• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny Uber od czwartku w Trójmieście. Zapowiada zmiany na lokalnym rynku

Borys Kossakowski, Robert Kiewlicz
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju.

Od czwartku w Trójmieście będzie można skorzystać z oferty firmy Uber. Jej działalność wzbudza jednak wiele kontrowersji, ponieważ wykorzystuje lukę w prawie. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zamówić już przed południem.



Uber to:

Uber to amerykańska korporacja założona w 2009 roku w San Francisco. Zrewolucjonizowała rynek transportu osobowego wprowadzając nową ofertę dla klientów taksówek. Działa to tak: w smartfonie na mapie sprawdzamy, gdzie jest najbliższa taksówka i kto siedzi za jej kierownicą. Jeśli odpowiada nam kierowca i prognozowany czas dojazdu, klikamy, by zamówić auto. Później aplikacja za pomocą GPS'u mierzy przejechaną odległość, a płatność dokonuje się przez system komputerowy. Aplikacja podaje cenę za kurs jeszcze przed rozpoczęciem jazdy.

Od trzech tygodni w Trójmieście w Business Link w budynku Olivia Gate A oraz w Gdyni przy ul. Świętojańskiej odbywały się spotkania szkoleniowe dla kierowców Ubera. Kandydaci powinni dysponować własnym autem (rocznik 2005 lub młodszy), zaświadczeniem o niekaralności i zaświadczeniem o Wykroczeniach w Ruchu Drogowym. Zarejestrować się można nadal korzystając z tego linku.

Co ciekawe, od niedawna na rynku działają też dwie firmy korzystające z aplikacji internetowych: iTaxi i gdyński LYNK.

Opłaty w Uberze będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. 20 proc. rachunku idzie na konto pośrednika, czyli firmy Rasier Operations BV zarejestrowanej w Holandii. Uwaga dla potencjalnych kierowców Ubera: zgodnie z umową, w razie konfliktu miedzy właścicielem samochodu a pośrednikiem, strony będą korzystać z Sądu Arbitrażowego w Amsterdamie, a językiem arbitrażu będzie angielski.

Przepisy były tworzone dawno temu, gdy nie było technologii umożliwiającej działanie takiej platformy jak Uber. Nikomu się nie śniło, że będzie internet czy smartfony - szef Ubera na Polskę.
Uber wzbudza wiele emocji, ponieważ wykorzystuje lukę w polskim prawie. Zgodnie z ustawą, każdy kierowca samochodu osobowego, który oferuje usługi transportowe, musi korzystać z licencji taksówkarskiej. Część kierowców używająca 8-9-osobowych aut omija ten przepis i "jeździ na" licencji do przewozu osób lub przewozu towarów.

Uber teoretycznie od kierowców wymaga spełnienia wszystkich przepisów ustawodawcy (tak wynika z umowy), ale w praktyce kierowcy Ubera nie mają ani licencji, ani taksometrów, ani kas fiskalnych. Nieoficjalnie mówi się, że kierowcy Ubera, w razie problemów, mogą liczyć na prawników pracujących dla firmy. Co to oznacza w praktyce - dopiero się przekonamy.

Nie wystawiają też rachunków: po kursie klient otrzymuje maila z wyliczeniem płatności. Płatność jest obsługiwana przez aplikację Uber, a kierowca otrzymuję wypłatę należności raz w tygodniu.

Założyciel Ubera Travis Kalanick podkreśla, że przepisy rzadko nadążają za rzeczywistością i również teraz będą musiały się dostosować po fakcie. Przedstawiciele Ubera deklarują chęć współpracy z ustawodawcą. Do ustawodawców również apelują przedstawiciele korporacji taksówkowych, którzy żądają wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów.


Trójmiasto potrzebuje zmiany

Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, rzecznikiem prasowym Uber Polska.

Uber funkcjonuje w setkach miast na całym świecie. W Polsce obecny jest od 2014 roku. Wszędzie jego działalność wzbudza spore kontrowersje. Przeciwko Uberowi protestują szczególnie tradycyjne korporacje taksówkowe. Zarzucają spółce nieuczciwą konkurencję.

Kacper Winiarczyk: - Do rynku trójmiejskiego przymierzaliśmy się od dłuższego czasu. Obserwujemy duże zainteresowanie naszymi usługami ze strony użytkowników. Zanim weszliśmy do Trójmiasta zanotowaliśmy ok. 10 tys. prób zamówienia Ubera z tego rejonu. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zmówić już w czwartek przed południem. W różnych krajach nasza obecność wzbudza pewnego rodzaju kontrowersje wynikające w większej mierze z niezrozumienia tego czym tak naprawdę jesteśmy i jaką nową jakość wprowadzamy na rynek, który od dziesięcioleci się nie zmienia. Trudno mi spekulować jaka będzie odpowiedź na nas środowisk taksówkarskich. Widać, że w Trójmieście jest potrzebna zmiana i Uber ją oferuje. Nasze usługi są bezpieczne i ich jakość jest sprawdzona, a klient zapłaci rozsądną ceną za dany kurs. Ze strony korporacji taksówkowych od dawna słyszymy rożne groźne głosy, zapowiadające rożnego typu akcje. Dla nas najważniejsze jest nie to co myślą na nasz temat dane środowiska, ale jaki jest odzew klientów, a jest on bardzo pozytywny.

Uber odbiega od tradycyjnego modelu korporacji taksówkowej. Co możecie zaoferować klientom?

- Dzięki naszej technologii i sposobowi prowadzenia biznesu jesteśmy w stanie dostarczyć auto wyjątkowo szybko. W Warszawie, kiedy zaczynaliśmy, średni czas oczekiwania na auto wynosił kilkanaście minut. Obecnie udało nam się zejść poniżej pięciu minut. W Trójmieście należy się spodziewać tego samego. Są to przejazdy tanie. Kierowcy mało stoją, mają większe obroty i zarabiają większe pieniądze nawet po niższych stawkach. W Trójmieście będziemy na razie oferować jedną usługę - Uber Pop, czyli usługę ekonomiczną. To są przejazdy autami miejskimi, które mają maksymalnie 10 lat i są zarejestrowane na 5 osób. Cena płacona przez naszych klientów jest stała przez całą dobę i nie ma dopłat za wyjazdy poza granice miasta. Na niektórych kursach, najbardziej popularnych, będą obowiązywały sztywne stawki. W nocy będą to ceny nawet o 50 proc. tańsze w stosunku do tradycyjnej taksówki.

Kto może zostać waszym kierowcą?

-Każdy kierowca zanim rozpocznie współpracę z Uber musi przedstawić komplet dokumentów, w tym zaświadczenie o niekaralności oraz zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym. Jeśli miał on dużo mandatów tonie ma szans na pracę z nami.

Ilu kierowców w Trójmieście będzie z wami współpracować?

- Nie podajemy takich takich danych. Dodatkowo liczby te cały czas się zmieniają. Kierowcy Uber jeżdżą kiedy chcą i ile chcą. Na początku naszej działalności w Trójmieście potrzebujemy oczywiście dużej ilości kierowców dlatego też oferujemy im atrakcyjne zachęty finansowe. Nie przyjmujemy nieskończenie wielu kierowców. Zwracamy uwagę na opłacalność. Jeśli widzimy, że zarobki kierowców idą w dół, czyli mamy zbyt wielu kierowców w stosunku do bazy klientów,to przestajemy na pewien czas przyjmować nowych pracowników.

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • Jeśli jest luka w prawie to o co chodzi?

    Winny jest ustawodawca, nie przedsiębiorca

    • 4 4

  • darmowy przejazd sprawdzone działa

    kupony na 25 zł
    BFSZM

    LINK:
    https://www.uber.com/invite/bfszm

    • 0 4

  • Nie muszą się martwić dobre i jednocześnie tanie korporacje jak As czy Dajan biorące 1.80 /km (reguarnie korzystam, jestem zadowolony), stracą Ci co chcą szybko zarobić mało pracując i krzyczą 6 zł/kilometr

    • 4 0

  • TAXI Gdańsk. (4)

    UBER nie dla mnie. To firma, która ma złą opinię w krajach zachodniej Europy.
    Ma być tanio? Ale nie musi.
    Cena przewozu ma być znana przed rozpoczęciem jazdy. No, a jak na podstawie
    GPS można wyliczyć ile samochód będzie stał w korkach? Minuta stania to 25 groszy. Fakturę przyślą e-mailem. Cena znana przed rozpoczęciem kursu zapewne będzie różniła się od ceny przedstawionej po wykonaniu usługi.

    Ja wolę As Taxi. Miłe panie telefonistki. Punktualność 100%. Kulturalni kierowcy. I do ręki dostaję paragon fiskalny. Opłata kartą możliwa do wykonania w każdej taksówce. Podobnie jest w Dajan Taxi.
    A inne firmy taksówkowe niech obniżą ceny, bo 2,80 za km to duża przesada!!!!!

    • 7 7

    • W Asie płacisz za minutę stania 50 gr to chyba masz taniej w uberze gamoniu. (2)

      • 1 2

      • Nie 50 tylko 60gr. Czy tak ciężko 36zł podzielić przez 60.... ? Plus ASa jest taki że nie ma taryfy nocnej na stawkę za czekanie.

        • 1 0

      • W uberze płacisz czasówkę niezależnie od tego czy auto się porusza czy stoi, czasówka bije cały czas. W taxi masz albo czas albo odległość.

        • 0 0

    • super Hallo 191 -91

      U nich 2.14 zł za km i można zapłacić kartą. Szybko podjeżdża. Ja zamawiam u nich i chociaż wiem z kim jadę i gdzie mogę zadzwonić w razie reklamacji. Ubera chyba bym się bała . I nie mówcie mi ze 3-4 zł więcej w normalnej taksowce niz w przewozach to jakaś tragedia.

      • 0 0

  • tak przyszło mi do głowy, ze ci piszacy tu za Uberem, to zapewne wielcy patrioci (1)

    którzy na forach pisują także by pogonić obcy kapitał a zagraniczne sklepy dodatkowo opodatkować

    Uber natomiast ma mieć specjalne względy - podobnie jak Bierecki wyprowadzający miliony do Luxemburga czy Arciszewska unikając spłacania 5.000.000 długu w SKOK wyprowadzając majątek na Cypr

    ale wiadomo już Orwell pisał w Folwarku Zwierzęcym, ze wszystkie zwierzęta są równe, ale......

    • 6 4

    • a z podatków buduja sie drogi, szkoły, szpitale

      jakoś nie slysząłem by uber zafundował jakiś szpital

      • 1 0

  • Uber w niemczech

    Jechałem UBEREM. Podał mnie kierowca cenę za jazdę. A potem okazała się fikcją, bo staliśmy w korkach, a zapłacić trzeba.................

    • 5 2

  • TAXI

    Aby UBERem pojechać trzeba zarejestrować się na ich stronie i....podać dane karty płatniczej. To dla idiotów propozycja.

    • 6 2

  • gdynia red taxi

    Wiedzą jak wozić... nikt im nie podskoczy

    • 2 2

  • próbowałam zamówić taksę (1)

    O 3 nad ranem pod szpital na zaspe- w okolicy zero taksówek, o nocnym mogłam pomarzyć.. Dzwonie pod różne numery by zamówić taksowke- niestety nikt nie chcisl przyjechać. Mogłam płacić tylko karta. Niestety, niby trojmiasto ale zacofane. Wiec niech się korporacje nie obrażają, ze jakiś holender wjeżdża z aplikacjami skoro nadąża za potrzebami dzisiejszych klientów. Wracałam do wrzeszcza na pieszo..

    • 2 6

    • pomylka

      kalanick (szef ubera) to nie zaden holender, tylko amerykanin. firma jest zarejestrowana w holandii z jednego powodu: wyprowadzic jak najwiecej pieniedzy bez placenia podatkow czy jakichkolwiek oplat. korzystajac z tej firmy popierasz wyzysk i niewolnictwo. do tego ryzykujesz duzymi komplikacjami w razie wypadku, bo uber ma ciebie i tego kierowce gdzies. ta firma jest juz w wielu krajach zabroniona.

      no ale polacy musza jak zwykle na wlasnej skorze bol poczuc. amber gold wam nie starczyl...

      • 3 3

  • Wkrótce przejazd z inspektorem skarbowym...

    ...i kontrola Inspekcji Transportu Drogowego. Razem jakieś 15000 PLN.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane