• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielony wodór w gdańskiej rafinerii. Współpraca Sescom i Lotosu

Robert Kiewlicz
14 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Lotos chce wybudować instalacje do produkcji zielonego wodoru. Mają one działać w oparciu o elektrolizery zasilane prądem z odnawialnych źródeł. Przy projekcie Green H2 współpracować ma gdański Sescom. Lotos chce wybudować instalacje do produkcji zielonego wodoru. Mają one działać w oparciu o elektrolizery zasilane prądem z odnawialnych źródeł. Przy projekcie Green H2 współpracować ma gdański Sescom.

Gdańska spółka technologiczna - Sescom - specjalizująca się w zarządzaniu utrzymaniem technicznym sieci handlowych i usługowych, rozwija działalność wodorową. Spółka podpisała list intencyjny z Lotos Asfalt dotyczący współpracy przy realizacji programu Green H2. W ramach Green H2 powstać ma wielkoskalowa instalacja złożona z elektrolizerów, magazynów wodoru i ogniw paliwowych lub ewentualnie turbin wodorowych, zarządzanych przez innowacyjne oprogramowanie. Całość ma produkować zeroemisyjny wodór na potrzeby rafinerii i jednocześnie wpierać polski system elektroenergetyczny na zasadzie elektrowni szczytowo-pompowej.



Technologie wodorowe to:

Sescom ma współpracować z Lotosem przy projekcie budowy instalacji do produkcji zielonego wodoru w procesie elektrolizy wody o mocy ok. 100 MW i jej integracji na rynku energii oraz przy projekcie budowy pilotażowej instalacji do produkcji zielonego wodoru o mocy ok. 1MW. Spółka odpowiadać ma też za projekt oprogramowania do zarządzania instalacją do produkcji wodoru, umożliwiającego również współpracę z systemem informatycznym stosowanym w sieciach energetycznych w kraju.

Zielony wodór z Lotosu



Zgodnie z założeniami wodór powstanie w procesie elektrolizy, czyli rozkładu wody przy użyciu energii elektrycznej. Jeżeli do jego produkcji zostanie wykorzystana energia pochodząca ze źródeł odnawialnych, to taki wodór będzie według klasyfikacji Unii Europejskiej wodorem zielonym. Wykorzystanie go do procesów rafineryjnych spowoduje, że tradycyjne paliwa wytwarzane z ropy naftowej staną się paliwami bardziej ekologicznymi. Jednocześnie w procesie elektrolizy nie tworzą się gazy cieplarniane.

Fabryka generatorów wodoru na Pomorzu



Pierwszym krokiem w ramach programu jest projekt pilotażowy, który pozwoli stworzyć instalację elektrolizy w mniejszej skali, rozbudowaną o dodatkowe funkcjonalności, takie jak magazyn wodoru oraz ogniwa paliwowe. Tak zaprojektowana instalacja będzie docelową konfiguracją dla projektu w dużej skali, obliczonego nie tylko na produkcję wodoru na rzecz rafinerii, ale również na udział w rynku mocy, świadczenie usług na rynku bilansującym, a w przyszłości również świadczenie usług na rzecz operatorów farm wiatrowych na Bałtyku.

Rozwój technologii wodorowych



Sescom od wielu lat skupia również swoje zainteresowanie na technologii wodorowej. Jednym z osiągnięć w tej dziedzinie jest zaprojektowanie elektrolizera do produkcji wodoru. W swojej autorskiej koncepcji HGaaS zamierza za pomocą elektrolizera produkować wodór z nadwyżek energetycznych pochodzących z odnawialnych źródeł energii.  
 

Punkt tankowania wodoru w Gdańsku coraz bliżej



- HGaaS powstało z myślą o połączeniu ze sobą producentów energii odnawialnej z użytkownikami samochodów wodorowych, budowie stacji wodorowych oraz bilansowaniu popytu i podaży producentów energii i odbiorców wodoru. Z programu HGaaS będą korzystać przede wszystkim producenci energii odnawialnej. Będą oni mogli ulokować swoje nadwyżki energii właśnie w programie HGaaS, a te zostaną wykorzystane do produkcji wodoru, który potem wykorzystają kierowcy, tankując swoje samochody - tłumaczy Sławomir Halbryt, prezes Sescom SA.  

