• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze podrożeją. Nowa opłata na rzecz PAŻP

Robert Kiewlicz
14 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc.

Parlamentarna Komisja Finansów odrzuciła poprawkę posłów opozycji o dofinansowaniu w przyszłym roku Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej kwotą 50 mln zł. Oznacza to, że podwyższone zostaną opłaty dla naszych regionalnych portów lotniczych - pobierane przez PAŻP. Podwyżka opłat ma wynosić 37 proc. i wejść w życie od 1 stycznia 2022 r. Branża ostrzega, że odczują to głównie pasażerowie, a wzrost cen biletów może sięgnąć nawet 20-30 proc.



Ryanair grozi zamykaniem połączeń w Polsce



Czy obawiasz się wzrostu cen biletów lotniczych:

- Podwyżka opłat stała się faktem i jej koszty poniosą linie lotnicze, porty lotnicze, wszyscy użytkownicy rynku lotniczego oraz pasażerowie. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. - twierdzi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. - Szukając pozytywów, zauważam, że powinniśmy się cieszyć tylko z 37 proc. podwyżki, bo przecież mogłaby być ona wyższa! Zaskakujące jest to, że nie ma zgody rządzących na dofinansowanie PAŻP kwotą 50 mln zł, a jednocześnie 3 mld zł przeznacza się na zakup samolotów dla VIP-ów (wieloletni program "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie"). Nie ma bowiem pewnie sensu wykupywać tej usługi od PLL LOT i pomagać w ten sposób pogrążonemu w tragicznej sytuacji naszemu narodowemu przewoźnikowi.

Opłaty na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej



Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera



Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Branża lotnicza szuka wsparcia u premiera



Branża lotnicza była oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądali nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych. Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary także napisał list do premiera. Nie wykluczył, że podwyżki mogą oznaczać zamknięcie połączeń do i z Polski. Dla Portu Lotniczego Gdańsk może to oznaczać spadek połączeń aż o 30 proc.

Lotnisko wraca na prostą



- Podczas konsultacji usłyszałem od decydentów wiele "złotych myśli" dotyczących ewentualnego dofinansowania PAŻP z budżetu państw - twierdzi prezes Kloskowski. - Jedna z nich brzmiała: "Nie będziemy wspierać zagranicznych tanich linii lotniczych, bo one są w świetnej sytuacji finansowej, o czym świadczy fakt, że obecnie, w pandemii, swoim pracownikom, w tym pilotom, płacą 100 proc. wynagrodzenia". Pominę to milczeniem, gdyż nawet nie wiem, jak można wpaść na coś takiego.

Opinie (144) 6 zablokowanych

  • Wyborcy partii rządzącej i tak nie latają (8)

    Niestety to jest państwo dla nielicznej grupy społecznej żerującej na pozostałych obywatelach.

    • 93 29

    • (3)

      Kazdy kto ma jakies sensowne wyksztalcenie albo wyjechal z tego kraju albo planuje wyjechac.

      • 13 12

      • czyli Ty zostajesz... (2)

        • 8 8

        • (1)

          Nie PiSi misiu, ja juz od prawie 10 lat nie mieszkam w PL i tylko zaluje, ze nie pojechalem w 2006.

          • 5 6

          • Po co się udzielasz na lokalnym forum, skoro już od dawna tu nie mieszkasz?

            To jakiś wariant wyparcia?

            • 3 2

    • (2)

      1) każda partia to to samo (patrz Biden w usa, miał znosić kredyty studenckie, ale jednak nie) 2) jesteś gorszy od takiego wyobrcy, bo myslisz ze wybory cos zmienią albo wierzysz, że oni ze sobą walczą, przez co rozsiewasz jad i hejt 3) wiadomo wg twojego rozumowania za po/sld to nie było podatków itd

      • 7 6

      • (1)

        No jak widzisz to jednak wybory cos zmieniaja. Np. w Polsce po objeciu rzadow przez PiS jest coraz gorzej. Praktycznie nie ma dnia bez afery. W USA np. sie polepszylo i zapanowal wzgledny spokoj.

        • 10 4

        • hahaha

          coraz gorzej... hahaha

          • 7 8

    • Brawo Jasiu; taką opinię mógł wygłosić jedynie pisiowiec- bolszewik!

      • 0 0

  • (1)

    Bez znaczenia, i tak tacy podludzie sanitarni jak ja mają ograniczoną możliwość podróżowania poza krajem

    • 36 16

    • Przecież to agencja państwowa

      Więc żyje za nasze pieniądze, płacimy i wymagamy, wystarczy się tam wybrać i urzędnikom wytłumaczyć kijami jak mają pracować, ewentualnie jednego czy dwóch końmi rozciągnąć lub w dyby publicznie zakuć na cztery tygodnie i pozostali nie będą podejmować kretyńskich decyzji

      • 2 1

  • (5)

    Mniej Polaków z głębi kraju zrobi nam obciach za granicą, lub przy awanturowaniu się z załogą w "żelaznym latającym ptaku" - pozytyw:) Drożej= mniej chętnych, mniej lotów= mniej paliwa lotniczego w atmosferze- drugi pozytyw:)

    • 25 41

    • i mniej erazmusów - trzeci pozytyw :) (2)

      • 8 3

      • Erasmusy się skończyły, teraz będą przyjmować uczniow i studentow najzdolniejszych. Ze znajomością angielskiego i z dobrymi ocenami wiec warto się starać mlodziezy. Na angielskich uczelniach nawet technicznych za umiejetność grania na instrumencie dostaje się dodatkowe punkty. U nas nic takiego nie ma poza muzycznymi uczelniami,

        • 3 0

      • Mam nadzieje ze polska mlodziez dostanie jakieś propozycje dla uczniow i studentow, bo teraz w tym roku wyjdzie z każdej szkoły po 3 klasy a cisza w eterze co z nowymi szkołami i uczelniami publicznymi bo już w tamtym roku nie byli za dużo miejsc dla dzieci, a dzieciaki uczą się po 2 zmiany

        • 0 0

    • Ty, Erotomanus,

      nie podskakuj

      • 0 0

    • Trollazmus,pozdrów Julkę z UG i wszystkich swenów.

      • 0 0

  • Wyższe ceny? Mszczą się nietrafione (1)

    inwestycje gdańskiego portu .

    • 20 54

    • Ale czujesz roznice miedzy PAZP i Portem lotniczym czy trzeba ci to przedstawic w formie mema zebys to ogarnal?

      • 27 3

  • Będzie jak za starych dobrych czasów (4)

    w autokar do Dortmundu aby gdzieś polecieć albo przynajmniej nie zbankrutować. Jedna duża linia już się wycofała a pozostałe na pewno obetną siatkę połączeń.

    • 64 13

    • przelicz te "podwyżkę" vel opłatę na 1 pasażera (1)

      3zł spowoduje, że ktoś przesiądzie się do busa? sam w to wierzysz, czy w wyborczej tak podali?

      • 8 10

      • No właśnie nie

        To, co widzisz, to stawka opłaty jednostkowej, a nie cały podatek.

        Ze strony PAŻP:
        Opłata trasowa = opłata jednostkowa x wykonany dystans w km/100 x pierwiastek z (MTOW / 50)

        Opłata terminalowa = stawka opłaty jednostkowej x (MTOW/50) ^ 0,7

        MTOW to maksymalna dopuszczalna masa startowa samolotu w tonach, dla Airbusa A321neo (np. Wizzair) to 97 ton, a dla Boeinga 737-800 (np. Ryanair) to 79 ton.

        Czyli jak samolot takiej wielkości będzie leciał na południe, to opłaty wzrosną o jakieś 1000 - 1300 zł. Dopiero tą kwotę podziel przez liczbę pasażerów i pamiętaj, że to tylko jeden z podatków jakie płacą linie za jeden lot.

        • 17 3

    • Po co akurat tam się wlec, w Niemczech chyba są inne bardziej liczące się lotniska huby czy nie

      • 1 0

    • A buduja HUB lotniczy ciekowe kto bedzie nim latał...

      • 0 0

  • (2)

    covidovi podludzie maja siedzec w domu

    • 16 17

    • zaproś podczłowieka z tyfusem do domu. (1)

      zobaczymy jakim jestes przeciwnikiem "segregacji".

      • 1 6

      • dodaj ze to zydzi ten tyfus roznosza. wy faszysci nic sie nie zmieniliscie od 80 lat

        • 9 1

  • Aktualnie niektore bilety sa drozsze niz chleb (3)

    Wiec podwyzka sluszna

    • 11 19

    • Podwyzka cen chleba?

      • 9 0

    • (1)

      Bilety lotnicze były kiedyś tańsze od chleba?

      • 7 2

      • odpowiadam: tak były...np w super promocjach po 1 zł...fakt ze do tego dochydziły opłaty lotniskowe i za jakis bagaz dodatkowy itp ale sam lot kosztował 1ZŁ + 23% VAT

        • 0 0

  • (5)

    Mniej ludzi będzie latać. Z każdą kolejną dawką preparatu, która będzie trzeba przyjąć, żeby latać ludzie będą czuli się bardziej oszukani i będą rezygnować nie mogąc spojrzec w lustro. Przykre to.
    Póki co zielony paszport przewiduje 8 dawek. To się może zmienić bo np. Australia zamówiła po 14 dawek na głowę i każda dawka co pół roku czyli zapas na 7 lat.

    • 56 40

    • (4)

      odstaw heroine czy co ty tam bierzesz albo zmien lekarza. pojedyncza fiolka nie ma nawet roku przydatnosci do uzycia.

      • 25 9

      • Zamówić =/= otrzymać

        • 7 2

      • (2)

        Tak samo pluliscie pol roku temu jak mowiono ze na dwoch dawkach szczepionki sie nie skonczy. 0,5 roku wystarczalo aby okazalo sie "szury" mialy racje

        • 13 4

        • (1)

          Tak, wy szury macie zawsze racje. Najpierw glosiliscie, ze 5G powoduje Covid19, pozniej, ze ludzie masowo umieraja albo staja sie tzw warzywami po szczepieniach, pozniej wszedl Bill Gates, ktory mutuje wirusa w tajnych laboratoriach, teraz sie zastanawiam co bedzie nastepne bo umysl schizofrenikow moze wyprodukowac cokolwiek.

          • 11 5

          • Teraz nie chipów do produkcji samochodów, bo wszystkie są w szczepionkach.

            • 5 2

  • Dokładnie tak samo postępują samorzady podwyższając opłaty parkingowe dla kierowców (3)

    Wtedy jest ok? Ceny za postój cały czas idą w górę w imię walki z kierowcami. No ale samoloty są ok.

    • 34 16

    • (2)

      w sumie trafne spostrzezenie

      • 13 3

      • I tytm trafniejsze, że opłata w przeliczeniu na 1 pasażera to kilka zł (1)

        K-I-L-K-A Z-Ł! A płacz jakby Kraśce samochód zabierali za 6 lat jazdy bez zabranego za oprędkość prawa jazdy

        • 12 1

        • A wystarczyło jak Kurski za posłowania mieć immunitet

          i policja może ci skoczyć. A Kurski szybkim kierowcą był. "Respekt" do prawa został nagrodzony stanowiskiem.

          • 5 2

  • Tutaj każdy moze brednie publikować wiec lot jest w takiej sytuacji jak inne linie lotnicze w Covid! (3)

    To jak ogromne zyski przynosił kazdy moze sprawdzic a rzad pomagał i pamaga tej firmie zawsze!
    TOtalna POKOzycja za to chciała by kase zmarnowac na porty zarzadzane przez ich kolesiaów by mogły zatrudniac i tworzyc stanowiska takich jak synalek donalda .I to własnie oni chcieli likwidacji lotu bo poco nam jak Niemcy mają!

    • 22 30

    • co za analfabeta

      • 8 2

    • Lot ma miliard starty w 2020

      • 6 1

    • totalna zagłada twojego umysłu spowodowana pobieraniem przekraczającej wszystkie normy dawki TVPiS

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane