• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera

Robert Kiewlicz
24 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów. Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów.

Nawet o 70 proc. mają zostać podwyższone opłaty pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od linii lotniczych. Branża ostrzega, że podwyżki zostaną przerzucone na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Nowe daniny pozbawią polskie regionalne porty lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszą w ogóle konkurencyjność lokalnego rynku lotniczego.



Ceny biletów lotniczych są:

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza



Zaproponowano podwyższenie taryf od 1 stycznia 2022 r.:

  • terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.);
  • terminalowej dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.);
  • trasowej - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).

Konsekwencje podwyżek poniosą pasażerowie



Branża lotnicza jest oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych.

Łatwiejsze podróżowanie po UE. Rozpoczęto wydawanie certyfikatów COVID



- Pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego - czytamy w liście otwartym. - Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo "opodatkować" pasażerów polskich portów regionalnych?

Polskie lotniska stracą na konkurencyjności



Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych - ostrzegają przedstawiciele branży.

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku



- To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 - czytamy w liście. - Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro.
Podpisani pod listem prezesi spółek związanych z rynkiem lotniczym zwracają również uwagę, że dominującym w Europie jest system jednej strefy poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83 proc. państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych - Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych.

Rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • Damy radę

    Podniesiemy wszystkie możliwe opłaty to samolotem znów będzie tanio, np. nie wiem dlaczego do chwili obecnej nie ma opłat za korzystanie z mostów !

    • 0 0

  • Jestem za, podnieść ceny maksymalnie (1)

    Niech podróżują tylko ci którzy naprawdę muszą. Trzeba ograniczyć ruch samolotowy.

    • 6 11

    • racja, tylko ci co muszą

      na działeczkę na juracie i na narty

      • 4 1

  • mniej pasażerów to mniej samolotów

    a wtedy Dudi będze mógl latać samolotem nie tylko na narty czy nad morze, ale nawet do kiosku po gazetę
    całe niebo dla niego i Kuchcińskiego i reszty rozpasanych darmozjadów
    fajnie że utajnili teraz te wszystkie loty rządowe, bo dziesiątki milionów złotych miesięcznie na te zbędne podniebne wyprawy mogły by trochę zaboleć suwerena

    • 6 1

  • Taki Plan

    Przecież jest taki plan już od dawna, żeby ludzie siedzieli na d... najlepiej w domu i się nie przemieszczali. Wszystko ma być pod kontrolą i tyle w temacie. Troszkę trzeba się zagłebić w ustawy, które przepychają po cichu lub w nocy. W międzyczasie można zrobić różnego rodzaju marsze, walkę o TVN, który i tak sobie nie da zrobić krzywdy itp... tylko po to robi się takie zamieszanie, żeby odwrócić uwagę od tego co najważniejsze. Kolejna ustawa już jest przepychana, ale to dopiero na jesień i wtedy będzie płacz.

    • 12 1

  • fit for 55 (2)

    Poczytajcie sobie dokument przyjęty przez UE "fit for 55" to się dowiecie o co naprawdę chodzi.

    • 7 0

    • ale oczywiście prywatne odrzutowce z tego są wykluczone :)

      • 0 0

    • Dzięki za info. Nie wiedziałem. Wygooglałem, a tam...

      Nagłówek - "Cieszmy się wakacjami, bo niedługo na wyjazdy może nas nie stać. Podobnie jak na własny samochód, czy mieszkanie. Jeśli tylko pakiet dyrektyw Komisji Europejskiej "Fit for 55" wejdzie w życie."

      • 0 0

  • Podnieść jeszcze więcej!

    Myślę że powinni podnieść o 500% i dodatkowo uszczelnić granice, wówczas z tego bolszewicko-socjalistycznego łez padołu nikt nie będzie mógł uciec....

    • 1 1

  • To nie Covid moi drodzy, to unijny system handlu uprawnieniami do emisji CO2 doprowadzi do tego co było 30 lat temu - loty dla

    Bajki wam opowiadają.

    • 5 2

  • niech drożeją, co to premiera obchodzi, a moe jakies lotnicze Mevo potrzebuje kase publiczna dostac za nic?

    • 1 1

  • Wszystko ustawione aby utrudnić ludziom przemieszczanie - część nowego porządku światowego.

    I nie, nie pasażerowie będą mieli problem tylko lotniska i linie lotnicze ale to przecież się załatwi prawda? przecież będą dotacje z budżetu państwa i unii europejskiej. Jak tam szczypawki? każdy już dostał swoją daweczke zionistycznego koktajlu?

    • 6 4

  • E tam, droższe bilety, to tańsze hotele- bo mniej stonki na miejscu. (1)

    Co z tego ze bilet za dwie stowki w obie strony, skoro na hotel za dobe trzeba wydac wiecej.

    • 12 29

    • Dla takiego słoika to hostele.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane