- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
Chińczycy chcą zainwestować w gdańskim porcie
Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu.
Władze portu w Ningbo już wcześniej odwiedzały Gdańsk, podpisano nawet list intencyjny, dotyczący inwestycji w tutejszym porcie. - Mówiono wtedy właśnie o centrum logistycznym i terminalu kontenerowym, w którym można by przeładowywać kontenerowe ładunki drobnicowe z Chin - mówi Kasprowicz.
Jednak dziś wiadomo, że jeżeli dojdzie do inwestycji, będzie ona miała inny kształt. W pobliżu terenu, na którym miałoby powstać centrum logistyczne, znajduje się już terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). - Świetnie sobie radzi i nie ma powodów, aby kilkadziesiąt metrów dalej stawiać nowy - dodaje Kasprowicz. - Tym bardziej, że między portem Ningbo a DCT w Gdańsku kursują statki Maersk Line, największego przewoźnika kontenerowego na świecie.
Ważą się natomiast losy EuroPortu, którym także zainteresowani są chińscy inwestorzy. Gdy 20 lat temu rozpoczynano tę inwestycję, zakładano, że w magazynach i silosach Euro Portu Inc. Poland składowane będzie ziarno, które następnie trafi na rynki wschodnie. Kiedy jednak Rosja została eksporterem zbóż, Euro Port stał się niepotrzebny, a jego budowę przerwano.
Inwestycja zablokowała obszar ok. 60 hektarów w jednym z największych pirsów w Porcie Północnym. Chcąc odzyskać te tereny, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oddał sprawę do sądu. Natomiast inwestorzy - firmy Elia Inc. i Renaissance Trust Inc. ze Stanów Zjednoczonych oraz Dessaport International Corporation Inc. z Kanady - zrewanżowali się skargą do Komisji Europejskiej. Euro Port Inc. Poland w Gdańsku twierdzi, że stracił ok. 183 mln dolarów. Sprawa toczy się do dziś.
- Czekamy z niecierpliwością na wyrok. Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy - komentuje Kasprowicz.
Ningbo to jeden z największych portów w Chinach. Głównie pośredniczy w eksporcie produktów rolnych, przemysłu lekkiego i włókienniczego, maszyn oraz surowców. Pod względem liczby przetransportowanych kontenerów zalicza się do światowej czołówki.
Oglądaj w telewizyjnym programie gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu. W audycji między innymi: Ostatni kurs Dalmoru ; Koraliki czy rodowe srebra - kto kupi Energę i Lotos ; Ława Morska wskrzesza tradycje wielkiego Gdańska ; Bałtyckie mosty- inicjatywy Polsko Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątki o 18.35 i soboty o 17.00
Miejsca
Opinie (72) ponad 10 zablokowanych
-
2010-06-15 13:42
precz
tylko nie oni, maja tanszą siłę roboczą niż u nas i oni opanują całkowicie port, wiec z pracy będą nici, podatków płacić nie bedą bo inwestor zagraniczny, nie łudzić się, tylko nie oni, zreszta juz dość chińskich podróbek mamy a jeszcze port oddać!!!
- 2 2
-
2010-06-15 13:14
skoro polak nie dał rady to chińczyk zrobi co trzeba i bedzie ok.
polska nie potrafiła wykożystać takiej pięknej szansy jaką jest dojście do morza. inne kraje zrobią wszystko by to wykożystać. wstyd i żenada,a tu piszą o patryiotyżmie,ludzie jaki patryiotyzm,ludzie ,pomyślcie co ten kraj dla was zrobi a co zabiera. do roboty,teraz juz za póżno,trzeba robić to co dają,byle by pieniądze za to były , by godnie żyć.
- 4 1
-
2010-06-15 06:52
A portowcy będą pracować na Chińczyków (2)
za miske ryżu
- 20 6
-
2010-06-15 12:48
lepsza łyżka ryżu jak ząbek czosnku.
- 3 3
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2010-06-15 06:14
(1)
Wkrótce we wszystkich większych miastach powstaną chińskie dzielnice. To tylko kwestia czasu. Kolejna wielka migracja Chińczyków już się rozpoczęła.
- 23 1
-
2010-06-15 12:47
No i fajnie.Ja lubię chińszczyznę.
- 2 1
-
2010-06-15 11:14
Sawicka SHIPing and Doing Company
JUż wydoją nas z POdatków
- 3 2
-
2010-06-15 08:43
A co z drogami? (1)
Czym będziemy WYWOZIĆ i PRZYWOZIĆ (choć w to wątpię) towary transportowane droga morską???
- 6 0
-
2010-06-15 11:01
Się budują
- 0 0
-
2010-06-15 10:44
Będzie się działo.
No to Chińczyki zrobią to samo co w Neapolu a co zrobili przeczytajcie sobie "KOMORRĘ"Ale to dobrze bo jeżeli nasza władza jest nie rychliwa to zrobi to mafia z Włoch,za pośrednictwem Chińczyków.
- 0 1
-
2010-06-15 07:16
Lepiej niech budują drogi (1)
bo z tym państwo polskie sobie zupełnie nie radzi.Po co komu port bez dojazdu i wyjazdu.Jak te towary chcą wozić po Polsce?
- 8 1
-
2010-06-15 10:27
przeciez masz A1 i dalej sie buduje
no nie jest aż tak źle z tym już teraz
- 1 0
-
2010-06-15 10:23
jak się nie porozumieli w Tallinie no to w Gdańsku nie ma szans
I port i Misato Gdańsk to beton, tępę urzędasy, chyba że zajmmnie się tym investGda, to może będzie jakaś szansa
- 0 1
-
2010-06-15 05:38
ZAMIAST JAPONII BĘDĄ CHINY (4)
ale to dobrze, inwestycje to praca dla nas.
- 41 3
-
2010-06-15 09:31
praca nie dla NAS tylko dla NICH - CHIŃCZYKÓW (1)
niesety:(
- 3 5
-
2010-06-15 10:17
I zyski z pracy również.
- 2 2
-
2010-06-15 07:55
Chiny to już mamy jeżeli masz pracę to często pracujesz za przysłowiową miskę ryżu.
- 10 3
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.