• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nauta zbuduje statek dla uniwersytetu w Goeteborgu

Wioletta Kakowska-Mehring
13 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kontrakt na budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego otworzy gdyńskiej stoczni drogę na nowe rynki? Kontrakt na budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego otworzy gdyńskiej stoczni drogę na nowe rynki?

Stocznia Remontowa Nauta zbuduje statek badawczy dla uniwersytetu w Goeteborgu. To już drugi tego typu projekt realizowany przez gdyńską stocznię. W maju tego roku położono stępkę pod "Oceanograf", czyli statek badawczy dla Uniwersytetu Gdańskiego.


M/T Propontis należący do greckiego armatora. M/T Propontis należący do greckiego armatora.
Marlin Iris należący do armatora niemieckiego. Marlin Iris należący do armatora niemieckiego.

- To zlecenie jest dla nas szczególnie ważne, jest dużym wyzwaniem i otwiera nam drogę na nowe rynki - stwierdził Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Remontowej Nauta podczas majowej uroczystości - Dla nas to cenny punkt na liście realizacji. Po ogłoszeniu informacji o wygraniu przetargu na tę budowę już mieliśmy zapytania od innych ośrodków naukowych. Współpracą z nami zainteresowany jest np. uniwersytet w Goeteborgu.

I stało się, od słów do... kontraktu, który właśnie się uprawomocnił. Statek będzie miał 45 m długości i będzie ważył ok. 800 t. Na pokładzie jednostki, która zastąpi eksploatowany od 40 lat statek badawczy Skagerak, oprócz załogi będzie mogło przebywać 20 osób.

Oddanie jednostki do użytku jest planowane na marzec 2015 r. Wartość kontraktu to 60 mln zł. Nowoczesna jednostka będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Statek umożliwi prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich, które w istotny sposób wpływają na środowisko morskie.

W Naucie panuje duży ruch, a praca wre we wszystkich użytkowanych dokach. W ostatnich dniach stocznia przyjęła do remontu dwa zbiornikowce - statek M/T Propontis greckiego armatora i  M/T Marlin Iris należący do armatora niemieckiego. Zbiornikowiec M/T Propontis o długości całkowitej 249,9 m i szerokości 44,00 m został zadokowany w doku SD II. Główny zakres prac to wymiana kilkudziesięciu ton stali w części dziobowej oraz prace konserwacyjno - malarskie. M/T Marlin Iris to jednostka mniejsza, ma 183,2 m długości i 32,20 szerokości. Remont zostanie przeprowadzony w doku SD I. W pozostałych użytkowanych przez Nautę dokach też jest pełno. Pełne są też cztery doki pływające, remontowane są tam: Stena Alegra, m/v Flinterbothnia, barka Comal BZ600 i ORP Resko.

Nauta w ciągu ostatnich lat skupiała się głównie na remontach i modernizacjach. Jednak w czerwcu ub. roku zarząd podjął decyzję o zintensyfikowaniu działalności w zakresie budowy nowych statków. Od tego czasu stoczni udało się podpisać kilka kontraktów - wspomniany już dotyczący budowy "Oceanografu", oraz na budowę nowoczesnego sejnera (trawler do połowu ryb) dla armatora norweskiego, czy na budowę statku PSV.

Miejsca

Opinie (36) 3 zablokowane

  • statek badawczy dla szwedów (4)

    pan prezes opowiada bajki. jak do tej pory brak znaczacych postepów przy budowie
    statku dla Uniwersytetu Gdańskiego - ma być gotowy w kwietniu 2014 a do eksploatacji w czerwcu 2014. a teraz kontrakt szwedzki wątpie czy termin bedzie dotrzymany bo budowa już winna się zacząc a tu daleko do rozpoczecia. a kto to będzie wykonywał przecież Nauta nie ma doświadczenia w budowie statków - ostatnie stateczki - holowniki budowała 20 lat temu. i dziś nie ma ludzi , którzy by to zorganizowali i poprowadzili budowę do tego trzeba budowniczych, technologów itd. a z tym w Naucie jest problem . inna sprawa to kto to zbuduje nie ma spółek w Naucie które mogły by podjąć się budowy tego statku. Z dobrej spółki kadłubowej jaką była Konrem Nauta została wydmuszka no i buc zwany nieukiem.
    Teraz marsjanie niszczą Motor Nautę, Stal Nautę , Elektro Nautę i pozostałe spółki.
    A co do samej Nauty to jej sytuacja jest trudna sprzedaż nieco ponad 140 mln zł i strata ponad 3 mln zł to oczywiście zabiegami ksiegowymi można wygładzić ale do czasu.

    • 32 1

    • nauta

      ale dyrektorów jest tam ci dostatek

      • 18 1

    • Stal-Nauta? (2)

      Lol, z niszczeniem Stal-Nauty to lekkie przegięcie, bo Spółka od lat jest już w postępowaniu upadłościowym - :D

      • 2 13

      • stal nauta (1)

        a chęć braku pomocy dla firmy mimo , że jest to spółka nautowska jak rozumieć ?

        • 13 0

        • To jest teraz (znaczy się od ogłoszenia upadłości), czy raczej od dawna podmiot pod nadzorem Sądu upadłościowego i nadzorcy sądowego.
          Spółka upadla i... nie bardzo rozumiem, co ma być ratowane?
          Bo upadłość likwidacyjna winna oznaczać realny KONIEC działalności gospodarczej, a przynajmniej powinno tak być, tylko że.... w naszym kraju spółka w upadłości likwidacyjnej wygrywa grant rządowy - LOL - vide Stocznia Marynarki Wojennej. - co jest regularnie sprzeczne z regulacjami m.in. prawa upadłościowego.

          • 3 6

  • Katamaran z Nauty (1)

    Propaganda (od łac. propagare rozszerzać, rozciągać, krzewić) celowe działanie zmierzające do ukształtowania określonych poglądów i zachowań zbiorowości lub jednostki, polegające na manipulacji intelektualnej i emocjonalnej (czasem z użyciem jednostronnych, etycznie niewłaściwych lub nawet całkowicie fałszywych argumentów). Gdy propaganda zmierza do upowszechnienia trwałych postaw społecznych, poprzez narzucenie lub zmuszenie odbiorców do przyjęcia określonych treści, wtedy stanowi jeden z elementów indoktrynacji.
    I to tyle na temat katamaranu dla Uniwersytetu z Geteborga.

    • 30 1

    • minorowi

      tak jest : jajogłowemu, palaczowi ziół , domejce, bucowi zwanemu nieukiem i paru innym grunt się pali pod nogami i robią wszystko by prawda o stanie finansów Nauty nie ujrzała światła dziennego no bo co bedzie jak zapytaja ich o to jak zapytają ich dlaczego zniszczyli spółki nautowskie - Konrem Nauta, Motor Nauta, Kormal Nauta, Elektro Nauta, Stal Nauta, Nauta Hull i inne. ale nic im sie nie stanie przygotowuja sie do przejścia do akwarium ....

      • 12 0

  • pro-peowski portal 3miasto.pl - polityka=biznes - napiszczcie ile nau... firm wydy... i dy.. dalej w świetle prawa - polska naszego donka po prostu rewelacyjna klapa

    • 19 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane