• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa ORP "Ślązak" opóźniona nawet o kilkanaście miesięcy

Robert Kiewlicz
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Obecnie nie wiadomo jednak, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Obecnie nie wiadomo jednak, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

Budowa ORP "Ślązak" będzie opóźniona o kilkanaście miesięcy. Powód? Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni nie jest w stanie zamontować elementów Zintegrowanego Systemu Walki na okręcie, a według resortu obrony zakład ma też problemy z zarządzaniem projektem na tak skomplikowanym poziomie technologicznym. Pierwotnie okręt miał wejść do służby pod koniec 2016 roku.


Jak oceniasz decyzję w sprawie przebudowy "Gawrona" na "Ślązaka"?


O opóźnieniach w budowie patrolowca informowaliśmy już w połowie grudnia 2015 roku. Odpowiedzialny za nie miał być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wówczas przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej wszczęli postępowanie dotyczące oceny stanu realizacji umowy połączone z wizją lokalną na terenie SMW.

- Stocznia zadłużona jest na kwotę 318 mln zł. To zadłużenie wynika m.in. z tego, że w 2001 roku rozpoczęto projekt budowy korwety "Gawron". To miały być początkowo dwie korwety z możliwością budowy kolejnych pięciu, czyli siedem korwet. Tę pierwszą wyceniono na ok. 630 mln zł. Do tego trzeba było dodać wart kilkaset milionów złotych zintegrowany system walki. Gdyby ten projekt wówczas był odpowiednio finansowany, bo od samego początku na niego brakowało pieniędzy, i gdyby stocznia była prawidłowo zarządzana, to dzisiaj to byłby jeden z kluczowych zakładów w Polsce i mielibyśmy swój okręt flagowy. Niestety przez 16 lat nie skonstruowano jednej korwety. Dzisiaj, w 2016 roku, wiemy, że na czas nie zostanie skonstruowany i oddany do użytku okręt patrolowy, który miał zastąpić "Gawrona". Otóż w 2013 roku podjęto decyzję, że skoro ta stocznia nie jest w stanie oddać jednej korwety, a przypominam, że był plan na siedem, to zróbmy okręt patrolowy. Miał być on oddany do końca 2016 roku. Będzie to najdroższy okręt patrolowy na świecie, ale nawet w tym terminie, wszystko wskazuje na to, nie zostanie wykonany. To pokazuje, jak brak finansowania, brak uwagi poszczególnych rządów od 2001 roku, jak również brak prawidłowego zarządzania majątkiem stoczni doprowadził do takiej sytuacji - powiedział w Sejmie Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Przypomnijmy. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Po dokonaniu zmian, już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Obecnie nie wiadomo jednak, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

- Czas opóźnień, a także ewentualne konsekwencje umowne zostaną doprecyzowane w pierwszym kwartale 2016 roku - po przeprowadzeniu analizy szczegółowego harmonogramu budowy okrętu, do opracowania którego została zobligowana SMW oraz po zakończeniu rozmów z wykonawcą i dostawcami poszczególnych elementów ZSW (Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o.). Wstępna ocena wykazała występowanie problemów w SMW w zakresie zarządzania projektem o tak skomplikowanym poziomie technologiczno-technicznym, co przyczyniło się do powstania opóźnień, które wstępnie szacowane są na kilkanaście miesięcy - powiedział PAP Bartłomiej Misiewicz, rzecznik prasowy MON.
W 2009 roku SMW znalazła się w stanie upadłości z możliwością zawarcia układu, a od 2011 roku znajduje się w upadłości likwidacyjnej.

- To jest skandal. Przez cztery lata przedsiębiorstwo, które ma mieć kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, jest w upadłości likwidacyjnej, która de facto powinna zakończyć się likwidacją zakładu, a nie trwać cztery lata. To pozwoliłoby odbudować potencjał tej stoczni. Dzisiaj wpływ Ministerstwa Obrony Narodowej na Stocznię Marynarki Wojennej jest żaden, bo to wynika z przepisów prawa. Jest sędzia komisarz, jest syndyk, ewentualnie rada wierzycieli i to są podmioty, względem których toczone są dzisiaj negocjacje. To jest sytuacja fatalna z punktu widzenia tej stoczni i z punktu widzenia tych programów modernizacyjnych polskiej armii, które są do zrealizowania. Podmiotem, z którym negocjuje MON, musi być spółka, w której jest zarząd, który ponosi konsekwencje swoich decyzji gospodarczych. Tę sytuację trzeba jak najszybciej uzdrowić - stwierdził Kownacki.
Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Wodowanie ORP Ślązak w 2015 roku

Miejsca

Opinie (95)

  • (2)

    A koszty rosna

    • 42 5

    • Polska (1)

      po rządach PO-PSL w ruinie a ten okręt przejdzie do histori budownictwa moeskiego , wielkie brawa !!!

      • 5 7

      • Za te pieniędze morzna bylo zamowić u Amerykan ze dwa lotniskowce.

        Byśmy byli nawiekszą potenga na morzu Batyckim.

        • 0 8

  • Tylko prywatne stocznie z Holdingu Remontowa są w stanie zrealizować tak skomplikowane (25)

    projekty i tam powinny być lokowane wszystkie zamowienia dla Marynarki Wojennej.

    • 112 19

    • tak ale pod warunkiem że przy budowie będą pracować Polacy (9)

      a nie ukraincy których tam zatrudniają na masową skale

      • 22 8

      • Podwykonawcy. (6)

        Ukraińcy pracują w firmach podwykonawczych a nie samej Remontowej.
        Nie ma innego wyjścia skoro Polacy nie chcą wykonywać zawodów stoczniowych bo odzwyczaili się od ciężkiej pracy.
        Nie mniej przy projektach wojskowych jak np KORMORAN pracują sami polscy pracownicy bo Stocznie Grupy Remontowa przestrzegają właściwych procedur bezpieczeństwa.
        Faktycznie jest to jedyny krajowy podmiot mający zdolności organizacyjne, finansowe i logistyczne do realizacji takich projektów.

        • 31 10

        • popieram

          • 9 4

        • popieram budowę (2)

          okrętów dla Marynarki w remontowej , ale absolutnie bez partaczy Ukraińców. W mojej firmie remontowali pomieszczenie nastawni - partacze . W tym roku firma wybiera już polskich wykonawców . Powiedzenie tanio i solidnie nie ma racji bytu.

          • 14 0

          • (1)

            To nie partacz daje tylka tylko ulomny nielompetentny nadzor urodzony w pl

            • 1 0

            • własnie polski nadzór

              wywalił ich z roboty i Polacy musieli dokańczać zlecenie ....

              • 0 0

        • (1)

          Polacy się nie odzwyczaili Polacy po prostu nie godzą się na niewolniczą pracę na umowach śmieciowych za nie najlepsze stawki
          a remontowa gro pracy wykonuje przez owych podwykonawców więc jej reklamowanie jest komiczne

          • 7 5

          • Głupiś

            Jeżeli nie wiesz jak jest zorganizowany przemysł stoczniowy na świecie to nie pisz. korzystanie z podwykonawców i mobilizowanie ich na konkretne zadania to standard choćby w stoczniach Keppel czy w Dubaju więc to, że Remontowa z nich korzysta to raczej normalne, prawda? A o fakcie zatrudniania grubo ponad 1 tys. osób na UMOWACH O PRACĘ nie jak Cristy czy Vistale zapominasz?

            Ludzie wola pracować tam gdzie są lepsze warunki do pracy, jak np. na hali Vistalu, a nie ciąć czy spawać np. blachy siarkowca. Stawki nie są niewolnicze dla firm a jak one rozliczają się ze swoimi pracownikami, którzy się na to zgadzają, to inny temat.

            • 0 2

      • (1)

        to jaka narodowosc pracuje nie powinno miec znaczenia, jesli pracuja na takich samych warunkach finanasowych i socjalnych.

        • 13 5

        • taaa od kiedy?

          idź to powiedz naszym którzy pracują z obcymi nacjami na kontraktach zagranicznych
          Polak to biały murzyn do tego nas sprowadzili styropianowcy i sprzedawcy marzeń z platformy

          • 8 5

    • (6)

      Z przykroscia stwierdzam, ze stocznie grupy remontowa (a partykularnie remontowa shipbuilding) tez juz stracila zdolnosc budowy statkow. Popatrzcie co tu sie dzieje. W zeszlym roku zdane 2 statki z zaplanowanych 10. Opozniena (na przyklad rale) siegajace roku. Panie piotrze, niech pan cos z tym zrobi, bo to poczatek konca ostatniej prawdziwej stoczni w tym kraju.

      • 24 4

      • przeciążenie (3)

        Mają trudną sytuację bo nawarstwiło się zbyt wiele naprawdę trudnych projektów.
        Chyba nie ma dzisiaj w Europie stoczni, która ma tyle tak skomplikowanych zamówień jak Remontowa Shipbuilding.
        Zaraz się ograną tak zresztą jak zawsze w Remontowej.
        W tej grupie firm jeszcze nic nie upadło choć bywało różnie i czasem groźnie.

        • 8 7

        • Samo nic sie nawarstwia. Parcie na sukces wygralo z rozsadkiem. Motywacja ludzi butem tez niestety przestala dzialac.

          • 11 2

        • Smiech mnie ogarnia jak slucham o skomplikowanych promach. Ogarnie to stary zarzad jak mu wyniki za zeszly rok pokaza;)

          • 9 0

        • te łódki offshore i te promy to są te skomplikowane projekty? yhm...

          • 9 0

      • Tak jest gdy niektórym sie wydaje ze PR czyli zwykła propaganda i lizusostwo zastąpią prace u podstaw. (1)

        Fajerwerkami można jechać, ale do czasu. A brutalna prawda zycia zawsze wychodzi.

        • 4 0

        • Prawda jest, ze ...

          ... Podstawowa kompetencja czlonka zarzadu wiekszosci spolek grupy r jest umiejetnosc trzymania palca w pupie. Pozdrawiamy pana a a , do gdyni ze starych czasow coraz blizej mamy

          • 3 0

    • Chyba nie dotyczy to RSB

      Bo Remontowa Shipbuilding nie ma mocy przerobowych i buduje na zasadzie wyszarpywania fachowców od zadani do zadania.

      • 16 3

    • Remontowa i skąplikowane ??!! (6)

      Człowieku ogarnij się bo RSB nie długo poleci na łeb i szyje ze względu na POTĘŻNE opóźnienia w budowie statków!!! Skaplikowane?? Przecież problemy są z małymi prostymi kontenerowcami !!! Kablowców miało być dwa z opcja na kolejne dwa a skończy się na jednym i to jeszcze nie wiadomo kiedy bedzie gotowy !!! Co do Kormorana to też sa opóxnienia i to znaczne wiem bo sam na nim robię ...

      • 9 1

      • (2)

        Dla Pana zbyt skomplikowane jest poprawne pisanie w ojczystym języku. Takich znawców mamy po uszy.

        • 0 8

        • (1)

          Zgoda. Interlokutor ewidentnie cierpi na dysleksje, ale w tej dyskusji bardziej wartosciowy jest dla mnie antygramatyczny ale fachowy glos z frontu niz slownikowa polszczyzna dyletanta. Gdybys kiedykolwiek mial profesorze stycznosc z shipbuildingiem, nie lekcewazylbys glosu tych, ktorzy pewnie ksiazki nie napisza, ale odwalaja 3/4 brudnej i wymagajacej sporych kompetencji roboty

          • 9 0

          • Remontowa to nie praca. To sposob ma zycie :)

            • 1 1

      • Może przez to, że za mało Pan pracuje, a za dużo po internetach pisze?

        • 0 1

      • (1)

        Panie kolego!!!

        Nie łżyj bo nie masz pojęcia o czym piszesz.
        Od samego początku kablowiec był tylko jeden z zastrzeżeniem, że nie może być oferowany taki sam innym armatorom nawet jeżeli tacy chętni będą.
        Pracowałem przy zawieraniu tego kontraktu więc tak się składa, że wiem najlepiej.
        Jeżeli przy KORMORANIE jest opóźnienie a Ty na nim pracujesz to może właśnie przez Ciebie ?

        • 1 2

        • Pozdrawiam Grzesiu

          • 0 0

  • Tak właśnie działają państwowe molochy

    Marnotrawią pieniądze

    • 97 8

  • Może gdyby Zenki nie jęczały na forach od 8:00 tylko wrócili do swoich tokarek i zaczęli pracować, byłoby szybciej.

    • 47 4

  • (1)

    Ciekawe ile willi i daczy wybudowano przy okazji :)

    • 58 6

    • To taki program za pincet , pieniadze w koncu zostana w gospodarce.

      • 2 3

  • (1)

    Dlatego ochloncie. Zbudowanie statku wojenne, nie mowiac juz o okrecie podwodnym to nie budowa kontenerowca....
    Pomysly firm, ktore oferuja od poczatku budowe OP w stoczni polskiej zakrawa o kpine. Skonczy sie katastrofa organizacyjna i olbrzymimi kosztami, ktore poniesie strona polska. Na powaznie to przynajmniej jeden OP musi byc budowany w stoczni oferenta, gdzie do projektu bedzie miala dostep grupa polskich inzynierow i wojskowych. Drugi, trzeci OP moglby byc czesciowo robiony w Polsce. Pozdrawiam

    • 21 5

    • Najważniejsze

      że nikt nie jest winny i za to nie beknie co za dziki kraj , Drzewiecki miał 100% racji wypowiadają te słowa !!!!!!

      • 4 2

  • Najdłużej budowany statek w historii świata;) (5)

    Może niech stanie przy nabrzeżu jako ciekawostka turystyczna tak samo jak błyskawica;)) Historię mu dorobimy, zwłaszcza że nowy rząd lubi tworzyć historię na nowo ;)))

    • 49 10

    • 300 mln Euro....ja myslę że nawet amerykańce nie mają takiej technologii za taka kasę ;)))

      • 9 1

    • (2)

      Tak właśnie PO ZMARNOWAŁO TYLE LAT...
      Prawo i Sprawiedliwość doszło do władzy i okręt na wodzie.

      • 5 11

      • pierwsze wodowanie było w lipcu !!

        BTW. co ma jakakolwiek partia do tego.
        Ile płacą za takie komentarze? Chętnie dorobie ...

        • 9 7

      • Tak Tomi, a w smoleńsku ruskie strzelali z dział elektromagnetycznych

        Jesteś tak samo głupi jak obecny minister obrony

        • 9 6

    • A to Gawron

      ""Może niech stanie przy nabrzeżu jako ciekawostka turystyczna""
      Dobry pomysł. Ja początkowo chciałem zaproponować jego uroczyste i publiczne zatopienie jako największego pechowca mórz i oceanów, ale Twoja propozycja jest lepsza. Niech stoi ku przestrodze. I niech nikt nie waży się puszczać go w dziewiczy rejs. Okręci się natychmiast stępką do góry !

      • 3 1

  • Skandal

    Żenujące po prostu. Banda wąsatych dziadów po co się zabierali zato? Oby nigdy już żadne zamówienie nie trafiło do tych nieudaczników. Stocznie sprywatyzować sprzedać nierobów wywalic na zbity pysk. W żadnej firmie prywatnej nie ma takich patologii. Dlaczego ja mam się dorzucac od 2001 na coś co można było zrobić w max 5 lat z projektem? Kontrakty do innych stoczni a SMW rowalić w p...u.

    • 49 9

  • Niezła reklama dla stoczni

    żal tylko tych zupełnie na dole.

    • 37 0

  • Ktoś z was ma jeszcze wątpliwości, że największymi wrogami Polski są ci, którzy rządzili, rządza i będa rządzić tym krajem ?

    • 39 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane