- 1 Unimot rozbuduje bazę paliwową w Porcie Gdańsk (6 opinii)
- 2 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (69 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (131 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
- 6 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
Australijczycy sprzedają udziały w DCT
Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.
- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.
Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).
Fundusz Macquarie sprzedaje DCT
O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.
Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.
DCT potentatem na Bałtyku
Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.
Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.
Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.
W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.
Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.
Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.
Miejsca
Opinie (167) 10 zablokowanych
-
2018-09-22 07:29
Były pracownik DCT (2)
Australia czyli jedna z koloni wielkiej brytanii,będąca własnością królowej Elżbiety II ,sprzeda innemu
podmiotowi zależnemu od tej samej królowej. Tak to już jest ,że w świecie przestrzeni anglosaskiej
wszystko jest własnością Pałacu Backingham.- 6 5
-
2018-09-22 08:07
rany co za bzdety (1)
- 2 2
-
2018-09-22 17:57
Poczytaj trochę dowiedz się to zmienisz swoje zdanie.
- 1 0
-
2018-09-22 08:13
Udziały kupi Port w Hamburgu, i tyle bedzie tego.
- 7 4
-
2018-09-22 08:47
(2)
Sprzedaż to efekt bajzlu jaki pis robi w Polsce. Takie inwestycje kupuje sie patrzac dlugofalowo a niestety dzialania pis doprowadza do ucieczki inwestorow z Polski. Zaraz jakis burak napisze ze kupi to polska firma odpowiadam to nic nie da jest potrzebny miedzynarodowy inwestor z kontaktami ktory nagra kolejne kontrakty na swiecie.
- 8 18
-
2018-09-22 09:21
Kontakty nagraja kontakty i te kontakty nawiążą kolejne kontakty. Szkoda że fundusz sprzedaje spółki w 23 krajach i oczywiście PiS rządzi we wszystkich 23 krajach. Beawooo Ty.
- 4 2
-
2018-09-23 13:07
Musisz trochę obniżyć temperaturę swojej głowy bo cię PiS w nocy zbierze do szpitala
Jak tego nie zrobisz i akaczynski będzie twoim chirurgiem, co za baran
- 0 0
-
2018-09-22 11:41
przeciez wiadomo ze bedzie tam dalej terminal kontenerowy czy komus sie to podoba czy nie i bedzie jeszcze wiekszy sami zobaczycie
- 8 2
-
2018-09-22 13:07
Szansa
Może w końcu zmienia kadrę "zarządzająca". Jak ktoś kupi za prawdziwe miliony, milion będzie jeszcze mniej warta.
- 10 0
-
2018-09-22 15:10
A teraz bedzie dobra zmiana.
Mateusz wprowadzi wszystkich swoich Narodowych fachowców. Oni już czekają.
- 6 6
-
2018-09-23 11:30
Kupi maersk - jak nic!
Ale na pewno nie Agencja Rozwoju Przemysłu, bo po co nam tak zyskowna i przyszłościowa działalność, jak największy terminal kontenerowy? Lepiej topić miliardy w mrzonkach o przemyśle stoczniowym. No, ale w DGT związki zawodowe są słabe i Duda Piotr nic tam nie ugra...
- 5 2
-
2018-09-23 13:05
Państwo powinno zakupić udziały, wziąć kredyty i kupić te 64%, na tym można zarabiać
Do końca świata, transport morski nie upadnie
- 6 1
-
2018-09-23 13:13
Maersk raczej nie kupi
Ja myślę, że kupi DP World i że prezes Thorpe, wcześniej prezes w kilku terminalach DP na świecie, nie przyszedł tu bez powodu.
- 7 0
-
2018-09-23 16:03
Raczej
ruskie kupią aby doprowadzić do upadłości.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.