• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

120-metrowy most kolejowy połączył brzegi Martwej Wisły

Maciej Naskręt
23 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Konstrukcja nowego (łukowego) mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Konstrukcja nowego (łukowego) mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

Zakończyły się prace przy montażu konstrukcji nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Przęsło było podnoszone na przyczółki z barki. Most ma być gotowy pod koniec tego roku.



Jak często podróżujesz koleją?

Wykonawca kilkakrotnie w ostatnich dniach przekładał montaż konstrukcji mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Jednak wreszcie - w czwartek po południu - udało mu się umieścić 120-metrowy i ważący 2 tys. ton obiekt na przyczółkach po obu stronach rzeki.

Przez kilka dni za pomocą podnośników hydraulicznych konstrukcja mostu była podnoszona praktycznie z poziomu wody na wysokość 7 m. W czwartek barka, na której posadowiony był stalowy obiekt, obróciła się o 90 stopni. Wtedy dopiero wyniesioną konstrukcję mostu inżynierowie mogli oprzeć na betonowych przyczółkach. Ostatnia faza prac trwała kilka godzin.

Na czas podnoszenia i montażu konstrukcji mostu została wstrzymana żegluga.

Nowy most zastąpi starą przeprawę

Przypomnijmy, że przeprawa na Martwej Wiśle powstaje w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Nowy most oprócz wspomnianych 120 m długości ma także ok. 21 metrów wysokości, a nad wodą jest od czwartku zawieszony na poziomie 8 metrów. Koszt jego budowy to 38 mln zł.

Dotychczasowy (jednotorowy) obiekt - ponad 100-letni most obrotowy - umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Stary obiekt docelowo zostanie wyburzony po otwarciu nowej (dwutorowej) przeprawy. Wtedy poprawi się też szerokość toru wodnego i będzie mieć 50 m. Przy dotychczasowym moście kolejowym wynosi 11 metrów.

Inwestycja za 370 mln zł

Przebudowa linii na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Wykonawcą jest hiszpańska firma Dragados. Inwestycja zlecona przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe będzie gotowa latem 2016 r.

Pierwsze prace montażowe nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • Inwestorem jest kolej dlatego cena jest normalna !!! (1)

    38 mln zł za most długosci 120 m. Na Wyspę Sobieszewska wystarczyłby podobny most o długosci 70 m. Ale Budyniowe urzędasy wymyślili ,że ma on kosztować 80mln zł. ( ciekawe ile z tego poszłoby na most ???)

    • 3 4

    • moast zwodzony będzie droższy niż stały

      o tym nie pomyślałeś?

      • 5 1

  • Ciekawostka techniczna..... (1)

    "konstrukcja mostu była podnoszona praktycznie z poziomu wody na wysokość 7 m.", a nieco dalej : "od czwartku zawieszony na poziomie 8 metrów." !! Skąd wziął się ten dodatkowy metr? Czyżby poziom Wisły opadł o 1 metr? No i kolejne sformułowane Redaktora: "oprócz wspomnianych 120 m długości ma także ok. 21 metrów wysokości". Można zatem wysnuć wniosek most ma długość, ale mógłby w ogóle nie posiadać wysokości !! (chodzi mi o nie najlepszą stylistykę zdania).

    • 3 0

    • dociekliwyś :-)

      • 0 0

  • Oh yes!

    W odróżnieniu od wielu wielkich, zardzewiałych i czarnych budowli zbudowanych w Gdańsku "ku chwale" prezydenta, ten most to naprawdę wielki krok w dobrym kierunku. Nie martwię się o jego wykorzystanie, bo DCT i Port Północny się wciąż rozwijają. Stareńki most był w takim stanie, że w każde chwili obawialiśmy się głośnego "plum". Oby udałe się jak najwięcej kontenerów wypchnąć na tory. Zrobiłby się luz na drogach i pachniało by "sienom i gawnom" a nie spalonym olejem napędowym.

    • 5 4

  • A na chodnik na moście kolejowym i wantowym zabrakło pieniędzy. (4)

    Pewnie za kilka lat zbuduje jeszcze kładkę.

    • 106 23

    • Chodnik przy moście kolejowym i może przejście przez tory jeszcze z rogatkami :-)

      Jest komunikacja publiczna i to wystarczy aby przejechać przez most.

      • 4 3

    • kasy nie zabrakło

      tylko urzędnicy nie popisali się i projekt nie przewidywał, a jak zaczęto o tym mówić i powstał szum to było już za późno, bo projekt był zrobiony i przetarg rozpisany

      • 6 4

    • (1)

      za grube melony

      • 9 4

      • jak zakaz rowerzystow i pieszych do tunelu POD martwa wisla :)))

        to dobre bedzie :) - zrobia busa, ktory bedzie jezdzil w te i spowrotem dookola rona i kilometr w tunelu :) i nawrotka i tak co 15 minut :) :)

        • 5 3

  • Most kolejowy (1)

    Przed wojna otwierany , statki plynely z drzewem ,/ brak klatki dla pieszych /.

    • 1 2

    • Dowiedz się przy okazji czym się różni drewno od drzewa. Niektórym się zdaje, że niczym.

      • 4 0

  • ale po co inwestować w martwą rzekę?

    • 3 6

  • most (1)

    A co miał połączyć most jak nie oba brzegi świetny tytuł redaktorku zresztą jak zawsze twoje tytułu są super

    • 15 0

    • Naskręt jest z Przeróbki. Wystawił łeb za okno, zobaczył że coś się dzieje, to naskrobał szybko na kolanie...

      Redaktor pełną gębą...
      No a most bez kładki tnie "tkankę miejską", powinni go zburzyć a nie stawiać :P

      • 3 1

  • Szybciej tą linię kolejową skończą niż ten żenujący remont linii tramwajowej.

    • 3 2

  • Ankieta :)

    Proponuję pytania związane z bardziej z tematem:

    Jak często przechodzisz po moście?
    - Tylko jak mam po drodze
    - Jak widzę most, zawsze muszę przejść na drugą stronę
    - Boję się wody, omijam mosty z daleka...

    • 11 0

  • A zaprojektowany

    tak został, żeby żaden bezdomny tam nie przenocował. Co innego most przy Kotwiczników, tam są piękne miejsca noclegowe!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane