• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze podrożeją. Nowa opłata na rzecz PAŻP

Robert Kiewlicz
14 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc.

Parlamentarna Komisja Finansów odrzuciła poprawkę posłów opozycji o dofinansowaniu w przyszłym roku Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej kwotą 50 mln zł. Oznacza to, że podwyższone zostaną opłaty dla naszych regionalnych portów lotniczych - pobierane przez PAŻP. Podwyżka opłat ma wynosić 37 proc. i wejść w życie od 1 stycznia 2022 r. Branża ostrzega, że odczują to głównie pasażerowie, a wzrost cen biletów może sięgnąć nawet 20-30 proc.



Ryanair grozi zamykaniem połączeń w Polsce



Czy obawiasz się wzrostu cen biletów lotniczych:

- Podwyżka opłat stała się faktem i jej koszty poniosą linie lotnicze, porty lotnicze, wszyscy użytkownicy rynku lotniczego oraz pasażerowie. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. - twierdzi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. - Szukając pozytywów, zauważam, że powinniśmy się cieszyć tylko z 37 proc. podwyżki, bo przecież mogłaby być ona wyższa! Zaskakujące jest to, że nie ma zgody rządzących na dofinansowanie PAŻP kwotą 50 mln zł, a jednocześnie 3 mld zł przeznacza się na zakup samolotów dla VIP-ów (wieloletni program "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie"). Nie ma bowiem pewnie sensu wykupywać tej usługi od PLL LOT i pomagać w ten sposób pogrążonemu w tragicznej sytuacji naszemu narodowemu przewoźnikowi.

Opłaty na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej



Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera



Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Branża lotnicza szuka wsparcia u premiera



Branża lotnicza była oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądali nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych. Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary także napisał list do premiera. Nie wykluczył, że podwyżki mogą oznaczać zamknięcie połączeń do i z Polski. Dla Portu Lotniczego Gdańsk może to oznaczać spadek połączeń aż o 30 proc.

Lotnisko wraca na prostą



- Podczas konsultacji usłyszałem od decydentów wiele "złotych myśli" dotyczących ewentualnego dofinansowania PAŻP z budżetu państw - twierdzi prezes Kloskowski. - Jedna z nich brzmiała: "Nie będziemy wspierać zagranicznych tanich linii lotniczych, bo one są w świetnej sytuacji finansowej, o czym świadczy fakt, że obecnie, w pandemii, swoim pracownikom, w tym pilotom, płacą 100 proc. wynagrodzenia". Pominę to milczeniem, gdyż nawet nie wiem, jak można wpaść na coś takiego.

Opinie (144) 6 zablokowanych

  • Ale ja przyniosłem podwawelska

    • 11 1

  • co za rzetelność informacyjna .... napisać tak żeby poszczuć (3)

    jak dla mnie wytykanie wad pisu to dobra strona mediów ale razi mnie to celowe przemilczanie pewnych kwestii.

    Przypomnijmy więc:
    w życie wchodzi podwyżka o której mówiono już kilka miesięcy temu (i to chyba w niższym wymiarze niż zakładano).
    Podwyżka dotyczy tylko jednego elementu (i to pewnie tego najmniejszego) jaki składa się na koszt przewoźnika i w efekcie na cenę biletu.
    Jak to już wielokrotnie wyjaśniano (nawet tu w komentarzach) jeżeli ta podwyżka wyniosłaby jak straszono 50% i przy założeniu że przewoźnik wszystko przerzuci na pasażera to wzrost ceny biletu w zależności od trasy czy samolotu wahałby się od 7 do 15 zł !

    Temat relacjonuje się jakby przez podwyżkę ludzi nagle przestałoby stać na bilety.
    Ale co to za podwyżka nawet jeżeli ktoś lata kilka razy w miesiącu czy nawet w tygodniu ?
    Kwiczycie dla zasady ?

    • 23 13

    • (1)

      Ty nie rozumiesz, że tu nie chodzi o głupie 5-10-40 złotych podwyżki, ale fakt, że ktoś wymyśla podnoszenie podatków po to tyl;ko, aby (o czym wszyscy wiemy) wyciągnąć więcej kasy z ludzi, dając wybranym

      • 5 5

      • nie, to ty nie rozumiesz

        od serwisu informacyjnego czy dziennikarstwa oczekuję rzetelnej informacji a nie grania na emocjach - bez znaczenia czy w słusznym celu czy nie

        • 6 4

    • Każda podwyżka podatków w czasach zapaści lotnictwa i szalejącej inflacji jest zła! Czy o 1 zł czy o 100 zł

      • 4 3

  • pisowski nierząd

    tak nam dogodzi, że oczy wyjdą nam z orbit. Ciemnota wybrała sobie ten pis na pohybel.

    • 18 12

  • (1)

    Widać, że od razu zleciało się pełno goblinów z *** którzy próbują wytłumaczyć mieszkańcom Trójmiasta, że prawie 40% podwyżka kosztów lotów z ich lotniska, podyktowana jedynie kalkulacją polityczno-ideologiczną (wizja silnej centrali i systematycznie niszczenie gospodarki innych części kraju) to dobra rzecz i mamy się cieszyć ;) powodzenia.

    • 22 16

    • do goblina powyżej

      żeby się wypowiadać to należałoby się choć trochę interesować.
      Żadna 40% procentowa podwyżka kosztów lotu !
      Podwyżka jednej z opłat składających się na łączny koszt lotu.

      Co nie zmienia faktu że ma to znamiona podatku a te co do zasady powinny być jak najniższe.

      • 7 2

  • Juz widac podwyzki. Kiedys udawalo mi sie kupic bilet Polska-UK do 20 funtow, teraz w lutym ceny wywindowaly do 50-80 funtow. Boje sie pomyslec ile beda kosztowac w sezonie :/

    • 6 4

  • W przeliczeniu na pasażera to 2-5zł, woda 0.5L w sklepie lotniskowym droższa

    O jakiej wy podwyżce więc mówicie??? Miliard władowany w lotnisko a wy tu płaczecie "podwyzka" bo za samolot będzie +300zł?

    • 16 7

  • Biedni ci bogaci z PAŻP

    • 0 3

  • same nowe opłaty, podwyżki, inflacja

    • 3 2

  • Kolejny raz wstawiacie dokładnie ten sam tekst! (1)

    A PAŻP dalej nie poprosiliście o komentarz! "dziennikarze"

    • 9 0

    • A co zatrudnieni z klucza partyjno-rodzinnego mogą wnieść

      • 2 0

  • w Polsce jest tyle fajnych miejsc, których nie widziałem, że jakiekolwie podwyżki lotów mnie nie ruszają (5)

    niestety , ale często aby docenić to co mamy u siebie trzeba trochę powyjeżdżać, na szczęście mam to za sobą

    • 54 139

    • Tylko czemu do każdego z nich musisz targać swój samochód? (1)

      • 13 15

      • zapewne po to żeby tam dojechać, czego nie kumasz bezdzietny młokosie?

        • 3 3

    • Chłopie komu to mówisz....nie wiedza co tracą, w kraju jest tyle piękna...no ale all inclusive i piwo za free to priorytety...

      • 14 16

    • Polska ma fatalny klimat (1)

      Lato bardzo krótkie i często deszczowe. Reszta pór roku to zimno, szaro i wietrznie.

      • 12 7

      • Wszystko ma swój urok.

        Ja na przykład nie przepadam za upałami.

        • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności Oprogramowanie Maszyn Cyfrowych. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Brał udział w wielu specjalistycznych kursach marketingu i sprzedaży organizowanych przez renomowane instytucje. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy...

Najczęściej czytane