- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (38 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (79 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (82 opinie)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (121 opinii)
- 5 Energa z zyskiem za 2023 r. (90 opinii)
- 6 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (167 opinii)
Sukces polskich portowców, czyli 0 proc. VAT
Weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza stawkę 0 proc. VAT na krótkotrwałe składowanie towarów w portach. Zmiana przepisów to wynik protestów portowców z Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia.
Sprawa, o którą od kilku miesięcy toczył się bój, nie jest nowa. Spór trwa od 2008 roku. Ostatnio jednak rozgorzał, ponieważ organa skarbowe rozpoczęły zmasowane kontrole i nakazały kilku spółkom nie tylko płacenie podatku, ale także zwrot za kilka lat. Chodzi o interpretację przepisów, dotyczących podatku VAT w kontekście usług portowych. Urzędy i izby skarbowe zaczęły po swojemu interpretować zapisy ustawy o podatku VAT, kwestionując te dotyczące naliczania stawki VAT, wynoszącej 0 proc. w przypadku usług związanych z obrotem towarami w portach morskich. Według resortu finansów powinna być płacona stawka podstawowa, czyli dziś 23 proc.
W tej sytuacji portowcy postanowili walczyć. Były listy do władz, naciski na lokalnych parlamentarzystów i... wyjące syreny. Na znak protestu spółki portowe codziennie o 12 włączały syreny w porcie i na statkach. Konsekwencja i zmasowane akcje przyniosły skutek. W trybie pilnym znowelizowano ustawę. Nowelizacja przewiduje zerową stawkę VAT na: załadunek, wyładunek, przeładunek i inne usługi związane z transportem morskim, międzynarodowym, lądowym i żeglugą śródlądową.
Czy to jednak koniec kłopotów? - Oczywiście nowelizacja ustawy, choć stanowi krok w dobrym kierunku, nie rozwiązuje całkowicie problemu - ocenia Rafał Stokrocki, doradca podatkowy, menadżer w biurze Deloitte w Gdańsku. - Otwarte pozostaje pytanie, jak władze skarbowe interpretować będą zakres usług innych niż składowanie, a służących bezpośrednim potrzebom ładunków, do których zastosowanie może mieć stawka VAT 0 proc. Po drugie, nowe przepisy będą stosowane od 1 kwietnia, co oznacza, iż usługi wykonywane do 31 marca w dalszym ciągu są przedmiotem niekorzystnych interpretacji Ministerstwa Finansów.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
W programie Marka Kańskiego, Pomorska Kronika Biznesu : Solidarnie znaczy bezpiecznie - konferencja n/t bezpieczeństwa energetycznego państw bałtyckich ; Tir to nie rower - ceny paliw problemem firm transportowych ; Co ty wiesz o studiowaniu - Wydział Zarządzania i Ekonomii PG w komiksie. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20 i w sobotę o 17.
Miejsca
Opinie (21)
-
2011-04-01 12:00
GORSI I LEPSI
Dlaczego w Polsce jedni muszą płacić podatki, a inni NIE muszą ich płacić.
Każda branża rozwinie się szybciej i lepiej jak nie będzie płacić podatków.
Dlaczego w tym kraju są gorsi i lepsi.- 0 3
-
2011-04-01 12:03
Wszystkim zachłystujacym sie naszymi sikcesami przypominam..... (1)
na redzie stało 60-80 statków, na wejscie do portu czekało sie ok 2o dni !!!!
do komchów NIE DOROSLISCIE Ogłupiacvie naród !! Póki żyjamarynarze z tamtych lat nie róbcie z siebie .....osłów- 2 1
-
2011-04-01 19:29
chlopie, teraz statki plywaja
a nie stoja na redzie.
- 0 0
-
2011-04-01 12:10
WYBRAŃCY NARODU
To może portowcy, górnicy i hutnicy zastrajkują i zażądają zwolnienia ich od płacenia podatku dochodowego od swoich zarobków osobistych. Byłby to ich kolejny WIELKI sukces.
- 1 1
-
2011-04-01 18:03
prima sort
czy
- 1 0
-
2011-04-04 00:13
Ten sektor musi sie utrzymac...
czasami jest to na poziomie portow np. w Afryce ...ale jezeli tam jakos ida do przodu to nie wyobrazam sobie zeby u nas nie mozna bylo...elastycznosc czyni cuda
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.