- 1 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (182 opinie)
- 2 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (294 opinie)
- 3 MOL i Orlen o planach Aramco (104 opinie)
- 4 Wyższe rachunki za prąd (307 opinii)
- 5 Wakacje do 2 tys. zł poproszę (131 opinii)
- 6 Pomorska strefa ma nowego prezesa (35 opinii)
Czy możemy odmówić pracy, gdy jest za gorąco?
Jaka temperatura powinna panować w miejscu pracy? Temat staje się szczególnie... gorący, gdy żar leje się z nieba, a wysoka temperatura utrudnia pracę. Jakie obowiązki w tym zakresie ma pracodawca? Okazuje się, że przepisy Kodeksu pracy określają minimalną temperaturę w zakładzie pracy, ale nie maksymalną. Tu z pomocą przychodzą przepisy BHP, bo praca w czasie upałów może być niebezpieczna.
Okazuje się, że w Kodeksie pracy istnieją wymogi zapewnienia minimalnej temperatury w wypadku mrozów, jednak brakuje analogicznych przepisów dotyczących maksymalnych temperatur przy upałach. W biurze temperatura nie może spaść poniżej 18 stopni Celsjusza. Ciężką pracę fizyczną można wykonywać przy minimum 14 stopniach. W zakładowych szatniach, toaletach czy pomieszczeniach gospodarczych obowiązuje z kolei limit 24 stopni.
Przewidziane restrykcje nie dotyczą jednak czynności służbowych wykonywanych na zewnątrz ani tych, które z przyczyn technologicznych muszą się odbywać w warunkach chłodniczych. W tym przypadku obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczenia, które będzie pełnić dla nich funkcję schronienia przed opadami atmosferycznymi i miejsca, gdzie będą mogli się ogrzać. W pomieszczeniu takim powinno być co najmniej 16 stopni Celsjusza.
![Nastolatek w pracy. Sezonowych ofert nie brakuje](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3747/150x100/3747248__kr.webp)
W Kodeksie pracy nie ma za to zapisów regulujących najwyższą dopuszczalną temperaturę. Na szczęście są jednak przepisy BHP. Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli właśnie przepisami BHP, nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych. Gdy pracujemy za zewnątrz, a z nieba leje się żar, pracodawca musi nam zapewnić częstsze przerwy z dostępem do miejsca zacienionego.
Pracodawca ma też obowiązek zapewnić swoim pracownikom wodę pitną bez ograniczeń. Jednak jeżeli temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza na zewnątrz lub 28 w budynku, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom nie tylko wodę, ale także napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin. Miejsca do czerpania wody pitnej przez pracowników muszą znajdować się w promieniu 75 m od stanowisk pracy (zgodnie z paragrafem 112 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).
Wracając jednak do pomieszczeń, a przede wszystkim do biur. Dziś bardzo często pracuje się w tzw. open space, czyli otwartej przestrzeni. Wówczas, zwłaszcza gdy zespół jest liczny, nie tak łatwo dostosować temperaturę. Jednym jest za zimno, drugim za ciepło. Postarajmy się wówczas znaleźć złoty środek, a mogą nim być temperatury zalecane przez ekspertów z Instytutu Medycyny Pracy.
![Wakacje 2024. Jak za granicę, to gdzie i za ile?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3763/150x100/3763323__kr.webp)
To nie koniec. Pracodawca powinien także zadbać o odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniach. O to, żeby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, a także zainstalować w oknach rolety, które chronią przed nagrzewaniem i odbijaniem się promieni słonecznych w monitorach komputerów. Klimatyzacja i wentylacja w zakładach pracy nie powinna powodować przeciągów ani prowadzić do wyziębienia pomieszczeń. Niestety największym problemem jest jej czyszczenie i odgrzybianie, w praktyce nie wszystkie firmy tego pilnują.
Pracodawca, który zatrudnia osoby pracujące na otwartej przestrzeni, podczas upałów musi zapewnić im zacienione i zadaszone miejsce do odpoczynku. Jeśli to możliwe, warto umożliwić im pracę w godzinach, gdy temperatura jest niższa.
Okazuje się, że w szczególnych przypadkach pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków służbowych. Dotyczy to pracowników młodocianych i kobiet w ciąży, ale nie tylko. Odmówić pracy może też osoba poważnie i przewlekle chora, dla której praca w upale może być zagrożeniem dla życia i zdrowia. Tu można się powołać na art. 210 § 1 Kodeksu pracy.
Poza tym każdy pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli sprawa jest sporna, ostatecznie rozstrzyga ją sąd pracy. W każdym z tych przypadków wystarczy zawiadomić pracodawcę, że będziemy nieobecni, lub poinformować, że z powodu złych warunków i zagrożenia opuszczamy stanowisko pracy. Za czas nieobecności pracodawca nie może obniżyć nam wynagrodzenia.
Opinie wybrane
-
2024-06-27 16:24
Można (1)
jeśli pracodawca nie spełnia wymogów.
O ile jest to legalna firma i wszystko chodzi tak jak trzeba.
Ale mamy multum firm co zatrudniają na lewo ludzie się na to godzą a wtedy można pomarzyć o jakich kolwiek przepisach.- 25 0
-
2024-06-28 11:06
jakich wymogów?
problem w tym że nie ma takich przepisów
przepisy mówią o minimalnej temp zimą a nie max latem (mowa tylko o małoletnich i kobietach w ciąży, oni mają ograniczenie)- 0 0
-
2024-06-27 22:21
Można odmówić
Ale tylko raz. Drugiego może nie być
- 19 2
-
2024-06-28 05:44
Tekst zupełnie oderwany
od rzeczywistości. Wyobrażam sobie ten klimatyzator podczas spawania zbiornika 2x2x3m wewnątrz albo orzeźwiający nawiew przy tokarce czy w warsztacie slusarskim gdzie sie spawa albo używa palników acetylenowych. Praca to nie tylko biura.
- 26 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.