• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bergen Group ma zapłacić Stoczni Gdańsk 3,6 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
11 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Według władz gdańskiego zakładu, opóźnienie przy budowie kadłuba nastąpiło z powodu niedostarczenia na czas dokumentacji przez Bergen Group. Według władz gdańskiego zakładu, opóźnienie przy budowie kadłuba nastąpiło z powodu niedostarczenia na czas dokumentacji przez Bergen Group.

Sąd Arbitrażowy w Sztokholmie wydał orzeczenie w sporze Bergen Group kontra Stocznia Gdańsk na korzyść gdańskiego zakładu. Zgodnie z orzeczeniem norweski koncern ma zapłacić Stoczni 3,6 mln euro. Konflikt dotyczył kadłuba promu.


Kadłub promu, o który toczy się spór został zwodowany w kwietniu ub. roku.


- To dla nas dobra wiadomość. Jest to potwierdzenie, że dobrze wykonaliśmy swoją pracę - powiedział Jacek Łęski, rzecznik Gdańsk Shipyard Group, większościowego właściciela stoczni. - Pieniądze - szczególnie teraz - bardzo by nam się przydały, jednak obawiam się, że to jeszcze nie koniec i sprawa się przeciągnie.

Teraz do sprawy musi się ustosunkować Bergen Group. Czy sprawa zakończy się na tym orzeczeniu?

Już w ubiegłym roku mówiło się o polsko-norweskim konflikcie. Norweski koncern stoczniowy Bergen Group oskarżał Stocznię Gdańsk o niedotrzymanie terminów kontraktów, które skutkowały znacznymi startami finansowymi. Chodziło o opóźnienie w dostawie kadłuba promu, jaki gdańska stocznia miała dostarczyć do należącej do Bergen Group stoczni Fosen. Norwegowie w mediach straszyli stocznię karami. Terje Arnesen, ówczesny prezes Bergen Group Fosen w wypowiedzi dla norweskiego portalu ekonomicznego E24, stwierdził, że "Stoczni Gdańsk grożą wysokie kary finansowe za niedotrzymanie terminów kontraktu. Sama stocznia Fosen także będzie musiała zapłacić kary klientowi, który zbyt długo oczekiwał na realizację projektu".

Według władz gdańskiego zakładu, opóźnienie powstało z powodu niedostarczenia na czas dokumentacji przez Bergen Group. Sąd podzielił opinię Stoczni.

Gdańska stocznia współpracowała z norweską grupą od kilku lat. Wcześniej zbudowała dla niej 9 kadłubów. Ostatni kontrakt dotyczył budowy kadłubów dwóch promów. Pierwszy został zwodowany w kwietniu ub. roku, drugi w marcu tego roku (spór dotyczy pierwszego kadłuba). Są to duże jednostki, mają bowiem po 170 m długości i 27,5 m szerokości. Na każdym jest miejsce dla 1500 pasażerów i 600 pojazdów. Jednostki posiadają także lądowiska dla helikopterów na rufie. Kontrakt przewidywał wykonanie kadłubów częściowo wyposażonych, m.in. w takie elementy jak bulaje, trapy, włazy czy drzwi. Oprócz tego montowane były systemy rurarskie, silników głównych, agregatów prądotwórczych oraz wałów napędowych. Pozostałe prace wyposażeniowe wykonane zostały w Norwegii.

Miejsca

Opinie (40)

  • Akcje Stoczni im Lenina, co z nimi.?

    To teraz dajcie te pieniądze akcjonariuszom co mają stertę akcji w domach a nie ciągle umywacie ręce.

    • 2 2

  • nie wiem czy sie nalezy (2)

    jako były pracownik tej stoczni i osoba , która widziała o się dzieje na jednym jak i na drugim projekcie uważam, że te pieniądze nie należą się Stoczni. Głównym powodem takowej sytuacji była tylko i wyłącznie wina kadry zarządzającej stoczni Gdańsk. Brak decyzyjności, lenistwo, brak odwagi w podejmowaniu decyzji, brak dostępnych środków dla podwykonawców dały taki efekt... dziwię się, że sąd podjął taką decyzję!!!!!

    • 3 9

    • zgadza sie że zarzad SG nie podołał, ale to główną winne i tak ponoszą norwedzy i site office fossen z notabene polakami na czele...

      • 1 0

    • do byłego pracownika

      Może jesteś pracownikiem, ale nie byłym i zapewne ARP. Podważasz decyzję sądu arbitrażowego, bo tak niby blisko żródła byłeś? Tłumacz czy co?? haha Sam Bergen przyjął to normalnie, a tutaj taki wybitny specjalista odnalazł się. Powodzenia. Lepiej napisz jak oceniasz sąd arbitrażowy Crista, bo z tego co wynika i z mediów i z drugiej strony, to Crist nie dośc że 30% nie dostał to jeszcze wyskoczy z paru milionów zadośćuczynienia.

      • 2 0

  • Może Rydzyk jeszcze odda co nazbierał ?

    A panowie Guzikiewicz, Gałęzewski, Śniadek, Kaczyński wraz z Jaworskim mu w tym pomogą. To będzie na spłatę długów i wypłatę dla pracowników

    • 3 4

  • breiwikowy naród (2)

    dymali mnie przez 2 lata,placiłem podatki tu,a potem tam,bo stocznia nie zapłaciła.Stawki za godzine jak na polskie warunki extra a skalniaki sie smieja,ze polaki dymaja po 12 godzin bez nadgodzin no i oczywiscie bez ferie penger.Caly przemysl stoczniowy u leniwych przygłupów to wyzysk biednych wschodnich narodów.Tylko ze wyzysk tam to sielana finansowa tu .Dobrze by bylo zeby konkretna kancelaria adwokacka zajela się firma Amia i resztą tego subkontraktowego badziewia.

    • 6 0

    • Plywalem kiedys na

      Norwegian Cruise Line w Miami, FL. Fakt ze Norwegowie zachowywali sie bardzo arogancko na tych statkach pasazerskich. Praca w silowni i przy wszystkich mechanizmach na calym statku poza silownia od 12 do 14 godzin dziennie. W maszynie po za Polakami jeszcze Filipinczycy i bylo paru Hiszpanow. W polowie mijego kontraktu z nimi oglosili ze statki przechodza z Norweskiej pod bandere Wysp Bahama. Momentalnie przepisano nasze kontrakty i pensja spadla do okolo 550$ miesiecznie. Kontraktu nie podpisalem i jak tylko statek zawinal do Miami zszedlem z niego. Oczywiscie bylem tym bardzo zawiedziony. Ale coz. Ubezpieczenie lekarskie bylo tylko w czasie pracy na statku. Jak tylko zszedles aby naprzyklad pozwiedzac miasteczka Freeport czy Nassau to ubezpieczenie nie pokrywalo nas. Oficerowie nowescy lajdaczyli sie z hotelowa czescia zalogi. Nawet specjalnie z tym sie nie kryli. Jak zwrocilem uwage jednej amerykanskiej kobiecie z zalogi to powiedziala ze nasze miejsce jest w maszynie. Bylo prawda ze nie pozwalano nam z silowni chodzic po calym statku na odkrytych pokladach. Za takie przewinienia placilo sie kare w postaci automatycznego potracenia z zarobkow.

      • 2 0

    • Amia z Gdyni

      to dno jest i dziadostwo

      • 2 0

  • bańka dla mnie

    albo sie oflaguje ;-)

    • 1 1

  • kasa nie dla stoczniowca

    czyli prezesom a nie dla pracownika jak już to coś wymyślą i tak kasy nie zobaczycie ,bo tak się dyma ludzi nie płacąc za pracę .Możecie sobie strajkować i tak mają was w durzej du.........e

    • 4 0

  • guzik.....

    no to guzik znowu powie ze wywalczyl dlaz stoczniowcow pieniadze, oj jakion dobry dla spoleczenstwa. lepeiej za uczciwa prace by sie wzial a nie pierdziec w stolek

    • 5 2

  • Szkoda tylko że trojmiasto.pl

    potrafi pisać po kilka artykułów o konfliktach kierowca-rowerzysta, o braku krawężników gdzieś tam na dzielni itp a o problemach prawdziwych zdecydowanie mniej.
    Zerknąłem do artykułu sprzed roku, pisanego wspólnie z p. Kiewliczem i się zastanawiam, które z Was wymyśliło tamtą formułę artykułu, gdzie wpierw daje się wypowiedź prezesa Bergen Group za pomocą tłumaczeń z jakiegoś norweskiego portalu, przeciwstawiając ją odpowiedzią rzeczniczki Stoczni Gdańsk SA.
    Przecież to była skrajana manipulacja.

    • 3 0

  • Bergen

    firma jest nieuczciwa a zwłaszcza w Gdynia ktora posredniczy w zatrudnianiu pracownikow może wreszcie będzie koniec dziadostwa

    • 3 0

  • Szukam Wspólnika :)

    Chciałbym otworzyć własną działalność w zakresie spawalnictwa, budowy różnego rodzaju maszyn i urządzeń dla przemysłu chemicznego, energetycznego, spożywczego a także związanych z ochroną środowiska (np. mobilne oczyszczalnie ścieków, filtry DynaDisc, wymienniki ciepła).
    Poszukuję osobę chętną do zainwestowania i rozwoju tego tematu na terenie Polski.
    Osobom zainteresowanym podaję stronę www, na której można zobaczyć moje produkty:


    http://www.krzysztof-buchalski.pl

    Z mojej strony oferuję wkład finansowy, jak również ogromną wiedzę i doświadczenie na temat spawalnictwa i budowy różnego rodzaju maszyn i urządzeń w tej dziedzinie.
    Pozdrawiam

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane