• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Multimedia Polska Energia pod lupą UOKiK

Wioletta Kakowska-Mehring
17 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jak wyjaśnia Multimedia Polska Energia, przy sprzedaży prądu spółka korzystała także z usług zewnętrznych handlowców. Firma przyznaje, że ich praca czasem budziła zastrzeżenia. Dlatego wprowadzono system weryfikacji, czy klient faktycznie jest zainteresowany zmianą sprzedawcy na Multimedia Polska Energia i świadomy zasad nowej oferty. Jak wyjaśnia Multimedia Polska Energia, przy sprzedaży prądu spółka korzystała także z usług zewnętrznych handlowców. Firma przyznaje, że ich praca czasem budziła zastrzeżenia. Dlatego wprowadzono system weryfikacji, czy klient faktycznie jest zainteresowany zmianą sprzedawcy na Multimedia Polska Energia i świadomy zasad nowej oferty.

Czy klienci Multimedia Polska Energia z Gdyni, podpisując umowę wiedzieli wszystko o jej warunkach? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wszczął postępowanie, aby to wyjaśnić.


Czy znasz przepisy dotyczące zawierania umów z klientami poza lokalem przedsiębiorstwa?


"Myślałem, że podpisuję (...) kontynuację umowy, a nie zawieram nową" - to fragment jednej ze skarg na sprzedawców energii elektrycznej. UOKiK sprawdza, czy konsumenci byli wprowadzani w błąd. Urząd pod lupę wziął dwie firmy, które zajmują się sprzedażą energii elektrycznej - Polski Prąd z Warszawy i Multimedia Polska Energia z Gdyni. Obie spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, za pośrednictwem akwizytorów odwiedzających konsumentów w domach.

Urząd wszczął postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów po analizie skarg, z których wynika m.in., że ich przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd, informując, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy tylko np. wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika energii elektrycznej.

- Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach, zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej - wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek, w sposób jasny i zrozumiały, poinformować konsumenta o swojej tożsamości i o celu, w jakim kontaktuje się z konsumentem (np. propozycja zawarcia umowy). Ponadto w opinii UOKiK przeświadczenie o tym, że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy, a wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.  

Zgodnie z prawem od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Tymczasem ze skarg wpływających do UOKiK wynika m.in., że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy. Zdaniem UOKiK takie praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają albo nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Co na to Multimedia Polska Energia? Firma nie kryje, że docierały do niej niepokojące sygnały od klientów. Tłumaczy jednak, że na bieżąco starano się wyjaśniać problemy.

- Multimedia Polska Energia prowadzi sprzedaż energii elektrycznej poprzez kanały wewnętrzne, tj. biura obsługi klienta, call center i sprzedaż door-to-door. Wspieramy się również zewnętrznymi partnerami, którzy posiadają łącznie ok. 200 przedstawicieli w całej Polsce - tłumaczy Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimedia Polska. - Spółka, rozpoczynając sprzedaż energii elektrycznej dokonała starannego wyboru partnerów zewnętrznych, którzy zostali odpowiednio przeszkoleni względem standardów sprzedaży. Na skutek napływających do nas interwencji klientów systematycznie weryfikowaliśmy naszych podwykonawców, zwracając uwagę na praktyki, które mogłyby narazić naszych klientów na nieprzyjemności. Natychmiast podjęliśmy również czynności na rzecz ich wyeliminowania, wyciągnięcia surowych konsekwencji oraz uszczelnienia obowiązujących procedur. W efekcie przedstawiciele handlowi, którzy dopuścili się nieuczciwych praktyk nie pracują już u naszych partnerów, zmianie uległ sposób rekrutacji i szkolenia sprzedawców.
Jak twierdzi spółka, od stycznia 2016 r. do Multimedia Polska Energia przekazywane są tylko te umowy sprzedaży energii elektrycznej, które partner zewnętrzny dodatkowo potwierdził w telefonicznej rozmowie z potencjalnym klientem (weryfikując, czy klient faktycznie jest zainteresowany zmianą sprzedawcy na Multimedia Polska Energia i świadomy zasad nowej oferty).

- Ostatnie miesiące świadczą o tym, że podjęte działania w sposób skuteczny zapobiegają nierzetelnym praktykom handlowym realizowanym w imieniu naszej spółki przez partnerów zewnętrznych - dodaje Krystyna Kanownik.

Spółka Multimedia Polska to czołowy ogólnopolski dostawca usług telekomunikacyjnych - telewizji cyfrowej, szybkiego internetu stacjonarnego i mobilnego z pakietem bezpieczeństwa, a także telefonii stacjonarnej i mobilnej. Wśród kompleksowych usług dla domu spółka oferuje również: ubezpieczenie mieszkania, wideo monitoring, a także właśnie energię elektryczną oraz gaz.

Miejsca

Opinie (52) 1 zablokowana

  • (3)

    To najbardziej bezczelna firma jaką znam

    • 73 2

    • Kiedyś miałem niestety z nimi do czynienia.

      Na pytanie technika dlaczego jest u mnie taki kiepski obraz usłyszałem że to wina mojego nowego telewizora i że tylko ja mam lg w bloku a u innych wszystko działa.

      • 14 0

    • Multimenda, tak na nich mówiłem jak ich poznałem

      całkowicie się zgadzam, najbezczelniejsza

      • 12 1

    • Multimedia Polska

      Witam,
      radzę uciekać daleko od tej firmy.Mieszkałem w Gdyni ul.Morska 224,gdzie mieli wyłączność na TV i internet,walili mi ceny po 150 żl/mies i nie pomogły prośby o obniżenie rachunku. ód dwóch lat mieszkam w innym mieszkaniu w Gdyni, korzystam z Netii,mimo szerokiej gamy TV płacę mniej niż 100 zł.
      Niestety ostatnio zostałem tak zakręcony przez dwie panie z Multimedia (mam 72 lata) że podpisałem umowę na prąd i gaz.
      nigdy już nie wpuszczę do domu nikogo i to nikogo z Multimedia.
      Uciekać od tej firmy,bo jak kogoś złapią w swe łapy to nie wypuszczą bez oskubania.

      • 0 0

  • Diabli wiedzą jakim cudem zdobyli moj nr. telefonu. (2)

    Od miesiecy nie moge ich się pozbyć.

    • 29 2

    • napisz im maila, że mają się nie kontaktować i po następnym telefonie zgłoś na policji stalking i opisz sytuację do GIODO (1)

      • 10 3

      • czy wiesz w ogóle czym jest stalking?

        • 3 0

  • MM to największe g. z jakim miałem styczność (1)

    Niczego nie można było normalnie załatwić. Wszystko przedsądowymi pismami a i tak na koniec płacili za swoje błędy (włącznie z wypowiedzeniem umowy w trybie natychmiastowym z ich winy czego nie chcieli uznać).
    Obsługa klienta w MM nie istnieje.
    Przestrzeganie prawa w MM nie istnieje.
    Omijać z daleka.

    • 59 3

    • Nie poważna firma

      Od 10 m-cy nie mogę doprosic się faktury za prąd 4krotnie pisałem ,dzwoniłem i nic ,cisza.

      • 0 0

  • Telrfon.

    • 0 0

  • Wielu konsumentów nie zdając sobie sprawy z tego co podpisują, (3)

    równie dobrze mogło przekazać swoją nieruchomość na rzecz osoby, która im podsunęła stosowne dokumenty.
    Czy ja dobrze czytam?

    • 11 8

    • Zle

      Nie moglo. Taka czynnosc prawna wymaga obecnosci notariusza.

      • 7 0

    • No jasne że dobrze.

      Wiele starowinek przekazało w ten sposób swój majątek kościołowi.
      Że niby to na potrzeby kościoła i za wieczne zbawienie.

      • 5 2

    • g@llux

      kimkolwiek jesteś cwaniaku g@llux,to wiec,że najcześciej nabiaraja starszych ludzi w godzinach rannych kiedy młodsi domownicy są w pracy.Wciskaja babci,czy dziadkowi do podpisu.Mam nadzieję,że PiS weżmie za d*pę takich cwaniaków.

      • 0 0

  • Jakiś ułomny z Multimediów zleca firmie roznoszacej ulotki ze swoją super ofertą dla nowych klientów. Pies drapał, że cena jest niższa, ale nasz blok ma od dwunastu lat Multimedię ale gamoniom to nie przeszkadza. No i tak lądują ich ulotki w śmietniku, a te tłumoki przysyłają mi efakturę w ramach oszczędzania papieru.

    • 22 1

  • pomysłowość sprzedawców jest wprost proporcjonalna do presji pod jaką się znajdują aby wykonać wynik

    więc co się dziwić że co rusz wychodzą na światło dzienne różne kwiatki,
    i to nie tylko w MM ale z tego co pamiętam, to ostatnio nasza Energa też dostała po łapkach ,

    no niestety, mamy przerost produkcji do potrzeb ludzi, więc i sprzedaż jest agresywna, bo to być albo nie być nie tylko dla ich właścicieli, ale dla wszystkich pracowników, za coś żyć trzeba, więc produkcja działa i tak kółko się zamyka,

    ot w takich zakręconych czasach przyszło nam żyć

    • 15 2

  • Teź przysłanie mi umowę wbrew mojej zgody! Ta firma to NACIĄGACZE i OSZUŚCI.

    • 13 1

  • Multi - CO?!

    Najgorsza firma jaką znam!!!
    Naciągają,
    kłamią na transferach,
    jakość godna lat 90"
    kolejki z 3 godzinnym oczekiwaniem
    i właśnie przedstawiciele - kłamcy - później nie odbierający tel.
    opłaty niezgodne z ustaleniami,
    a spróbuj zakończyć umowę...
    Po prostu DNO!!!

    • 31 2

  • MM to .... (2)

    nie będę pisał co - każdy wie,
    ale podam prosty sposób
    przy zawieraniu każdej umowy "promocyjnej" - nie tylko z MM - od razu składam wypowiedzenie.
    I wtedy jest jakoś bez problemów

    • 11 2

    • nie przyjmują (1)

      złodzieje

      • 2 0

      • to wyślij od razu poleconym

        i po zawodach

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane