• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny Uber od czwartku w Trójmieście. Zapowiada zmiany na lokalnym rynku

Borys Kossakowski, Robert Kiewlicz
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju.

Od czwartku w Trójmieście będzie można skorzystać z oferty firmy Uber. Jej działalność wzbudza jednak wiele kontrowersji, ponieważ wykorzystuje lukę w prawie. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zamówić już przed południem.



Uber to:

Uber to amerykańska korporacja założona w 2009 roku w San Francisco. Zrewolucjonizowała rynek transportu osobowego wprowadzając nową ofertę dla klientów taksówek. Działa to tak: w smartfonie na mapie sprawdzamy, gdzie jest najbliższa taksówka i kto siedzi za jej kierownicą. Jeśli odpowiada nam kierowca i prognozowany czas dojazdu, klikamy, by zamówić auto. Później aplikacja za pomocą GPS'u mierzy przejechaną odległość, a płatność dokonuje się przez system komputerowy. Aplikacja podaje cenę za kurs jeszcze przed rozpoczęciem jazdy.

Od trzech tygodni w Trójmieście w Business Link w budynku Olivia Gate A oraz w Gdyni przy ul. Świętojańskiej odbywały się spotkania szkoleniowe dla kierowców Ubera. Kandydaci powinni dysponować własnym autem (rocznik 2005 lub młodszy), zaświadczeniem o niekaralności i zaświadczeniem o Wykroczeniach w Ruchu Drogowym. Zarejestrować się można nadal korzystając z tego linku.

Co ciekawe, od niedawna na rynku działają też dwie firmy korzystające z aplikacji internetowych: iTaxi i gdyński LYNK.

Opłaty w Uberze będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. 20 proc. rachunku idzie na konto pośrednika, czyli firmy Rasier Operations BV zarejestrowanej w Holandii. Uwaga dla potencjalnych kierowców Ubera: zgodnie z umową, w razie konfliktu miedzy właścicielem samochodu a pośrednikiem, strony będą korzystać z Sądu Arbitrażowego w Amsterdamie, a językiem arbitrażu będzie angielski.

Przepisy były tworzone dawno temu, gdy nie było technologii umożliwiającej działanie takiej platformy jak Uber. Nikomu się nie śniło, że będzie internet czy smartfony - szef Ubera na Polskę.
Uber wzbudza wiele emocji, ponieważ wykorzystuje lukę w polskim prawie. Zgodnie z ustawą, każdy kierowca samochodu osobowego, który oferuje usługi transportowe, musi korzystać z licencji taksówkarskiej. Część kierowców używająca 8-9-osobowych aut omija ten przepis i "jeździ na" licencji do przewozu osób lub przewozu towarów.

Uber teoretycznie od kierowców wymaga spełnienia wszystkich przepisów ustawodawcy (tak wynika z umowy), ale w praktyce kierowcy Ubera nie mają ani licencji, ani taksometrów, ani kas fiskalnych. Nieoficjalnie mówi się, że kierowcy Ubera, w razie problemów, mogą liczyć na prawników pracujących dla firmy. Co to oznacza w praktyce - dopiero się przekonamy.

Nie wystawiają też rachunków: po kursie klient otrzymuje maila z wyliczeniem płatności. Płatność jest obsługiwana przez aplikację Uber, a kierowca otrzymuję wypłatę należności raz w tygodniu.

Założyciel Ubera Travis Kalanick podkreśla, że przepisy rzadko nadążają za rzeczywistością i również teraz będą musiały się dostosować po fakcie. Przedstawiciele Ubera deklarują chęć współpracy z ustawodawcą. Do ustawodawców również apelują przedstawiciele korporacji taksówkowych, którzy żądają wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów.


Trójmiasto potrzebuje zmiany

Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, rzecznikiem prasowym Uber Polska.

Uber funkcjonuje w setkach miast na całym świecie. W Polsce obecny jest od 2014 roku. Wszędzie jego działalność wzbudza spore kontrowersje. Przeciwko Uberowi protestują szczególnie tradycyjne korporacje taksówkowe. Zarzucają spółce nieuczciwą konkurencję.

Kacper Winiarczyk: - Do rynku trójmiejskiego przymierzaliśmy się od dłuższego czasu. Obserwujemy duże zainteresowanie naszymi usługami ze strony użytkowników. Zanim weszliśmy do Trójmiasta zanotowaliśmy ok. 10 tys. prób zamówienia Ubera z tego rejonu. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zmówić już w czwartek przed południem. W różnych krajach nasza obecność wzbudza pewnego rodzaju kontrowersje wynikające w większej mierze z niezrozumienia tego czym tak naprawdę jesteśmy i jaką nową jakość wprowadzamy na rynek, który od dziesięcioleci się nie zmienia. Trudno mi spekulować jaka będzie odpowiedź na nas środowisk taksówkarskich. Widać, że w Trójmieście jest potrzebna zmiana i Uber ją oferuje. Nasze usługi są bezpieczne i ich jakość jest sprawdzona, a klient zapłaci rozsądną ceną za dany kurs. Ze strony korporacji taksówkowych od dawna słyszymy rożne groźne głosy, zapowiadające rożnego typu akcje. Dla nas najważniejsze jest nie to co myślą na nasz temat dane środowiska, ale jaki jest odzew klientów, a jest on bardzo pozytywny.

Uber odbiega od tradycyjnego modelu korporacji taksówkowej. Co możecie zaoferować klientom?

- Dzięki naszej technologii i sposobowi prowadzenia biznesu jesteśmy w stanie dostarczyć auto wyjątkowo szybko. W Warszawie, kiedy zaczynaliśmy, średni czas oczekiwania na auto wynosił kilkanaście minut. Obecnie udało nam się zejść poniżej pięciu minut. W Trójmieście należy się spodziewać tego samego. Są to przejazdy tanie. Kierowcy mało stoją, mają większe obroty i zarabiają większe pieniądze nawet po niższych stawkach. W Trójmieście będziemy na razie oferować jedną usługę - Uber Pop, czyli usługę ekonomiczną. To są przejazdy autami miejskimi, które mają maksymalnie 10 lat i są zarejestrowane na 5 osób. Cena płacona przez naszych klientów jest stała przez całą dobę i nie ma dopłat za wyjazdy poza granice miasta. Na niektórych kursach, najbardziej popularnych, będą obowiązywały sztywne stawki. W nocy będą to ceny nawet o 50 proc. tańsze w stosunku do tradycyjnej taksówki.

Kto może zostać waszym kierowcą?

-Każdy kierowca zanim rozpocznie współpracę z Uber musi przedstawić komplet dokumentów, w tym zaświadczenie o niekaralności oraz zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym. Jeśli miał on dużo mandatów tonie ma szans na pracę z nami.

Ilu kierowców w Trójmieście będzie z wami współpracować?

- Nie podajemy takich takich danych. Dodatkowo liczby te cały czas się zmieniają. Kierowcy Uber jeżdżą kiedy chcą i ile chcą. Na początku naszej działalności w Trójmieście potrzebujemy oczywiście dużej ilości kierowców dlatego też oferujemy im atrakcyjne zachęty finansowe. Nie przyjmujemy nieskończenie wielu kierowców. Zwracamy uwagę na opłacalność. Jeśli widzimy, że zarobki kierowców idą w dół, czyli mamy zbyt wielu kierowców w stosunku do bazy klientów,to przestajemy na pewien czas przyjmować nowych pracowników.

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • Minister spraw wewnętrznych Francji Bernard Cazeneuve zakazał stosowania aplikacji UberPOP, umożliwiającej przewozy osób przez niezawodowych kierowców. W czwartek w całym kraju wybuchły protesty taksówkarzy, którzy twierdzą, że serwis odbiera im nawet 40 proc. zarobków.

    • 6 2

  • Państwo nas doi... (1)

    Wszystkie te "licencje" są wymyślone tylko po to, żeby zedrzeć skórę z przedsiębiorcy. Licencja to anachronizm. Po co zdawać egzamin z topografii miasta w którym jest parę tysięcy ulic i uczyć się tego na pamięć, jeśli są nawigacje? To tak jakby ktoś kazał nam liczyć na liczydle zamiast na kalkulatorze albo kazał używać telefonu stacjonarnego zamiast komórki.
    Trzeba iść z postępem. Taką usługę oferuje Uber. Bezgotówkowo, z góry wiadomo w jakich widełkach płacowych się zmieścimy itp. Ważne jest również to, że zarówno my znamy tożsamość kierowcy przed kursem jak i kierowca zna tożsamość pasażera i żaden pijany żul nie wsiądzie do takiego samochodu, bo nie ma smartfona ani konta w banku. Kiedyś jeździłem jako taksówkarz i miałem tylko pardon, zarzygane siedzenia i byle lump wsiadał mi do auta a później uciekał na środku skrzyżowania i goń takiego zostawiając samochód na środku drogi... Jeżeli ktoś jadąc z Uberem spowoduje szkodę, kierowca robi zdjęcie, wysyła je do Ubera a Uber ściąga należność na pokrycie szkody z konta winowajcy. Kierowca musi być nie karany i bez punktów karnych na koncie. Jeżeli otrzyma od pasażera niską ocenę (skala od 1 - 5 gwiazdek) nie dostaje premii od Ubera za kursy i to za cały tydzień. Więc każdy się stara. Ale kierowca również ocenia pasażera. Jeżeli pasażer był arogancki, spowodował uszkodzenie np. tapicerki to nie dość, że pokryje szkody ale jeżeli dostanie od kierowcy 1 gwiazdkę, Uber usuwa go z systemu i więcej kursu nie zamówi, no chyba że zmieni nazwisko, adres i nr. karty bankowej...

    • 4 8

    • zaczyna sie

      zaczyna sie wykupiona propaganda uber-a. ile ci zaplacili i w jakiej agencji pr pracujesz zwolenniku. twoj teks smierdzi propaganda i reklama.

      uber jest juz w wielu krajach/miastach zabroniony. ta piramida finansowa potrzebuje ciagle nowych miast w ktorych sie rozpycha, zeby przed wejsciem na gieldy pokazac, ze ten oszukanczy i nielegalny system wyzysku kierowcow funkcjonuje i dotychczasowi inwestorzy zebrani szybko wielka kase, zanim ten caly burdel sie rozwali.

      radze tobie: dajcie sobie zaplacic za wasza propagande z gory, bo jak mocno trzasnie, to zostaniecie z niezaplaconymi rachunkami.

      • 1 2

  • Yanosik

    Zostaję jednak przy Yanosiku Autostop. W te wakacje też zamierzam szukać u nich przejazdu. Póki co wrażenia pozytywne.

    • 3 2

  • Kod rabatowy

    Kod na 25 zl przy instalacji aplikacji lub po w zakładce zniżki :

    bfszm

    • 0 5

  • chciałbym uświadomić wszystkim

    korzystającym z tej szarej strefy przewozów osób i rzeczy, że jak będzie wypadek to nie liczcie na jakieś odszkodowanie, bo taki kierowca pierwsze co zrobi to ucieknie z samochodu i będzie twierdził, że ktoś mu go ukradł i prowadził kto inny, bo wie, że działa nielegalnie i może za to siedzieć albo nie wypłaci się na odszkodowania do końca życia.

    • 9 1

  • Ludzie Litosci !!! (1)

    Nie dosyc ze Biedronki Reale Auchany i inne stolca Nas okradaja to teraz gotowi jestesmy dla 0,4zł dac sie pokroic Dlaczego 40 gr??? A to dlatego ze najtansza , pozadna i przede wszystki legalna firma AS Taxi jezdzi po 1,80 Duzo? Nie, to prawie jezdzenie po kosztach po 6zł za kurs 8zł 10 zł itd. To zrobmy "taksowki" za 1zł za km i jezdzijmy taniej niz tramwajem czy autobusem Ludzie a gdzie oplacenie dzialalnosci gosp. ZUS-u Skarbówki i innych opłat ktore jak by nie bylo zasilaja skarb Panstwa Ludzie otworzcie oczy na prawde bo niedlugo nic juz nie bedzie Nasze !!!!! Uber Sruber

    • 11 4

    • .

      Kolega z Asa bo tylko jedne taksówki na miescie widzi i jeszcze głupoty plecie

      • 0 0

  • Co to znaczy , że " Wykorzystuje lukę w prawie ?" Za mało mamy jeszcze urzędników ?

    Albo zalegalizowac albo zabronić.

    Druga sprawa, JEŚLI JUŻ to nie możemy zrobić swojego " ubera " ? Musimy kasę zanosić obcym ?

    I jak zwykle , pospólstwo cieszy się , że ktoś na tym straci / taxi /. Typowe geny parobczaków.

    • 7 0

  • uber

    taksówkarze muszą opłacać składki zus i podatek a czy ci panowie z ubera będą również opłacać

    • 5 0

  • a ja będę jeżdzić z złotówami bo...

    zamawiając taxi z korporacji czekam maksymalnie 5 minut, wiem z kim jadę i wiem że ten człowiek nie wywiezie mnie do lasu ....bo ma badania psychofizyczne, ma zaświadczenie o niekaralności i pracuje dla firmy którą łatwo sprawdzić
    zamawiając ostatnio pewną firmę która wozi taniej, czekałam 40 minut p[o czym miałam wątpliwy niesmak jechać w brudnym aucie...
    cena ma znaczenie ale znaczenie też ma bezpieczeństwo i komfort bynajmniej dla mnie
    czy jestem bogata? nie absolutnie ale czasami wolę zapłacić za coś więcej i czuć się ok
    oprotestujecie mów wpis???? dam radę

    • 10 3

  • uber

    no i puki co z uberem super sprawa latam z nimi z niewielkie pieniądze z openera do gdańska na stare miasto zapłaciłem 61 zł a złotówa chciał 120 zł napewno bede nadal z nimi latał

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane