• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tylko w minionym roku w Porcie Gdynia sfinalizowano pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE. W najbliższych latach port zamierza utrzymać tempo inwestycyjne. Zobacz jak szybko zmienia się Port Gdynia.



W sumie wydano prawie 630 mln zł, z czego ponad 330 pozyskano z Unii. Co udało się wykonać? Przebudowano kanał portowy, przygotowano infrastrukturę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, rozbudowano infrastrukturę do obsługi statków ro-ro z dostępem kolejowym i drogowym, zagospodarowano rejon Nabrzeża Bułgarskiego zobacz na mapie Gdyni, przebudowano Nabrzeże Szwedzkie zobacz na mapie Gdyni, przebudowano intermodalny terminal kolejowy oraz przebudowano część Nabrzeża Rumuńskiego zobacz na mapie Gdyni (etap I  - faza I). Niestety, nie udało się wybudować nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni zgodnie z pierwotnie zakładanymi planami. Miał być gotowy w połowie 2016 roku.

- Na drodze stanęła nam zmiana unijnych procedur, które wydłużyły cały proces procedowania. Mamy nadzieję, że w tym roku rozpoczniemy budowę, która potrwa około dwóch lat - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Według szacunków budowa pochłonie 130 mln zł.

Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest jednak "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie. W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m  dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380 - 400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku. Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.

Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. W tym roku na inwestycje ZMPG wyda prawie 118 mln zł, za to już w przyszłym roku będzie to prawie 213 mln zł, a w 2018 prawie 276 mln zł.

Co jeszcze jest w planach? Choćby budowa magazynu zbóż i pasz na terenie odkupionym od Stoczni Nauta. Nowy obiekt stanie na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim. Koszt to prawie 27 mln zł. W planach jest też budowa magazynu wysokiego składowania w rejonie ulic Kontenerowej i Logistycznej oraz magazynu przy ul. Polskiej. Do tego kolejne etapy przebudowy Nabrzeża Indyjskiego i Helskiego.

Ograniczeniem dla gdyńskiego portu jest też jego położenie, a dokładnie brak możliwości pozyskania nowych terenów. Choć w tej materii ZMPG stara się zabezpieczać interesy portu. W ubiegły roku udało się powiększyć obszar granic portu o tereny Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego. Dzięki temu ruchowi ZMPG zyskał prawo pierwokupu tych terenów.

Miejsca

Opinie (71) 6 zablokowanych

  • Było zielono (1)

    a jest beton...

    • 8 8

    • Była wioska rybacka jest wielkie miasto.

      • 3 3

  • Polska w ruinie .... (1)

    ....tylko trzy miesiące PiS przy władzy i takie zmiany !!!!! no,no,no ....

    • 15 4

    • Hahahaha dam plusa

      • 2 2

  • Moje kochane miasto :)

    • 9 2

  • Port jeszcze jest ale statków jakoś brak (2)

    A bez statków port jest martwy. Zabudowa portu przez domy mieszkalne czy biurowce to niebezpieczne idee.

    • 15 5

    • I pewnie nie uwierzysz, że w porcie jest trzy i pół tysiąca zawinień statków rocznie... (1)

      • 3 0

      • Sorki :) Oczywiście "zawinięć", a nie "zawinień". To przez komputer, który czasem wie lepiej i zamienia wyrazy :)

        • 3 1

  • Coś chyba jest nie tak skoro przeładunki w BCT w rok spadły o 25% (11)

    Czy te inwestycje były planowane z sensem? Kiedy gdyńska część OPAT, Droga Czerwona bądź dostosowanie nośności estakady do wymagań ruchu generowanego przez port?

    • 44 12

    • Jedne spadły (węgiel, drobnica), inne wzrosły (zboża itp.), ale ogólnie spadły.

      Poza tym te inwestycje były wieloletnie, a ty dane z 2015 r. przytaczasz jako skutek tych inwestycji?? Przecież w 2014 r. wyniki były lepsze, więc wtedy inwestycje były ok, a w 2015 już nie ok?? Gdzie logika.

      • 5 1

    • Było: 19 mln ton jest: 18 mln ton (4)

      • 9 1

      • Podałeś pierwszy i drugi największy wynik przeładunkowy w historii portu gdyńskiego. (3)

        • 7 2

        • Tylko dlaczego w Gdańsku nastąpił kolejny wzrost przeładunków o kolejne kilka mln ton a w Gdyni nie? (1)

          W Gdańsku w 2014 roku też był historyczny rekord, a w 2015 został jeszcze znacznie poprawiony

          • 8 6

          • Jak jesteś taki ciekawski, to porównaj sobie specyfikę portu gdańskiego i gdyńskiego.

            I daruj sobie forumowe jałowe przysrywanie.

            • 9 7

        • To wielkości przeładunków w 2014 i 2015 roku.

          • 7 0

    • O sensowności tych inwestycji świadczy ich obecne pełne wykorzystywanie.

      • 2 2

    • O OPAT i "drogę czerwoną" pytaj tych, do których te decyzje należą. Te konieczne dla portu inwestycje nie leżą w gestii portu,

      • 15 0

    • G6 przeniosło się na DCT (2)

      • 9 1

      • Nastąpił ogólny spadek przewozów między Europą i Azją (głównie Chiny) oraz zmalał handel z Rosją.

        Gdański DCT również na tym stracił, pomimo przejęcia części kontenerów z terminali gdyńskich w wyniku monopolistycznych porozumień przewoźników globalnych, obsługiwanych przez DCT.

        • 14 5

      • W Gdyni im źle było czy w Gdańsku jest lepiej? A może jedno i drugie?

        • 10 4

  • Dobre zmiany nieuchronnie nadchodzą żeby nie wiadomo jak sie chwalili (4)

    • 19 18

    • Zapomniałaś postawić cudzysłów przy słowach "dobre zmiany". (3)

      • 12 14

      • A co, może kierownictwo jest nie do zastąpienia ? (1)

        • 10 1

        • Teoretycznie jest do zastąpienia. A masz lepszych, a przynajmniej nie gorszych? Jak do tej pory, tacy się nie znaleźli, co by dorównali tym, którzy są.

          • 2 9

      • Dobre nie dobre, będzie nowa miotła. Po nastepnych wyborach kolejna. I tak w kółko.

        • 7 0

  • Chwalą się żeby zarządu nie wywalili, nic z tego my wiem co w trawie piszczy :) (1)

    • 14 7

    • Sądzisz, że w porcie są tacy naiwni?

      • 5 1

  • Każdą inwestycję, która prowadzi (2)

    do rozwoju należy oceniać pozytywnie. Byle środki były adekwatne do osiąganego celu.

    • 53 3

    • Dokładnie. Byle środki były adekwatne do osiągniętego celu, bo nie sztuka przeinwestować

      • 8 0

    • No

      • 1 0

  • Szkoda, że nie dysponujecie rycinami z piętnastego wieku. (1)

    Było - jest.

    • 43 18

    • Mylisz się. Jest nie tylko rycina, ale nawet zachowany w rezerwacie wygląd

      dzisiejszej Gdyni setki lat temu. Wystarczy pół godziny jazdy.

      • 7 2

  • wszystkie nowe nabrzeza na zdjeciach stoja puste.... (1)

    to chyba zle?

    • 27 11

    • facepalm.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane