• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie powstanie stocznia złomowa? Ważą się losy jej lokalizacji

Robert Kiewlicz
27 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.

Do 2020 roku w Polsce ma zacząć działać tzw. zielona stocznia. Chodzi o budowę zakładu zajmującego się czystym, nowoczesnym, w pełni legalnym i zgodnym ze standardami UE recyklingiem statków. Obecnie większość światowej floty złomowana jest na plażach Bangladeszu, Indii czy Pakistanu. O tym, czy stocznia taka powstanie w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni czy innej lokalizacji na naszym wybrzeżu przekonamy się ostatecznie do końca 2017 roku.


Stocznia złomowa to:


Na podstawie obecnej i spodziewanej w przyszłości sytuacji na rynku złomowania obiektów pływających Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dokonało analizy i oceny w zakresie tworzenia obiektów służących do recyklingu statków. Chodzi o działalność polegającą na całkowitym lub częściowym demontażu statków w celu odzyskania elementów i materiałów do ponownego ich przetworzenia lub do przygotowania do ponownego ich użycia. Jednocześnie zagospodarowywane mają być odpady niebezpieczne.

- Ważnym powodem podjęcia realizacji omawianego projektu w Polsce jest poszukiwanie sposobów optymalnego wykorzystania posiadanych przez Polskę zasobów przemysłowych, w tym możliwość wykorzystania części istniejącej infrastruktury stoczniowej na potrzeby realizacji projektu, a w ślad za tym utworzenie nowych miejsc pracy - informuje Trojmiasto.pl Biuro Prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Gdzie powstanie stocznia złomowa, jeszcze nie wiadomo. Zakłada się wykorzystanie i adaptację części istniejących zasobów stoczniowych. Według wstępnych analiz dla stworzenia takiego obiektu potrzebne jest 5-10 ha terenu z dostępem do nabrzeża. Co do miejsca dla takiego obiektu trwają analizy optymalnej lokalizacji i jest to jedno z wielu zadań powołanej przez resort morski grupy roboczej.

- Do końca 2017 roku najważniejsze uwarunkowania dla lokalizacji i rozwoju projektu będą przeanalizowane i przedstawione stosowne rekomendacje - twierdzi Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Analizie będą poddane te miejsca, gdzie jest minimalna infrastruktura stoczniowa pozwalająca na stworzenie takiego obiektu. Nie bez znaczenia jest możliwość dostępu do takiego zakładu dla obiektów pływających (odpowiednie drogi wodne) oraz otwartość ze strony właściciela terenu, w tym również władz samorządowych. Planowane uruchomienie stoczni to rok 2020. Z dotychczasowych analiz wynika, że projekt pod nazwą "Zielona Stocznia w Polsce" jest wykonalny i długofalowo korzystny dla państwa polskiego. Ponadto zakłada się stworzenie wokół takiego zakładu demontażowego "centrum technologicznego" zajmującego się zagospodarowaniem znacznej części odpadów i surowców w procesach recyklingu.
Jak na razie na europejskim wykazie zakładów recyklingu statków zatwierdzonym przez Komisję Europejską znalazł się tylko jeden podmiot z Polski. Chodzi o firmę Almex ze Szczecina. Jednocześnie zaznaczono, że określono datę wygaśnięcia włączenia z europejskiego wykazu na 30 czerwca 2017 roku.

Przez lata stocznie złomowe były w Europie całkiem dochodowym interesem. Jednak z biegiem czasu coraz ostrzejsze kryteria dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska spowodowały, że biznes ten przestał być opłacalny. Branża przeniosła się do Afryki i Południowej Azji. Obecnie ok. 70 proc. rynku recyklingu statków skupione jest w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie.

W 2012 roku UE wprowadziła do prawa europejskiego standardy recyklingu statków, co w roku 2013 zatwierdził Parlament Europejski. Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025, trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków do 500 GT (GT - Gross Tonnage, miara pojemności tonażu statków) o łącznym tonażu brutto 3,3 mln GT, w tym ponad 1560 jednostek pływających pod banderą państw UE. Średnio złomowaniu winno podlegać ok. 800 jednostek rocznie, w tym statki unijne - 104 jednostki. Do tego należy jeszcze doliczyć pływające jednostki specjalne służące celom wojskowym lub wydobyciu ropy.

Opinie (146) 7 zablokowanych

  • Nie ma to miejsca w Polsce i krajach Bałtyckich

    Bałtyk nie nadaje się do tego typu rozbiórek.
    To praktycznie zamknięty akwen, brak pływów a woda coraz brudniejsza.
    Przy takich rozbiórkach zawsze jest wyciek i to spory.
    Polecam zainteresować się jak to wyglądach w stoczniach gdzie w tej chwili złomuje się okręty.
    Lepiej niech tam poprawią bezpieczeństwo i warunki pracy a do nas niech tego syfu nie pakują.
    Żadna firma nie jest w stanie utrzymać czystości wody na naszych stoczniach a co dopiero na rozbiórkowych.

    • 7 4

  • w gdansku albo w rzeszowie...

    • 1 0

  • Niech to dziadostwo sobie dalej rozbierają w Afryce, Bangladeszu czy innych wynalazkach

    • 4 1

  • jakoś na zachodzie Europy od takich biznesów trzymają się z daleka pozostawiając je biedakom (1)

    tam się buduje nowoczesne statki a nie złomuje bo to żaden dla rozwiniętych krajów interes ale w końcu Polsk to żaden rozwinięty kraj to raczej kraj niedorozwinięty pod wieloma względami.
    Pewnie kilku cwaniaczków zrobi niezły interes a odpadki trafią do wody czy je zakopią albo w najlepszym razie spalarnia się przyda a do śmierdzących dymów jesteśmy w końcu przyzwyczajeni wobec braku słońca przynajmniej smrody i dymy przyciemnią buźki turystom....

    • 19 3

    • no wlasnie

      tam sie nie zlomuje bo to sie nie oplaca

      to sie oplaca w tanich krajach

      z tego samego powodu wieksozsc rzeczy w sklepach masz z chin bo w europie sie nie oplaca ich robic

      "Pewnie kilku cwaniaczków zrobi niezły interes a odpadki trafią do wody czy je zakopią"

      ty naprawde dzieciaku myslisz ze taka stocznia to bedzie 5 januszy z kaszub?

      wiesz jakie to sa procedury?

      zoabcz sobie na uczniowskiej masz zwykly samochodowy zlomowiec i co?
      i tam tez cwaniaczki wszystko zakopuja?

      kolejny co sie nie zna a sie madrzy
      zlomowany statek to bjest wartociowy surowiec
      ba nawet zuzyte oleje i smary z niego mozna sprzedac

      • 3 0

  • Ja się nie zgadzam (3)

    Nie Andrzej zrobi weto tej propozycji

    • 39 17

    • (2)

      mam już limit wykorzystany na całą kadencję

      • 7 4

      • (1)

        To, że Bronek zawetował 4 ustawy, a podpisał 910, nie znaczy że to obowiązek (Andrzej zawetował już 6).

        • 6 7

        • to wielki wyczyn że Adrian coś zawetował

          i chwała mu do końca życia, że zawetował niekonstytucyjne ustawy
          postawmy mu pomnik

          • 6 1

  • Dywersja

    Czysta i legalna utylizacja azbestu. Już z raz próbowali zaaplikować nam statek Amsterdam.

    • 6 0

  • (3)

    to chyba jakiś żart? biorąc pod uwagę pierwsze z brzegu czyli płace polskich pracowników (których i tak brakuje w nowych budowach) oraz procedury bihp i srodowiskowe biznes całkowicie nieoplacalny. tylko idi... mógł wpaść na taki pomysł. .

    • 95 7

    • ciekawią mnie argumenty tych co dali łapkę w dół. Może któryś się wypowie?

      • 0 4

    • Oj oj tam sprowadzi się Bialorusinów, Ukraińców

      Da sie

      • 5 2

    • ale to bedzie państwowa firma wieć bedzie dotacja z podatków ....przecież wracamy do komunę ?

      żadnych podtekstów.....

      • 16 6

  • W Radomiu!

    • 4 0

  • na poważnie

    Zamiast bazy rosyjskich wojsk w Kaliningradzie mogłaby właśnie powstać stocznia złomująca statki, a blachy pocięte jechałyby do polskich,litewskich,łotewskich i estońskich hut - to byłaby pełna współpraca Obwodu Kaliningradzkiego z państwami nadbałtyckimi. a obwód kaliningradzki nie czułby się gospodarczym "zerem"

    • 1 5

  • W Gdansku na Starym miescie albo przed Grand-Hotelem w Sopocie lub w Gdyni w basenie jachtowym

    Bron boze nie w niemczech

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane