• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT

VIK
12 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
DCT po rozbudowie DCT po rozbudowie

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli pożyczki w kwocie 100 mln euro na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk - poinformował bank. Rozbudowa ma się zakończyć wiosną 2024 roku.



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha.

Pożyczka udzielona przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju to tylko część potrzebnej kwoty.

- Kredyt EBOiR w wysokości 100 mln euro jest częścią pakietu finansowania o wartości 863,5 mln euro, udzielonego przez grupę lokalnych i międzynarodowych kredytodawców dla polskiej firmy DCT Gdańsk i jej spółki macierzystej, Baltic Hub - podał EBOiR.
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

Pożyczka ma charakter uprzywilejowany - w wypadku ogłoszenia upadłości posiadacza spłata takiego długu ma charakter priorytetowy.

Wykonawcą projektu jest konsorcjum firm BudimexDredging International NV. Otwarcie dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r. Po rozbudowie terminal DCT do 2025 r. ma zwiększyć swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,9 mln TEU do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie.

Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września

Gdańsk jest jedynym głębokowodnym portem terminalowym w Polsce i jedynym portem na Bałtyku mogącym obsłużyć największe kontenerowce typu ULCV (Ultra Large Container Vessel), o długości sięgającej 400 m. EBOiR zwrócił uwagę, że nowy terminal ułatwi zwiększenie wymiany handlowej w zakresie szybko rotujących dóbr konsumpcyjnych, maszyn i elektroniki pomiędzy Europą a Azją.

- DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów w Europie, a po zakończeniu tego projektu stanie się jednym z 10 największych portów w Europie pod względem przewożonych towarów - mówi Nandita Parshad, dyrektorka zarządzająca EBOiR ds. Zrównoważonej Infrastruktury.
Jak przypomniał EBOiR, bank już wcześniej angażował się w inwestycje związane z DCT Gdańsk. W 2014 r. bank pożyczył mu 31 mln euro na budowę T2, a w 2019 r. wsparł ekspansję spółki poprzez przejęcie przez nowych udziałowców kredytem w wysokości 46,25 mln euro.
VIK

Miejsca

Opinie (95) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Inwestycje ciesza ale tylko te ktore są budowane zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami oraz z poszanowaniem interesów lokalnej spoleczności i ochroną srodowiska. W tym przypadku tak nie jest, terminal miał być budowany w kierunku morza a nie równolegle do plaży. Taka budowa spowoduje wiele komplikacji dla środowiska i lokalnej społeczności.

    • 0 0

  • Na zdjęciu widzę, że terminal wchodzi na tereny plaży na Stogach. (2)

    Powinien rozbudować się w głąb zatoki, a nie w kierunku wschodnim. Od czasu powstania Portu Północnego plaża kurczy się.

    • 13 10

    • Mało tobie plaży ??? I tak garstka ludzi jest przy wejściu głównym a reszta plaży pusta (1)

      Po co to narzekanie i tak nie macie szaraki nic do gadania.Bedzie tak jak zaprojektowane jest i koniec.

      • 6 7

      • Ten kto to projektował uczynił na złość mądrym ludziom

        • 0 0

  • Piękno przyrody zanika

    Gdy niewłaściwi ludzie rządzą.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Koniec plaży Stogi (3)

    Szkoda od pierwszych lat życia dorastałam na Stogach.. Jest sentyment... Za dawnym spokojnym Gdańskiem który jest dziś zbyt zatłoczony ludźmi korkami, betonem i wszędzie ten pęd za kasą... :(

    • 18 33

    • Popieram (2)

      Terminal spowoduje, że plaża na Stogach zmieni się w zamknięte bajoro, pełne śmierdzących glonów (patrz Sopot).

      • 7 2

      • (1)

        Przecież jest tak co roku. W każde lato sinice po horyzont. Jeśli kąpać się na stogach to tylko zimą i tak też robię.

        • 1 1

        • Byłem latem

          Żadnych sinic nie było

          • 0 0

  • Brawo!!!

    Gdańsk jest cudny i wolny ...od PiS

    • 2 1

  • Po co nam większy port skoro jest port w Hamburgu? (10)

    Podobnie z CPK, po co nam lotnisko skoro jest w Berlinie??

    • 18 30

    • (4)

      Dct to prywatna firma stąd rozwój. Cpk to projekt państwowy, z którego nie wiadomo nawet kto ma latać. Będzie jak z przekopem...bardzo kosztowny nieużyteczny gadget

      • 9 5

      • chyba słabo znasz strukturę własnościową DCT

        • 0 0

      • Rząd odkupił dct od australijskiego funduszu (2)

        • 4 1

        • Nieprawda (1)

          Rząd wykupił jedynie 30procent przy trzecim nabrzeżu , reszta należy do firmy z Singapuru.

          • 2 4

          • Nie reszta

            Acz 40 procent, 30 procent należy do innego australijskiego funduszu

            • 0 0

    • A po co w Berlinie skoro jest w Paryżu? (1)

      I tak dalej i tak dalej..

      • 12 6

      • z Paryzem ten klopot, ze TVG nie chca podciagnac...

        A do Berlina bana chodzi...

        I kto to widzial zadawac sie z takimi co sztuccow nie znaja ..

        • 2 0

    • Nie CPK tylko PCK,

      Co pislamiści okradali. Między innymi na kampanię wyborczą zalewskiej. Ta co po deformie edukacji do Brukseli uciekła

      • 4 8

    • Po co rozbudować Gdańsk gdy jest Elbląg i kaczy rów?

      • 10 9

    • a nie poyslales ze do radomia i elblaga blizej.

      • 6 5

  • Opinia wyróżniona

    Polska staje się poważnym graczem na świecie. (5)

    Kolejne inwestycje bardzo cieszą.

    • 52 12

    • Polacy się cieszą. Niemcy i Kaliningrad się martwią. (2)

      • 3 2

      • Baaaaardzo się martwią (1)

        Europa na kolanach przed zkolanwstaniętą

        • 1 3

        • Masz ból, że są postępy?

          • 1 2

    • jedna jaskolka wiosny nie czyni

      A nasza "manazeria" nie takie sograje potrafila zniszczyc. To miejsce ratuje tylko fakt, ze trzymaja na tym reke ludzie, ktorzy na tym sie znaja.
      Jesli trafi to w pelnym zakresie w polskie, gdanskie rece, bedzie jak z trzema powierzonymi kulkami do lozyska.
      Dwie zgubia a trzecia zepsuja...

      • 2 1

    • Rotterdam i Antwerpia zazdroszczą

      • 11 5

  • Aarhus podwaja

    Powierzchnie.

    • 0 0

  • (4)

    ile będzie na nowym terminalu T-3 dużych suwnic typu Panamax?

    • 7 3

    • Super Panamax

      Tak ścislej mówiąc i będzie ich 7, a będą to suwnice firmy czteroliterowej ;)

      • 1 0

    • 10 STS ów

      • 0 0

    • 9

      • 0 0

    • 7

      • 1 1

  • RIP Stogi plaża (3)

    niestety, terminal buduje sie w niewłaściwym kierunku ;(

    • 12 22

    • Rolnik

      A gdzie maja sie rozbudowywać?? Na szadółkach??

      • 1 3

    • (1)

      Napisane masz że w morzu będą budować nie ingerując w plaże

      • 6 6

      • a co ty masz...

        Miedzy uszami...?

        Cokolwiek to jest, jest malo uzywane...

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane