• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Robert Kiewlicz
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.

Port w Gdańsku przygotowuje się do wyjścia na zatokę. Port zewnętrzny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.



Czy Trójmiasto jest ważnym punktem na mapie transportu morskiego

W aktualnej "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny.

Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

- Dlatego też nie można przywiązywać przesadnej wagi do kształtu Portu Zewnętrznego, przedstawionego w opublikowanej przez nas wizualizacji. Jest to jedynie jedna z potencjalnych wizji, która po szczegółowych analizach fazy koncepcyjnej może ulec diametralnej zmianie - zastrzega Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Konkretne wizualizacje projektowe pojawią się później.

Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować.

Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno - bytowym.

Urząd Morski w Gdyni rozpoczął już modernizację toru wodnego na Martwej Wiśle.

Projekt obejmuje przebudowę i odbudowę Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, przebudowę Nabrzeży Szyprów zobacz na mapie Gdańska i Motławy. Obecnie prowadzone projekty nie umożliwią jednak realnego rozwoju żeglugi śródlądowej obsługującej ładunki z gdańskiego portu. Barierą jest Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska. Niezbędne jest więc przywrócenie funkcji zwodzonego Mostu Siennickiego i program regulacji Wisły do celów transportowych.

  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.


Choć analizy potrwają co najmniej trzy lata, już dziś wiadomo, że możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwa jest rozbudowa portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym zobacz na mapie Gdańska, czyli usypanie sztucznego lądu i budowa pirsów.

- To bardzo dobrze, że jest strategia budowy Portu Zewnętrznego. Tak powstał Port Północny - jako wyzwanie wyjścia portu w morze. Osobiście jednak uważam, i o tym będziemy jeszcze na pewno dyskutowali, że dobrym pomysłem jest rozwój portu w kierunku ujścia Wisły. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, o czym - patrząc strategicznie - nie powinno się zapominać - zastrzega Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, który przed objęciem urzędu pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Portu Morskiego ds. Finansowych.

Jego zdaniem powinno się także analizować budowę terminali na głębokowodnych akwenach w pobliżu wyspy Stogi zobacz na mapie Gdańska. To tam mogłyby powstać terminale promowe oraz kolejne kontenerowe.

- Mimo świetnych wyników DCT, to nie jest rozwiązanie ostateczne. Naszą ambicją powinna być budowa jednego z największych portów na Bałtyku, czyli z potencjałem nawet do 12 mln TEU - uważa zastępca prezydenta.

Przypomnijmy, że dziś przez port w Gdańsku przewija się ok. 1 mln kontenerów rocznie.
  • W ocenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne.
  • Tereny obecnie użytkowane przez Port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska.


Każda jednak forma rozwoju portu na wschód od dzisiejszych terenów sprawi, że ZMPG będzie dążył do zmiany funkcji Portu Wewnętrznego. Stara cześć lewobrzeżna portu wewnętrznego jest idealną lokalizacją dla powstania kompleksu miejskiego np. o charakterze mieszkalno - wypoczynkowym. Tereny obecnie użytkowane przez port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska. Chodzi m.in. o tereny pomiędzy Nowym Portem a Brzeźnem.

W chwili obecnej gdański port i działalność biznesowa w nim zlokalizowana generuje dla budżetu państwa przychody z tytułu ceł i podatków na poziomie 5 proc. rocznych dochodów kraju.

- Strategia rozwoju portu ma sprzyjać podniesieniu jego konkurencyjności, co w praktyce przełoży się na zwiększoną ilość obrotu portowo-morskiego, zarówno w relacji burtowej, jak i lądowej, wykorzystaniu lokalizacji geograficznej portu, zwiększeniu jego atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów, którzy lokować tu będą swoją działalność produkcyjną sprzyjającą generowaniu wartości dodanej - przekonuje Dorota Raben.

Miejsca

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • Zostawić plażę na Stogach w spokoju! (1)

    • 16 4

    • To inwestycja wgłąb zatoki a nie na plaży Stogi

      • 5 0

  • Czy firmy zagraniczne, które będą tam przeładowywać towary będą DOTOWANE (7)

    przez Państwo Polskie, tak jak teraz - wszystko na to wskazuje - DCT jest dotowany przez państwowy Zarząd Portu w Gdańsku?

    • 8 8

    • Zapomniałeś o lekach (1)

      • 4 2

      • standardowa reakcja wynajętego klakiera

        • 1 1

    • Minusujący mogą poczytać pracę fachową, zamiast przyklejać łatki oszołoma każdemu, kgo wypowiedzi psuja ich różowy obraz świata. (3)

      Porównajcie stawki portu Gdańsk dla dużych kontenerowców z innymi portami. Dane są dostępne na ich stronach.

      A g*wniarskie ćwierknięcia w stylu "zapomiałeś o lekach" mogą sobie pisać ludzie nie mający nic merytorycznego do powiedzenia, czyli przyszli beneficjenci układu ZMPG - DCT - Maersk, czyli bezrobotni.

      • 4 6

      • minus łatwiejszy ;)

        • 0 0

      • jaki ból w Twojej wypowiedzi (1)

        z perspektywy portu sprawa jest jasna - powyżej 6 tys. TEU kasa z odpraw pudełek wynagradza straty z powodu "rabatu" na obsługę. Koszty portu nie rosną zresztą trzykrotnie przy trzykrotnie większym statku.

        • 3 1

        • Ten rabat jest dotacją pośrednią dla Maerska. Kto wie, ten rozumie.

          Bo niby z kim Gdańsk konkuruje o 6 tys. TEU + ? Jakie to ma uzasadnienie ekonomiczne?

          • 1 1

    • Zawiść i zazdrość Gdynian jest bezinteresowna

      • 0 2

  • Gdynia - ostatni gasi światło (5)

    Tak właśnie będzie jeżeli łaterfronty będą ważniejsze niż port

    • 14 2

    • co ma gruszka do pietruszki? :)

      • 1 1

    • nic nie rozumiesz biedaku.... (3)

      port w Gdyni musi myslec o podobnym planie rozwoju - wyjsciu na morze. port w obecnym ksztalcie dusi ( doslownie .... ) miasto. jak nic sie w porcie nie zmieni - to juz nie tak dlugo padnie w konkurencji z Gdanskiem.

      • 7 5

      • Portu dusi miasto?! (2)

        Port jest duszony przez miasto!

        • 5 3

        • nic nie rozumiesz - to jest wlasnie dramat portu w Gdyni

          zarzad nie ma zielonego pojecia i pomyslow na rozwoj portu w Gdyni. Port dusi miasto - z jednej strony smrodem jaki z portu sie dobywa a z drugiej strony blokujac najbardziej atrakcyjne tereny na rozwoj miasta. Port nie ma rezerw terenu na rozwoj - powinien wlasnie myslec o wyjsciu w morze - budowie portu zewnetrznego. Pod obecnym zarzadem port w Gdyni schodzi na psy - wystarczy przejechac sie w okolice nowego muzeum emigracji - chmury pylu weglowego, fruwajace w powietrzu folie i smieci, wielkie haldy zlomu i wszechobecny syf i smrod..... ogolnie dramat.

          • 7 7

        • a to ci dowcip wymysliłeś,

          pewnie miasto Gdynia zasmradza także PORT. Że tacy nieudacznicy w tym gdyńskim porcie nawet skopiować dobrych gdańskich praktyk rozwojowych nie potrafią?

          Sam już im to piszę od dziesięcioleci, a oni nawet przeczytać nie potrafią, a co tu mówić o wdrożeniu?

          Najchętniej na gdyńskiej plaży usypaliby z biomasy (od czarnego luda) drugą, ale nie Kamienną lecz SMRODLIWĄ Górę :)))

          • 3 4

  • Brawo Gdańsk !

    Kibicuję nowej europejskiej metropolii.

    • 9 3

  • Lotnisko w Gdyni jako konkurencja - ŹLE! (3)

    Port w Gdańsku jak konkurencja - DOBRZE!
    Mam nadzieję, że przy finiszu prac komisja europejska zabroni wpłynięcia nawet holownika, wszelkich napraw. Niech stoi i niszczeje

    • 3 11

    • Gdański port jest dużo starszy niż ten w Gdyni

      • 8 1

    • (1)

      Jest zasadnicza różnica w tych dwóch sprawach. W gdyńskie lotnisko zostały zainwestowane pieniądze budżetowe samorządu, a projektowana rozbudowa portu gdańskiego ma być sfinansowana ze środków prywatnych.

      • 7 3

      • tania siła robocza

        Prywatne firmy zatrudnia do portu chińczyków, filipińczyków itd

        • 1 6

  • (1)

    120 ha Budyń będzie mógł opchnąć deweloperom...

    • 6 9

    • I co z tego?

      Miasto zarobi, powstaną nowe tereny mieszkalne dla odmiany nie w okolicach juz zapchanych dzielnic południowych, itd.

      A co ma odłogiem leżeć?

      • 6 1

  • zero współpracy (1)

    To w takim razie po co na Westerplatte przeprowadzana jest rewaloryzacja, umocniono brzegi, zrobili "nadmorską promenadę", a w planach mają jeszcze inne bajery, skoro za jakiś czas to szlag trafi i trzeba będzie wszystko rozbierać?

    • 6 4

    • Rozbierać? Port rozwija się w takim tempie, że trzeba będzie jeszcze rozbudowywać a nie rozbierać

      • 2 1

  • czy ktoś jest normalny?

    "...rozwój portu w kierunku ujścia Wisły..." - zaorać resztę najpiękniejszej plaży w Trójmieście?
    panie Bojanowski - walnij pan się w czerep,
    trzeba wykorzystać obecny potencjał Portu Północnego, DCT bo tam są rezerwy,
    potem dopiero z motyką na słońce ...

    • 14 4

  • wara od Stogów!

    Turystyka jest również ważnym elementem gospodarki Gdańska. Jeżeli ''pusty'' port zajmie kolejne tereny na Stogach to zniszczy najładniejszą plażę w Gdańsku. Lepiej niech się zajmie rozpadającymi sie nabrzeżami i tzw. Terminalem Promowym Westerplatte. Kiedy ostatni raz zawinął tam jakikolwiek prom? Acha, przecież pływała tam Bożenka i chyba co jakiś czas zawija Roma .

    • 12 5

  • Wyguglajcie sobie, jak jesteście dojeni (5)

    portal logistyka morska pl, artykuł "ile armatorzy płacą portom" (2 części)

    • 2 3

    • Naucz się czytać ze zrozumieniem a później pisz o tym kto jest dojony (4)

      • 1 1

      • zamiast inwektyw na poziomie ZMPG mógłbyś przytoczyć argumenty, ale te byłyby raczej marne :) (3)

        • 0 1

        • To ty piszesz jakieś o głupoty, że ktoś jest dojony a w artykule nic o tym nie ma (2)

          • 2 1

          • Przeczytaj tekst "ile armatorzy płacą portom", będziesz znał prawdę, nie propagandę

            • 0 2

          • a gdzie on pisze że te rzeczy są w arykule?!

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane