• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Afera promowa. Remontowa Shipbuilding ofiarą nieuczciwego przetargu?

Wioletta Kakowska-Mehring
7 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Glenn Sannox, czyli jeden z promów, miał wejść na linię na wyspę Arran w 2018 roku, a ma być przekazany dopiero w 2023 roku. Glenn Sannox, czyli jeden z promów, miał wejść na linię na wyspę Arran w 2018 roku, a ma być przekazany dopiero w 2023 roku.

Miały być promy, jest afera na szczeblu rządowym. Sprawa toczy się w Szkocji, ale ma też polski wątek. Według brytyjskiej stacji BBC przetarg na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych ogłoszony w Szkocji, który wygrała miejscowa stocznia, był ustawiony. Jak wynika z ustaleń dziennikarzy, wygrać powinna była gdańska Remontowa Shipbuilding. Jak się dowiedzieliśmy, Stocznia nie wyklucza podjęcia kroków prawnych.



Czy Remontowa Shipbuilding powinna podjąć kroki prawne w sprawie szkockiego przetargu?

- W 2014 roku w Szkocji ogłoszono przetarg na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych dla CalMac, który ostatecznie wygrała tamtejsza stocznia Ferguson Marine. Brytyjska stacja BBC weszła w posiadanie dokumentów, z których wynika, że przetarg mógł być "ustawiony", a zwycięska stocznia była traktowana preferencyjnie, co jest naruszeniem prawa zamówień publicznych UE - podał branżowy portalmorski.pl, który szczegółowo opisał sprawę.
Działająca na rzecz Clyde w Porcie Glasgow stocznia Ferguson Marine od lat borykała się z kłopotami. Od 2012 r. utrzymywała się dzięki zamówieniom na dwa małe promy spalinowo-elektryczne dla państwowego armatora CalMac, jednak na skutek problemów finansowych straciła kluczowych pracowników i nie była w stanie przyjąć w tamtym czasie trzeciego zamówienia. W 2014 r. trafiła pod zarząd komisaryczny. W momencie, kiedy rozstrzygany był przetarg na nowe promy także dla CalMac, stocznia Ferguson Marine nosiła już nazwę Ferguson Marine Engineering Ltd. i znajdowała się pod zarządem Jima McColla, przedsiębiorcy powiązanego z ówczesnym premierem Alexem Salmondem.

W 2015 r. właśnie tej stoczni rząd Szkocji przyznał kontrakt o wartości 97 mln funtów na budowę dwóch stumetrowych promów dwupaliwowych, zasilanych skroplonym gazem ziemnym, dla państwowego przewoźnika CalMac. Przetarg na te jednostki prowadziła rządowa spółka Caledonian Maritime Assets Limited zarządzająca publicznymi aktywami, takimi jak m.in. statki, porty i przystanie oraz infrastruktura dla usług promowych na zachodnim wybrzeżu Szkocji.

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

W przetargu uczestniczyło sześć stoczni, w tym Remontowa Shipbuilding z Gdańska, która już wcześniej, w latach 2006-2011, zbudowała i przekazała temu szkockiemu armatorowi trzy promy pasażersko-samochodowe.

Promy wciąż niegotowe i droższe



Sprawa pewnie nie zyskałaby zainteresowania dziennikarzy BBC, gdyby promy powstały w terminie i kosztowały zgodnie z przetargowymi ustaleniami. Niestety tak się nie stało.

Żadna z zamówionych jednostek nie weszła jeszcze do eksploatacji, choć opóźnienie względem terminów umownych wynosi już pięć lat. Prace nad promami pochłonęły już dodatkowe 150 mln funtów z pieniędzy podatników. Szkocka stocznia pod drodze miała ponownie zarząd komisaryczny, następnie przeszła znów pod kuratelę państwa, a w 2016 roku okazało się, że kadłub jednej z jednostek został zbudowany z niewłaściwych materiałów i nie uzyskał zatwierdzenia klasyfikatora.

Dziennikarzom BBC udało się pozyskać dokumenty przetargowe, z których wynika że, stocznia Ferguson Marine została w trakcie przetargu potraktowana preferencyjnie na szkodę pięciu innych stoczni, które starały się o ten kontrakt. Całość odbyła się z naruszeniem obowiązującego prawa unijnego. Co więcej, szkocka oferta powinna była zostać odrzucona w procedurze przetargowej na samym początku, jako że nie spełniła jednego z obowiązkowych wymogów minimalnych, czyli przedstawienia aktualnego zabezpieczenia bankowego budowy.

Remontowa Shipbuilding (Stocznia Północna) w latach 2005-2011 budowała promy dla CalMac. Bute to jedna z trzech jednostek dla szkockiego armatora. Remontowa Shipbuilding (Stocznia Północna) w latach 2005-2011 budowała promy dla CalMac. Bute to jedna z trzech jednostek dla szkockiego armatora.

Ferguson Marine miała być także jedynym oferentem, który otrzymał pełną 424-stronicową szczegółową specyfikację techniczną, podczas gdy pozostałe pięć stoczni musiało korzystać tylko z  124-stronicowej skróconej wersji. To nie koniec, w marcu 2015 roku, kiedy otwarto oferty, okazało się, że Ferguson Marine wyceniła budowę na 109,8 milionów funtów, podczas gdy najtańsza złożona oferta dotyczyła kwoty 72,8 milionów funtów. Według BBC strony zaangażowane w przetarg zrobiły wszystko, aby wygrała go stocznia Ferguson Marine.

Remontowa Shipbuilding nie wyklucza podjęcia kroków prawnych



Jednak według BBC najlepszą ofertę złożyła Remontowa Shipbuilding. Po ogłoszeniu zwycięzcy stocznia z Gdańska, która ostatecznie zajęła drugie miejsce, zakwestionowała wynik przetargu i poprosiła CMAL o wyjaśnienie. Odpowiedzią był e-mail informujący, że przyczyną przegranej polskiej stoczni była... "słaba" specyfikacja techniczna, licząca zaledwie 129 stron, podczas gdy "zwycięska oferta zawierała pełniej rozwiniętą specyfikację, obejmującą 351 stron z pełnymi szczegółami zakresu dostawy.

- Potwierdzamy, że stocznia Remontowa Shipbuilding startowała w przetargu na budowę dwóch promów typu dual-fuel, zasilanych LNG w latach 2014-2015 dla armatora Caledonian MacBrayne. Potwierdzamy także, że specyfikacja techniczna tych jednostek, którą otrzymaliśmy od Caledonian Maritime Assets Ltd. wraz z zaproszeniem do składania ofert, liczyła 129 stron, jak również i to, że nigdy potem nie zostaliśmy zaproszeni ani nie braliśmy udziału, w jakiejkolwiek formie, w bezpośrednim spotkaniu z Caledonian Maritime Assets Ltd. Zdajemy sobie sprawę z nieprawidłowości, którymi ten przetarg mógł być obarczony, ponieważ już wcześniej otrzymywaliśmy nieoficjalne sygnały na ten temat. Obecnie analizujemy sytuację i wnikliwie śledzimy rozwój wydarzeń, a także reakcję opinii publicznej w Szkocji dotyczące tej sprawy. Rozważamy także podjęcie ewentualnych kroków prawnych w związku z podejrzeniem naruszenia prawa zamówień publicznych Unii Europejskiej - poinformowały nas władze Remontowa Shipbuilding.

Miejsca

Opinie (54) 9 zablokowanych

  • Słucham? (1)

    Powiedzcie ilu firmom pieniądze zalegacie,ile firm podwykonawczych splajtowało , ilu ludzi przez Was pieniędzy nie otrzymało ... Tym się pochwalcie

    • 8 8

    • ty tak caly czas,podnozek pod biurkiem towarzysza prezesa?,wyjdziesz szczekniesz ,nie znajac tematu i z powrotem pod nozki.

      • 0 3

  • Zadna nowość, kolejna afera. Oczywiście naszym kosztem. Sami krętacze u góry! (3)

    • 6 8

    • Morawiecki niszczy i rujnuje

      • 3 2

    • Materiał dotyczy Szkocji ! (1)

      nasza stocznia była potencjalnym wykonawcą promów ..

      • 6 0

      • To tylko klasyczny totalny oszołom, im nie wytłumaczysz widzą tylko jedno...

        • 5 1

  • A naszych dziennikarzy zbytnio nie zaciekawiło (1)

    Przedłużające się zamówienie i wzrastające koszty budowy polskiej tzw korvety Ślązak.
    Problem w tym, że nasze dziennikarzy boją się chwytać takich rzeczy.

    • 13 2

    • Miała to być korweta Gawron (nawet typu Gawron, wszak aż 7 ! planowano, kasy nie mając). Ślązak to już...

      była nazwa zmieniona, gdy okręt miał zostać tzw. "patrolowcem korwetowym", jedynym czymś takiego rodzaju na świecie. Oczywiście "patrolowiec korwetowy" to ironia; moja, do której zastrzegam sobie prawa autorskie :-)

      • 3 0

  • Nie dać się w...ć

    Możecie sobie żartować, ale w Szkocji rząd ma teraz pełne gacie, ze jak wszystkie 5 wykiwanych stoczni wezmie międzynarodowe kancelarie i zarzuci ich pozwami, to ten szkocki armator lezy i kwiczy. A ferguson już na pewno żadnego statku nie zbuduje, bo będzie tylko chodził po sądach. To ewidentny przekręt i jak RSB to odpuści i da sie wyd... szkotom, bo będzie sama sobie winna.

    • 14 3

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Szkoci to są przysłowiowe sknerusy i tak jest w rzeczywistości, dużo w różnych hotelach w całym UK przebywałem i tylko w Szkocji wi-fi było płatne, a do obiadu napoje były płatne, gdzie poza Szkocja zawsze armator to pokrywał i jedzenie i napoje i często alkohol było za free i nie było problemu z rozliczeniem z hotelem. Szkoci to dusigrosze i to jest fakt sprawdzony empirycznie

    • 45 12

    • Słabego masz armatora szparagowcu

      • 4 2

    • Zacznij naprawdę pływać promami to będziesz zaskoczony że "prawie" wszędzie napoje są płatne. Nawet na wycieczkowcach których rejs kosztuje nie małe pieniądze. Nie wypisuj bzdur obieżyświecie.

      • 3 19

    • Aż dziw bierze, że Ryanair nie jest przewoźnikiem Szkockim, schemat działania by pasował

      • 19 1

  • Biedna Remontowa

    Do tej pory to ONA rolowała innych jak Rumię i nie tylko,a teraz JĄ i odrazu do sądu?

    • 17 53

  • A efekt będzie taki (4)

    Obywatele Szkocji zapłacą jak za zboże, statki się nie pojawia a szkocka stocznia i tak padnie.

    • 56 2

    • Chciałem napisać, że niemożliwe, bo to Szkocja nie Polska, ale potem pomyślałem (1)

      Że przecież tam jest tylu Polaków, że wszystko jest możliwe.

      • 5 4

      • Ale Donald niestety wrócił do Polski ;P

        • 2 5

    • Za to robotnik szkocki miał pracę. A robotnik ma też prawa wyborcze - i tylko to interesowało "przetargodawcę"

      • 6 1

    • Prawie jak za Donalda ;P

      Miał być inwestor z Kataru i d..pa

      • 15 14

  • Grunt że walki krajowe przechodzą bez echa xd

    • 3 2

  • PiS i uczciwy przetarg? (9)

    • 10 28

    • Leki

      Leki, chłopie trzeba brać

      • 5 1

    • Prowokator (4)

      Czy id**ta?

      • 15 4

      • Dziwnym zbiegiem okoliczności wszystkie przetargi PiSu wygrywa firma Daniela z Pcimia. (3)

        Jak na przykład remont lwów pod Pałacem Prezydenckim za jedyne 2mln zł zważywszy, że poprzedni remont w 2012r zamknął się w kwocie 70tys zł. Jeszcze masz coś mądrego do dodania?

        • 6 15

        • Jaki przetarg?

          Jaki przetarg w Szkocji, przeprowadził PiS i wygrał go Daniel z Pcimia? Umiesz zrozumieć, co jest napisane w tym artykule? Przetarg na promy w Szkocji, a nie w Polsce. Jedyny udział Polski w tym procesie, to udział polskiej prywatnej stoczni. Jakim trzeba być "myślącym inaczej", by oskarżać kogokolwiek, za czyny nie popełnione? Acha, trzeba być wyznawcą PO.

          • 11 0

        • (1)

          Kolejny cymbał albo bot.

          • 7 2

          • Informacja do zweryfikowania w minutę, wystarczy wyłączyć TVP dezInfo i włączyć Google.

            • 4 5

    • od kiedy???

      Od kiedy to, PiS rządzi w Szkocji? Tobie już całkowicie wyżarło w mózgu komórki myślące? Przeczytaj jeszcze raz ten artykuł, o ile go czytałeś ze zrozumieniem. Tam nie ma nic o polskim rządzie, tylko o polskiej prywatnej firmie, która była uczestnikiem w przetargu. No cóż, takich "myślących inaczej" nie sieją.

      • 8 1

    • Jak widać boty nie działają jeszcze za dobrze, a sztucznej inteligencji na szczęście wciąż daleko do prawdziwej.

      • 7 2

    • Impotencja intelektualna

      Co ma głąbie PIS do przetargu w Szkocji.
      Impotencja Intelektualna.

      • 12 3

  • Duch

    Sas and Moraw company nie zna granic... u nas też stepka promu widmo jest...

    • 11 9

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane