• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • (4)

    Jak rząd wykupi akcje DCT to już nie ma strajku czy podwyżki płac, tracicie wszystko stopniowo aż do upadłości.
    Jestem tylko ciekaw co zostanie po wygaśnięciu umowy,
    Dobry ruch Australijczyków chcą odzyskać to co włożyli przy minimalnym jeszcze zysku.

    • 41 14

    • gdyby przy władzy było PO to na pewno w nie długim czasie nic by tam nie było, przecież w Niemczech są większe bazy kontenerowe.

      • 1 4

    • nie martw się, nie wykupi

      zbyt biedni są

      • 1 0

    • jak wezmą to wistują

      to zarobią 2-3 razy więcej niż włożyli. To tylko jeden z interesariuszy z większościowym udziałem. I możliwe, że my zostaniemy ze spłatą unijnych dotacji... ;)
      Kupią Rosjanie i... ;)

      • 6 1

    • Minimalnym? Właśnie pokazujesz jak mało wiesz. Ale taki jest zwyczaj w PL. Nie znam się ale nawijam.

      • 7 3

  • Może Rząd by w to zainwestował, ale Obajtek już ma dobrze płatną prezesurę w ORLEN i niedługo w LOTOSie (1)

    • 14 7

    • znajdzie się jeszcze kilku chętnych misiewiczów w przewodniej parti narodu

      takich w PiS nie brakuje

      • 7 0

  • (1)

    wiadomo juz od 2010 roku kto kupi w przyszłosci dct ,panowie z kopenhagi od dawna buduja swoje przyczólki w trójmiescie.STSy niedługo wyblakną i beda APT terminal gdansk A/S

    • 8 2

    • no tak,

      dyrektora już tam mają

      • 0 0

  • no prosze, emeryci australijscy wybieraja sie na emerytury i kasy brakuje (1)

    • 36 5

    • i pewnie dostaną 500+

      a nasi obejdą się smakiem

      • 3 0

  • pamiętam jak australijczycy najpierw chcieli zainwestować w Gdyni. wybrali sie do urzedu miasta ale tam okazało się, że nie ma (5)

    wtedy Adamowicz przyjął ich z otwartymi rękoma.

    • 39 12

    • no i teraz jednak wychodzą (4)

      • 6 12

      • jak sie zarobi, to się wychodzi (1)

        pieniądz nie może leżeć i nie może być hazardzistą, takie zasady.
        Widocznie lepsze deale mają na oku. Od tego są.

        • 26 0

        • Takim sposobem właśnie te wszystkie nasze stocznie upadły

          • 8 6

      • rozwineli i teraz sprzedadzą z zyskiem. moze rząd polski niech kupi.

        • 15 1

      • bo to sprawa rządu, a nie budynia

        kto im zagwarantuje że za miesiąc nie przyjdzie Kaczorowi na myśl znacjonalizować wszystkie fabryki ? Sejm zrobi ustawę w 3 dni, Adrian podpisze w nocy a do sądu nie będzie po co chodzić jak prokuratorzy od Ziobry nałożą togi sędziowskie

        • 19 22

  • chwyty z końskiego targu

    Zrobić wynik, koszty ściąć do wytrzeszczu oczu (załogi), szybko sprzedać w górce...
    Klient dostaje zgonioną chabetę napojoną cementem dla wagi...

    • 19 5

  • Sekretarz stanu USA ds. armii, powiedział że, nie ma szans na bazy w Polsce.
    Tym samym zaoszczędził wolakom 2 mld usd, targować i brać!

    • 8 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane