• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?

Robert Kiewlicz
13 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.

Po ostatnich protestach w spółce Lotos Kolej trwa kontrola. Na zlecenie zarządu Grupy Lotos prowadzony jest audyt dotyczący obecnej sytuacji w firmie. Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy spółki są zadowoleni z jej obecnego stanu, a do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe.



Trwający przez tydzień protest pracowników spółki Lotos Kolej był spontaniczną akcją spowodowaną zwolnieniem ze stanowiska Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych LK. To osoba związana od lat z kolejnictwem i menedżer, który budował Lotos Kolej od podstaw. Pracownicy spółki zażądali jego natychmiastowego przywrócenia do pracy oraz usunięcia ze stanowiska obecnego wiceprezesa Lotos Kolej - Pawła Makurata, który według nich miał stać za zwolnieniem Łosińskiego.

W efekcie kilku długich spotkań i negocjacji protestującym i zarządowi Grupy Lotos, która jest właścicielem LK, udało się dojść do porozumienia. Mirosław Łosiński został przywrócony na stanowisko, a o dalszych zmianach w spółce miano zadecydować po przeprowadzeniu w niej kontroli. Jednocześnie do mediów zaczęły trafiać informacje dotyczące nieprawidłowości w LK i niegospodarności jej władz.

Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej.



Jednym z przykładów niegospodarności ma być dowóz maszynistów Lotos Kolej do i z miejsca pracy taksówkami. Od kilku lat zajmuje się tym tylko jedna firma - Jakub Trans. W szczytowym okresie podwykonawca ten dysponował flotą ok. 120 samochodów, które świadczyły usługi na rzecz LK. Wydatki na taksówki miały być tak wysokie, że zagrażały rentowności firmy.

- Taką politykę prowadzimy od początku istnienia naszej spółki, tj. od 2003 roku. Było to niejednokrotnie poddawane różnym audytom, a wynik zawsze był jednoznaczny - technologia dowozu pracownika po prostu się opłaca. Nie przewidujemy zmian modelu logistyki w tym obszarze - twierdzą władze Lotos Kolej. - Zapewnienie dowozu pracowników (maszyniści, rewidenci) wpływa na poprawę efektywność funkcjonowania LK. Przewożąc pracowników do i z tzw. "punktów zbornych", LK zyskuje kilka razy wyższą wydajność zatrudnionych osób, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów. Ma to przede wszystkim wpływ na komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiana maszynistów/rewidentów, wynikająca z określonych przepisów prawa, następuje w różnych miejscach, zależnie od tego, gdzie pociąg znajduje się w danej chwili. Koszt postoju pociągu jest zdecydowanie wyższy niż koszt dowozu pracownika samochodem.
Czytaj też:
Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?

Spółce zarzuca się też, że nie posiada własnego taboru tylko go leasinguje lub dzierżawi - w większości od firmy GATX. Spółce często miało brakować taboru do realizowania zleceń i w takich wypadkach musiała ona korzystać z usług podwykonawców. Dodatkowo władze Lotos Kolej miały nie zatrudniać nowych pracowników, zamiast tego wolały powierzać pracę właśnie podwykonawcom.

Co na to Lotos Kolej? Spółka twierdzi, że taki był od początku jej model biznesowy.

Jak poprawić jakość transportu kolejowego w Polsce?


- Konsekwentnie od wielu lat spółka nie inwestuje dużych nakładów finansowych w zakup lokomotyw i wagonów bazując na leasingu i dzierżawie taboru - czytamy w oświadczeniu Lotos Kolej przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Spółka współpracuje z 29 różnymi podwykonawcami po to, by jak najefektywniej realizować pracę przewozową. Podwykonawcy do pracy przewozowej i manewrowej są zarówno podmiotami państwowymi, spółkami giełdowymi, jak i podmiotami prywatnymi. Współpraca z nimi to konieczność wynikająca przede wszystkim z sezonowości realizowanych przewozów i wynikających z tego ew. kosztów utrzymania dodatkowego taboru i personelu. Dodatkowo, korzystanie z podwykonawstwa jest również korzystne dla przewoźnika szczególnie w przypadku obsługi tzw. ostatniej mili (obsługa terminala lub bocznicy przez miejscowego operatora) lub w obszarach, gdzie dostawy odbywają się sporadycznie (sprowadzenie lokomotywy manewrowej kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów jest nieefektywne, aby dokonać jednorazowej obsługi).
W latach 2012-2016 spółka Lotos Kolej kilkukrotnie podlegała różnym kontrolom oraz czynnościom sprawdzającym ze strony urzędów skarbowych, Urzędu Kontroli Skarbowej, ZUS-u, oraz innych instytucji. Nie wykazały one żadnych nieprawidłowości.

- Lotos Kolej jako spółka działająca w ramach Grupy Kapitałowej Lotos, której jednostka dominująca jest spółką giełdową, podlega regularnym przeglądom i badaniom sprawozdań finansowych przeprowadzanych przez biegłego rewidenta. Przeglądy danych finansowych przygotowywanych na potrzeby raportowania giełdowego przeprowadzane są raz na kwartał, dodatkowo w każdym roku przeprowadzane jest wstępne oraz finalne badanie sprawozdania finansowego spółki. Wszystkie wydawane opinie były opiniami bez zastrzeżeń - twierdzą przedstawiciele Lotos Kolej.
Więcej: Lotos Kolej. Pracownicy obronili dyrektora

Niezadowolenie części pracowników Lotos Kolej miał też powodować sposób przyznawania nagród specjalnych w spółce. Przyznawane one były osobiście, jednoosobową decyzją prezesa Henryka Grucy. W grudniu 2016 roku przyznano kilkudziesięciu pracownikom najwyższej kadry nagrody w kwocie ok. 350 tys. zł.

Jak tłumaczą władze spółki, nagrody związane były z rekordowymi wynikami spółki i zostały przyznane wielu pracownikom, nie tylko tym z kadry zarządzającej, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami i obowiązującymi w LK zasadami.

- W 2016 roku premiowani byli pracownicy odpowiedzialni za rozwój przewozów w Niemczech, skuteczne wprowadzanie działań prowadzących do obniżki kosztów, rozpoczęcie nowych przewozów, zapobieganie wypadkom kolejowym, wdrażanie w życie nowych rozwiązań z zakresu IT oraz wdrożenie modułu przychodowo-kosztowego, umożliwiającego dokładne poznanie efektywności poszczególnych rodzajów działalności spółki - podsumowuje Lotos Kolej.
Wszystkie te sprawy badają obecnie audytorzy Grupy Lotos. Po zakończeniu kontroli zostaną podjęte decyzje dotyczące spółki Lotos Kolej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, audyt zakończyć może się jeszcze w marcu 2017 roku.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • Jak nie kijem go to pałką. Sposób zawsze się znajdzie ;-)

    • 6 0

  • Szkoda gadać

    Mam maść na bul d*py kto chce może w końcu korea rąb......Tą bombe i będzie spokój zawsze komuś coś nie pasuje tak było jest i będzie.Jak zwykle patrzą na kogoś ale na swoim podwórku nie widzą jak jest i jest tak zwany ból d*py,nawet narzekacie że w lato jest za gorąco a w zimie za zimno zmieńcie to.Jutro będzie artykuł że w żabce dają za darmo po 300 zł też będzie pisać.Żegnam ozięble

    • 5 0

  • Makurat (3)

    A wiecie że ten prezesik młody Makurat pojawił się dzisiaj w pracy? To trzeba mieć tupet! I jeszcze z uśmiechem na twarzy chodzi po korytarzu!

    • 16 2

    • on nie był chory? (1)

      • 0 0

      • On jest chory.

        • 9 0

    • Teraz już wiadomo kto doniósł do portalu Trójmiasto .pl. na Lotos kolej !!!!

      • 11 0

  • Nowy prezes (2)

    Przyjęli kolejnego prezesika z nadania, a o tym nikt nie pisze, pewnie do pomocy dla Makurata dlatego wraca dziś taki pewny. Znowu nowe auto, wynajęte mieszkanie i pare innych profitów, a tu proszę nagonka na niegospodarność. Ale jak się płacić tym z nadania na nowe meble, samochody, gabinety to wszystko ok

    • 18 1

    • (1)

      Nie gospodarność była jak przyjęli Makurata. Czytałem że meble do gabinetu za 50 tys. mu musieli kupić, 2 razy malowali mu gabinet , bo kolor jego żonie się nie podobał, no i oczywiście "przyżydzili" na sprzęcie komputerowym i na telefonie komórkowym. Ciekawe jaki model on chciał telefonu i jaki model laptopa sobie życzył .

      • 11 0

      • Zapominałeś o samochodzie. Tylko VW ? A nie Bentley?

        • 7 0

  • (1)

    Chłopy kolejarze co z podwyżkami? Może też coś wywalczycie?

    • 0 2

    • Nie bo 500+ było by zagrożone !!! Zero podwyżek, postawili sie to teraz maja 0 podwyżek chyba że paliwa na stacjach Lotosu :) Od dawna wiadomo że to jest dojna krowa , wycisna z Lotosu ostatnie soki aby zapewnić finansowanie 500+ i tym samym zapewnienie sobie przychylnych głosów w wyborach.
      A tak "Endriu" krzyczał że pdcieli ich od koryta i dojnej krowy racz dać nam Panie. Zobaczymy jak ONI będą kwiczeć jak ich granatami będa odrywać od stołków !!! oj to będzie głośny kwik....

      • 4 0

  • a co z Bajkonurem? czy On wciąż może wystartować?

    jak tam filtracja węglowodorów po czyszczeniu cystern?

    • 1 0

  • Pisowska propaganda sponsoruje kłamliwe artykuły a "obiektywne" trójmiasto.pl pisze Polityczną "prawdę"

    • 8 1

  • A co mysleliście ze to koniec?

    Że cokolwiek wywalczyliscie? Przecie to bylo oczywiste że temat wróci..a wnioski audytowe były sporządzane w grudniu 2016 w centrali..z wiadomymi wnioskami. Przypomnijcie sobie wszystkie wizyty z tego czasu z centrali wtedy będziecie mieć odpowiedź kto.

    • 13 0

  • Taxi

    A może Makurat i jego kumple z PiS stwierdzili że niezłą kasę mozna zarobić na dowozie pracowników. To atakujemy dyrektora, że niby nie gospodarny , aby nam nie bruździł. Robimy kontrolę firmie przewozowej aby ich wystraszyć i aby zrezygnowali. Ogłaszamy przetarg ale wystawiamy swoich firmę x aby trzepali kasiorę. (Swoich czyli rodzinę, krewnych , zwolenników PiS i radija Maryja) Ogłaszamy że wygrała taka firma x i i kasiora płynie ....
    Stare przysłowie mówi. " jak nie wiadomo o co chodzi zawsze chodzi o kasiorę" !!!

    • 17 2

  • Rentownis.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane