• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera

Robert Kiewlicz
24 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów. Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów.

Nawet o 70 proc. mają zostać podwyższone opłaty pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od linii lotniczych. Branża ostrzega, że podwyżki zostaną przerzucone na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Nowe daniny pozbawią polskie regionalne porty lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszą w ogóle konkurencyjność lokalnego rynku lotniczego.



Ceny biletów lotniczych są:

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza



Zaproponowano podwyższenie taryf od 1 stycznia 2022 r.:

  • terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.);
  • terminalowej dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.);
  • trasowej - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).

Konsekwencje podwyżek poniosą pasażerowie



Branża lotnicza jest oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych.

Łatwiejsze podróżowanie po UE. Rozpoczęto wydawanie certyfikatów COVID



- Pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego - czytamy w liście otwartym. - Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo "opodatkować" pasażerów polskich portów regionalnych?

Polskie lotniska stracą na konkurencyjności



Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych - ostrzegają przedstawiciele branży.

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku



- To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 - czytamy w liście. - Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro.
Podpisani pod listem prezesi spółek związanych z rynkiem lotniczym zwracają również uwagę, że dominującym w Europie jest system jednej strefy poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83 proc. państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych - Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych.

Rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • 15 zł od pasażera

    przy locie krajowym.

    • 9 0

  • LOT jest promowany bo to państwowa firma z bazą na Okęciu, regionalne porty lotnicze rozwijają się głównie dzięki tanim liniom jak Wizz czy Ryan oraz innym przewożnikom, do zarazy super się to rozwijało, w miastach jak Kraków czy Gdańsk napędziło turystykę na niespotykaną wcześniej skalę, teraz rząd dowali ,, prywaciarzom'' i nakarze latać LOT-em, po to też lotnisko Baranów i CPK, chociaż moim zdaniem to mrzonka i nigdy nie powstanie.

    • 34 4

  • Paranoją jest to, że mój niewielki bagaż (1)

    Leci tym samym samolotem, nie ma własnego fotela a za bilet płaci więcej niż ja.

    • 30 1

    • Jak sam nie chce placic za siebie,to go nie zabieraj.

      Dosc lotow na krzywy zamek.Moze skruszeje?

      • 1 0

  • Elektorat pis raczej nie lata samolotami, także nie uderzają tym w swój elektorat (2)

    proste

    • 27 11

    • elektorat PIS jest antypolski, zakupy robią w biedronce, na wakacje nie jezdza a kase trzymają w skarpecie albo w zachodnich bankach. Tankują na stacjach paliw marketowych. etc. Więc to jest typowe antypolskie działanie.

      • 2 1

    • bo ludzie mają siedzieć w domach

      samolotami powinna latać tylko elita w najważniejszych sprawach
      na grilla do juraty, na narty itp
      jak chcesz na wycieczkę to sobie pojedź do Lichenia albo do Mielna
      na nic innego i tak nie będzie stać ludzi za parę lat

      • 3 1

  • Policzmy (6)

    524,58 + 1347,76 + 245,81 = 2118,15. Wg jakiś analiz średnia liczba pasażerów per lot to 104 (było 119), co daje nam zwyżkę ceny na poziomie 20 PLN. To chyba nie jest jakiś dramat za komfort i szybkość przemieszczania.

    Poza tym chcieliście kryzysu to go teraz macie, także przestańcie marudzić. Szmatka na ry jek, daweczka w rączkę i cisza. A jak się nie podoba to zrobić to co zrobiła Solidarność w roku 1988, a jak nie macie jaj to mo rda w kubeł i płacić.

    • 26 6

    • Policzyłeś lot Warszawa - inny polski port regionalny. Przy lotach międzynarodowych wyjdzie sporo mniej. Ale "branża jest oburzona"...

      • 2 0

    • No niby tak (2)

      Ale zobacz że można było polecieć za 39 zł na drugi koniec Europy a nawet na Bliski Wschód ( Izrael był po 39) to już tych cen nie będzie .

      • 5 0

      • Ja to rozumiem, tylko zawsze trzeba się zastanawiać nad skutkiem takiego czy innego działania. Pompujesz kasę wydrukowaną, będziesz miał większą inflację, jak nie dzisiaj to za kilka miesięcy, ludzie tego nie rozumieją. Cieszą się z 500+ i innych dodatków, kurcze przecież zabierają potem te 500+ w podatkach, podwyżkach cen. Prąd, żywność, paliwo. Wpompowali 340 mld w tę zas raną pandemię, i co ktoś się zastanawia skąd te pieniądze. Tyle kasy !!! Ile można było za to postawić szpitali, ile ludzi faktycznie uratować, ile dróg zbudować dla bezpieczeństwa, postawić elektrownie jądrową itd itp. Codziennie pompuje się miliony w testowanie idi otów, żby wykryć kilka przypadków, z czego może żaden nie ma żadnych objawów, chyba, że strachu i głupoty. Sorry, ale ludzie doprowadzili do tego kryzysu, nie rządy, bo gdyby ludzie się postawili żylibyśmy jak dawniej. A dawniej to już jest przeszłość, która nie powróci.

        • 1 3

      • Pomyśl:

        Po pierwsze taka cena była tylko dla pewnej puli biletów, a reszta płaci drożej. A po drugie takie ekscytowqnie się różnica w cenie pomiędzy 39, a powiedzmy 99 zł jest dla teoretyków, którzy i tak nie polecą - bilet lotniczy to tylko część kosztów całej "wycieczki", a sam transfer z lotniska może ta różnice zniwelować (nie mówiąc o cenach na miejscu, noclegu itd.).

        • 2 0

    • I znalazł się cwaniaczek! Normalnie wulkan intelektu. (1)

      • 2 1

      • Hm, nie ma jak złożyć kilka wyrazów w zdanie z którego nic nie wynika.

        Lepiej mieć usta zamknięte i wydawać się głupim niż je otworzyć i rozwiać wszelkie wątpliwości.

        • 3 1

  • Bardzo dobrze - natura odetchnie a ja i tak nie latam bo się boję że samolot się rozbije :) (3)

    Jak wypoczynek to tylko w Borach Tucholskich :)

    • 16 11

    • (1)

      Oswiece cie, samoloty i tak beda latac w takiej samej ilosci

      • 3 0

      • Oswiec mnie jeszcze w innym temacie.

        Ile sie rozbije?

        • 0 1

    • no tak - "ja nie potrzebuję, to inni też nie"

      • 2 0

  • Oj lotniska skorumpowanego Bolka niezadowolone? Poco nam lotniska jak są w Berlinie jak mawiał Tusk (1)

    • 16 14

    • korupcja to sama esencja pis

      aaa nie, to jest 'korupcja polityczna' czyli dostaniesz stanowisko w publicznej spółce z wypłatą 50,000 zł miesięcznie za głosowanie zgodnie z PIS, wtedy to już nie jest zwykła karalna korupcja

      dla przekupnych posłów 50 tyś złotych miesięcznie, a dla zwykłego człowieka olbrzymia kwota 1000 zł 'trzynastki', ale jedno i drugie za publiczne pieniądze

      nikt tyle nie dał!! nikt!

      • 4 0

  • A więc to co mówili komuniści to prawda kapitalizm to niewolnictwo i wyzysk oraz ceny z kosmosu ,jakie osiągnęliśmy dno jako społeczeństwo tego nie da się opisać gorzej jak za pańszczyzny

    • 6 6

  • To jest artykuł sponsorowany? (3)

    Ani słowa o tym, dlaczego PAŻP podnosi opłaty, brak wypowiedzi przedstawicieli PAŻP. To ma być dziennikarstwo!?

    • 19 1

    • To tylko serwis informacyjny... (1)

      było tu kiedyś dziennikarstwo?

      • 10 0

      • nie było

        • 5 0

    • Jak moze byc tu dziennikarstwo,jak nie pracuja tu dziennikarze.

      • 5 0

  • Polska to teraz mocarstwo (2)

    A będzie jeszcze lepiej. Polski bezwład wystrzeli nas na numer jeden ma świecie. Wyprzedzimy Bangladesz. Nawet jak stawki wzrosną o 1000% to biedne niemcy czy inne francuzy będą latać z Polski. Oczywiście jak rozsuniemy drut kolczasty i ich wpuścimy

    • 42 9

    • miejskie lotnisko

      • 0 0

    • bangladesz może tak, ale Indie już chyba nie :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane