- 1 Miesięcznie 2678,30 zł na życie (68 opinii)
- 2 Inflacja w marcu tylko 1,9 proc. (30 opinii)
- 3 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (151 opinii)
- 4 Centra handlowe w Wielką Sobotę (89 opinii)
- 5 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (46 opinii)
- 6 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (202 opinie)
Zmiany w administracji morskiej. SAR czekają poważne zmiany
Czy Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) zniknie z początkiem 2021 roku? Jej struktury mają być wcielone do urzędów morskich w Gdyni i Szczecinie. Projekt ustawy stworzonej przez Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej niepokoi samych pracowników SAR, choć z oficjalnymi komentarzami wstrzymują się do chwili zatwierdzenia ostatecznego kształtu ustawy.
Najnowszy projekt zmiany Ustawy o bezpieczeństwie morskim zakłada zniesienie Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i przejęcie zadań tej służby przez terenowe organy administracji morskiej, czyli urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie. Twórcy projektu argumentują, że takie rozwiązania zapewnią nie tylko optymalizację struktur administracji, ale także lepsze wydatkowania środków publicznych.
- Celem jest poprawienie koordynacji i wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu, bezpieczeństwa i ochrony żeglugi oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu w ramach środków i zasobów będących w posiadaniu jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej. W szczególności do dyrektorów urzędów morskich należą sprawy bezpieczeństwa żeglugi morskiej, ochrony portów morskich, korzystania z dróg morskich oraz ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami - czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.
Choć z celami projektu trudno się nie zgodzić, to ratowników niepokoi wiele spraw. Nie wiadomo, jak będzie rozwiązana sprawa dotycząca zatrudnienia na statkach ratowniczych - czy zwiększy się liczba zatrudnionych w Służbie i czy reorganizacja nie wpłynie negatywnie na współpracę SAR z ratownikami ochotnikami, a także z Marynarką Wojenną RP.
Ratownicy morscy czekają na decyzję ministra
- Projekt ustawy przedłożony został Służbie SAR, urzędom morskim oraz izbom morskim do opiniowania. Do 28 stycznia 2020 roku wyżej wymienione podmioty muszą się wypowiedzieć w sprawie włączenia Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w struktury urzędów morskich w Szczecinie i w Gdyni - tłumaczy Rafał Goeck, rzecznik prasowy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. - Dopóki do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie wpłyną opinie instytucji zapisanych w rozdzielniku i minister nie podejmie dalszych decyzji, ciężko jest zająć nam, jako Służbie SAR, stanowisko w tej sprawie.
Obecnie w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa zatrudnionych jest w sumie 273 pracowników.
Zatrudnienie w SAR
- 169 członków załóg statków ratowniczych, 80 marynarzy, 89 oficerów
- 41 ratowników Brzegowych Stacji Ratowniczych,
- 10 inspektorów w Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym w Gdyni i 5 inspektorów w Morskim Pomocniczym Centrum Koordynacyjnym w Świnoujściu
- 44 osoby pracujące w administracji
- 9 osób w bazie materiałowo-sprzętowej.
Interwencje z udziałem ratowników SAR:
- 2018: 341 (rekord w ciągu 18 lat istnienia MSPiR)
- 2019: 327
- 2020: 8 (stan na 24.01.2020)
Reorganizacja administracji morskiej
Z końcem grudnia 2019 roku zakończyła pracę stacja brzegowa "Witowo Radio". Jej funkcje w całym zakresie przejęła stacja "Polish Rescue Radio". Stacja brzegowa "Polish Rescue Radio" prowadzi całodobowy nasłuch w ramach Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Bezpieczeństwa w polskim obszarze odpowiedzialności za akcje ratownicze SAR.
Zapewnia nie tylko łączność w niebezpieczeństwie, ale także ostrzeżenia nawigacyjne, komunikaty pogodowe i komunikaty lodowe nadawane w języku polskim i angielskim.
Od kwietnia 2020 roku przestanie funkcjonować Urząd Morski w Słupsku. W połowie stycznia 2020 roku szef resortu morskiego podpisał dwa rozporządzenia: w sprawie zniesienia Urzędu Morskiego w Słupsku oraz określenia terytorialnego zakresu działania dyrektorów i siedzib urzędów morskich. W Polsce działać będą dwa urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie. Pracownicy zniesionego Urzędu Morskiego w Słupsku: świadczący pracę na terenie województwa zachodniopomorskiego - staną się pracownikami Urzędu Morskiego w Szczecinie, a świadczący pracę na terenie województwa pomorskiego - staną się pracownikami Urzędu Morskiego w Gdyni.
Miejsca
Opinie (74) 3 zablokowane
-
2020-01-27 11:03
Opinia wyróżniona
Ratownik SAR (8)
Jest duży bałagan w biurze. Dyrektor harcerz, którego nie ma i trawienie pieniędzy podatników na jakieś bzdurne projekty.
Potrzebujemy radykalnej zmiany bo zarobki mamy żałosne a nikt się nami nie interesuje. Zamiast młodych i sprawnych marynarzy mustruje się emerytów. Żaden młody człowiek, posiadający certyfikaty morskie nie chce pracowaćJest duży bałagan w biurze. Dyrektor harcerz, którego nie ma i trawienie pieniędzy podatników na jakieś bzdurne projekty.
Potrzebujemy radykalnej zmiany bo zarobki mamy żałosne a nikt się nami nie interesuje. Zamiast młodych i sprawnych marynarzy mustruje się emerytów. Żaden młody człowiek, posiadający certyfikaty morskie nie chce pracować za jałmużnę- przychodzą tylko ci co nie mają wyjścia albo się już dorobili.
Pytanie tylko czy przekazanie MSPiR w ręce dwóch urzędów, rozbicie floty i załóg na dwie części nie pogorszy sytuacji. I nie sprawi że staniemy się jeszcze mniej widoczni w walce o nasze prawa.- 61 7
-
2020-01-28 11:40
Zarobki
Jak wyglądają hajsy w SAR ? Podstawa plus dodatki ? I jaka jest różnica na statku i na lądzie?
- 0 0
-
2020-01-28 08:26
Tradycyjna pieśń budżetówki - zarobki żałosne, wszyscy uciekają, ale wakatów... jakimś cudem brak.
- 5 1
-
2020-01-27 17:40
Jesteście przecież jak nauczyciele (1)
Więcej wilnego, spania w pracy, niż faktycznej pracy. Za co więc macie zarabiać więcej? Pełno dodatków, z tego wyrównuje sie wam ta pensja
- 2 15
-
2020-01-27 18:00
typowy janusz biznesu
jak nie biegają z pustymi taczkami, to znaczy że nic nie robią
- 10 2
-
2020-01-27 15:17
(2)
Skąd pewność , że jak wcielą do UM to dadzą podwyżki?
- 6 2
-
2020-01-29 13:00
Będzie to samo tylko w UM ;D
- 0 0
-
2020-01-27 16:11
Raczej będziesz miał zniżkę ....
- 1 1
-
2020-01-27 13:07
Oby niebuło jak z reformą szkolnictwa
- 5 5
-
2020-01-27 10:12
Opinia wyróżniona
SAR (7)
Polska jednostka patrolowa na wodach morskich powinna mieć uprawnienia jak Amerykański Cost Guard czyli Ochrona Wybrzeża . Ma pełnić służbę patrolową , ochronę granic , celną ,policyjną , ratowniczą i hydrograficzną - dlatego powinna uzbrojona - być państwowa i jak z tego wynika - podlegać pod Marynarkę Wojenna . Zmniejszy to koszty mniej
Polska jednostka patrolowa na wodach morskich powinna mieć uprawnienia jak Amerykański Cost Guard czyli Ochrona Wybrzeża . Ma pełnić służbę patrolową , ochronę granic , celną ,policyjną , ratowniczą i hydrograficzną - dlatego powinna uzbrojona - być państwowa i jak z tego wynika - podlegać pod Marynarkę Wojenna . Zmniejszy to koszty mniej Dyrektorów ,sekretarek ,samochodów itd . Zarządzanie w jednym ręku . A całość i tak opłacana jest z budżetu . Zlikwidować SAR , ustanowić Wydział GPK i celny i policyjny w MW , przenieść Zarządzanie pasem nadmorskim do nowego wydziału - Ochrona Wybrzeża MW . podpis
- 50 47
-
2020-01-27 13:00
Od tego jest oddział morski straży granicznej z baza przy westerplatte
- 5 0
-
2020-01-27 12:48
jak nie wiadomo o co chodzi
to chodzi o pieniądze - by sie poPiSowo nachapać!!!
bo) praca, pokora, umiar .... a te Nagrody nam się po prostu należały- 6 8
-
2020-01-27 12:15
trochę jakbyś proponował, że pogotowie ratunkowe powinno być uzbrojone i patrolować ulice
- 18 2
-
2020-01-27 12:13
Tak, Tak!
I na czele tej nowej jednostki stanie Antoni M.
- 12 6
-
2020-01-27 10:38
(1)
SAR jest cywilną służba ratowniczą, a Coast Guard to wojsko. Rozdzielenie funkcji cywilnych i wojskowych ma dużo zalet.
- 14 2
-
2020-01-27 12:58
formalnie Straż Wybrzeża jest organizacją wojskową typu Gwardia Narodowa
ale United States Coast Guard - podlega Departamentowi Bezpieczeństwa Krajowego, a nie Departamentowi Obrony, tak jak pozostałe rodzaje sił zbrojnych.
- 2 0
-
2020-01-27 10:32
dużo racji
- 4 4
-
2020-01-27 10:09
Opinia wyróżniona
były marynarz (3)
nie powinno się likwidować lub łączyć takie służby jak SAR. Te jednostki działają profesjonalnie a po połączeniu z Urzędami Morskimi doprowadzi do niewłaściwego wykorzystania tabory i załóg.
Jako były marynarz nie widzę żadnych racjonalnych posunięć .Po połączeniu SAR z Urzędami dojdzie do upadku SAR.- 57 11
-
2020-01-27 10:31
(2)
Upadku SAR? masz na myśli że nie będą ludzi ratować? a to żeś mnie rozbawił...
- 4 7
-
2020-01-27 13:32
Widać, że się znasz. Teraz jest tak, ze przerzuca się ludzi miedzy poszczególnymi bazami jak jest niedobór. Jeżeli zostanie to włączone pod urząd w Gdyni i Szczecienie to nie będzie takiej możliwości. SAR to profesjonalna służba wyznaczona do konkretnego celu: ratowania życia na morzu. To co jest napisane w ustawie to jest napisane a to co robią
Widać, że się znasz. Teraz jest tak, ze przerzuca się ludzi miedzy poszczególnymi bazami jak jest niedobór. Jeżeli zostanie to włączone pod urząd w Gdyni i Szczecienie to nie będzie takiej możliwości. SAR to profesjonalna służba wyznaczona do konkretnego celu: ratowania życia na morzu. To co jest napisane w ustawie to jest napisane a to co robią to inna kwestia. Ktoś kto się nie zna przeczytał, że dwie służby maja to samo zadanie i stwierdził, że można je połączyć. Policjanci, żołnierze i ratownicy medyczni też maja za za zadanie ratowanie ludzi to może te służy też można połączyć??
- 8 1
-
2020-01-27 12:45
bo tak właśnie będzie ...
zacznie się równanie uposażeń w dół ... i zabieranie kasy na zakupy sprzętu i wyposażenia (na te nagrody co nam się po prostu należały)
- 5 2
Wszystkie opinie
-
2020-01-27 08:23
całą tę marynarkę powinni zaorać. (1)
- 17 67
-
2020-01-27 18:00
kto mówi o marynarce?
- 2 1
-
2020-01-27 09:00
Re
W remontowej shipbuilding budowaliśmy tego Sara ... Miłego dnia
- 35 0
-
2020-01-27 09:13
Przewrotny tytuł artykułu. (2)
Z artykułu wynika że SAR ma być ptrzeniesiony a nie zlikwidowany. Zupełny brak prawdy. Podpalanie.
- 46 13
-
2020-01-27 12:50
To taki tytuł rodem z GW
- 5 6
-
2020-01-27 13:24
Dobrze, że czuwasz syneczku
mam nadzieję, że twój puryzm jest obiektywny więc piszesz tego posta jedną ręką, bo stoisz z ręczną syreną na Woronicza 17.
- 3 4
-
2020-01-27 09:23
(6)
Włączony w struktury UM, nie zlikwidowany. Kwestia taka sama jak z każdą inną służbą typu straż pożarna - komu podlega. Na moje oko nic się nie zmieni w praktyce
- 30 12
-
2020-01-27 11:36
Nie zmieni? (2)
Proszę wejrzyj w zadania poszczególnych jednostek. SAR to wysokospecjalityczna służba, a jak się stołki obsadzi z partyjnego nadania, to skończymy tak, że zamiast statków ratowniczych z prawdziwego zdarzenia będziemy mieli czółna albo tratwy a zamiast ratowników morskich przyjdą Ci z WOPR (z całym szacunkiem dla ich pracy, umiejętności i oddania).
- 13 4
-
2020-01-27 18:47
(1)
Pleciesz od rzeczy kolego.
- 2 4
-
2020-01-28 17:42
Nie jestem twoim kolegą buraku.
- 3 0
-
2020-01-27 12:35
w praktyce - wraz z reorganizacją bedą nowe wysokoopłacane miejsca dla sadzeniaczków PiS (2)
praca, pokora, umiar .... a te Nagrody nam się po prostu należały
2015 - wystarczy nie kraść
2017 - oni kradli więcej
2019 - oni też kradli- 5 4
-
2020-01-27 15:13
Macierewicz Misiewicz Banasiuk i liczni śliczni inni winni
- 3 3
-
2020-01-27 17:25
Ten numer z datami to u Ciebie ,, kopiuj, wklej ''
Wstawiasz to do wszystkich postów.
- 1 2
-
2020-01-27 09:30
Czy trepy pójdą w końcu na emeryturę i czy dyrektor Zawadzki zacznie działać i walczyć o kasę i warunki pracy dla swoich podwładnych czy nadal będzie się jedynie lansował w mediach spolecznościowych w tym pożal się Boże mundurze? Kto im w ogole wymyślił te mundury? Kto to projektował?
Ładny był polew jak w ministerstwie brali się za łby między sobą :) Ci z SAR oczywiście.- 22 13
-
2020-01-27 09:58
SAR- tyle ludzi uratowali, a zatoną pod rządami pisiorów.... (1)
- 53 36
-
2020-01-27 11:37
Dziś SAR a jutro cała RP
- 9 10
-
2020-01-27 10:02
169 członków załóg statków ratowniczych, 80 marynarzy, 89 oficerów (3)
masakra, więcej oficerów niż marynarzy. Każdy ma ordynansa?
- 42 20
-
2020-01-27 10:31
(2)
Nie. Po prostu dziś automatyka jest taka, że nie potrzebujesz 5 pakerów do roboty fizycznej, wystarczy 1 oficer który naciśnie przycisk :)
- 18 5
-
2020-01-27 13:18
ten przycisk z dzwonkiem - budzący bosmana i jego majtków ;)))
- 8 4
-
2020-01-28 08:37
tiaa,
a jakbyś w firmie miał 89 dyrektorów/kierowników i 80 szeregowych pracowników to byłoby dobrze?
- 2 2
-
2020-01-27 10:05
Pieniazkow brakuje... (1)
Dobra zmiana! Niech sie topia rodzinki od 500+... Podwyzki, ciecia, jest pieknie.
- 29 21
-
2020-01-27 13:50
ale madka bąbelka dalej nie kuma skąd ma kasę na xboxa...Jej się te pieniądze należały...
- 6 2
-
2020-01-27 10:09
Opinia wyróżniona
były marynarz (3)
nie powinno się likwidować lub łączyć takie służby jak SAR. Te jednostki działają profesjonalnie a po połączeniu z Urzędami Morskimi doprowadzi do niewłaściwego wykorzystania tabory i załóg.
Jako były marynarz nie widzę żadnych racjonalnych posunięć .Po połączeniu SAR z Urzędami dojdzie do upadku SAR.- 57 11
-
2020-01-27 10:31
(2)
Upadku SAR? masz na myśli że nie będą ludzi ratować? a to żeś mnie rozbawił...
- 4 7
-
2020-01-27 12:45
bo tak właśnie będzie ...
zacznie się równanie uposażeń w dół ... i zabieranie kasy na zakupy sprzętu i wyposażenia (na te nagrody co nam się po prostu należały)
- 5 2
-
2020-01-27 13:32
Widać, że się znasz. Teraz jest tak, ze przerzuca się ludzi miedzy poszczególnymi bazami jak jest niedobór. Jeżeli zostanie to włączone pod urząd w Gdyni i Szczecienie to nie będzie takiej możliwości. SAR to profesjonalna służba wyznaczona do konkretnego celu: ratowania życia na morzu. To co jest napisane w ustawie to jest napisane a to co robią to inna kwestia. Ktoś kto się nie zna przeczytał, że dwie służby maja to samo zadanie i stwierdził, że można je połączyć. Policjanci, żołnierze i ratownicy medyczni też maja za za zadanie ratowanie ludzi to może te służy też można połączyć??
- 8 1
-
2020-01-27 10:12
Opinia wyróżniona
SAR (7)
Polska jednostka patrolowa na wodach morskich powinna mieć uprawnienia jak Amerykański Cost Guard czyli Ochrona Wybrzeża . Ma pełnić służbę patrolową , ochronę granic , celną ,policyjną , ratowniczą i hydrograficzną - dlatego powinna uzbrojona - być państwowa i jak z tego wynika - podlegać pod Marynarkę Wojenna . Zmniejszy to koszty mniej Dyrektorów ,sekretarek ,samochodów itd . Zarządzanie w jednym ręku . A całość i tak opłacana jest z budżetu . Zlikwidować SAR , ustanowić Wydział GPK i celny i policyjny w MW , przenieść Zarządzanie pasem nadmorskim do nowego wydziału - Ochrona Wybrzeża MW . podpis
- 50 47
-
2020-01-27 10:32
dużo racji
- 4 4
-
2020-01-27 10:38
(1)
SAR jest cywilną służba ratowniczą, a Coast Guard to wojsko. Rozdzielenie funkcji cywilnych i wojskowych ma dużo zalet.
- 14 2
-
2020-01-27 12:58
formalnie Straż Wybrzeża jest organizacją wojskową typu Gwardia Narodowa
ale United States Coast Guard - podlega Departamentowi Bezpieczeństwa Krajowego, a nie Departamentowi Obrony, tak jak pozostałe rodzaje sił zbrojnych.
- 2 0
-
2020-01-27 12:13
Tak, Tak!
I na czele tej nowej jednostki stanie Antoni M.
- 12 6
-
2020-01-27 12:15
trochę jakbyś proponował, że pogotowie ratunkowe powinno być uzbrojone i patrolować ulice
- 18 2
-
2020-01-27 12:48
jak nie wiadomo o co chodzi
to chodzi o pieniądze - by sie poPiSowo nachapać!!!
bo) praca, pokora, umiar .... a te Nagrody nam się po prostu należały- 6 8
-
2020-01-27 13:00
Od tego jest oddział morski straży granicznej z baza przy westerplatte
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.