• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy

Wioletta Kakowska-Mehring
29 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:05 (2 października 2020)
Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów. Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Główne uzbrojenie ORP Ślązaka, czyli armata Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, już wymaga naprawy, choć jednostka zaledwie rok temu trafiła do służby. Okręt z racji na długi czas budowy, czyli aż 18 lat, stał się symbolem nieudanych inwestycji wojskowych i realizacji stoczniowych. Czyżby to nie koniec kłopotów?



AKTUALIZACJA, godz. 12.05: Otrzymaliśmy odpowiedź 3. Flotylli Okrętów.

- Korweta patrolowa ORP Ślązak przed wejściem do służby w Marynarce Wojennej RP przechodziła wielomiesięczne intensywne  próby zdawczo - odbiorcze, w związku z czym mechanizmy główne oraz pomocnicze a także uzbrojenie były intensywnie eksploatowane, co przyspieszyło konieczność przeprowadzenia przeglądów półrocznego i rocznego armaty. Zgodnie z dokumentacją techniczną dostarczoną przez producenta tj. firmę "Leonardo" armata wymaga przeprowadzenia przeglądów okresowych. Zakres prac i wykaz podzespołów  podlegających sprawdzeniu został zawarty w przedmiotowej dokumentacji. Należy zaznaczyć, że przetarg został ogłoszony przede wszystkim na przegląd armaty, a nie na jej naprawę a sygnalizowane prace dodatkowe zawarte w "Wykazie prac naprawczych", wynikają z intensywnego procesu eksploatacji w trudnych warunkach morskich - cz.p.o. kpt. mar. Anna Sech, rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów.


- 24 września Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła postępowanie przetargowe w sprawie przeglądu i naprawy armaty Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, która stanowi główne uzbrojenie ORP Ślązak. Zainteresowane podmioty mają czas na składanie wniosków do 30 września bieżącego roku - wyśledził branżowy portal ZBiAM.pl, czyli Zespół Badań i Analiz Militarnych.

Czy tylko zrzutka uratuje polską flotę?



Armata została zakupiona od spółki OTO Melara należącej do włoskiego koncernu zbrojeniowego Leonardo. Według informacji opublikowanych w zamówieniu wykonawca ma dokonać pełnego serwisu oraz przeprowadzić naprawę prawego ramienia wahliwego, które może być niesprawne ze względu na problemy z synchronizacją z bębnem ładowarki. Prace mają także objąć kontrolę wskaźników zatkania filtra w układzie hydraulicznym, kontrolę węża elastycznego, urządzenia nastawczego zapalnika zbliżeniowego, obrotu bębna ładowarki czy sprawdzenie przyczyn braku wyrównania układu współosiowości. W postępowaniu pada kwota 482 tys. euro, czyli niecałe 2 mln zł.

- Co ciekawe, realizacja powyższej usługi nie została wpisana w umowę na dostawę części zamiennych i narzędzi specjalistycznych, która została zawarta w sierpniu pomiędzy 1. Regionalną Bazą Logistyczną oraz firmą Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. - zauważa portal ZBiAM.pl. Kontrakt opiewa na kwotę 38 mln zł.

ORP Ślązak wszedł do służby. Uroczystość w Gdyni



Przypomnijmy, że Ślązak to kontynuacja projektu budowy korwety wielozadaniowej Gawron. W 2012 roku uznano, że prawie gotowy kadłub Gawrona będzie podstawą do budowy okrętu patrolowego Ślązak. Niezbędne prace, dostosowujące kadłub do nowego projektu, bez zintegrowanego systemu walk, wyceniono na 115,91 mln zł, a koszt całkowity na 1,16 mld zł. Do marca 2018 roku, czyli podpisania umowy nabycia SMW przez PGZ Stocznię Wojenną, koszty budowy okrętu wyniosły już 1,171 mld zł. Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



O usterkę, naprawę i stanowisko w tej sprawie zapytaliśmy rzecznika Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Miejsca

Opinie (135) 3 zablokowane

  • Ten okręt jest tak dobry, że w pojedynkę potrafi rozwalić flotę pacyficzną i atlantycką USA.

    Nie na darmo 18 lat go budowano.

    • 8 0

  • Okrętów prawie nie mamy

    Za to admirałów od licha i trochę.

    • 15 0

  • To nie ma żadnej gwarancji ????? (1)

    • 2 4

    • A 18 letnie auto ma gwarancje?

      Przeciez nie kupili tej armaty rok temu

      • 4 0

  • jak tak psioczycie na obecną władzę, to napiszcie dlaczego ktoś budował to 18 lat a dopiero w 2018 ktoś zdecydował, żeby

    bo projekt sprzed 16 lat nie miał juz sensu, o tym na trojmiasto peel się nie dowiemy

    • 3 8

  • no nie wierzę... (1)

    A to żadnej gwarancji czy coś na to nie ma ? to są chyba jaja....

    • 13 0

    • gwarancja po 18 latach od zamówienia?

      Śmiech śmiechem, ale przecież nie wiemy kiedy taka armata została zakupiona i ile przeleżała na magazynie.
      Powiedzmy sobie szczerze - okręt oddany rok temu, ale czy na pewno możemy powiedzieć że to nowy okręt z 2019 roku?

      • 6 0

  • tutaj nie czas od daty produkcji czy montażu ma znaczenie tylko liczba cykli a w tym przypadku wystrzałów

    jeśli było dużo wystrzałów to wg specyfikacji czy procedury, działo nadaje się do remontu. Nic tutaj zaskakującego, no ale rozumiem, że dla tej redakcji taki temat to gratka, haha znaffcy nic tylko szukamy co by tutaj dowalić

    • 7 1

  • Jesteśmy prawdziwą potegą :) (1)

    W zasadzie na ten moment naszą marynarkę możemy równie dobrze zlikwidować i wprowadzić wyłącznie Straż Przybrzeżną z Ratownictwem Morskim.

    Nasza zbrojeniówka jest tak przesiąknięta korupcją i nepotyzmem, że w zasadzie należałoby tych wszystkich ludzi wywalić na zbity pysk. Jakiekolwiek uzbrojenie projektowane w Polsce jest po prostu Misiem.

    Nie potrafimy zintegorwać zachodnich produktów z naszymi wynalazkami, zresztą często kupujemy najgorsze badziewie.

    Oczywiście jedyne rozwiązanie to porzucenie naszej zbrojeniówki i oparcie się w 100% na zagranicznych dostawach. Za pieniądze które utopiono po 1989 w naszej marynarkę moglibyśmy mieć z po 3 (zagraniczne) korwety i fregaty oraz ze 3 okręty podwodne.

    • 57 1

    • Mamy świetne wielkokalibrowe karabiny wyborowe, na które Izrael nawet chce kupić licencję

      wiec o czymś to świadczy. Wiele takich pomysłów zostało zakopanych lub oddanych za darmo zachodnim firmą po 89

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane