• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera

Robert Kiewlicz
24 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów. Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów.

Nawet o 70 proc. mają zostać podwyższone opłaty pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od linii lotniczych. Branża ostrzega, że podwyżki zostaną przerzucone na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Nowe daniny pozbawią polskie regionalne porty lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszą w ogóle konkurencyjność lokalnego rynku lotniczego.



Ceny biletów lotniczych są:

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza



Zaproponowano podwyższenie taryf od 1 stycznia 2022 r.:

  • terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.);
  • terminalowej dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.);
  • trasowej - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).

Konsekwencje podwyżek poniosą pasażerowie



Branża lotnicza jest oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych.

Łatwiejsze podróżowanie po UE. Rozpoczęto wydawanie certyfikatów COVID



- Pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego - czytamy w liście otwartym. - Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo "opodatkować" pasażerów polskich portów regionalnych?

Polskie lotniska stracą na konkurencyjności



Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych - ostrzegają przedstawiciele branży.

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku



- To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 - czytamy w liście. - Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro.
Podpisani pod listem prezesi spółek związanych z rynkiem lotniczym zwracają również uwagę, że dominującym w Europie jest system jednej strefy poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83 proc. państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych - Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych.

Rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • a dlaczego nie napiszecie o tym, że wkrótce za emisję CO2 Bruksela wpłaci opłatę? wtedy to dopiero latanie samolotem będzie drogie

    • 7 1

  • (1)

    Ale ja nie mam samolotu!!!!!

    • 4 1

    • nawet elektrycznego? ;)

      • 0 0

  • Człowiek z branży

    Polska ma jedne z najniższych opłat w Europie więc linie i tak dużo tu cwaniakują... bardziej martwi mnie opłata za CO2 którą będą ponosić linie lotnicze a nie uwaga: prywatne odrzutowce.
    Tak więc miliarderzy i elity będą sobie mogły prywatnie latać a my szaraczki będzie przes...ne jak zawsze...
    I siedzcie dalej w swoich domach, coraz mnie wolności w imię pande..

    • 2 3

  • Czyli wystarczy podniesć cene biletu dla dwuch osób? (1)

    Dobrze policzyłem? 500 zł za każdy lot? A podniesienie ceny o 50 % dla każdego z kilkuset pasażerów? Czy to nie aby następna manipulacja?

    • 25 6

    • dwóch

      • 11 0

  • Chodzino to zeby regionalne padly i wtedy będą wciskać ze CPK ma reacje bytu (1)

    Nxj

    • 2 2

    • chodzino?

      • 0 0

  • Lotnisko zwalnia swoich pracowników, nie przedłuża umów bo chce prowadzić firmę zewnętrzną.

    • 3 1

  • Będzie port centralny więc lokalne lotniska będą zbędne.

    • 0 5

  • i tak są już droższe

    Przecież lecąc za granice trzeba zapłacić za pseudo test 550 zł z tłumaczeniem angielskim i cito.

    • 1 3

  • Niech zdrożeją 5000% (3)

    to skończy się emigracja zarobkowa

    • 3 1

    • Nigdy sie nie nie skonczy emigracja (1)

      Polska to trzeci świat jesli chodzi o zarobki zwykłego robotnika.

      • 1 1

      • Zarobki polskiego robotnika. Od 1 stycznia 2022 równowartość 656,40 Euro i to brutto!

        • 0 0

    • juz sie skonczyla, bo tusk wrocil

      jeszcze buzek i lewandowski

      • 0 0

  • "Branża lotnicza pisze do premiera" jak i wiele innych branż pisze do premiera,koń by się uśmiał z tego pisania,myślicie idioci że on cokolwiek czyta?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane