- 1 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (145 opinii)
- 2 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (246 opinii)
- 3 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (181 opinii)
- 4 Ceny maksymalne na prąd niezgodne z prawem UE (141 opinii)
- 5 Vectra i Multimedia Polska - kontrola UOKiK (19 opinii)
- 6 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (297 opinii)
Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera
Nawet o 70 proc. mają zostać podwyższone opłaty pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od linii lotniczych. Branża ostrzega, że podwyżki zostaną przerzucone na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Nowe daniny pozbawią polskie regionalne porty lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszą w ogóle konkurencyjność lokalnego rynku lotniczego.
Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).
Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.
Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza
Zaproponowano podwyższenie taryf od 1 stycznia 2022 r.:
- terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.);
- terminalowej dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.);
- trasowej - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).
Konsekwencje podwyżek poniosą pasażerowie
Branża lotnicza jest oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych.
Łatwiejsze podróżowanie po UE. Rozpoczęto wydawanie certyfikatów COVID
- Pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego - czytamy w liście otwartym. - Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo "opodatkować" pasażerów polskich portów regionalnych?
Polskie lotniska stracą na konkurencyjności
Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych - ostrzegają przedstawiciele branży.
Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku
- To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 - czytamy w liście. - Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro.
Podpisani pod listem prezesi spółek związanych z rynkiem lotniczym zwracają również uwagę, że dominującym w Europie jest system jednej strefy poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83 proc. państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych - Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych.
Rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (147) 2 zablokowane
-
2021-08-24 21:14
To nie jest artykuł pierwszej potrzeby. I tak paliwo lotnicze jest nisko opodatkowane
Mimo, że samoloty degradują środowisk.
- 5 0
-
2021-08-25 00:56
Bo jak ukradną nam furę i ich złapią to oddadzą nam furę i samolot . Bo to jest stara tradycja z początków lotnictwa. Ekstradycja
- 1 0
-
2021-08-25 03:17
Do dulkiewicz piszcie
Jak przestanie kasę marnować to się znajdzie na samoloty lotnisko i Atlantydę odbudujecie
- 2 0
-
2021-08-25 04:23
Dlaczego lot nie-z-Warszawy jest opodatkowany 3x drozej?
Podwyżka opłat ok ale dlaczego Okęcie jest tak faworyzowane?
- 0 0
-
2021-08-25 08:01
A ludzie zadowoleni? Juz podrozalo wszystko koszty tzw zycia wzrosly o 100% . Ale jest super wg niektorych. Poczekamy jeszcze
I wtedy bedzie dua
- 0 1
-
2021-08-25 09:22
I Gdańsk najbardziej dostanie po tyłku!
Mamy mało atrakcyjnych destynacji a po tych podwyżkach zostanie nam Norwegia i Wlk.Brytania....
- 0 1
-
2021-08-25 11:16
ktoś z Was naprawdę płaci, żeby latać ?! :D
- 0 0
-
2021-08-25 12:00
Glosowaliście to macie
Ale 500 + jest przecież:D
- 2 0
-
2021-08-25 12:17
Oburzony
Nierząd pod sąd
- 0 0
-
2021-08-25 12:20
Będą droższe i to dopiero początek bo prawdziwe podwyżki zaczną się gdy emisje z lotnictwa wejdą do systemu handlu emisjami (co zresztą powinno było nastąpić już daawno temu).
Kończą się darmowe obiady. W tym wypadku darmowe traktowanie atmosfery jak ścieku dla spalin lotniczych.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.