• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym

VIK
25 marca 2024, godz. 10:00 
Opinie (34)
Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m.

Warszawskiej firmie PORR powierzono modernizację nabrzeży Rudowego i Bytomskiego w Porcie Gdańsk. Zadanie zostanie wykonane dzięki środkom unijnym. Inwestycja ma zostać zakończona w ciągu 2 lat.



Łączna wartość podpisanych umów na realizację robót budowlanych 450 m nabrzeży wynosi 142 mln zł brutto, z czego 51 mln zł przypada na Nabrzeże BytomskieMapka, a 91 mln zł - na RudoweMapka. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu "Łącząc Europę" na lata 2021-2027 (CEF 2).

Lotos Petrobaltic zamówił statek w Singapurze Lotos Petrobaltic zamówił statek w Singapurze

- Są to już wiekowe i wyeksploatowane konstrukcje. Nabrzeże Rudowe zbudowano ponad 80 lat temu na przełomie lat 30. i 40. XX wieku. Przechodziło jedynie doraźne remonty. Z uwagi na zły stan techniczny (m.in. ścianki szczelnej) w 2019 r. część nabrzeża została wyłączona z obsługi statków i prowadzenia przeładunków. Nieco młodsze jest Nabrzeże Bytomskie. W części płytowej, która jest obecnie eksploatowana, zostało wybudowane prawie 60 lat temu. Wykonanie robót pogłębiarskich i zwiększenie głębokości przy nabrzeżach otwiera możliwości obsługi większych niż dotychczas jednostek przy tych obiektach - mówi Stefan Rudnik, dyrektor Pionu Inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.


Rozbudowa Nabrzeża Rudowego III, która niebawem się rozpocznie, obejmie odcinek o długości 232,5 m i 18-metrowy odcinek Nabrzeża Administracyjnego. W ramach projektu zostanie wykonane nowe nabrzeże o konstrukcji płytowej wsparte na ruszcie z żelbetowych pali, z przednią stalową kombinowaną ścianką szczelną. Na nabrzeżu pojawi się też tor kolejowy o długości 265 m. W wyniku prac czerpalnych część Basenu Górniczego zostanie pogłębiona do 11,20 m (obecnie od 6,1 do 10,2 m).

Port Gdynia. Jest nowy wiceprezes, prezesa brak Port Gdynia. Jest nowy wiceprezes, prezesa brak

- Nabrzeże będzie miało większą nośność, ma być dostosowane do prowadzenia przeładunków największymi urządzeniami samojezdnymi typu LHM 550 i Mantsinen 300. Dzięki pogłębieniu części basenu będą mogły tu cumować statki o zanurzeniu maksymalnym do 10,60 m i nośności do 35.000 DWT) - mówi Artur Dziambor, rzecznik prasowy Portu Gdańsk.

W przeciwieństwie do Rudowego Nabrzeże Bytomskie jest obecnie wykorzystywane do obsługi statków i prowadzenia przeładunków. Z uwagi na niezadowalający stan techniczny istniejącej części płytowej nabrzeża oraz by umożliwić cumowanie jednostek o większych parametrach, ZMPG podjął decyzję o jego przebudowie. Modernizacja obejmie dwa odcinki: część płytową o długości ok. 143 m i część skarpową o długości 60 m.

Dzięki temu zadaniu nabrzeże zostanie wydłużone do 203 m w wyniku zalądowienia 60 m nabrzeża skarpowego. Tak jak i Rudowe nowe Nabrzeże Bytomskie będzie miało konstrukcję płytową wspartą na ruszcie z żelbetowych pali, z przednią stalową kombinowaną ścianką szczelną. Na nabrzeżu zostanie wykonana nawierzchnia z betonu cementowego zbrojonego zbrojeniem rozproszonym.  W wyniku prac czerpalnych mających na celu pogłębienie części przy nabrzeżu do 10,20 m (obecnie ok. 6 m) będą mogły tu cumować statki o nośności do 7.000 DWT i długości 120 m. Ale możliwe też będzie dostosowanie nabrzeża do obsługi statków o nośności do 15.000 DWT i długości 145 m po usunięciu dalby i pomostu komunikacyjnego istniejącego dalbowego stanowiska przeładunkowego.
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (34)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane