• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera

Robert Kiewlicz
24 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów. Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów.

Nawet o 70 proc. mają zostać podwyższone opłaty pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od linii lotniczych. Branża ostrzega, że podwyżki zostaną przerzucone na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Nowe daniny pozbawią polskie regionalne porty lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszą w ogóle konkurencyjność lokalnego rynku lotniczego.



Ceny biletów lotniczych są:

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza



Zaproponowano podwyższenie taryf od 1 stycznia 2022 r.:

  • terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.);
  • terminalowej dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.);
  • trasowej - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).

Konsekwencje podwyżek poniosą pasażerowie



Branża lotnicza jest oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych.

Łatwiejsze podróżowanie po UE. Rozpoczęto wydawanie certyfikatów COVID



- Pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego - czytamy w liście otwartym. - Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo "opodatkować" pasażerów polskich portów regionalnych?

Polskie lotniska stracą na konkurencyjności



Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych - ostrzegają przedstawiciele branży.

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku



- To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 - czytamy w liście. - Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro.
Podpisani pod listem prezesi spółek związanych z rynkiem lotniczym zwracają również uwagę, że dominującym w Europie jest system jednej strefy poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83 proc. państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych - Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych.

Rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • juz wygaszajcie te trujace lotnisko. (4)

    • 10 30

    • ile jeszcze spalin z samolotów? (3)

      • 15 17

      • na działkę na juracie nie będę jechał samochodem jak jakiś żałosny biedak (2)

        samolot ma być gotowy za 5 minut, bo halynka już grilla rozpala
        status HEAD i do przodu

        • 6 2

        • Adrian?To ty? (1)

          • 3 1

          • nie. tu ola

            serdecznosci

            • 1 0

  • I Gdańsk najbardziej dostanie po tyłku!

    Mamy mało atrakcyjnych destynacji a po tych podwyżkach zostanie nam Norwegia i Wlk.Brytania....

    • 0 1

  • fit for 55 (2)

    Poczytajcie sobie dokument przyjęty przez UE "fit for 55" to się dowiecie o co naprawdę chodzi.

    • 7 0

    • Dzięki za info. Nie wiedziałem. Wygooglałem, a tam...

      Nagłówek - "Cieszmy się wakacjami, bo niedługo na wyjazdy może nas nie stać. Podobnie jak na własny samochód, czy mieszkanie. Jeśli tylko pakiet dyrektyw Komisji Europejskiej "Fit for 55" wejdzie w życie."

      • 0 0

    • ale oczywiście prywatne odrzutowce z tego są wykluczone :)

      • 0 0

  • Na szczęście jest kolej , samochody czy statki . (10)

    Tragedii nie ma , gorzej gdyby z dnia na dzień o 100 % podrożała żywność . Podwyżkę biletów lotniczych większość z nas zniesie bez problemu a może nawet nie zauważymy tego .

    • 45 105

    • Żywność nie podrożała? Spoko...tyle, że jest droższa od jedzenia w Niemczech czy Holandii (2)

      A płace są u nas 4 razy niższe. Masz jeszcze jakieś powody do zadowolenia?

      • 12 2

      • Ty zajrzałeś kiedykolwiek do sklepu spożywczego w Niemczech czy Holandii? (1)

        • 5 4

        • Był ostatnio artykuł na ogólnopolskim portalu.
          Kupili te same produkty w Lidlu w Polsce i w Niemczech.

          Po przewalutowaniu EUR na PLN wyszło na to, że te same produkty są tańsze w Niemczech.

          Wklejane linki tu kasują. Wygooglaj sobie artykuł. Wrzucili zdjęcia paragonów. Porównaj.

          • 4 1

    • Pojadę pociągiem na urlop na Kretę....taaaaa

      • 6 2

    • Cudowne przyjmowanie ciosów :D (1)

      Bilety droższe? Ok, nie ma tragedii, bo żywność NIE podrożała. Benzyna droższa? Ok, nie ma tragedii, bo żywność NIE podrożała. Rachunki za prąd rosną? Ok, nie ma tragedii, bo żywność NIE podrożała. Płaca minimalna rośnie w kosmos? Ok, nie ma tragedii, musi rosnąć, bo... eeeee... ceny wszystkiego (żywności też) rosną ?!?!!?!?! Olaboga

      • 33 6

      • patrzac na karty historii

        to czesto wlasnie wzrost cen zywnosci powodowal gwaltowny poczatek zmian (strajki, rewolucje, masowe migracje)

        • 3 3

    • zapraszam serdecznie do 2000+km trasy w/w środkami transportu

      • 11 0

    • No mnie wiem (2)

      Ja latam na wakacje 3 razy w roku . Raczej odczuje

      • 12 14

      • Tylko 3 razy w roku? Za dużo pracujesz. Zostań rentierem, będziesz cały czas na wakacjach.

        • 13 1

      • odczujesz, ale mozesz zrezygnowac z lotu.

        • 14 10

  • A ludzie zadowoleni? Juz podrozalo wszystko koszty tzw zycia wzrosly o 100% . Ale jest super wg niektorych. Poczekamy jeszcze

    I wtedy bedzie dua

    • 0 1

  • To jest artykuł sponsorowany? (3)

    Ani słowa o tym, dlaczego PAŻP podnosi opłaty, brak wypowiedzi przedstawicieli PAŻP. To ma być dziennikarstwo!?

    • 19 1

    • Jak moze byc tu dziennikarstwo,jak nie pracuja tu dziennikarze.

      • 5 0

    • To tylko serwis informacyjny... (1)

      było tu kiedyś dziennikarstwo?

      • 10 0

      • nie było

        • 5 0

  • Bardzo dobrze - natura odetchnie a ja i tak nie latam bo się boję że samolot się rozbije :) (3)

    Jak wypoczynek to tylko w Borach Tucholskich :)

    • 16 11

    • (1)

      Oswiece cie, samoloty i tak beda latac w takiej samej ilosci

      • 3 0

      • Oswiec mnie jeszcze w innym temacie.

        Ile sie rozbije?

        • 0 1

    • no tak - "ja nie potrzebuję, to inni też nie"

      • 2 0

  • Paranoją jest to, że mój niewielki bagaż (1)

    Leci tym samym samolotem, nie ma własnego fotela a za bilet płaci więcej niż ja.

    • 30 1

    • Jak sam nie chce placic za siebie,to go nie zabieraj.

      Dosc lotow na krzywy zamek.Moze skruszeje?

      • 1 0

  • Dlaczego lot nie-z-Warszawy jest opodatkowany 3x drozej?

    Podwyżka opłat ok ale dlaczego Okęcie jest tak faworyzowane?

    • 0 0

  • Do dulkiewicz piszcie

    Jak przestanie kasę marnować to się znajdzie na samoloty lotnisko i Atlantydę odbudujecie

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka cywilna, a od roku 1999 jako spółka z o.o. Obecnie Rubo jest głównym filarem Grupy RUBO skupiającej 5 podmiotów gospodarczych. Zarówno Rubo Sp. z o.o. jak cała grupa wspiera się wyłącznie o kapitał polski. Rubo Sp. z o.o. jest producentem własnych systemów rusztowań oraz hal namiotowych.

Najczęściej czytane