Sescom rozszerza działalność o usługi IT



Projekty transformacji energetycznej w Polsce i w Europie zmierzają w kierunku energetyki bezemisyjnej z wykorzystaniem technologii wodorowej. Grupa Sescom realizuje prace badawczo-rozwojowe w tym obszarze w ramach spółki celowej, posiadając już na swoim koncie patenty związane z elektrolizerami oraz kotłami wodorowymi. Trzy z nich są już zarejestrowane, czwarty jest w trakcie. Kolejny etapem działania będzie ich wdrażanie i komercjalizacja. 

Wodorowe aktywa w nowej spółce



Niedawno spółka zwiększyła swoje udziały w podwyższonym kapitale SES Hydrogen SA (dawniej Bałtyckie Centrum Transferu Technologii SA) do 92,33 proc.

- Warta blisko 2,5 mln zł transakcja to element długofalowych działań grupy, polegających na wydzieleniu i kontynuacji rozwoju projektów wodorowych w ramach oddelegowanej do tego celu zależnej spółki celowej - SES Hydrogen. W ten sposób zyskujemy większą kontrolę nad strategicznym z perspektywy Sescom obszarem działania, konsolidując jednocześnie nasze dotychczasowe dokonania wodorowe w jednym podmiocie. SES Hydrogen zyskuje także dodatkowe środki pieniężne w kwocie 1 mln zł na realizację kolejnych przedsięwzięć, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju autorskiego projektu HGaaS łączącego producentów i konsumentów energii wodorowej. Przyglądając się ambicjom UE, która stawia na politykę Zielonego Ładu, a istotne znaczenie będzie mieć także fundusz odbudowy, można zakładać, że technologia wodorowa będzie dynamiczne się rozwijać - komentuje Sławomir Halbryt.

Miejsca

Opinie (47) 7 zablokowanych

  • Droga redakcjo! (1)

    Wodór jest bezbarwny, nie zielony. Nie musicie dziękować. Fakturę za poradę wyślę pocztą.

    • 1 1

    • Wbrew pozorom wodor jest zielony niebieski i szary, barwa zależy skąd jest jego źródło i jest to barwa umowna, zielony jest tylko ten wyprodukowany z oze, niebieski z piloryzy gazu ziemnego zresztą najtańszy, a trzeci to reszta np z energi wyorudokowanejw elektrowni węglowej

      Pytanie zasadnicze skąd lotos weźmie prąd

      • 0 2

  • Technologie wodorowe są godne uwagi i warto je rozwijać. Chociażby w motoryzacji wodór można dobrze wykorzystać. Takie Mirai z ogniwami paliwowymi ma zasięg znacznie większy niż elektryki na baterie. Jestem za rozwijaniem takich technologii

    • 4 3

  • Zielony HH2 jako naped vs baterie do aut ograniczy monopol? (1)

    Zielony HH2 nie rozwija monopolu baterii litowych do transportu. Zaraz odezwą się głosy, że są straty energii, otóż nie bo Słońce świeci cały czas, jeżeli energetyka w UE jest spięta, a tak jest, to jaki problem.
    Do 2050 w Europie wykorzystanie wodoru ma zwiększyć się z 2% do 12 %.
    Jaki zielony HH2 potrzebny? , portal Elektrowóz w komentarzach sugeruje, że do transportu potrzebny jest czysty, co znaczy czysty?
    Szwajcarska firma stor-h. com już ma koncepcję i plany dla inwestorów, puszek can z wodorem do lekkich pojazdów, skuterów oraz wytwórcze domowe skrzynki wielkości 2x pecet do produkcji domowej i napełniania.
    Włosi store-h. Com do budynków; Fronius solHub stacja do produkcji i tankowania zielonego HH2.
    W UK oraz Niemcy gaz domowy sieciowy do spalania mieszają z HH2 (około 20%)
    Czy pójdziemy drogą wójta Pcimia i pełen monopol energia z atomu, czy zbudujemy lub kupimy licencję i rozwiniemy u nas w kraju zdrowy system. Czy wybierzemy dobrą drogę, co z tym czystym wodorem do transportu to mit?

    • 0 0

    • Oczywiście chodzi mi

      Nie o spalanie w pojazdach tak jak w kotłach grzewczych(nie silnik do spalania jako napęd) tylko w autach o wytworzenie prądu z HH2.

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane