• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chipolbrok odebrał kolejny statek z chińskiej stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Statek został nazwany na cześć polskiego poety, eseisty i dramaturga Zbigniewa Herberta. Statek został nazwany na cześć polskiego poety, eseisty i dramaturga Zbigniewa Herberta.

W chińskiej stoczni Chengxi Shipyard Co. Ltd. odbyła się ceremonia nadania imienia kolejnemu statkowi zamówionemu przez Chipolbrok. Jednostka, druga z serii czterech zamówionych, otrzymała imię Herbert.



Statek Herbert to jedna z czterech jednostek heavy-lift multi-purpose przeznaczonych do przewozu różnego rodzaju ładunków, w tym o nietypowych gabarytach, budowanych w chińskiej stoczni dla Chipolbroku. Łącznie zamówiono cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcję kontenerowca. Pierwszy z nich o nazwie Tai Xing został przekazany w grudniu ub. roku.

Druga jednostka nazwana została na cześć polskiego poety, eseisty i dramaturga Zbigniewa Herberta. Statek oddano przed czasem, bo według wstępnych założeń miał być gotowy dopiero w kwietniu 2022 r. Matką Chrzestną została Monika Walkusz-Wiechna, a podczas dziewiczego rejsu statkiem będzie dowodził kapitan Krzysztof Trocha.

Trzeci z serii będzie się nazywał m/v Pilecki



Kolejna, trzecia jednostka zostanie nazwana na cześć polskiego bohatera narodowego rotmistrza Witolda Pileckiego. Budowa rozpoczęta została w lutym 2021 r., wstępnie przewiduje się, że przekazanie statku przez stocznię nastąpi w sierpniu 2022 r.

W ceremonii udział wzięli przedstawiciele stoczni, armatora, towarzystw klasyfikacyjnych nadzorujących budowę w systemie dual class - PRS i DnV oraz reprezentant polskich władz Marek Ciesielczuk konsul RP w Szanghaju. W ceremonii udział wzięli przedstawiciele stoczni, armatora, towarzystw klasyfikacyjnych nadzorujących budowę w systemie dual class - PRS i DnV oraz reprezentant polskich władz Marek Ciesielczuk konsul RP w Szanghaju.

Wszystkie cztery to statki wielozadaniowe spełniające funkcję kontenerowca o nośności 62 000 DWT, mające prawie 200 m długości i 32,26 m szerokości. Koszt jednego szacowany jest przez nieoficjalne źródła i obserwatorów rynku na ok. 30 mln dolarów. Jednostki budowane są pod nadzorem dwóch towarzystw klasyfikacyjnych - Polskiego Rejestru Statków i DNV.

Chipolbrok ma ponad 70 lat



Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. W tym roku firma obchodziła 70-lecie działalności. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów.

Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.

Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty armator ma dysponować flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.

Miejsca

Opinie (161) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    50 lat temu zrobiłem dwa rejsy do Chin na ms "Paderewski" (9)

    Wiezliśmy wtedy do Szanghaju Polskie Fiaty 125 i 126 !!!!!!.
    Chińczycy organizowali nam wycieczki do z Szanghaju do Pekinu i Mur Chiński. Biednie tam było , wszyscy w szarych a wojskowi zielonych uniformach. Będąc 10 lat temu , to szok w postępie ekonomicznym , psychologiczny. Ps. Dobrze, że na morze wracają nazwy polskich muzyków i pisarzy.

    • 21 2

    • Paderewski

      Paderewski został zatopiony 30 grudnia 1942 roku to jak możliwe, że mogłeś 50 lat temu płynąć ?

      • 0 0

    • Na ms Paderewski w tym czasie zrobiłem dwa rejsy.

      Wspaniała atmosfera dzięki wspaniałym kapitanom ( Cielewiczowi i Saszy Albrzykowskiemu ) i załodze. Rejsy jednak dookoła Afryki a potem 48 dni na redzie Sinkiangu były długie . W kolejnym rejsie plany zakupów w Singapore zniweczyły narkotyki przejęte z e statku Władysławowo , gdzie przemytnicy z Bangkoku umieścili w ładunku do Hong Kongu. Takie to czasy.

      • 0 0

    • 50 lat temu 126 p jeszcze nie było. (2)

      Ale ok, pamięć ludzka jest zawodna.

      • 2 3

      • To "kapitan ZW" - sekretarka

        nie wymagaj zbyt wiele

        • 0 0

      • Neokomunisci parti małego zbawiciela taką mają

        • 0 5

    • fabryka świata

      Chiny są fabryką świata więc osiągnęli postęp ekonomiczny.Jak można było do tego dopuścić.Jeden kraj wzbogaca się a w innych nie ma przemysłu.

      • 2 0

    • Teraz będą wozić elektryki pinokio

      • 2 2

    • "do Szanghaju Polskie Fiaty 125 i 126"

      Widziałem je później, właśnie w Szanghaju, jako taksówki.
      126!

      • 5 0

    • Jak poplynęłam z męzem też organizowali mnostwo wycieczek

      • 3 0

  • Pamiętam z dzieciństwa trójwymiarowe pocztówki/kalendarze od rodziców którzy pracowali w Chipolbrok. Zwykłe korporacyjne gadżety, dla nas dzieci PRL magia i radość nie do opisania.

    • 0 0

  • (6)

    W Chipolbroku przez dlugie lata plywal mój mąż,rejsy były bardzo długie ale w miare spokojne,nawet kiedyś mogłam też popłynąć,

    • 40 3

    • Praca w CP była mniej stresująca. (1)

      Generalnie wszystko ponoć było lepsze - od jedzenia poczynając na jakości serwisu stoczniowego kończąc. Info z lat 80 I wcześniejszych.

      • 3 0

      • Moge jedynie

        potwierdzic

        • 0 0

    • a teraz bys nie popłynęłaa (1)

      fajnie by byłło >

      • 5 3

      • Teraz bym juz nie popłynęła dowcipnisiu,mąz przestał pływać

        • 19 0

    • i bardzo fajnie

      • 12 0

    • To dobrze że wszystko było w miarę

      • 12 0

  • Czas budowy

    Statki zbudowane w mniej niż rok oddane przed czasem w Polsce to niemożliwe

    • 0 0

  • Wielu nie wie , dlaczego statków nie buduje się w Polsce ? (5)

    1. Elektryk ze stoczni , pajac Kiszczaka został ....... prezydentem .
    2. Polską ekonomią rządzili sprzedawczyki typu Lewandowski czy Balcerowicz
    3. Hasło i ich idea: Po co budować w Polsce jak można w "Berlinie" ?
    4. Naprawianie po takich dzbanach i zdrajcach wymaga wiele lat.
    5. Propaganda antypolska w niemieckich i żydowskich mediach robi spustoszenie w umysłach.

    • 7 13

    • Powinieneś jeszcze dodać, że Lewandowski cudem dostał się do UE i tutaj rodzi się pytanie:

      Jak złodziej może reprezentować na forum międzynarodowym kogoś kogo okradł i nie wiadomo czy dalej nie okrada? A jednak może. To dzięki wyborcom. NIestety u nas jest duża część ludzie wychowanych w tzw. klimatach 'rópta co chceta' i zwisa im to wszystko.

      • 1 0

    • pisz calosc tytulu kapitan ZW po wiekim oceanie zegrzynskim

      • 2 3

    • Naprawianie po takich dzbanach i zdrajcach wymaga wiele lat.

      To prawda, najpierw depislamizacja, potem odbudowa kraju, relacji, szacunku w swiecie

      • 5 3

    • Od 7 lat rządzi komunistyczna partia PiS

      Wolą u bratniej nacji budować.
      Tylko ten prom bez projektu miał suwerena twojej inteligencji ucieszyć i uciszyć

      • 5 3

    • Bo pinokio

      Kłamie?

      • 5 2

  • Ee pewnie podrobka

    • 0 0

  • Dorobkiewicze na marynarzach h..nie agencja (1)

    Tragiczna agencja i mega długie kontrakty i brak kontaktu z biura z Gdyni Chipolbrok to kupa go.... nie agent.

    • 3 2

    • To nie agencja , to bezpośrednio armator, reszta się zgadza

      • 0 0

  • Imieniem rotmistrza Pileckiego... (1)

    Będzie się nazywać statek należący do spółki z krajem będącym komunistycznym reżimem.

    • 2 0

    • Oj tam, wartości te same co żontu

      • 1 0

  • (1)

    Popływa z piec lat i trzeba będzie Grekowi sprzedać, który zatrudni Polaków i Filipińczyków a ci zarobią na tym zardzewiałym złomie na następny .

    • 7 8

    • ?

      sam to wymyśliłeś czy ze szwagrem pisałeś?

      • 1 0

  • Adres stoczni (11)

    Czy autorka tekstu mogłaby podać, gdzie znajduje się stocznia? Nie można przecież zakładać, że wszyscy wiedzą, gdzie ten statek został zbudowany

    • 11 8

    • Adres stoczni (3)

      1 Hengshan Road
      Jiangyin City, Jiangsu 214433
      Życzę udanej podróży.

      • 12 0

      • taka ciekawostka - jest to stocznia rzeczna (2)

        Podobnie jak jeszcze znacznie dalej w głębi lądu położony Wuhan (znany skądinąd...).
        Oddalony o 500 km od brzegu oceanu port, do którego wchodzą "oceaniki".

        • 3 0

        • Na Yangtze jest pełno stoczni jak i portów (1)

          A rzeka jest potężna i ruch statków bardzo duży.
          Możliwe że w TVP podają że świat zazdrości Wisły

          • 3 2

          • to że jest ich dużo, to jedna sprawa

            Chciałem podkreślić, że oceaniczny port jest w odległości podobnej, jak w Polsce od Bałtyku, Kraków. Taka ilustracja skali i rozmiarów posiadanej "infrastruktury".

            Jeszcze ciekawszy jest wyższy bieg Yangtze, gdzie w Trzech Przełomach ta rzeka ma (miała) szerokość kilkuset metrów. Tama ją uspokoiła, ale kiedyś to był taki "spływ Dunajcem" na dwa dni podróży promem.

            • 1 0

    • A jakie to ma znaczenie ? Słaba jakość stali i tak swoje zrobi w krótkim czasie.

      • 0 0

    • (1)

      stocznia szczecinska upadla za rzadow akcji wyborczej solidarnosc!!

      • 1 0

      • Całe szczęście że upadła, bo miała za daleko do morza.

        • 0 1

    • Jak to gdzie?

      W Radomiu.

      • 3 0

    • to i tak nic dla ciebie nie zmienia

      ktoś kto jest z branży będzie znał, a ktoś spoza i tak nie skorzysta

      • 2 0

    • na samym początku artykułu jest podana pełna nazwa

      • 2 0

    • W pierwszej linijce tekstu, tej wytłuszczonej, jest napisane!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane