• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos chce miłości wszystkich Polaków

Michał Stąporek
18 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Podpisanie porozumienia z PZPN w sprawie sponsorowania polskiej kadry piłkarskiej było kolejnym krokiem w stronę nadania Lotosowi wizerunku firmy ogólnopolskiej. Podpisanie porozumienia z PZPN w sprawie sponsorowania polskiej kadry piłkarskiej było kolejnym krokiem w stronę nadania Lotosowi wizerunku firmy ogólnopolskiej.

Lotos walczy o klienta w całym kraju, dlatego musi budować wizerunek firmy ogólnopolskiej. Porzucenie Lechii na rzecz reprezentacji ma mu w tym pomóc. Ale jest w tym też pewne ryzyko.



Jeden rzut oka na logo największego konkurenta Lotosu i już wiadomo, że chodzi o narodowego championa: czerwono-białe barwy, głowa orła nawiązująca do godła Polski, nazwa wywołująca skojarzenie z branżą energetyczną. Choć słowo "Orlen" dotąd nie padło, wiadomo przecież, o kogo chodzi.

A co wiemy po przyjrzeniu się logo Lotosu? Hm, niewiele. Piękny kwiat, ale nie polski, kojarzący się raczej z kulturą dalekiego wschodu. Potentat na rynku sadzonek?

Specjaliści od zarządzania marką w Lotosie wiedzą, że mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego konsekwentnie od lat zmieniają barwy i zewnętrzny wizerunek gdańskiego koncernu, by bardziej kojarzył się z Polską - i to całą, a nie tylko z Pomorzem.

Pierwszym krokiem było porozumienie z Polskim Związkiem Narciarskim i finansowanie akcji "Szukamy następców mistrza". Co ma spółka znad morza do skoków, dyscypliny uprawianej w kilku górskich miasteczkach? Nic, ale o to chodzi. Lotos nie chce się kojarzyć jako firma znad morza, ale chce być identyfikowany jako firma wspierająca pasję (prawie) wszystkich Polaków, którzy 15 lat temu zakochali się w Adamie Małyszu, a rok temu w mistrzu olimpijskim Kamilu Stochu.

Czytaj także: Lotos już oficjalnie sponsorem reprezentacji Polski

Podobnie jest ze sponsorowanym przez koncern Robertem Kubicą. Pochodzący spod Krakowa kierowca traktowany jest jak ogólnonarodowe dobro, któremu kibicuje - w reklamie Lotosu nawet "kubicuje" - się od morza do Tatr. Dodatkowym plusem jest to, że sport motorowy wiąże się z podstawową działalnością Lotosu, a więc produkcją paliw.

Rozpoczynając współpracę z Robertem Kubicą Lotos pokazał, że zależy mu na sympatii i rozpoznawalności wśród wszystkich Polaków, a nie tylko mieszkańców Pomorza. Rozpoczynając współpracę z Robertem Kubicą Lotos pokazał, że zależy mu na sympatii i rozpoznawalności wśród wszystkich Polaków, a nie tylko mieszkańców Pomorza.
Budowanie skojarzeń nowych wymaga jednak odcięcia się od skojarzeń starych. Dlatego firma wycofała się ze sponsorowania gdańskich żużlowców, z którymi była związana przez lata, bo ktoś w Lotosie wreszcie zrozumiał, że potentat nie może kojarzyć się z wiecznymi przegranymi i niejasną sytuacją w klubie.

Ofiarą tego odcinania stała się Lechia Gdańsk. Klub bardzo popularny w regionie, lubiany w kilku innych miastach, ale - jak to w subkulturze kibiców jest w zwyczaju - nielubiany bądź nawet nienawidzony w kilku innych ośrodkach. A na nielubienie nie może sobie pozwolić firma, która sprzedaje paliwa w całej Polsce, nie tylko na Pomorzu i w kilku innych miastach.

Dlatego pozostając przy tej samej grupie odbiorców, czyli fanach piłki nożnej, ale jednak zarazem radykalnie zwiększając ich grono i odcinając się od międzyregionalnych animozji, Lotos zrobił duży krok w stronę budowy ogólnopolskiej tożsamości firmy.

Czytaj także: Lotos będzie wygraszać współpracę z Lechią

Z tej perspektywy krok koncernu należy ocenić pozytywnie.

Jest też jednak małe "ale".

Dołączając do grona sponsorów reprezentacji Polski, Lotos stawia się w jednym rzędzie z takimi markami jak Biedronka i Cinkciarz.pl. Największej w Polsce sieci sklepów spożywczych nikomu przedstawiać nie trzeba, z kolei Cinkciarz.pl to internetowy kantor ułatwiający zdobycie franków czy euro na spłatę długów hipotecznych tysiącom Polaków.

Obie firmy świadczą swoje usługi masowemu odbiorcy, obie są liderami w swojej branży, obie oferują produkty, których używa się na co dzień. Te skojarzenia są Lotosowi na rękę.

Ale też żadna z tych firm nie kojarzy się z produktami z górnej półki, dodatkowo nazwa kantoru budzi niekoniecznie pozytywne skojarzenia.

A to już nie może być Lotosowi na rękę.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (38)

  • Lotos - wracam do Was (7)

    Dobrze, że w końcu się otrząsnęliście i kończycie współprace z zespołem, który ma trzeci budżet w Polsce a gra o utrzymanie. Nie ma co wspierać miernot na boisku i pseudokibiców na trybunach. Teraz znowu będę u Was tankować!!! Dobra i rozsądna decyzja.

    • 55 50

    • Zgadzam się w 100%....

      Wspieranie prywatnego, niemieckiego właściciela klubu z pieniędzy podatników było nie w porządku.

      • 23 10

    • Bardzo słaba decyzja Lotosu (1)

      Marka wizerunkowo bardzo straci w regionie

      • 17 34

      • eee tam, nastoletni kibole i tak jeżdżą tramwajami, bez biletu oczywiście.

        • 15 3

    • Tak jak Tusk (3)

      Tez chcial milosci I uciekl. ..

      • 10 2

      • spodziewalem sie pislamskiego frustrata

        • 2 7

      • ale partia milosci

        pozostala I setki obietnic , ale jest mucha Niesiol, posters I oblicze milosci

        • 5 0

      • Rudy

        wracaj i tak Cie tam nie widac

        • 3 1

  • jak do tej "strategii" ma się sponsorowanie Trefla? (3)

    lokalnego i niezwiązanego z branżą motoryzacyjną?

    • 21 3

    • siatkówka nie jest kontrowersyjna, jej kibice się lubią, pochłania mniej kasy. Myślę jednak, że z siatkówki też się w końcu wycofają. Zwłaszcza, jeśli baryłka nie wróci do poziomu 85 dolarów ;)

      • 13 3

    • Pan prezes lubi grę w koszykówkę albo co lepsze Pan prezes lubi układać Puzzle.

      • 5 0

    • ja akurat lubię siatkówkę i kosza... tylko co z tą "strategią"?

      • 2 0

  • ) (4)

    Heh nie chcę zapeszać ale jeśli Kubica jest sponsorowany przez Lotos to na zasadzie podobieństwa marnie widzę naszą piłeczkę....chłop myśli że to Formula one a niestety w terenie odbijaczy nie ma i 80% jego "występów" kończy się w rowie albo na drzewie.....co do drugiegi sponsora to szacun-Biedronka-pracuje tam jakies 3% naszej populacji..szkoda tylko że cała kasa z zysku idzie do Portugalii....a zarobki to w większości 1300 na rękę...trzeci sponsor...cinkciarz...spoko firma-już prawie połowa emigrantów wymienia tam funciaki i większość rodzimych frankensztajnów również...

    • 14 7

    • Widzę, że marne masz pojęcie o zarobkach w Biedronce.

      A z kimś kto się wypowiada na tematy, na które nie ma pojęcie nie prowadzę polemiki.

      • 7 4

    • Kubica

      i marne o wynikach R. Kubicy - pewnie tylko z Faktu albo innego superekspresu czy GW...

      • 4 5

    • a mistrza WRC2 to kto zdobył :P (1)

      • 7 0

      • ktos z biedronki albo z torunia.

        • 0 0

  • Jak zostawią LG ja zrezygnuje ze wszystkich ich produktów jakich używam (3)

    Ktoś wie na jakich stacjach w Gdańsku można kupić paliwo nie produkowane w LOTOSIE? Po ile teraz jest ON w obwodzie Kaliningradzkim?

    • 20 35

    • Fajnie, że wspierają reprezentacje szkoda, że kosztem własnego regionu (1)

      LG proponuje rozpocząć negocjację z Orlenem. Pewnie z chęcią dołożą te kilka milionów na LG w mieście gdzie mieści się lotos. Wydatek jak dla nich nieduży a jaki zysk wizerunkowy kosztem Lotosu

      • 15 9

      • Szykuje się awans Wisły Płock do ekstraklasy...a zatem...

        • 1 0

    • Jedynie na Orlenie

      • 0 0

  • zamiast dać na żużel, co jest sportem z ich branży i na miejscu to dają na te wyżelowane miernoty kopaczy!

    p.s.chodzi o piłkarzy- nie mylić z rzadem...

    • 20 15

  • i to i to mierne.

    • 9 0

  • TO niech coś zrobi dla Gdańska dla mieszkańców.

    A nie sponsorować garstkę patałachów, co nigdy nie mogą dostać się do ligi mistrzów i prezentują poziom 3 ligi hiszpańskiej.

    Chcą miłości to niech wybudują baseny (i na tym zarabiają) albo inne obiekty dla ludzi.

    • 21 4

  • Jak dla mnie to marketingowy strzal w kolano sponsorowac takie padlo

    • 10 5

  • Lotos chce wydawac pieniadze wszystkich polakow

    podwyzszajac cene .........paliwa - dajac za to 20sportowcom kase i naklejki a TEPAKI PO-WIAKI oooooooooooooo jaka wspaniala firma!

    • 14 5

  • Lotos a Lukoil (2)

    Lotos trzeba wspierać choćby dlatego, że stara się od lat uniezależnić od rosyjskiej ropy, a to ze strategicznego punktu widzenia dla Polski jest bardzo dobre!

    Nie tankujcie na Lukoil dla tych paru groszy bo Putin tylko zaciera swe lepkie macki z radości o każdy wlany do baku Litr!

    • 25 8

    • Tankuje na Lukoil, (1)

      bo mam beke z takich ludzi jak ty.

      • 3 13

      • I tak wszędzie jest paliwo z lotosu

        • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane