwiększyła swoje udziały w podwyższonym kapitale SES Hydrogen SA (dawniej Bałtyckie Centrum Transferu Technologii SA) do 92,33 proc.

- Warta blisko 2,5 mln zł transakcja to element długofalowych działań grupy, polegających na wydzieleniu i kontynuacji rozwoju projektów wodorowych w ramach oddelegowanej do tego celu zależnej spółki celowej - SES Hydrogen. W ten sposób zyskujemy większą kontrolę nad strategicznym z perspektywy Sescom obszarem działania, konsolidując jednocześnie nasze dotychczasowe dokonania wodorowe w jednym podmiocie. SES Hydrogen zyskuje także dodatkowe środki pieniężne w kwocie 1 mln zł na realizację kolejnych przedsięwzięć, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju autorskiego projektu HGaaS łączącego producentów i konsumentów energii wodorowej. Przyglądając się ambicjom UE, która stawia na politykę Zielonego Ładu, a istotne znaczenie będzie mieć także fundusz odbudowy, można zakładać, że technologia wodorowa będzie dynamiczne się rozwijać - komentuje Sławomir Halbryt.

Miejsca

Opinie (47) 7 zablokowanych

  • Zielony HH2 jako naped vs baterie do aut ograniczy monopol? (1)

    Zielony HH2 nie rozwija monopolu baterii litowych do transportu. Zaraz odezwą się głosy, że są straty energii, otóż nie bo Słońce świeci cały czas, jeżeli energetyka w UE jest spięta, a tak jest, to jaki problem.
    Do 2050 w Europie wykorzystanie wodoru ma zwiększyć się z 2% do 12 %.
    Jaki zielony HH2 potrzebny? , portal Elektrowóz w komentarzach sugeruje, że do transportu potrzebny jest czysty, co znaczy czysty?
    Szwajcarska firma stor-h. com już ma koncepcję i plany dla inwestorów, puszek can z wodorem do lekkich pojazdów, skuterów oraz wytwórcze domowe skrzynki wielkości 2x pecet do produkcji domowej i napełniania.
    Włosi store-h. Com do budynków; Fronius solHub stacja do produkcji i tankowania zielonego HH2.
    W UK oraz Niemcy gaz domowy sieciowy do spalania mieszają z HH2 (około 20%)
    Czy pójdziemy drogą wójta Pcimia i pełen monopol energia z atomu, czy zbudujemy lub kupimy licencję i rozwiniemy u nas w kraju zdrowy system. Czy wybierzemy dobrą drogę, co z tym czystym wodorem do transportu to mit?

    • 0 0

    • Oczywiście chodzi mi

      Nie o spalanie w pojazdach tak jak w kotłach grzewczych(nie silnik do spalania jako napęd) tylko w autach o wytworzenie prądu z HH2.

      • 0 0

  • Po co (1)

    Żeby wybudować i oddać nowemu właścicielowi jak terminal Jet A1 w Szczecinie? Rozdają ten zakład w obce ręce, niszczą najnowocześniejszą rafinerię a tu taka niespodzianka. Ciekawe...wał za wałem aż do końca tej firmy

    • 5 0

    • Egoizm, Szybciej jest zyskać pieniążki przez

      szybką prywatyzację bo życie jest krótkie dla tych pseudo polityków; niż rozwijać i budować dla przyszłych pokoleń.

      • 0 0

  • Poszukajcie artykułu: lockdowny klimatyczne, kwestią czasu .... (1)

    • 5 1

    • i co dziwisz się

      Poza tym to nie w temacie jeżeli umiesz czytać

      • 0 0

  • Ale po co nam wodór ?! (12)

    Mamy przecież prąd w Niemczech i gaz w Rosji. Trzeba zacieśniać współpracę z sąsiadami, a nie realizować kosztowne inwestycje , które tylko trują środowisko.

    • 23 62

    • Ale po co wodór? (1)

      Mamy węgiel.

      • 1 3

      • Mamy węgiel
        I to z Rosji !

        • 0 1

    • no tak bo z sąsiadami nie trzeba współpracować... trzeba machać szabelką w imię husarii i straszyć wujkiem zza oceanu

      a wujek się już powoli znudził polską republiką bananową i baltic pipe zablokowany a ruskim pozwolą dokończyć nord stream 2. Tyle warte to nasze wojowanie i obrażanie się na wszystkich dookoła. Niczym Janusz który sąsiada utopiłby w szklance wody. Taka jest polska polityka zagraniczna, nieudacznik który wstał z kolan i myśli że jest kimś a tak naprawdę budzi tylko politowanie

      • 1 2

    • wodór jako magazyn energii to ciekawy pomysł (8)

      potem da się ją łatwo odzyskać przez ogrzanie wody i turbinę zamiast drogich ogniw paliwowych znanych z motoryzacji

      • 2 0

      • Ogniwo paliwowe + elektrolizer ma sprawność ponad 80%. (7)

        Po co palić wodór, zbierać ciepło, kręcić nim turbiną, a turbiną generatorem?

        Do tego jeszcze spora część energii poszłaby w komin...

        • 4 3

        • ogniwo paliwowe o mocy megawatów to ogromne koszty (5)

          - turbina parowa jest też elastyczniejsza - para możne być ogrzewana wodorem a jak się skończy gazem ziemnym ropą czy nawet węglem...

          • 3 0

          • (4)

            w Polsce słońce nie świeci przez cały rok 12/h na dobę - w grudniu mamy ledwo kilka godzin światła z czego ponad 90% to zachmurzone niebo - instalacja która wymaga dobrej pogody do działania to marnotrawstwo - w zimie moc powinna być wytwarzana przez spalanie innego paliwa (chyba że to taki miś ma być...)

            • 4 3

            • Eee, o czym Ty w ogóle mówisz? (3)

              Przecież nie budują tu elektrowni tylko wielką baterię i ani słowa nie ma o panelach słonecznych.

              Przy okazji, instalacja która wymaga wykopywania paliwa kilometr pod ziemią jest jescze większym marnotrawstwem...

              • 5 1

              • nie wymaga - tylko w razie potrzeby ma paliwo alternatywne (2)

                ogniwo paliwowe nie dość że jest wielokrotnie droższe od turbiny parowej to nie jest też elastyczne - jak nie ma wodoru nie działa - podczas gdy turbinę parową można zasilić z dowolnego źródła ciepła - w zimie zamiast leżeć i się amortyzować taka elektrownia może być zasilana gazem ziemnym bądź dowolnymi odpadami z rafinerii.

                • 1 0

              • W zimie taka elektrownia wcale nie będzie "leżeć". (1)

                Wysoki pobór prądu jest przecież przez krótki czas po południu, a elektrownie na paliwa kopalne nie są w stanie szybko startować i wyłączać produkcji.

                • 1 0

              • w zimę nie będzie czego magazynować bo nie będzie słońca do produkcji wodoru

                "wysoki pobór jest popołudniu" - mógłbyś to wytłumaczyć? wysoki pobór prądu jest spowodowany najczęściej dużą ilością klimatyzatorów w lato albo grzejników w zimie - przemysł to raczej pobór w dzień a nie popołudniu...

                • 1 2

        • cykl P2G2P ma sprawność rzędu 25-30%

          i to w skali laboratoryjnej - na prototypowych, kłopotliwych w masowej produkcji instalacjach

          • 1 1

  • Droga redakcjo! (1)

    Wodór jest bezbarwny, nie zielony. Nie musicie dziękować. Fakturę za poradę wyślę pocztą.

    • 1 1

    • Wbrew pozorom wodor jest zielony niebieski i szary, barwa zależy skąd jest jego źródło i jest to barwa umowna, zielony jest tylko ten wyprodukowany z oze, niebieski z piloryzy gazu ziemnego zresztą najtańszy, a trzeci to reszta np z energi wyorudokowanejw elektrowni węglowej

      Pytanie zasadnicze skąd lotos weźmie prąd

      • 0 2

  • Technologie wodorowe są godne uwagi i warto je rozwijać. Chociażby w motoryzacji wodór można dobrze wykorzystać. Takie Mirai z ogniwami paliwowymi ma zasięg znacznie większy niż elektryki na baterie. Jestem za rozwijaniem takich technologii

    • 4 3

  • Zielony wodór (1)

    Zielony wodór?
    Bełkot marketingowy

    • 9 4

    • EKO

      Mam lodówkę na prąd, pralkę na prąd i nawet oświetlenie. Jestem zielony jak trawka na wiosnę. Elektroliza to mało wydajny proces pozyskiwania wodoru

      • 0 0

  • czy warto pisać o "inwestycjach" o wielkości dwa i pół miliona złotych ? (7)

    ...przy tak wielkim socjalu jaki jest w PL to żadna inwestycja nie może się równać ....z państwowym rozdawnictwem na kredyt i podatkami z realnej gospodarki .....przez ten socjal padają małe i średnie polskie firmy

    • 42 19

    • (3)

      padają małe i średnie firmy ? bo nikt nie chce pracować za głodową pensję ? typowy polski biznes..szef piekny dom , kilka aut w leasing , do tego motocykle itd a pracownik miska ryżu

      • 8 8

      • Za miskę ryżu to u Vateusza Coronawieckiego będziesz pracował.

        • 0 0

      • w punkt

        skomlą janusze biznesu, którzy na wolnym rynku nie mają prawa się utrzymać - tak że panowie nieroby zachylać rękawy i do roboty albo przebranżowić się jak to wasz idol Bronek czekoladowy orzeł powiedział

        • 8 5

      • A w wielkich molochach to inaczej jest?

        Prezes ma milionową pensję, pracownik z 10 letnim stażem jak 3k na rękę wyciągnie to jest sukces...

        • 8 1

    • rozwiń to, bo to ciekawe spostrzeżenie (2)

      jak wpłynęło to na twoją działalność (choć pewnie nawet nie wiesz co to NIP). Tak się akurat składa, że przez te programy socjalne wiele firm zostało wywindowanych do góry, bo nagle z dnia na dzień zwiększył się popyt na niektóre dobra, i nie mam tu na myśli denaturatu, wódy i ogórków.

      Polskie firmy mogą padać przez i**otyczne systemy podatkowe i chore prawa i przepisy które są interpretowane na 1000 sposobów

      • 7 2

      • Jesteś mirkiem z komisu, czy właścicielem biura podróży z "olinkluziw"?

        Bo programy socjalne poza wódą i fajkami najbardziej zwiększyły sprzedaż szrotów i lansu za granicą...

        • 4 4

      • co za głupoty :D

        głupio ci było to pisać, ale każą to trzeba, co?

        • 4 0

  • Własnie Gdańsk powinien kupwac autobusy na wodór i zastepowac nimi ten szrot tramwajowy ! (5)

    • 9 7

    • To najpierw trzeba wyrzucić z pracy Dulkiewicz (to ta prosta kobieta od wódki), bo z tą babą na czele nic się nie da zrobić (3)

      • 11 5

      • idź precz trolu (2)

        • 3 8

        • do roboty wracaj urzędniku (1)

          • 3 3

          • nie poto został urzednikiem by pracowac :)

            • 1 1

    • Czyżby mieszkaniec Bohaterów Getta?

      Gdańsk powinien najpierw pozbyć się dotowania Waszych samochodowych szrotów, to pieniędzy starczy na jedno i drugie.

      • 3 3

  • Brawo Pis (1)

    Widać że Polska się rozwija za Po Lotos byłby ruski, nie byłoby już niczego

    • 7 8

    • A czyj teraz bedzie Lotos i kto go sprzedaje Tusk czy pisowska banda zlodziei?

      • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane