• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chińczycy chcą zainwestować w gdańskim porcie

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ningbo jest ważnym miastem przemysłowym i jednym z większych portów chińskich. Ningbo jest ważnym miastem przemysłowym i jednym z większych portów chińskich.

Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu.



Jakie działania powinny zostać podjęte, aby zwiększyć konkurencyjność polskich portów?

Na razie te inwestycje są na papierze, ale Gdańsk ma największe szanse na przyciągnięcie chińskiego kapitału. - Ta lokalizacja jest rozważana jako jeden z portów bałtyckich. Po tym, jak Chińczycy nie porozumieli się z portem w Tallinie, zwrócili większą uwagę na Gdańsk - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Władze portu w Ningbo już wcześniej odwiedzały Gdańsk, podpisano nawet list intencyjny, dotyczący inwestycji w tutejszym porcie. - Mówiono wtedy właśnie o centrum logistycznym i terminalu kontenerowym, w którym można by przeładowywać kontenerowe ładunki drobnicowe z Chin - mówi Kasprowicz.

Jednak dziś wiadomo, że jeżeli dojdzie do inwestycji, będzie ona miała inny kształt. W pobliżu terenu, na którym miałoby powstać centrum logistyczne, znajduje się już terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). - Świetnie sobie radzi i nie ma powodów, aby kilkadziesiąt metrów dalej stawiać nowy - dodaje Kasprowicz. - Tym bardziej, że między portem Ningbo a DCT w Gdańsku kursują statki Maersk Line, największego przewoźnika kontenerowego na świecie.

Ważą się natomiast losy EuroPortu, którym także zainteresowani są chińscy inwestorzy. Gdy 20 lat temu rozpoczynano tę inwestycję, zakładano, że w magazynach i silosach Euro Portu Inc. Poland składowane będzie ziarno, które następnie trafi na rynki wschodnie. Kiedy jednak Rosja została eksporterem zbóż, Euro Port stał się niepotrzebny, a jego budowę przerwano.

Inwestycja zablokowała obszar ok. 60 hektarów w jednym z największych pirsów w Porcie Północnym. Chcąc odzyskać te tereny, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oddał sprawę do sądu. Natomiast inwestorzy - firmy Elia Inc. i Renaissance Trust Inc. ze Stanów Zjednoczonych oraz Dessaport International Corporation Inc. z Kanady - zrewanżowali się skargą do Komisji Europejskiej. Euro Port Inc. Poland w Gdańsku twierdzi, że stracił ok. 183 mln dolarów. Sprawa toczy się do dziś.

- Czekamy z niecierpliwością na wyrok. Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy - komentuje Kasprowicz.

Ningbo to jeden z największych portów w Chinach. Głównie pośredniczy w eksporcie produktów rolnych, przemysłu lekkiego i włókienniczego, maszyn oraz surowców. Pod względem liczby przetransportowanych kontenerów zalicza się do światowej czołówki.

Zobacz aktualna mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.


Więcej na temat pomorskiej gospodarki


Oglądaj w telewizyjnym programie gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu. W audycji między innymi: Ostatni kurs Dalmoru ; Koraliki czy rodowe srebra - kto kupi Energę i Lotos ; Ława Morska wskrzesza tradycje wielkiego Gdańska ; Bałtyckie mosty- inicjatywy Polsko Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątki o 18.35 i soboty o 17.00

Miejsca

Opinie (72) ponad 10 zablokowanych

  • Lepiej niech budują drogi (1)

    bo z tym państwo polskie sobie zupełnie nie radzi.Po co komu port bez dojazdu i wyjazdu.Jak te towary chcą wozić po Polsce?

    • 8 1

    • przeciez masz A1 i dalej sie buduje

      no nie jest aż tak źle z tym już teraz

      • 1 0

  • Chińczycy

    przejmują hegemonię, wypierają Amerykanów - z resztą to Ameryka wyhodowała potężne Chiny.

    • 8 0

  • Inwestycja cieszy ale... (1)

    dopiero wtedy nasz kraj zaleje chińska tandeta!
    Mi już minęła moda na taniochę, i teraz zanim coś kupię sprawdzam kraj produkcji. Wolę dopłacić i być pewnym a nie kupowac jakąś koszulę czy kubek rakotwórczy.

    • 11 2

    • Omg koleś

      Ty chyba żyjesz jeszcze stanem sprzed 10 lat. Jak kupujesz u nas bubel za 1/10 wartości to czemu oczekujesz, że będzie wysokiej jakości?
      To tak jak byś pisał, że Polskie kiełbasy sa do d.. bazując na swoich doświadczeniach jedzenia kiełbasek grilowych z biedronki i tesco pomijając małe masarnie, gdzie kiełbasa jest robiona z samego mięsa i kosztuje często tyle, ile nastrzykiwany syf z marketu.

      W Chinach jest robione wszystko i prawie każdy producent "markowych" rzeczy ma tam swoje zakłady. Co z tego, że masz np. na pralce made in EU jak podzespoły sa z Chin.
      Kupujesz Adidaski, Pumki itd. za 400pln, które Chińczycy zrobili za 20pln.
      Koszuleczkę z metką za 100pln, którą robi się po 2 pln i jakoś pewnie nie masz problemów z ich "jakością".

      Dopłacać ma sens, ale jak kupujesz produkt polskiej firmy produkowany w Polsce (do dajesz ludziom pracę) i faktycznie jest wyższej jakości, a nie po prostu droższy i z np. jułesej.

      • 4 1

  • Zamknac rynek europejski na Chiny i pozwolic pracowac europejskim fabryka.

    Kiedys do baltyku dostala sie taka Babka Bycza...efekty widac do dzisiaj.

    • 4 2

  • A co z drogami? (1)

    Czym będziemy WYWOZIĆ i PRZYWOZIĆ (choć w to wątpię) towary transportowane droga morską???

    • 6 0

    • Się budują

      • 0 0

  • Nie chcesz mieć cara, głosuj na Jara!

    :)

    • 3 9

  • jesli Chińczycy mogą zainwestować, to dlaczego Polacy nie mogą? (2)

    • 2 0

    • Hmmm, bo nie mamy za co? (1)

      • 1 0

      • kredyt?

        • 0 1

  • A czy ktoś pomyślał jak wywieźć

    ..i dowieżć ŁADUNKI? Jakimi drogami !!??

    • 6 0

  • Przepraszam co jest w Polsce jeszcze Polskie??????????????????????????????? (2)

    • 5 2

    • kiszoniak

      • 0 0

    • NICC

      KOMPLETNIE NIC

      • 0 0

  • ten artykuł to typowy gniot, wymęczonyw bólach:-)

    misz masz i bla bla bla
    pierwsze dwa zdania:
    "Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu"
    takie artykuły powinny wisieć w dziale "chciejstwo i s/f"

    pod sam koniec artykułu dowiadujemy się, że w sprawie europortu jest klincz prawniczy, bo "Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy" i że tak po prawdzie to potencjalni chińscy inwestorzy nie mają z kim rozmawiać
    oby to nie byli tacy inwestorzy jak katarscy:-)

    panie autor
    trochę konsekwencji
    zainteresowanych przejęciem europortu jest zapewne dużo więcej i nie są to "inwestorzy" z chin, ale znacznie bliżej
    może bedzie to "misiak holding import export - dilowanie i macherka"

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane