- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (55 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (59 opinii)
- 4 Zużywamy coraz więcej energii (93 opinie)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (189 opinii)
Brakuje 1,5 mld zł na start remontów kolei w portach
Na przebudowę torów kolejowych w portach Gdyni i Gdańska trzeba jeszcze poczekać. W drugim przetargu organizowanym przez PKP PLK oferty złożone przez wykonawców okazały się o 1,5 mld zł wyższe, niż oczekiwano.
W efekcie część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu, albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.
Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiane są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.
Ma się to zmienić, ale inwestycje w torowiska i trakcje nie mogą ruszyć z miejsca. W czym problem?
Drugie podejście do przetargów
Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i w Gdyni. W trzech prowadzonych przez spółkę postępowaniach nie wpłynęła ani jedna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego.
By skorzystać z trzech najtańszych ofert, kolejarzom brakuje ok. 1,5 mld zł.
- Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku zakłada przebudowę linii biegnących na północ od Martwej Wisły, w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP PLK zaplanowała na to 209 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta pochodzi od firmy China Civil Egineering Construction Corporation i opiewa na ok. 512,7 mln zł.
- Drugi przetarg dotyczy przebudowy torowisk prowadzących do Portu Północnego na Przeróbce. Na prace zarezerwowano 547,7 mln zł. Najkorzystniejsza cenowo oferta Budimexu opiewa na 941,6 mln zł.
- Trzeci przetarg dotyczy remontu torowisk w porcie w Gdyni. W tym przypadku budżet kolejarzy opiewa na 1,1 mld zł. Tu również najkorzystniejszą cenową ofertę złożył Budimex, ale na kwotę 1,96 mld zł.
Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że kolejarze unieważnią wszystkie przetargi. Czy i kiedy ogłoszą trzecie podejście? Nie wiadomo.
Gdynia ma największe potrzeby
Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych . Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.
Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.
W Gdańsku prace po obu stronach Martwej Wisły
Prace na torach w Gdańsku mają być prowadzone w dwóch miejscach. Na północ od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski .
Po drugiej stronie Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z tzw. rejonem Gdańsk Wiślany.
Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.
Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.
Port w Gdańsku modernizuje własną infrastrukturę
Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.
Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.
Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).
Miejsca
Opinie (100) 1 zablokowana
-
2018-12-05 15:16
Panie Naskręt Nowa Bulońska składa się z Nowej Bulońskiej Północnej i Południowej
Koszty podaje Pan tylko jednej z nich
- 0 0
-
2018-12-05 16:05
A niby jak (1)
mieliby zdejmować kontenery z wagonów, gdyby nad torem była trakcja?
- 5 0
-
2018-12-05 17:31
Sztaplarka?
Sie wymyslili...
- 0 0
-
2018-12-05 16:25
Krótko wzroczne myślenie władz Gdańska
W tym momencie miasto i województwo powinno wziąć się do pomocy przy tym projekcie i dołączyć tor dla kolei osobowych łącząc brzegi martwej Wisły przy Westerplatte koleją SKM. Ale lepiej zostawić planowanie przestrzenne developerom i stawiać bloki a później infrastrukturę... Po co myśleć prsyszlosciowo...
- 4 2
-
2018-12-05 17:05
to co zrobiono przez 30 lat..?? (3)
Szanowni antykomuniści.. może tak pokażecie,,co te Teoretyczne państwo zrobiło w tych dziedzinach które do niego nalezą i są za to dopowiedzialne.. Nie pokazywać centra hamdlowe.galerie.. zagraniczne zakłady produkcyjne domy mieszkalne klasy wyższej samochodów..to jest wskażnik zasobności..ale nic tutaj nie zrobiło.
- 5 2
-
2018-12-05 17:32
(1)
Poczytaj sobie sam. Chyba umiesz używać Google. Dla ułatwienia wybudowano m.in trasę Sucharskiego, Tunel pod martwą Wisłą, zmodernizowano linię kolejową do portu, wybudowano znaczną część A1(wytrzymają za poprzednich rządów pis) S7 i wiele wiele innych
- 1 2
-
2018-12-05 23:12
A1 i południowa nie ma bezpośredniego związku z portem
Sucharskiego i modernizacja wschodniej części torowisk dziwnym trafem pojawiły się, gdy DCT zaczął wychodzić z ziemi i dawać szansę na sukces.
W samym porcie gdańskim, podobnie jak w pozostałych zrobiono właśnie to co wyraził przedmówca - NULL.
Jednym słowem, jest to wsteczne dorabianie ideologii i podklejanie się pod cudzie działania.- 2 0
-
2018-12-05 19:42
Jak co zrobiono .
NIC
- 3 0
-
2018-12-05 17:35
PiS rydzol i górnicy dadzą
Tam kasy wbrod
- 3 2
-
2018-12-05 18:20
A co z 4 - torem do Tczewa (1)
Rozbudowy portów oraz znaczący wzrost przewozów kolejowych z tym związanych nie wytrzyma istniejąca infrastruktura kolejowa pomiędzy Gdynią - Gdańskiem i Tczewem. To przecież najważniejsi decydenci w PLK w Warszawie zadecydowali aby podczas modernizacji linii Warszawa - Gdańsk pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Tczewem nie pozostawić rezerwy terenu pod dodatkowy 4-ty tor.
PS. Linia Warszawa - Gdańsk była modernizowana pod kątem docelowej szybkości V 120 km/h dla pociągów towarowych. Czy któryś z nich ma taką szybkość rozkładową. Nie mówiąc już o kilkuletnim wdrażaniu V 200 km/h dla pociągów pasażerskich które miały już ją uzyskać od rozkładu jazdy 2016/2017. Za to od nowego rozkładu jazdy 2018/2019 pojedziemy do Warszawy o kilka minut dłużej.- 3 0
-
2018-12-05 23:17
może z powodu tych ograniczeń robi się bypass poprzez modrnizację linii 201
Oraz zakrycia torów przez centrum handlowe...
Przynajmniej ruch z Gdyni ominie miasto a kto wie czy na przeskalowanej linii PKM nie zobaczymy składów towarowych.
Należy mieć nadzieję, że to przedsięwzięcie nie spotka podobny los jak opisywanych w artykule.- 0 0
-
2018-12-11 23:59
a zapytam (1)
Co zrobiono przez ostatnie 30 lat..??????..
- 1 0
-
2018-12-26 10:23
Sprzedano tereny, zaniedbano infrastrukturę, wydano grę "na fali sukcesów", oskubano spółki podległe działające za terenach modernizowanych w latach 70-80.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.