• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chińczycy chcą zainwestować w gdańskim porcie

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ningbo jest ważnym miastem przemysłowym i jednym z większych portów chińskich. Ningbo jest ważnym miastem przemysłowym i jednym z większych portów chińskich.

Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu.



Jakie działania powinny zostać podjęte, aby zwiększyć konkurencyjność polskich portów?

Na razie te inwestycje są na papierze, ale Gdańsk ma największe szanse na przyciągnięcie chińskiego kapitału. - Ta lokalizacja jest rozważana jako jeden z portów bałtyckich. Po tym, jak Chińczycy nie porozumieli się z portem w Tallinie, zwrócili większą uwagę na Gdańsk - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Władze portu w Ningbo już wcześniej odwiedzały Gdańsk, podpisano nawet list intencyjny, dotyczący inwestycji w tutejszym porcie. - Mówiono wtedy właśnie o centrum logistycznym i terminalu kontenerowym, w którym można by przeładowywać kontenerowe ładunki drobnicowe z Chin - mówi Kasprowicz.

Jednak dziś wiadomo, że jeżeli dojdzie do inwestycji, będzie ona miała inny kształt. W pobliżu terenu, na którym miałoby powstać centrum logistyczne, znajduje się już terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). - Świetnie sobie radzi i nie ma powodów, aby kilkadziesiąt metrów dalej stawiać nowy - dodaje Kasprowicz. - Tym bardziej, że między portem Ningbo a DCT w Gdańsku kursują statki Maersk Line, największego przewoźnika kontenerowego na świecie.

Ważą się natomiast losy EuroPortu, którym także zainteresowani są chińscy inwestorzy. Gdy 20 lat temu rozpoczynano tę inwestycję, zakładano, że w magazynach i silosach Euro Portu Inc. Poland składowane będzie ziarno, które następnie trafi na rynki wschodnie. Kiedy jednak Rosja została eksporterem zbóż, Euro Port stał się niepotrzebny, a jego budowę przerwano.

Inwestycja zablokowała obszar ok. 60 hektarów w jednym z największych pirsów w Porcie Północnym. Chcąc odzyskać te tereny, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oddał sprawę do sądu. Natomiast inwestorzy - firmy Elia Inc. i Renaissance Trust Inc. ze Stanów Zjednoczonych oraz Dessaport International Corporation Inc. z Kanady - zrewanżowali się skargą do Komisji Europejskiej. Euro Port Inc. Poland w Gdańsku twierdzi, że stracił ok. 183 mln dolarów. Sprawa toczy się do dziś.

- Czekamy z niecierpliwością na wyrok. Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy - komentuje Kasprowicz.

Ningbo to jeden z największych portów w Chinach. Głównie pośredniczy w eksporcie produktów rolnych, przemysłu lekkiego i włókienniczego, maszyn oraz surowców. Pod względem liczby przetransportowanych kontenerów zalicza się do światowej czołówki.

Zobacz aktualna mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.


Więcej na temat pomorskiej gospodarki


Oglądaj w telewizyjnym programie gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu. W audycji między innymi: Ostatni kurs Dalmoru ; Koraliki czy rodowe srebra - kto kupi Energę i Lotos ; Ława Morska wskrzesza tradycje wielkiego Gdańska ; Bałtyckie mosty- inicjatywy Polsko Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątki o 18.35 i soboty o 17.00

Miejsca

Opinie (72) ponad 10 zablokowanych

  • precz

    tylko nie oni, maja tanszą siłę roboczą niż u nas i oni opanują całkowicie port, wiec z pracy będą nici, podatków płacić nie bedą bo inwestor zagraniczny, nie łudzić się, tylko nie oni, zreszta juz dość chińskich podróbek mamy a jeszcze port oddać!!!

    • 2 2

  • skoro polak nie dał rady to chińczyk zrobi co trzeba i bedzie ok.

    polska nie potrafiła wykożystać takiej pięknej szansy jaką jest dojście do morza. inne kraje zrobią wszystko by to wykożystać. wstyd i żenada,a tu piszą o patryiotyżmie,ludzie jaki patryiotyzm,ludzie ,pomyślcie co ten kraj dla was zrobi a co zabiera. do roboty,teraz juz za póżno,trzeba robić to co dają,byle by pieniądze za to były , by godnie żyć.

    • 4 1

  • A portowcy będą pracować na Chińczyków (2)

    za miske ryżu

    • 20 6

    • lepsza łyżka ryżu jak ząbek czosnku.

      • 3 3

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (1)

    Wkrótce we wszystkich większych miastach powstaną chińskie dzielnice. To tylko kwestia czasu. Kolejna wielka migracja Chińczyków już się rozpoczęła.

    • 23 1

    • No i fajnie.Ja lubię chińszczyznę.

      • 2 1

  • Sawicka SHIPing and Doing Company

    JUż wydoją nas z POdatków

    • 3 2

  • A co z drogami? (1)

    Czym będziemy WYWOZIĆ i PRZYWOZIĆ (choć w to wątpię) towary transportowane droga morską???

    • 6 0

    • Się budują

      • 0 0

  • Będzie się działo.

    No to Chińczyki zrobią to samo co w Neapolu a co zrobili przeczytajcie sobie "KOMORRĘ"Ale to dobrze bo jeżeli nasza władza jest nie rychliwa to zrobi to mafia z Włoch,za pośrednictwem Chińczyków.

    • 0 1

  • Lepiej niech budują drogi (1)

    bo z tym państwo polskie sobie zupełnie nie radzi.Po co komu port bez dojazdu i wyjazdu.Jak te towary chcą wozić po Polsce?

    • 8 1

    • przeciez masz A1 i dalej sie buduje

      no nie jest aż tak źle z tym już teraz

      • 1 0

  • jak się nie porozumieli w Tallinie no to w Gdańsku nie ma szans

    I port i Misato Gdańsk to beton, tępę urzędasy, chyba że zajmmnie się tym investGda, to może będzie jakaś szansa

    • 0 1

  • ZAMIAST JAPONII BĘDĄ CHINY (4)

    ale to dobrze, inwestycje to praca dla nas.

    • 41 3

    • praca nie dla NAS tylko dla NICH - CHIŃCZYKÓW (1)

      niesety:(

      • 3 5

      • I zyski z pracy również.

        • 2 2

    • Chiny to już mamy jeżeli masz pracę to często pracujesz za przysłowiową miskę ryżu.

      • 10 3

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane