• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chińczycy chcą zainwestować w gdańskim porcie

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ningbo jest ważnym miastem przemysłowym i jednym z większych portów chińskich. Ningbo jest ważnym miastem przemysłowym i jednym z większych portów chińskich.

Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu.



Jakie działania powinny zostać podjęte, aby zwiększyć konkurencyjność polskich portów?

Na razie te inwestycje są na papierze, ale Gdańsk ma największe szanse na przyciągnięcie chińskiego kapitału. - Ta lokalizacja jest rozważana jako jeden z portów bałtyckich. Po tym, jak Chińczycy nie porozumieli się z portem w Tallinie, zwrócili większą uwagę na Gdańsk - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Władze portu w Ningbo już wcześniej odwiedzały Gdańsk, podpisano nawet list intencyjny, dotyczący inwestycji w tutejszym porcie. - Mówiono wtedy właśnie o centrum logistycznym i terminalu kontenerowym, w którym można by przeładowywać kontenerowe ładunki drobnicowe z Chin - mówi Kasprowicz.

Jednak dziś wiadomo, że jeżeli dojdzie do inwestycji, będzie ona miała inny kształt. W pobliżu terenu, na którym miałoby powstać centrum logistyczne, znajduje się już terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). - Świetnie sobie radzi i nie ma powodów, aby kilkadziesiąt metrów dalej stawiać nowy - dodaje Kasprowicz. - Tym bardziej, że między portem Ningbo a DCT w Gdańsku kursują statki Maersk Line, największego przewoźnika kontenerowego na świecie.

Ważą się natomiast losy EuroPortu, którym także zainteresowani są chińscy inwestorzy. Gdy 20 lat temu rozpoczynano tę inwestycję, zakładano, że w magazynach i silosach Euro Portu Inc. Poland składowane będzie ziarno, które następnie trafi na rynki wschodnie. Kiedy jednak Rosja została eksporterem zbóż, Euro Port stał się niepotrzebny, a jego budowę przerwano.

Inwestycja zablokowała obszar ok. 60 hektarów w jednym z największych pirsów w Porcie Północnym. Chcąc odzyskać te tereny, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oddał sprawę do sądu. Natomiast inwestorzy - firmy Elia Inc. i Renaissance Trust Inc. ze Stanów Zjednoczonych oraz Dessaport International Corporation Inc. z Kanady - zrewanżowali się skargą do Komisji Europejskiej. Euro Port Inc. Poland w Gdańsku twierdzi, że stracił ok. 183 mln dolarów. Sprawa toczy się do dziś.

- Czekamy z niecierpliwością na wyrok. Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy - komentuje Kasprowicz.

Ningbo to jeden z największych portów w Chinach. Głównie pośredniczy w eksporcie produktów rolnych, przemysłu lekkiego i włókienniczego, maszyn oraz surowców. Pod względem liczby przetransportowanych kontenerów zalicza się do światowej czołówki.

Zobacz aktualna mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.


Więcej na temat pomorskiej gospodarki


Oglądaj w telewizyjnym programie gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu. W audycji między innymi: Ostatni kurs Dalmoru ; Koraliki czy rodowe srebra - kto kupi Energę i Lotos ; Ława Morska wskrzesza tradycje wielkiego Gdańska ; Bałtyckie mosty- inicjatywy Polsko Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątki o 18.35 i soboty o 17.00

Miejsca

Opinie (72) ponad 10 zablokowanych

  • Chinczykom mowimy stanowczo NIE!!

    • 1 5

  • Chiny

    do polski moze w koncu cos sie ruszy w tym landzie.

    • 2 1

  • jak się nie porozumieli w Tallinie no to w Gdańsku nie ma szans

    I port i Misato Gdańsk to beton, tępę urzędasy, chyba że zajmmnie się tym investGda, to może będzie jakaś szansa

    • 0 1

  • Będzie się działo.

    No to Chińczyki zrobią to samo co w Neapolu a co zrobili przeczytajcie sobie "KOMORRĘ"Ale to dobrze bo jeżeli nasza władza jest nie rychliwa to zrobi to mafia z Włoch,za pośrednictwem Chińczyków.

    • 0 1

  • Sawicka SHIPing and Doing Company

    JUż wydoją nas z POdatków

    • 3 2

  • skoro polak nie dał rady to chińczyk zrobi co trzeba i bedzie ok.

    polska nie potrafiła wykożystać takiej pięknej szansy jaką jest dojście do morza. inne kraje zrobią wszystko by to wykożystać. wstyd i żenada,a tu piszą o patryiotyżmie,ludzie jaki patryiotyzm,ludzie ,pomyślcie co ten kraj dla was zrobi a co zabiera. do roboty,teraz juz za póżno,trzeba robić to co dają,byle by pieniądze za to były , by godnie żyć.

    • 4 1

  • precz

    tylko nie oni, maja tanszą siłę roboczą niż u nas i oni opanują całkowicie port, wiec z pracy będą nici, podatków płacić nie bedą bo inwestor zagraniczny, nie łudzić się, tylko nie oni, zreszta juz dość chińskich podróbek mamy a jeszcze port oddać!!!

    • 2 2

  • Tylko polski kapitał !

    Nie wpuszczać obcych !

    • 3 2

  • zółci zalewaja swiat

    zmienia sie równowaga sił na swiecie.to nieunikniona przyszłość której dożyjemy

    • 2 0

  • ŚMIECHU WARTE !

    jeszcze ich tutaj brakuje, śmiechu warte. WSZYSTKIE KRAJE NA ŚWIECIE WIDZĄ W NASZYCH PORTACH ZYSK TYLKO NIE MY... U NASZ PORTY I STOCZNIE PADAJA.....

    Niedługo okaże się, że cała Polska to kawałki wykupionych terenów przez inne Państwa tzw."małych państewek" POLSKA Z NAZWY, A WŁASNOŚĆ OBCYCH.

    WSTYDZE SIĘ !

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane