• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

120-metrowy most kolejowy połączył brzegi Martwej Wisły

Maciej Naskręt
23 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Konstrukcja nowego (łukowego) mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Konstrukcja nowego (łukowego) mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

Zakończyły się prace przy montażu konstrukcji nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Przęsło było podnoszone na przyczółki z barki. Most ma być gotowy pod koniec tego roku.



Jak często podróżujesz koleją?

Wykonawca kilkakrotnie w ostatnich dniach przekładał montaż konstrukcji mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Jednak wreszcie - w czwartek po południu - udało mu się umieścić 120-metrowy i ważący 2 tys. ton obiekt na przyczółkach po obu stronach rzeki.

Przez kilka dni za pomocą podnośników hydraulicznych konstrukcja mostu była podnoszona praktycznie z poziomu wody na wysokość 7 m. W czwartek barka, na której posadowiony był stalowy obiekt, obróciła się o 90 stopni. Wtedy dopiero wyniesioną konstrukcję mostu inżynierowie mogli oprzeć na betonowych przyczółkach. Ostatnia faza prac trwała kilka godzin.

Na czas podnoszenia i montażu konstrukcji mostu została wstrzymana żegluga.

Nowy most zastąpi starą przeprawę

Przypomnijmy, że przeprawa na Martwej Wiśle powstaje w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Nowy most oprócz wspomnianych 120 m długości ma także ok. 21 metrów wysokości, a nad wodą jest od czwartku zawieszony na poziomie 8 metrów. Koszt jego budowy to 38 mln zł.

Dotychczasowy (jednotorowy) obiekt - ponad 100-letni most obrotowy - umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Stary obiekt docelowo zostanie wyburzony po otwarciu nowej (dwutorowej) przeprawy. Wtedy poprawi się też szerokość toru wodnego i będzie mieć 50 m. Przy dotychczasowym moście kolejowym wynosi 11 metrów.

Inwestycja za 370 mln zł

Przebudowa linii na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Wykonawcą jest hiszpańska firma Dragados. Inwestycja zlecona przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe będzie gotowa latem 2016 r.

Pierwsze prace montażowe nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • Mam sie cieszyc,ze wzrosna przeladunki w DCT I IMPORT CHINSKIEGO BADZIEWIA DO POLSKI I EUROPY (4)

    Mam sie cieszyc,ze zabiora nad morzem kolejne tereny,wytna resztki lasow by bizm,esmeni y mogli sprowadzac jeszcze wiecej towaru,wysysajac polski rynek z gotowki i,nabijajac portfele,australijskim emeryta i degradujac srodowisko?

    • 5 13

    • (2)

      Tak. Bo z importu wszystkich towarów, niezależnie z jakiego państwa to wpływ do budgetu państwa podatków VAT, Akcyza i Cło. Tyle na ten temat.

      Jak pewnie zauważyłeś od dawna nikt już żadnych terenów nikomu nie zabiera.

      • 3 3

      • Terenow nikt nie zabiera bo miasto zawsze chetnie sprzeda resztki obcemu kapitalowi.

        Kasa misiu-kasa.Wszystko idzie zalatwic.Jak licza sie z nami miejscy urzednicy to dobrze wiemy.

        • 0 1

      • Slaby pieniadz wypiera dobry pieniadz.Tani towar-wypiera drozszy.

        Co z tego ,ze wzrosta dochody \z podatkow i ,akcyzy a pomyslales ,ze wpuszczajac taki towar likwidujesz fabryki w Polksce?,,,Jesli sami nie bedziemy wiecej wytwarzac to bilans wymiany bedzie z Chi nami zawsze ujemny dla Polski.To nie wolna konkurencja..to dyktat Chin.Jak ci zamkna fabryke w ktorej szyja koszule a ty wyladujesz na bezrobociu to za co sobie kupisz dobra konsumcyjne?Chinczycy zrobili rzecz doskonala....wykonczaja gospodarke Europejska delikatnie i niewidocznie zamieniajac cala Europe w swoja hurtownie.tanich towarow.Panstwo musi cos wyrtwarzac inaczej zaciaga pizyczki i zyje na kredyt.Dlugi tych kredytow beda splacac jeszcze nastepne pokolenia...mlodyych i tych co dozyja 67 roku zycia.

        • 0 1

    • gupi jesteś

      • 1 4

  • a w Gdyni nic sie nie dzieje w zakresie przebudowy torów kolejowych (1)

    Niestety ciągle tylko planują i planują. Nowe ekspertyzy, nowe wydatki, ale praktycznego wykonawstwa żadnego.
    Międzytorze, Nowa Węglowa, dojazdy do istniejących terminali w zakresie elektryfikacji oraz do Kościerzyny i dalej do Bydgoszczy, no wszystko tylko w słowach i niekończącym się planowaniu.

    • 13 0

    • W Gdyni czekają ..........

      huk wie na co.
      Od 20 lat zastój. O sorry, pewne torowiska nawet rozebrali, znaczy się skasowali. Ot, taki postęp po gdyńsku.
      Przez 25 lat "nowego" marynarka wojenna zmodernizowała swój jeden tor z Rumi do Oksywia, terminal BCT przebudował swoje place manewrowe i nieznacznie poprawił bocznicę dojazdową, a gdyński port jak na razie co mógł, to skasował.
      Teraz obecnie GTC buduje nowy plac składowy z podłączeniem do starej okrężnej bocznicy. i to już koniec osiągnięć całej gdyńskiej przedsiębiorczości, oraz miasta Gdynia i PKP. DOSŁOWNIE, TYLKO TYLE...... :(

      • 2 0

  • Zdegustowany (9)

    A Gdynia wydaje pieniądze na kolejkę, ale górską sylwestry i seriale. Wstyd mi za moje miasto.

    • 52 17

    • Ten most to inwestycja Polskich Linii Kolejowych

      Których "oddział" na Gdańsk znajduje się w Gdyni na ul. Morskiej 24.
      Reasumując - Gdynia buduje wiadukt dla Gdańska - poprostu trzeba pomagać słabszym.

      • 3 4

    • Szczerze współczuję, że mieszkasz w tej wiosce. (3)

      Może czas przeprowadzić się do miasta (Gdańska), które świetnie się rozwija i jako jedno z kilku (dosłownie kilku) miast w Polsce ma dodatni przyrost mieszkańców.

      • 12 8

      • Tylko Wawa i Wgocław są na plusie.. (2)

        Gdańsk raczej się wyludnia... w tym sensie, że fajna ekipa tutejsza (chłopaki i dziewczęta) wyjeżdża na tzw. Zachód a w ich miejsce przyjeżdżają zawodnicy z Zachodniopomorskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego... ot taka wymiana młodzieży, tyle że Ci przyjezdni (tzw. Słoiki) to jeszcze większe zacofanie... homofoby i rasiści, z takich co to ani homo ani innego koloru skóry na oczy nie widzieli... Gdańsk się wyludnia, korkuje (jeszcze więcej samochodów, wraków z zagranicy...) i prymitywizuje... szkoda.

        • 5 20

        • Co za bzdury poparte zapewne własną subiektywną oceną.

          Obiektywna jest taka (wg danych GUS):
          Warszawa- dodatni przyrost
          Wrocław- ujemny
          Kraków- dodatni
          Gdańsk- dodatni

          Twarde dane nie podlegające subiektywnej ocenie.

          • 5 1

        • Śledzie poprawiają sobie humor takimi bzdurami.

          • 8 2

    • Gdynia wszystko to już ma (3)

      i teraz może pozwolić sobie na kolejkę i zabawę. A do gdanska się nie wprowadzisz, bo nie dojedziesz nigdzie, tam na ulicach jest tylko korek.

      • 4 14

      • co Gdynia ma? (1)

        armatorzy morscy wynoszą się z GCT na DCT więc stąd ta duża inwestycja. niedługo większe firmy transportowe przeprowadzą się do Gdańska. kwestia czasu :)

        • 6 1

        • będzie mieć

          puste "apartamenta" i strefę prestiżu zamiast portu.

          • 3 1

      • Aż się obsmarkałem ze śmiechu

        • 6 1

  • Bez "dotacji"

    Dawno mówiłem : zasypać Martwą Wisłę !!!

    • 0 2

  • Ten most stał niemal prostopadle do mostu Sucharskiego, myślę do pioruna, czy on ma być pod mostem wantowym? (1)

    Jak jechałem takie robił wrażenie, a że jestem trzeźwym obywatelem i wiem co się dzieje na mieście, to mnie nie oszukali ci prezydium.
    Dobranoc, śnijmy o naszym mostku brooklińskim

    • 3 25

    • czesc pa hej...

      ale o co Ciebie chodzi ?

      • 0 0

  • Za to piesi i rowerzyści na wyspę mogą tylko latać chyba.

    Żaden rower nie ma jak się dostać na wyspę w tej chwili. Chyba, że promem lub tramwajem.

    • 2 1

  • Przecież to most kolejowy do portu!!

    Panie Macieju taki sondaż to naprawdę przęgiecie. Nie ma pan zwojów czy ktos kazał??? Wstry mi, ze tu do was codziennie wchodzę... Kompromitacja...

    • 5 0

  • A most na wyspę Sobieszewską czeka i czeka. Widać ważniejsza kolej niż mieszkańcy

    • 6 2

  • brawo Gdańsk !!!!!!!!!!!!

    • 6 0

  • Pendolino do Poznania i dalej Wrocławia nam potrebne!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane