• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tylko w minionym roku w Porcie Gdynia sfinalizowano pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE. W najbliższych latach port zamierza utrzymać tempo inwestycyjne. Zobacz jak szybko zmienia się Port Gdynia.



W sumie wydano prawie 630 mln zł, z czego ponad 330 pozyskano z Unii. Co udało się wykonać? Przebudowano kanał portowy, przygotowano infrastrukturę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, rozbudowano infrastrukturę do obsługi statków ro-ro z dostępem kolejowym i drogowym, zagospodarowano rejon Nabrzeża Bułgarskiego zobacz na mapie Gdyni, przebudowano Nabrzeże Szwedzkie zobacz na mapie Gdyni, przebudowano intermodalny terminal kolejowy oraz przebudowano część Nabrzeża Rumuńskiego zobacz na mapie Gdyni (etap I  - faza I). Niestety, nie udało się wybudować nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni zgodnie z pierwotnie zakładanymi planami. Miał być gotowy w połowie 2016 roku.

- Na drodze stanęła nam zmiana unijnych procedur, które wydłużyły cały proces procedowania. Mamy nadzieję, że w tym roku rozpoczniemy budowę, która potrwa około dwóch lat - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Według szacunków budowa pochłonie 130 mln zł.

Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest jednak "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie. W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m  dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380 - 400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku. Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.

Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. W tym roku na inwestycje ZMPG wyda prawie 118 mln zł, za to już w przyszłym roku będzie to prawie 213 mln zł, a w 2018 prawie 276 mln zł.

Co jeszcze jest w planach? Choćby budowa magazynu zbóż i pasz na terenie odkupionym od Stoczni Nauta. Nowy obiekt stanie na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim. Koszt to prawie 27 mln zł. W planach jest też budowa magazynu wysokiego składowania w rejonie ulic Kontenerowej i Logistycznej oraz magazynu przy ul. Polskiej. Do tego kolejne etapy przebudowy Nabrzeża Indyjskiego i Helskiego.

Ograniczeniem dla gdyńskiego portu jest też jego położenie, a dokładnie brak możliwości pozyskania nowych terenów. Choć w tej materii ZMPG stara się zabezpieczać interesy portu. W ubiegły roku udało się powiększyć obszar granic portu o tereny Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego. Dzięki temu ruchowi ZMPG zyskał prawo pierwokupu tych terenów.

Miejsca

Opinie (71) 6 zablokowanych

  • Było zielono (1)

    a jest beton...

    • 8 8

    • Była wioska rybacka jest wielkie miasto.

      • 3 3

  • Polska w ruinie .... (1)

    ....tylko trzy miesiące PiS przy władzy i takie zmiany !!!!! no,no,no ....

    • 15 4

    • Hahahaha dam plusa

      • 2 2

  • Prawdę mówiąc to co druga z tych inwestycji już jest od daaawna (2)

    wiem, bo sporo jeżdziłem po tych terenach rok temu. Prawie wszystko już było i nie sprawiało wrażenia nowości, także chyba trochę spóźniony news :)

    • 17 6

    • Przecież to oczywiste, że te wszystkie inwestycje nie są zeszłoroczne, tylko z kilku ostatnich lat. Tego nie da się zrobić w jeden rok, zwłaszcza przy naszych długich procedurach, na które port nie ma wpływu.

      • 4 1

    • artykuł jest w kontekście 90-lecia Gdyni....

      Coś jeszcze Ci przeszkadza? :D

      • 1 1

  • Chwalą się żeby zarządu nie wywalili, nic z tego my wiem co w trawie piszczy :) (1)

    • 14 7

    • Sądzisz, że w porcie są tacy naiwni?

      • 5 1

  • Port jeszcze jest ale statków jakoś brak (2)

    A bez statków port jest martwy. Zabudowa portu przez domy mieszkalne czy biurowce to niebezpieczne idee.

    • 15 5

    • I pewnie nie uwierzysz, że w porcie jest trzy i pół tysiąca zawinień statków rocznie... (1)

      • 3 0

      • Sorki :) Oczywiście "zawinięć", a nie "zawinień". To przez komputer, który czasem wie lepiej i zamienia wyrazy :)

        • 3 1

  • Moje kochane miasto :)

    • 9 2

  • (1)

    Jestem laikiem ale tak sobie mysle że TIR ze starych baz kontenerowych wjezdza od razu na estakade i dalej a z tego nowego to zanim dojedzie to zakorkuje cala Wiśniewskiego no i miasto chyba tez-czy to ma sens?

    • 5 1

    • Pomyliłeś terminale. Ta nowa inwestycja ma dotyczyć terminala promowego, a nie kontenerowego. Niemniej, słusznie zwróciłeś uwagę na ewentualny problem komunikacyjny, który powstaje przy załadunku i wyładunku promu. Symulacje tego typu były robione w porcie i przyszły układ drogowy w okolicy tej inwestycji ma być drożny tak, aby nie zakorkować miasta w czasie postoju promu.

      • 1 0

  • Polowa

    • 0 1

  • (1)

    Połowa inwestycji to malowanie trawy ! gdzie ta kasa wsiąkła? Zdjęcia "przed" trzeba było podczas sztormu i burzy z piorunami robić - większy efekt psychologiczny by wywarły!

    • 6 8

    • Brawo, geniuszu! Jednym rzutem oka na zdjęcia wytropiłeś wielomilionowy przewał malarski. Możesz śmiało zgłaszać się do Antkowej komisji.

      • 1 2

  • pięknie

    mam nadzieję że już nigdy nie będzie śmierdziało tam g*wnEM

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane